• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Här är ett till exempel på något tråkigt.
En hel Viper kostade runt 30k dollar för några år sedan, nu kostar ett par framlyktor $10k. Och nej, det är inte bara dessa. En snubbe i polen fick €12k för sina begagnade.
Vågar man ens ta ut biljäveln på bana något mer när priser är såhär?
Gäller exklusivt gen 1 och 2 (som jag har). Senare generationer har inte (än) samma sjuka priser.
D06D96D3-6B5B-453A-831A-29F3AFD7F5E2.png
Oj!

Var kostar en hel bil?!
 
Halv-OT:
En dåvarande vän till mig renoverade en 70-tals targa 911 någon gång…98?
Blev riktigt fin, faktiskt. Den bytte han sedan bort mot en snöskoter, ej sprittans ny.
Där och då en rimlig affär, tror jag, men jag misstänker att han i efterhand inte är helt nöjd.

Jag köpte en av hans reservdelsbilar, och tänkte bygga en Speedster-replika på. Hade den plattan, rostfri, med hjulupphängningar, bromsar och hela skiten stående under en loge i många år. Sålde den för 5K någon gång runt 2006.
Tror inte det var någon superaffär heller.
 
Behövde flytta på vinterdäcken vi fick med till min frus Hyundai och upptäckte det här på en av fälgarna:
Hyuindai 2022-10-11 (fälg nära).jpg


Inte precis sedvanlig närkontakt med en kantsten utan snarare en halvblind gummigubbe som har missat med mutterdragaren. Mailade bilden till bilfirman och får en ny fälg i morgon. Trevligt med firmor som faktiskt vårdar sina kundrelationer. ;)
 
Tillslut blir det så att det är svårt att få tag i reservdelar till äldre bilar. Man får vara tacksam att det finns vissa tillverkare som anstränger sig mer än andra för att deras äldre modeller ska kunna fortsätta användas.

Kände en som höll på med att köpa och renovera veteranbilar. Han lever inte längre. Inga pengar i världen hade löst vissa av delarna han behövde för att få klart bilen. De som satt på dem krävde oftast något annat i gentjänst. Delar eller arbete. Pengar var inte tillräckligt. De visste vad de satt på och väntade ut en behövande köpare som i sin tur hade vad de behövde.

Vissa komponenter fick specialtillverkas. Vilket är enklare på helt mekaniska veteranbilar på ett annat sätt än det som tillverkats sedan bilarna började massproduceras i stor skala om än i låga volymer.

Möjligt att man i framtiden kommer kunna 3D printa komponenter i mindre skala till ”moderna” bilar. Men det kommer nog inte bli billigt att hålla dem i körbart skick. Många av materialen i moderna bilar åldras inte så bra.
 
I så fall måste den ju vara värd mer i delar. Tråkigt öde, de kommer skrotas ner för minsta skada då.

Tråkigt öde om någon väljer att stycka upp en fin bil av ekonomiska skäl. Det borde inte vara tillåtet.

En och annan fin specialbil styckades säkert när de var svårsålda och billiga för 10- tal år sedan. Bilen i delar var mer värd än i komplett fint skick. Helt vansinnigt.
 
Tråkigt öde om någon väljer att stycka upp en fin bil av ekonomiska skäl. Det borde inte vara tillåtet.

En och annan fin specialbil styckades säkert när de var svårsålda och billiga för 10- tal år sedan. Bilen i delar var mer värd än i komplett fint skick. Helt vansinnigt.

Tror det var på 90-talet som vissa importerade riktigt hyggliga jänkare för att slakta, bra bilar kan man ju sälja alla delar från.
Det sorgliga var nog att delarna ofta gick till att renorvera skruttiga bilar som överoptimistiska hade köpt och i slutändan blev dyrare än att ha satsat på en bra.
 
I så fall måste den ju vara värd mer i delar. Tråkigt öde, de kommer skrotas ner för minsta skada då.
Skrotades alldeles nyligen en RT/10 med mycket små skador i fronten.
Alltså typ skrapad front och trasig framlykta och lite knäckt hörn i huven som enkelt plastas.
Skrot helt enkelt.
Gjorde mig totalt vansinnig. Vilket jävla slöseri…

Kostar huvarna 500k nu då? Kostade väl 100+ för 20 år sen :D
Huvarna har faktiskt av någon konstig anledning blivit billigare!
Totalt oförståeligt… framljusen är dyrare än huvarna nu för tiden.
Mycket märkligt.
 
På den tiden var 964 ett vanligt inslag på diverse banmöten. Tyvärr är det inte det längre. Kan tycka att det är synd att ägare av såväl vintage klockor och klassiska Porsche väljer att inte använda dem.

Är bilarna eller klockorna i ordning finns det inget skäl att inte göra det. Man kan köra en gammal 911 hårt på bana utan att egentligen riskera något. Säkrare och bättre förhållanden än ute i trafiken på många sätt och vis och man får känna på bilen dynamik närmare dess gränser. Det är mycket mer tillfredställande än alla glass turer i solsken.

Både vintage klockorna och klassiska Porsche förlorar sitt syfte om folk slutar att använda den till det de byggdes för. Den dagen de bara är statiska objekt är de döda objekt i min mening.

Om du hade köpt en 964 på den tiden och ägt den än idag hoppas jag att du hade använt den på det sätt du finner passande än idag. Om det hade varit att piska runt den på ringen hade min respekt bara varit större.

Det är det enda du tar med dig på ålderns höst är minnen och erfarenheter. Då vill man inte ångra att man ägde en luftkyld Porsche som man inte vågade köra på det sätt den förtjänade.
Men är 911:an ens så rolig att köra på bana? Nu skäms jag lite men jag hade en 80-talare och jag tyckte inte att den var SÅ rolig att köra, i alla fall inte på det sättet. Lilla motorn i den men det sista jag önskade var mer kraft, det är ju Turbon man vill ha men efter att ha haft den bilen känner jag mig absolut inte lockad av en äldre turbo. Jag använde bilen mycket och gärna, men körde aldrig direkt fort.

Jag älskade den bilen, men körglädjen låg mer i känslan och designen än i det faktum att den var så värst "rolig" bakom ratten. De yngre modellerna har jag inte kört, så de vet jag inget om.

Miata är en mycket roligare bil i mina ögon, eller någon halvgammal Alfa Romeo.

Rent allmänt tycker jag faktiskt att 911:an är en riktigt prisvärd bil, den har en egen karaktär och är verkligen en trevlig bil att äga. Sen gick de ju upp kraftigt i pris under några år men nu verkar det inte ha hänt så mycket? En riktigt fin luftkyld 911:a köper man för runt 500.000, det är mycket pengar men det känns som att andra bilar har kommit ikapp, idag kostar ju gamla Saab och Volvo 300.000 om man vill ha rätt skick och spec. P1800 kostar mer, och vill man ha en legendarisk jänkare är väl 500.000 inte ens inträdesbiljetten till en renovering? Då känns 911 som både prisvärda och roliga.
 
Men är 911:an ens så rolig att köra på bana? Nu skäms jag lite men jag hade en 80-talare och jag tyckte inte att den var SÅ rolig att köra, i alla fall inte på det sättet. Lilla motorn i den men det sista jag önskade var mer kraft, det är ju Turbon man vill ha men efter att ha haft den bilen känner jag mig absolut inte lockad av en äldre turbo. Jag använde bilen mycket och gärna, men körde aldrig direkt fort.

Jag älskade den bilen, men körglädjen låg mer i känslan och designen än i det faktum att den var så värst "rolig" bakom ratten. De yngre modellerna har jag inte kört, så de vet jag inget om.

Miata är en mycket roligare bil i mina ögon, eller någon halvgammal Alfa Romeo.

Rent allmänt tycker jag faktiskt att 911:an är en riktigt prisvärd bil, den har en egen karaktär och är verkligen en trevlig bil att äga. Sen gick de ju upp kraftigt i pris under några år men nu verkar det inte ha hänt så mycket? En riktigt fin luftkyld 911:a köper man för runt 500.000, det är mycket pengar men det känns som att andra bilar har kommit ikapp, idag kostar ju gamla Saab och Volvo 300.000 om man vill ha rätt skick och spec. P1800 kostar mer, och vill man ha en legendarisk jänkare är väl 500.000 inte ens inträdesbiljetten till en renovering? Då känns 911 som både prisvärda och roliga.

Förstår vad du är ute efter. Äldre bilar har sämre bromsar, däck, chassi och under motoriserade. Utvecklingen har gått framåt. Man kanske inte köper en äldre 80- tals turbo eller standard Carrera och strippar den. De kommer ändå aldrig bli konkurrenskraftig jämfört med moderna bilarna. En 993 turbo med ett fint chassi och en duktig förete kanske kan hålla 996 generationen ärlig på bana. Den senare har ett mycket mer förlåtande chassi och mer lättkört. Däri ligger utmaningen med att köra de äldre bilarna. De kräver mer av sin förare. Det går inte nödvändigtvis snabbare.

Ingen standardbil kommer till sin rätt på bana oavsett vad det sitter för märke på huven. T om en Porsche GT3 är en stor tung bil på fel typ av bana där kanske en Ariel Atom är ett betydligt roligare alternativ. Allt är en kompromiss. Mer eller mindre väl avvägd från tillverkaren.

De flesta som kör bana mer regelbundet med sina standardbilar har modifierat dem med chassi, bromsar, däck och kanske även bur och stolar. Ändrat hjulinställningar. Förädlat bilen för bana eller aktiv landsvägskörning.

Senaste åren om man tittar på entusiastforum försöker ägarna återställa sina äldre luftkylda bilar till mer standard minus chassit. Det har säkert med prisutvecklingen att göra och att man insett att det finns annat som är mer lämpat. Det är ju inte så roligt att skada en bil som är svårt att reparera och ersätta som kanske har ett sentimentalt värde också. Med det sagt - den dagen man ställer bilen för att man är för rädd att använda den då är det dags att sälja den. Vill man köra en 911 hårt och testa dess gränser på bana så ska man göra det. Det finns tusentals exemplar tillverkare. Det råder ingen brist på någon modell. Är bilen i bra funktionsdugligt skick så kör med den. Vem blir inte glad när man ser äldre bilar ute i trafiken där igenkänningsfaktorn är hög oavsett om det är en Citroën eller något mer exotiskt.

Mazda Miata har ju varit väldigt populära länge. Billiga att köpa nya och senare begagnat. Har faktiskt aldrig kört en själv, men dess inspiration var ju Collin Chapmans Lotus Elan och hans lättviktsfilosofi så jag förstår konceptet fullt ut. Alfa har jag själv ägt och älskar märket trots att de inte alltid levererat fullt ut.

Svårt att bedöma vad som är prisvärt idag. Priserna på äldre bilar låg rätt stabilt länge. I USA noterade jag en hype under våren på bl a luftkylt men det bör nog kylas ner med tanke på omvärldsläget och att man i USA höjer räntorna.

Den stora hypen har varit nytillverkade bilar från Porsche, Ferrari etc. Samma psykologi som styrt hypen på bl a Rolex, AP, Patek.
Vi får väl se hur hållbart det har varit.
 
Men är 911:an ens så rolig att köra på bana? Nu skäms jag lite men jag hade en 80-talare och jag tyckte inte att den var SÅ rolig att köra, i alla fall inte på det sättet. Lilla motorn i den men det sista jag önskade var mer kraft, det är ju Turbon man vill ha men efter att ha haft den bilen känner jag mig absolut inte lockad av en äldre turbo. Jag använde bilen mycket och gärna, men körde aldrig direkt fort.

Jag älskade den bilen, men körglädjen låg mer i känslan och designen än i det faktum att den var så värst "rolig" bakom ratten. De yngre modellerna har jag inte kört, så de vet jag inget om.

Miata är en mycket roligare bil i mina ögon, eller någon halvgammal Alfa Romeo.

Rent allmänt tycker jag faktiskt att 911:an är en riktigt prisvärd bil, den har en egen karaktär och är verkligen en trevlig bil att äga. Sen gick de ju upp kraftigt i pris under några år men nu verkar det inte ha hänt så mycket? En riktigt fin luftkyld 911:a köper man för runt 500.000, det är mycket pengar men det känns som att andra bilar har kommit ikapp, idag kostar ju gamla Saab och Volvo 300.000 om man vill ha rätt skick och spec. P1800 kostar mer, och vill man ha en legendarisk jänkare är väl 500.000 inte ens inträdesbiljetten till en renovering? Då känns 911 som både prisvärda och roliga.
Har själv aldrig provat en äldre 911.

Men min 944 är sjukt rolig att köra.
Perfekt balans med transaxel gör kanske sitt?

Hade såklart valt en 911 om jag hade pengarna men mest för utseendet. Vet ej om den är roligare?

Gillar personligen sugmotorer. 944 min har ju en 2.5L fyra på 163 hk

Räcker bra faktiskt.
20220311_231513.jpg
 
Senast ändrad:
Fick provköra en SL320 med sexan för en par år sedan en kylig höstdag med taket nere och slogs över hur fin färd det var. Oerhört fin komfort i sittbrunnen trots kylan med lite värme på. Sittbrunnen är skyddad från vindens element på ett sätt som få andra cabrioleter. Har bl a en Boxster S 986 och den har inget att komma med på det området.

Skulle absolut kunna tänka mig en fin SL R129 vid något skedde som kompanjon på en lång roadtrip söderöver.
 
Fick provköra en SL320 med sexan för en par år sedan en kylig höstdag med taket nere och slogs över hur fin färd det var. Oerhört fin komfort i sittbrunnen trots kylan med lite värme på. Sittbrunnen är skyddad från vindens element på ett sätt som få andra cabrioleter. Har bl a en Boxster S 986 och den har inget att komma med på det området.

Skulle absolut kunna tänka mig en fin SL R129 vid något skedde som kompanjon på en lång roadtrip söderöver.
Samma här, börja med att beställa bibeln här https://www.r129sl-club.de/
 
Hämtade en XC60 i fredags, någon här med erfarenhet av Volvos inbyggda modem / internetconnectivity? Mitt fungerar kanske 10% av tiden, märkligt - det är ju GSM/LTE och borde funka som en vanlig mobil?

Min bil har Google os om det har någon påverkan.
 
Nyservad inför vintern. Oerhört trevlig bil detta. Har även jagat tag i en ny ljus skinninredning. Kommer bli påtagligt mycket bättre än den svarta som är där nu.
94EEB04C-04EA-4A53-BF7D-6BA79AF59F55.jpeg
Riktigt fina bilar med modern design för sin tid, hade varit intressant att se hur saab skulle sett ut 2022... Synd på ett fint företag, tycker staten borde gått in och räddat! Tur att vårt andra märke lever iallafall!
 
Riktigt fina bilar med modern design för sin tid, hade varit intressant att se hur saab skulle sett ut 2022... Synd på ett fint företag, tycker staten borde gått in och räddat! Tur att vårt andra märke lever iallafall!
Du är långt ifrån ensam om att tycka att designen fortfarande håller måttet. Det är rätt ofta folk missar att den är 14 år gammal vid det här laget.
Dessutom är den väldigt modern att köra med, fin styrkänsla och helt okej fartresurser (230hk/420nm).
 
Jag "sportar" en XC70 Classic Summum D4 AWD aut. Väldigt osexig bil på så många sätt. Dock så fyller den familjens behov väldigt väl. Stora nackdelen är såklart att dieseln kostar 28:-/litern. Men vi har bestämt oss för att nästa bil får bli helt på el, så denna får stanna tills ekonomin tillåter det bytet, vilket inte är idag.

En tanke som slog mig är varför dessa gamla diesel bastarder har stannat i värde så som dom verkar ha gjort?

Nu fick vi förvisso ett rätt bra pris på bilen när vi köpte den för drygt 3 år sedan. Men sedan dess har vi kört 6000 mil, och kunde sålt den till t.ex. Riddermarks Bil vilken dag som helst för samma eller t.o.m något högre pris än vi gav. Känns ju helt löjligt. Men detta får man väl ta in i totalekonomin nånstans om man skulle jämföra med en dyrare elbil.

Att det var komponentbrister under covid är ju känt, och att det därmed varit svårt att få fram bilar. Men jag tänker att det borde vara "modernare" bilar som håller priset uppe?

IMG_0142.jpg
 
Tillbaka
Topp