Men är 911:an ens så rolig att köra på bana? Nu skäms jag lite men jag hade en 80-talare och jag tyckte inte att den var SÅ rolig att köra, i alla fall inte på det sättet. Lilla motorn i den men det sista jag önskade var mer kraft, det är ju Turbon man vill ha men efter att ha haft den bilen känner jag mig absolut inte lockad av en äldre turbo. Jag använde bilen mycket och gärna, men körde aldrig direkt fort.
Jag älskade den bilen, men körglädjen låg mer i känslan och designen än i det faktum att den var så värst "rolig" bakom ratten. De yngre modellerna har jag inte kört, så de vet jag inget om.
Miata är en mycket roligare bil i mina ögon, eller någon halvgammal Alfa Romeo.
Rent allmänt tycker jag faktiskt att 911:an är en riktigt prisvärd bil, den har en egen karaktär och är verkligen en trevlig bil att äga. Sen gick de ju upp kraftigt i pris under några år men nu verkar det inte ha hänt så mycket? En riktigt fin luftkyld 911:a köper man för runt 500.000, det är mycket pengar men det känns som att andra bilar har kommit ikapp, idag kostar ju gamla Saab och Volvo 300.000 om man vill ha rätt skick och spec. P1800 kostar mer, och vill man ha en legendarisk jänkare är väl 500.000 inte ens inträdesbiljetten till en renovering? Då känns 911 som både prisvärda och roliga.
Förstår vad du är ute efter. Äldre bilar har sämre bromsar, däck, chassi och under motoriserade. Utvecklingen har gått framåt. Man kanske inte köper en äldre 80- tals turbo eller standard Carrera och strippar den. De kommer ändå aldrig bli konkurrenskraftig jämfört med moderna bilarna. En 993 turbo med ett fint chassi och en duktig förete kanske kan hålla 996 generationen ärlig på bana. Den senare har ett mycket mer förlåtande chassi och mer lättkört. Däri ligger utmaningen med att köra de äldre bilarna. De kräver mer av sin förare. Det går inte nödvändigtvis snabbare.
Ingen standardbil kommer till sin rätt på bana oavsett vad det sitter för märke på huven. T om en Porsche GT3 är en stor tung bil på fel typ av bana där kanske en Ariel Atom är ett betydligt roligare alternativ. Allt är en kompromiss. Mer eller mindre väl avvägd från tillverkaren.
De flesta som kör bana mer regelbundet med sina standardbilar har modifierat dem med chassi, bromsar, däck och kanske även bur och stolar. Ändrat hjulinställningar. Förädlat bilen för bana eller aktiv landsvägskörning.
Senaste åren om man tittar på entusiastforum försöker ägarna återställa sina äldre luftkylda bilar till mer standard minus chassit. Det har säkert med prisutvecklingen att göra och att man insett att det finns annat som är mer lämpat. Det är ju inte så roligt att skada en bil som är svårt att reparera och ersätta som kanske har ett sentimentalt värde också. Med det sagt - den dagen man ställer bilen för att man är för rädd att använda den då är det dags att sälja den. Vill man köra en 911 hårt och testa dess gränser på bana så ska man göra det. Det finns tusentals exemplar tillverkare. Det råder ingen brist på någon modell. Är bilen i bra funktionsdugligt skick så kör med den. Vem blir inte glad när man ser äldre bilar ute i trafiken där igenkänningsfaktorn är hög oavsett om det är en Citroën eller något mer exotiskt.
Mazda Miata har ju varit väldigt populära länge. Billiga att köpa nya och senare begagnat. Har faktiskt aldrig kört en själv, men dess inspiration var ju Collin Chapmans Lotus Elan och hans lättviktsfilosofi så jag förstår konceptet fullt ut. Alfa har jag själv ägt och älskar märket trots att de inte alltid levererat fullt ut.
Svårt att bedöma vad som är prisvärt idag. Priserna på äldre bilar låg rätt stabilt länge. I USA noterade jag en hype under våren på bl a luftkylt men det bör nog kylas ner med tanke på omvärldsläget och att man i USA höjer räntorna.
Den stora hypen har varit nytillverkade bilar från Porsche, Ferrari etc. Samma psykologi som styrt hypen på bl a Rolex, AP, Patek.
Vi får väl se hur hållbart det har varit.