• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Köpte en Audi a6 allroad med chippad 3.0 v6, luftfjädring osv. Insåg att de gånger som vi använder ”stora” bilen är försvinnande få och då känns det roligare att ha något som är lite kul att köra (310hk 700nm) :)
B5297DEE-A0FC-4E7D-95C3-F748976F9E4E.jpeg
 
Köpte en Audi a6 allroad med chippad 3.0 v6, luftfjädring osv. Insåg att de gånger som vi använder ”stora” bilen är försvinnande få och då känns det roligare att ha något som är lite kul att köra (310hk 700nm) :)
B5297DEE-A0FC-4E7D-95C3-F748976F9E4E.jpeg
Var bombsäker på att jag skulle köpa en sådan.
Inredningen ogillar jag och även det faktum att det är en VW men det kändes som bästa alternativet och 3.0 TDI motorn är mycket trevlig att köra.
Sedan provkörde jag min Lexus GS och blev helt såld. Frugan blev paff då hon också var inställd på A6.
Hon är inte lika imponerad över vår Lexus som jag :)
 
Hjälp mig med lite ”snillen spekulerar”.
Det är en massa åsikter nu om att det kommer bli SÅ mycket mer koldioxidutsläpp om bensin/dieselpriserna går ner.
Har någon en tanke där, eller kanske kan prestera data, som visar om det kan tänkas bli så?
Jag tänker att det är väldigt få som tänker ”Oh yes, lite billigare soppa, här ska okynnesåkas”.
Eller?

Det som gör skillnad är om reduktionsplikten sänks till EU:s minimumnivå som regeringen har planerat, då blir det mindre biodiesel/etanol i bränslet. Detta kommer öka utsläppen drastiskt.
 
Ändrad reduktionsplikt väntas leda till en ökning av koldioxidutsläppen med 6 miljoner ton per år, vilket motsvarar cirka 12 procent av Sveriges totala utsläpp av koldioxid.
HVO100 priserna drog iväg rejält vid årsskiftet bla pga höjd reduktionsplikt i Sverige samt att Tyskland införde reduktionsplikt (samt ökat intresse för HVO100 rent generellt bland företag i Europa), vilket gjort att efterfrågan ökat rejält. Prisskillnaden mellan HVO100 och diesel har i många år varit ca 2kr, men är sen årsskiftet uppe runt 5kr. Det i sin tur har drivit upp priserna så pass mycket att en del åkerier (med sina kunders välsignelse) tankar mindre HVO100 (t.ex ICA). Så till viss del tror jag det är självreglerande med en mindre nettoeffekt. Kanske att det blir mer utsläpp via reduktionsplikten i Sverige, men att det kompenseras av ett högre användande ute i Europa och hos åkerierna.
 
Hörde nu på morgongen att ARN avgjort det första målet där personer anmält leasingbolaget när de höjt avgiften pga räntan. ARN dömde i favör till den som lämnade in anmälan. De rekommenderar nu DNB som äger Peugot Finans att återbetala alla avgifter utöver den utsprungliga månadsavgiften. Blir intressant att följa.....det är dock ingen vägledande dom, men väl så viktig....
 
Hörde nu på morgongen att ARN avgjort det första målet där personer anmält leasingbolaget när de höjt avgiften pga räntan. ARN dömde i favör till den som lämnade in anmälan. De rekommenderar nu DNB som äger Peugot Finans att återbetala alla avgifter utöver den utsprungliga månadsavgiften. Blir intressant att följa.....det är dock ingen vägledande dom, men väl så viktig....
Intressant har det inte varit specat i det avtalet att det är baserat på rörlig ränta? De avtal jag haft så har det varit specat på sådant sätt.
 
Intressant har det inte varit specat i det avtalet att det är baserat på rörlig ränta? De avtal jag haft så har det varit specat på sådant sätt.
Jodå men det kanske inte var tillräckligt tydligt. ARN dömer dock väldigt ofta till kundens fördel. Jag tror man hellre tar en notering i svarta listan än betalar tillbaka alla räntor efter höjningen. Det kommer bli konkurser av det.
 
DNBs avtal känner jag spontant att de förtjänar att få stryk för. Fast ränta ska vara fast. Om det är nåt man vill skyddas från så är det ju stora ränteändringar, inte de små...

Jag vet att det gnällts massor på vanliga leasingavtal också men där finns ingen skrivelse om fast ränta alls
 
Schysst nej, men ändå ganska tydligt uttryckt , för att vara ett leasingbolag/bank- jag tror att det avgörande i den här fallen snarare kommer att bli vad som sagts än skrivits och om det går att belägga
ARN är så konsumentvänliga att jag nog tror att ngt bolag kommer att ta det här till rätten, alternativt så betalar man de som orkar gå till ARN och räknar med att det blir billigast så, då merparten på sant svenskt vid vis knyter näven i fickan :)
Mvh
Ola G
Inte särskilt schysst att även om avtalet är "fast" så har de rätt att ändra räntan ändå. Osnyggt.
 
  • Like
Reactions: PJZ
Hörde nu på morgongen att ARN avgjort det första målet där personer anmält leasingbolaget när de höjt avgiften pga räntan. ARN dömde i favör till den som lämnade in anmälan. De rekommenderar nu DNB som äger Peugot Finans att återbetala alla avgifter utöver den utsprungliga månadsavgiften. Blir intressant att följa.....det är dock ingen vägledande dom, men väl så viktig....
Riktigt så enkelt är det nog inte, det verkar ha varit en "specialare";


Sen är ju ARN bara rådgivande, jag tror kreditgivarna kommer ignorera deras utslag när det börjar vankas röda siffror
 
Riktigt så enkelt är det nog inte, det verkar ha varit en "specialare";


Sen är ju ARN bara rådgivande, jag tror kreditgivarna kommer ignorera deras utslag när det börjar vankas röda siffror
Vilket magplask 😬
 
Idag gick starten för Gumball3000 här i Dubai och vi hade turen (jag och sambon) att beskåda detta spektakulära event. Alla som följer bil spoting på Youtube vet säkert vem herren i bilden är, Shmee150 som sportar en GT2RS Manhart med 950hp och så blir man lite mallig när man ser en Koenigsegg när man vet att den är tillverkad hemma i lilla Sverige.
2777966C-ED06-4E0C-BCD2-E540EFA94794.jpeg
757B456F-7F24-496E-919A-E5DD4B725B59.jpeg
DCC63FFA-7266-4D6F-9F0D-41671D5ED18C.jpeg
DC65C050-CA85-4049-A934-EABBE638115E.jpeg
78231A99-2B27-48A6-AE74-76BD7462E2C0.jpeg
6D4BBA6C-8479-40CF-9CD0-3C3B1166200A.jpeg
 
När jag i förmiddags hade förberett allt för att byta till vinterdäck på min frus nya bil för första gången, upptäcker jag att hennes bultar är 21mm och jag har bara hylsor för 17 och 19mm. :banghead:

Plockar undan allt igen, en snabb sväng tvärs över stan till Biltema och ett nytt försök i eftermiddag efter hundpromenaden ... ;)
IWC A 2022-11-14 (hylsor).jpg


Edit: Fixat ... :cigar:
 
Senast ändrad:
När jag i förmiddags hade förberett allt för att byta till vinterdäck på min frus nya bil för första gången, upptäcker jag att hennes bultar är 21mm och jag har bara hylsor för 17 och 19mm. :banghead:

Plockar undan allt igen, en snabb sväng tvärs över stan till Biltema och ett nytt försök i eftermiddag efter hundpromenaden ... ;)
IWC A 2022-11-14 (hylsor).jpg
Lite beroende på hur dina bulthål ser ut kan det vara läge att eventuellt dra ett varv tejp runt hylsan. Är det tajt kan den repa.
Finns såna som är färdigskyddade också men som sagt, två lager eltejp gör jobbet också ;)
1668427503704.png

 
Lite beroende på hur dina bulthål ser ut kan det vara läge att eventuellt dra ett varv tejp runt hylsan. Är det tajt kan den repa.
Finns såna som är färdigskyddade också men som sagt, två lager eltejp gör jobbet också ;)
1668427503704.png


Tack för tipset men det var inga problem som tur var, varken med fälgarna till sommardäcken eller dom till vinterdäcken. Nu är dessutom fälgarna till sommardäcken tvättade och undanlagda till våren. :happyhappy:
 
Tillbaka
Topp