Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Var bombsäker på att jag skulle köpa en sådan.Köpte en Audi a6 allroad med chippad 3.0 v6, luftfjädring osv. Insåg att de gånger som vi använder ”stora” bilen är försvinnande få och då känns det roligare att ha något som är lite kul att köra (310hk 700nm)![]()
![]()
Hjälp mig med lite ”snillen spekulerar”.
Det är en massa åsikter nu om att det kommer bli SÅ mycket mer koldioxidutsläpp om bensin/dieselpriserna går ner.
Har någon en tanke där, eller kanske kan prestera data, som visar om det kan tänkas bli så?
Jag tänker att det är väldigt få som tänker ”Oh yes, lite billigare soppa, här ska okynnesåkas”.
Eller?
Aaaha, just ja. Hur mycket kan det röra sig om, i procentuell ökning av ton koldioxid?Det som gör skillnad är om reduktionsplikten sänks till EU:s minimumnivå som regeringen har planerat, då blir det mindre biodiesel/etanol i bränslet. Detta kommer öka utsläppen drastiskt.
Ändrad reduktionsplikt väntas leda till en ökning av koldioxidutsläppen med 6 miljoner ton per år, vilket motsvarar cirka 12 procent av Sveriges totala utsläpp av koldioxid.Aaaha, just ja. Hur mycket kan det röra sig om, i procentuell ökning av ton koldioxid?
HVO100 priserna drog iväg rejält vid årsskiftet bla pga höjd reduktionsplikt i Sverige samt att Tyskland införde reduktionsplikt (samt ökat intresse för HVO100 rent generellt bland företag i Europa), vilket gjort att efterfrågan ökat rejält. Prisskillnaden mellan HVO100 och diesel har i många år varit ca 2kr, men är sen årsskiftet uppe runt 5kr. Det i sin tur har drivit upp priserna så pass mycket att en del åkerier (med sina kunders välsignelse) tankar mindre HVO100 (t.ex ICA). Så till viss del tror jag det är självreglerande med en mindre nettoeffekt. Kanske att det blir mer utsläpp via reduktionsplikten i Sverige, men att det kompenseras av ett högre användande ute i Europa och hos åkerierna.Ändrad reduktionsplikt väntas leda till en ökning av koldioxidutsläppen med 6 miljoner ton per år, vilket motsvarar cirka 12 procent av Sveriges totala utsläpp av koldioxid.
Intressant har det inte varit specat i det avtalet att det är baserat på rörlig ränta? De avtal jag haft så har det varit specat på sådant sätt.Hörde nu på morgongen att ARN avgjort det första målet där personer anmält leasingbolaget när de höjt avgiften pga räntan. ARN dömde i favör till den som lämnade in anmälan. De rekommenderar nu DNB som äger Peugot Finans att återbetala alla avgifter utöver den utsprungliga månadsavgiften. Blir intressant att följa.....det är dock ingen vägledande dom, men väl så viktig....
Jodå men det kanske inte var tillräckligt tydligt. ARN dömer dock väldigt ofta till kundens fördel. Jag tror man hellre tar en notering i svarta listan än betalar tillbaka alla räntor efter höjningen. Det kommer bli konkurser av det.Intressant har det inte varit specat i det avtalet att det är baserat på rörlig ränta? De avtal jag haft så har det varit specat på sådant sätt.
Inte särskilt schysst att även om avtalet är "fast" så har de rätt att ändra räntan ändå. Osnyggt.Det vi har i det senaste avtal vi fick ifrån Hedin som kör med DnB
![]()
Svar ja! Kan ju ta en tid innan avtalets utskriftsdag och första leasingdag och som vi sett så kan mycket hända vad gäller räntor på kort tidInte särskilt schysst att även om avtalet är "fast" så har de rätt att ändra räntan ändå. Osnyggt.
Intressant har det inte varit specat i det avtalet att det är baserat på rörlig ränta? De avtal jag haft så har det varit specat på sådant sätt.
Inte särskilt schysst att även om avtalet är "fast" så har de rätt att ändra räntan ändå. Osnyggt.
Riktigt så enkelt är det nog inte, det verkar ha varit en "specialare";Hörde nu på morgongen att ARN avgjort det första målet där personer anmält leasingbolaget när de höjt avgiften pga räntan. ARN dömde i favör till den som lämnade in anmälan. De rekommenderar nu DNB som äger Peugot Finans att återbetala alla avgifter utöver den utsprungliga månadsavgiften. Blir intressant att följa.....det är dock ingen vägledande dom, men väl så viktig....
Vilket magplaskRiktigt så enkelt är det nog inte, det verkar ha varit en "specialare";
![]()
Nej, ARN har inte givit kund rätt om höjd privatleasing för bilen
Efter en nyhet om att Allmänna reklamationsnämnden (ARN) klandrat ett leasingbolaget för höjda privatleasingavgifter är nu många som tror att de kommer få pengar tillbaka – men så är inte fallet.teknikveckan.se
Sen är ju ARN bara rådgivande, jag tror kreditgivarna kommer ignorera deras utslag när det börjar vankas röda siffror
Lite beroende på hur dina bulthål ser ut kan det vara läge att eventuellt dra ett varv tejp runt hylsan. Är det tajt kan den repa.När jag i förmiddags hade förberett allt för att byta till vinterdäck på min frus nya bil för första gången, upptäcker jag att hennes bultar är 21mm och jag har bara hylsor för 17 och 19mm.
Plockar undan allt igen, en snabb sväng tvärs över stan till Biltema och ett nytt försök i eftermiddag efter hundpromenaden ...
![]()
Lite beroende på hur dina bulthål ser ut kan det vara läge att eventuellt dra ett varv tejp runt hylsan. Är det tajt kan den repa.
Finns såna som är färdigskyddade också men som sagt, två lager eltejp gör jobbet också
![]()
![]()
Hjulmutterhylsor, 4 st.
Av CrMo-stål. 1/2"-fyrkantsfäste. För effektiv och säker montering av hjulmuttrar/bultar. Hylsstorlekar: 17 mm, 19 mm, 21 mm och 22 mm.www.biltema.se
dubbIdag var det dags för min bil att få vinterdäck:
![]()
![]()
Givetvis har jag min däcksbytarklocka på.
![]()
Nu ska den bara tvättas också, men det får bli en annan dag då det inte duggregnar.
![]()
hahaha kollade för snabbt och det satt så mycket sten så trodde det var dubbNo way. Nokian R2 friktion ...![]()
Aldrig!!Klart det ska vara dubb![]()