Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Ni som handlar däck: var köper man? Behöver ev en uppsättning 225x45x18 sommardäck av vettig modell. De kommer användas vanligt. När man kikar bythjul o dyl ligger bra däck på ca 2000kr/st. Är det det man får räkna med eller är det vettigare att beställa från utlandet? Har noll koll!
Borde ha prutat mer på den sommardäckslösa extrabilen helt enkelt.Har dålig koll på vart det är bäst priser men har kört däckonline av ren vana.
Dock får du garanterat räkna med runt 2000kr/däck för något vettigt, priserna har stigit, som på allt annat.
Jag beställde originalfälg i nyskick med oanvända kvalites vinterdäck från Tyskland. Betalde ca 30 inkl frakt istället för 80 som jag fick offert på här hemma.
Spana in or24 eller handlare med bra betyg via ebay.de
Sånt där Mim lastskydd är jättebra!När min fru köpte sin ett år gamla Hyundai i30 kombi ville vi ha med ett original lastnät i stål. Kostade 4k monterat men va fan, har man två hundar i bagaget vill man ha rejäla grejor. Givetvis var det restnoterat så vi fick nöja oss med det medföljande "myggnätet" ett tag:
![]()
Tiden gick och efter nästan två månader fick vi beskedet att det utgått ur sortimentet och inget skulle ersätta. Kunde dom väl ha sagt direkt ...
För att göra saker enkelt bytte vi våra redan betalade 4k mot en fri service nästa gång och gav oss ut på jakt efter ett alternativ. The Lord works in mysterious ways så av en slump hade Vi Bilägare just testat märkesoberoende lastnät, dvs sådana som kan anpassas efter bilen. Efter att ha läst testen och Googlat lite kom vi fram till att det var någon av dom här två som gäller:
![]()
Då dom fästs i dom bakre nackskyddens stålpinnar inkräktar dom inte på bagaget och är dessutom mycket lätta att vid behov ta bort. Det som fällde avgörandet var att Variobarrier var krocktestad, men båda två hade nog funkat lika bra. Sagt och gjort:
![]()
Lite pilligt att få dit fästena på nackstöden ...
![]()
... men sen var det bara att skruva fast nätet, anpassat perfekt efter min frus bil:
![]()
Slutsats: Sparat några tusenlappar och fick nog en bättre lösning än med originalet.![]()
Betalade precis 10200kr för 4 18" dubbfria(Hakka R5 SUV) från DäckonlineNi som handlar däck: var köper man? Behöver ev en uppsättning 225x45x18 sommardäck av vettig modell. De kommer användas vanligt. När man kikar bythjul o dyl ligger bra däck på ca 2000kr/st. Är det det man får räkna med eller är det vettigare att beställa från utlandet? Har noll koll!
Du kör alltså elbil med de absolut sämsta förutsättningar som finns (ingen egen laddare och elbil med kort räckvidd). Ändå gillar du det. Det säger en del om hur trevligt det faktiskt är. Sen har bensin och dieselbilar sin plats i entusiastsyfte ändå.Då min far fått hem sin nya bil så har tagit vid på hans BMW i3S (under begränsad tid, inga Saabar har sålts). Har kört några elbilar men aldrig faktiskt "ägt en" så att säga. Har ingen garanterad laddats varken på jobbet eller hemma men det har överraskande nog fungerat väldigt bra.
Den dagliga körsträckan ligger på 9 mil tur & retur så klarar mig 2 dagar utan att ladda men sen är det hög tid att söka upp laddstolpe. Detta medför att jag får jobba en del med "range anxiety" och tänka en del på hur jag kör. 110km/h på motorvägen är ett minne blott om jag inte önskar ladda varje dag. Trots det så har jag blivit än mer förtjust i denna lilla skapelsen än vad jag redan var.
...om jag skulle köpa en elbil så uppstår ännu en gång frågan; vart ska jag göra av alla Saabar.
![]()
Ja precis. Det är så jag ser framtiden också. En trevlig och rolig elbil till vardags sen har jag mina entusiast fordon vid sidan om.Du kör alltså elbil med de absolut sämsta förutsättningar som finns (ingen egen laddare och elbil med kort räckvidd). Ändå gillar du det. Det säger en del om hur trevligt det faktiskt är. Sen har bensin och dieselbilar sin plats i entusiastsyfte ändå.
Eller 595 hellre.En Fiat 500e som liten vardagsbil hade varit nice
Komfortmässigt finns det nog inte mycket som överträffar E-tron för tillfället. Enligt nåt test jag såg så är den lika tyst som Bentley Bentayga. Dock störde jag mig på "tunnelbaneljudet" från motorn och förstås räckvidden som är gränsfall. Blev bättre när Tesla öppnade sitt nät men då hade jag redan bestämt mig för att sälja.Förstår definitivt att allt fler väljer att gå över till el för vardagskörning. Jag gick också precis över till el och har än så länge blandade känslor. Älskar körglädjen och framförallt ljudet i rappa bensindrivna bilar men komforten i en stark och knäpptyst elbil är fan ändå svårslagen. Peta in växlar och varva den lilla turbomatade fiaten får duga när saknaden kommer.
![]()
![]()
![]()
Komfortmässigt finns det nog inte mycket som överträffar E-tron för tillfället. Enligt nåt test jag såg så är den lika tyst som Bentley Bentayga. Dock störde jag mig på "tunnelbaneljudet" från motorn och förstås räckvidden som är gränsfall. Blev bättre när Tesla öppnade sitt nät men då hade jag redan bestämt mig för att sälja.
Det kan vi konstatera baserat på inläggen i eltråden.
Finns annat som jag hellre kör![]()
Fin, men gummistövlar på en Porsche? Känns skevt.Har gillat Taycan Cross Turismo sedan den kom och fick testköra en 4S i fredags. Hade bara plånboken och jag varit överens så hade det varit en oslagbar bruksbil bredvid gammel-911an, launch control var det sjukaste jag varit med om och då var det ”bara” en 4S
Bra jobbat Porsche!
![]()
Instämmer. Lyckligtvis finns den ju utanFin, men gummistövlar på en Porsche? Känns skevt.
Fin, men gummistövlar på en Porsche? Känns skevt.
Snygg Audi e-tron! Min ser exakt likadan ut i den grå färgen och pianolackade detaljer!Förstår definitivt att allt fler väljer att gå över till el för vardagskörning. Jag gick också precis över till el och har än så länge blandade känslor. Älskar körglädjen och framförallt ljudet i rappa bensindrivna bilar men komforten i en stark och knäpptyst elbil är fan ändå svårslagen. Peta in växlar och varva den lilla turbomatade fiaten får duga när saknaden kommer.
![]()
![]()
![]()
Att det körs något mer i högkonjunktur är belagt så viss påverkan finns säkert. Det görs fler semestrar och resor i bil när befolkningen har mera tillgängliga pengar. Men nä, det lär inte vara många som är ute och åker bara för att det är så kul när priset går ner någon krona.Hjälp mig med lite ”snillen spekulerar”.
Det är en massa åsikter nu om att det kommer bli SÅ mycket mer koldioxidutsläpp om bensin/dieselpriserna går ner.
Har någon en tanke där, eller kanske kan prestera data, som visar om det kan tänkas bli så?
Jag tänker att det är väldigt få som tänker ”Oh yes, lite billigare soppa, här ska okynnesåkas”.
Eller?
Hjälp mig med lite ”snillen spekulerar”.
Det är en massa åsikter nu om att det kommer bli SÅ mycket mer koldioxidutsläpp om bensin/dieselpriserna går ner.
Har någon en tanke där, eller kanske kan prestera data, som visar om det kan tänkas bli så?
Jag tänker att det är väldigt få som tänker ”Oh yes, lite billigare soppa, här ska okynnesåkas”.
Eller?
Hur får du det inlägget till att ha något med elbilar att göra?Om man samtidigt ska spara på elförbrukningen så känns inte elbil som ett korrekt val.
Hur får du det inlägget till att ha något med elbilar att göra?
Men för att svara på din fråga. Jag exempelvis har lägre genomsnittlig körsträcka på min elbil nu än när jag hade dieselbil trots ungefär 1/5 av drivmedelskostnaden. Jag åker för att jag ska någonstans, om det kostar 10kr eller 50kr spelar ingen roll. Det är annat som blir lidande när drivmedelspriserna stiger. Däremot känns det väldigt bra att inte lägga en massa pengar på diesel.
Idag 18:00 så togs miljöbonusen bort så....nu styr man inte lika mycket längre.Därför att man vill styra bort helt och hållet från bensin/diesel.
Men malusen misstänker jag blir kvar. Ca$hen ska in![]()