• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Aldrig!!
Nej men det beror på var man kör skulle jag säga. :)
Köper jag däck själv blir det alltid dubbfritt. Men då kör man en hel del i Stockholm. Tjejen vill helst ha dubb men som jag sa när det blev dubbfritt till bilen - Behöver vi verkligen köra om det är kaosväder?
Jag har gått från Dubb till dubbfritt sedan tillbaka till dubb.
Beror helt på bilen , balansen i den osv, är väldigt olika hur bilar upplevs.

Nu kör jag dubb, då det för mig räcker med en enda gång på hela vintern då jag hade behövt dubb, som kan göra skillnad mellan liv o död.
 
Tips är att ställa en pallbock under också, inte jätteroligt om domkraften ger vika o bilen ramlar ner på bromsar/styrning etc
behöver inte ens vara dikt an, utan bara finnas där nån centimeter under.
Typ sådär? Satte på däcket igen illa kvickt. 😅
F18FC820-B541-45DD-935D-4230A1154B6F.jpeg
 
Dubbdäck i Skåne?! Det har bara min 80-åriga mor men det känns enligt henne säkrare. Att vi sedan sällan ens ser snö, det är en annan sak.
OM der snöar tar man fram den fyrhjulsdrivna ;)
Mvh
Ola G
 
Dubbfritt är jättetrevligt att åka på men det funkar inte när det är halt. Lyckligtvis är att det inte är halt hela vintrarna (snö är inte särskilt halt egentligen) men dubbfritt är chanslöst på en underkyld vägbana exempelvis.
 
Dubbfritt är jättetrevligt att åka på men det funkar inte när det är halt. Lyckligtvis är att det inte är halt hela vintrarna (snö är inte särskilt halt egentligen) men dubbfritt är chanslöst på en underkyld vägbana exempelvis.
Större delen av vintern i exv Stockholm så är det ju blött eller torrt även på vintern, i alla fall på de större vägarna. I de förhållandena så är inte dubbat jättebra i mening

bra test förövrigt

samt
 
Större delen av vintern i exv Stockholm så är det ju blött eller torrt även på vintern, i alla fall på de större vägarna. I de förhållandena så är inte dubbat jättebra i mening

bra test förövrigt

samt
Jag vill snarare påstå att det är svinhalt i Stockholm jätteofta. Temperaturen växlar mellan -4 och +2 och det bildas en otrevlig isskorpa på asfalten som inte syns. Den saltas förstås bort på Essingeleden men på de mindre vägarna upplever jag att den ofta ligger kvar. Har bilar med både dubbfritt och dubbat hemma och skillnaden märks tydligt.
 
Jag vill snarare påstå att det är svinhalt i Stockholm jätteofta. Temperaturen växlar mellan -4 och +2 och det bildas en otrevlig isskorpa på asfalten som inte syns. Den saltas förstås bort på Essingeleden men på de mindre vägarna upplever jag att den ofta ligger kvar. Har bilar med både dubbfritt och dubbat hemma och skillnaden märks tydligt.
jag upplever det precis tvärtom på de vägar jag kör och då har jag kört dubbfritt på tre RWD, en 4WD, en FWD och innan dess dubbat på FWD senaste åren

Hade dock en läbbig moment utanför uppsala förra året! Men även de med dubb fick inte stopp :D
 
Senast ändrad:
Är väll som alltid vad gäller vinter och vinterväglag - man får ju anpassa sin hastighet efter underlag. Brukar funka för det mesta. :)
 
Jag vill snarare påstå att det är svinhalt i Stockholm jätteofta. Temperaturen växlar mellan -4 och +2 och det bildas en otrevlig isskorpa på asfalten som inte syns. Den saltas förstås bort på Essingeleden men på de mindre vägarna upplever jag att den ofta ligger kvar. Har bilar med både dubbfritt och dubbat hemma och skillnaden märks tydligt.
Jag håller nog med dig här, jag är född och uppvuxen i Stockholm men bor sedan några år i Norrland. Dubbdäck var mer användbara i Stockholm än här uppe, vi har halt några veckor innan snön kommer men i Stockholm är det ju halt till och från hela vintern.

Till viss del är det samma sak med fyrhjulsdriften, den kom till nytta förvånande ofta nere i huvudstaden.
 
Klart man åker dubb.
Provade dubbfritt en gång, sprillans nya Michelin X-ice. Största skrotet någonsin.
Kan inte dra slutsatsen att alla dubbfria är sämst bara för Michelin är det men inte fan tänker jag köpa något annat som eventuellt det också är skit?
Köpte såklart dubbade Nokian Hakka.

Nej fan, Ush och fy för dubbfritt (iallafall de jag hade). Bara flöt ovanpå snön. Inte ens snö klarade de av så is ska man inte tala om (kunde inte ens sätta bilen i räcket när jag försökte).
 
Klart man åker dubb.
Provade dubbfritt en gång, sprillans nya Michelin X-ice. Största skrotet någonsin.
Kan inte dra slutsatsen att alla dubbfria är sämst bara för Michelin är det men inte fan tänker jag köpa något annat som eventuellt det också är skit?
Köpte såklart dubbade Nokian Hakka.

Nej fan, Ush och fy för dubbfritt (iallafall de jag hade). Bara flöt ovanpå snön. Inte ens snö klarade de av så is ska man inte tala om (kunde inte ens sätta bilen i räcket när jag försökte).
du bor ju ute i vischan så helt med på noterna :D
 
Tillbaka
Topp