• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Att en 85 åring pesons bil har bucklor och skador är ju mer regel än undantag. Får man bilen får man ju vara medveten om detta och ska nu inte morfar köra mer kan en tanke vara att åtgärda det på hans försäkring men att ni bekostar självrisken/självriskerna. Då drabbas inte ni direkt av ev. Höjd premie. Så gjorde jag då jag fick min mormors 4 år gamla polo när hon slutade köra bil.
 
Att en 85 åring pesons bil har bucklor och skador är ju mer regel än undantag. Får man bilen får man ju vara medveten om detta och ska nu inte morfar köra mer kan en tanke vara att åtgärda det på hans försäkring men att ni bekostar självrisken/självriskerna. Då drabbas inte ni direkt av ev. Höjd premie. Så gjorde jag då jag fick min mormors 4 år gamla polo när hon slutade köra bil.
Lutar åt det. Vi ska ringa hans försäkringsbolag imorgon och se om vi kan dra det på den först innan damen tar över ägarskap så vi slipper huvudvärk ifall det blir något strul med försäkringen och på det sättet slippa höjd premie för de utgifterna som lär behövas såhär i början
 
Lutar åt det. Vi ska ringa hans försäkringsbolag imorgon och se om vi kan dra det på den först innan damen tar över ägarskap så vi slipper huvudvärk ifall det blir något strul med försäkringen och på det sättet slippa höjd premie för de utgifterna som lär behövas såhär i början
Att ta det på försäkringen efter ägarbytet skulle vara bedrägeri så det måste absolut anmälas innan. Bara den försäkring som var aktiv vid skadetillfället är gällande.
 
Lutar åt det. Vi ska ringa hans försäkringsbolag imorgon och se om vi kan dra det på den först innan damen tar över ägarskap så vi slipper huvudvärk ifall det blir något strul med försäkringen och på det sättet slippa höjd premie för de utgifterna som lär behövas såhär i början
Ring INTE och fråga!

Om ni ska ta över bilen prata med morfar om han tycker det är okej för det är ju ”han” som måste göra detta. Ni kan ju inte ringa och fråga om ni kan göra det på hans försäkring innan ni tar över bilen.

Självklar kan ni ringa verkstad, boka, lämna in, hämta ut och betala. Man kan alltid hjälpa sin morfar Med att fixa saker som att lämna in hans bil på verkstad för hans räkning. Men att vara helt ärlig är inte smartaste draget här. En vit lögn så att säga. Och ändå inte oärligt då morfar gjort skadorna och då utnyttjar sin försäkring för att åtgärda dessa. Tänk på att det ska ha skett det senaste halvåret för att det ska accepteras av försäkringsbolaget har jag för mig.

Och som alfgren säger. Allt ska ske innan ägarbyte.

Glömde att gratulera till bilen tidigare - stort grattis!
 
Ring INTE och fråga!

Om ni ska ta över bilen prata med morfar om han tycker det är okej för det är ju ”han” som måste göra detta. Ni kan ju inte ringa och fråga om ni kan göra det på hans försäkring innan ni tar över bilen.

Självklar kan ni ringa verkstad, boka, lämna in, hämta ut och betala. Man kan alltid hjälpa sin morfar Med att fixa saker som att lämna in hans bil på verkstad för hans räkning. Men att vara helt ärlig är inte smartaste draget här. En vit lögn så att säga. Och ändå inte oärligt då morfar gjort skadorna och då utnyttjar sin försäkring för att åtgärda dessa. Tänk på att det ska ha skett det senaste halvåret för att det ska accepteras av försäkringsbolaget har jag för mig.

Och som alfgren säger. Allt ska ske innan ägarbyte.

Glömde att gratulera till bilen tidigare - stort grattis!
Givetvis ska vi göra detta på ett fair och vitt sätt, vi ringer dem imorgon som planerat och gör skadeanmälan, sen när allt är klart så får vi göra ägarbytet. Vi ska se om det är så att det var inom dessa 6 månader han gjort dessa rockader, annars får vi givetvis stå för det själva, det lär det vara värt oavsett.. Tack! :)
 
Vad kan man förvänta sig av att köpa en 10år gammal X5? Eller annan äldre premiumbil.

Funderar på att byta upp mig, gillar bilar men vill inte betala för dem, så är något snål.
Kör mer nuförtiden, 20ish mil i veckan. Fått EPC lampa 2 gånger på min 1,5 åriga Skoda så kliar i bilbytar-tanken.
Skruvar du själv eller lämnar du in till verkstad?
 
Givetvis ska vi göra detta på ett fair och vitt sätt, vi ringer dem imorgon som planerat och gör skadeanmälan, sen när allt är klart så får vi göra ägarbytet. Vi ska se om det är så att det var inom dessa 6 månader han gjort dessa rockader, annars får vi givetvis stå för det själva, det lär det vara värt oavsett.. Tack! :)

Klart han gjorde detta inom sex månader. Den ena var säkert den 3 augusti, den andra den 5 december och så vidare.
 
Senast ändrad:
Däckspark/filosoferingar/osv finns det ju gott om i denna tråden.
Så jag drar min också.
Jag (vi) har tre bilar, men en fyller inte riktigt sitt syfte.
Har:
-E-tron, som frun lagt beslag på. Pendlar/familjebil. Perfekt bil.
-V40 D2. Andrabil/deltidspendlarbil. OK, fast inte mer. Drar även hästtransport några gånger om året.
-Fullsize-Chevapickis. Hemmabrötarbil. Perfekt. Rolig. Dock körd att dra släp med pga måste ha BE-kort. Fru kör denna högt motvilligt. Den är dessutom ett ständigt underhållsbehov pga gammal.

Egentligen så måste jag ju inte byta ut Volvon, men den är inte helt hundraprocentig.
Den är för låg, så det är knöligt att få in 2-åringen, och släpegenskaperna är sådär, i och med manuell låda och bara framhjulsdrift.

Så då tänker jag att chevan och Volvon tillsammans skulle kunna bli en bil, för att spara lite fordon, och kanskt till och med få till en bättre andrabil?
En Hilux eller så som fixar både den pendling som görs, och gårds-brötet.
Kan man räkna hem det, tro, trots att pickuper generellt går dyrt nu för tiden?
Bilen kommer gå 12-1300 mil om året. Bör vara crew cab så det blir rimligt baksäte. Vill ha en bra, rimligt ny rackare.
Sälja Volvon, Chevan borde ge typ 150 med lite flyt. 50K till kan jag nog justera upp budgeten.

Vad drar en Hilux eller Amarok, typ?

Sedan finns också en liiiten baktanke om att skohorna in en bil till, en Golf-cab typ. Det skulle också underlätta då att inte få fyra bilar…
Håll dig undan Amarok.
Fasiken vad jag har sett sönderrostade Amaroker överallt. Rost blaffor större än på en gammal Saab 900 eller en Opel.
 
Helt ok för den som är ute efter privatlease och där man inte kör så mycket, skatten är på 964/månad

 
Håll dig undan Amarok.
Fasiken vad jag har sett sönderrostade Amaroker överallt. Rost blaffor större än på en gammal Saab 900 eller en Opel.
VW har ju otroligt ojämn kvalitet, vi har en Transporter i företaget och den är riktigt fin trots många mil på dåliga vägar. Kompisen har en likadan från samma år, men den ser ut som en katastrof. Jättekonstigt.
 
Grannen visade sig ha en rackans massa fina bilar. Det fick jag dock först se när han flyttat och fick sina bilar fraktade. 4st av olika kvalisort rullade iväg. Jag fotade dock bara sista..

Vad pratar vi om för modell och ungefärlig årgång?

2917DB99-4597-4354-9CBB-11125B9FDDA9.jpeg
 
Hade en AMG E63 S -18 som var optimerad av Renntech men den fick flytta när min cab införskaffades. Sedan blev det en ny vardagsbil som skulle vara ekonomisk och efter mkt funderande på elbilar, hybrider och annat föll valet på en Kia Ceed Hybrid vilket jag inte ångrar än iaf. Står oxå på kö på en BMW I4 M50 men vi får se hur det blir. Vill egentligen ha en kombi.
Jag tänkte specifikt på AMG GT men den är ju allt annat än kombi 😅
 
Verkstad.
Är relativt händig men aldrig skruvat bil.
Haft förmånen att ha tjänstebil och vän till ägaren av bilfirma-bilar
"gamla" bilar är relativt enkla att greja med, alla problerm har redan någon annan listat ut en lösning för och gjort ett foruminlägg eller youtube video på.
jag håller igång en mercedes gl -08 och en c63-12 åt kompisar och om alla problem skulle lämnas in så hade det blivit dyrt, men letar man delar på rätt ställe och skruvar själv går det att komma relativt lindrigt undan. förutsätter ju då att man har en uppsättning med skapliga verktyg samt någonstans att vara.
beroende på bil och modell så kommer ev lite större service arbeten pga mil eller ålder.
 
Jag tänkte specifikt på AMG GT men den är ju allt annat än kombi 😅
Ah, jag förstår. Har haft AMG GT-R med i tankarna flera gånger men har nu tagit beslutet att det blir för dyrt att äga mer än en sportig bil i taget av den modell som har lite högre försäkringspremier. Så så länge jag har min cab kvar blir det ingen sådan kärra. Sen det där med kombi är alltså det jag egentligen skulle vilja ha i I4 M50 modell men det finns ju inte än. Menade alltså inte att min ”nya” hobbybil behöver vara en kombi. Men den ska ha billiga ägandekostnader. Vi får se vad det kan bli. 😊
 
Ah, jag förstår. Har haft AMG GT-R med i tankarna flera gånger men har nu tagit beslutet att det blir för dyrt att äga mer än en sportig bil i taget av den modell som har lite högre försäkringspremier. Så så länge jag har min cab kvar blir det ingen sådan kärra. Sen det där med kombi är alltså det jag egentligen skulle vilja ha i I4 M50 modell men det finns ju inte än. Menade alltså inte att min ”nya” hobbybil behöver vara en kombi. Men den ska ha billiga ägandekostnader. Vi får se vad det kan bli. 😊
en mer udda fågel är en I8


2018-bmw-i8-roadster-120-1524840798.jpg
 
Vad kan man förvänta sig av att köpa en 10år gammal X5? Eller annan äldre premiumbil.

Funderar på att byta upp mig, gillar bilar men vill inte betala för dem, så är något snål.
Kör mer nuförtiden, 20ish mil i veckan. Fått EPC lampa 2 gånger på min 1,5 åriga Skoda så kliar i bilbytar-tanken.

Skruvar du själv eller lämnar du in till verkstad?

Verkstad.
Är relativt händig men aldrig skruvat bil.
Haft förmånen att ha tjänstebil och vän till ägaren av bilfirma-bilar

"gamla" bilar är relativt enkla att greja med, alla problerm har redan någon annan listat ut en lösning för och gjort ett foruminlägg eller youtube video på.
jag håller igång en mercedes gl -08 och en c63-12 åt kompisar och om alla problem skulle lämnas in så hade det blivit dyrt, men letar man delar på rätt ställe och skruvar själv går det att komma relativt lindrigt undan. förutsätter ju då att man har en uppsättning med skapliga verktyg samt någonstans att vara.
beroende på bil och modell så kommer ev lite större service arbeten pga mil eller ålder.

Att tänka på med en äldre X5 - spännande bilar men värt att tänka på:

Aldrig automat innan 2004 då de tillverkades av GM och är väldigt sköra
Efter facelift är det grönt

Ej V8 då de läcker och har sig

Ej luftfjädringen då det kan bli riktigt dyrt

Kolla så att xenon fungerar med rätt ljusbild, extremt dyrt att byta om ställskruvar pajat.

Dyr skatt på vissa utföranden

Bromsar slits mycket…

Dörrhandtag är kända för att få sönder


Knapp till baklucka brukar gå sönder

Skyltbelysning som ej lyser kan bero på rostad elektronik och betydligt dyrare än en lampa.

Solgardiner som ej fungerar blir dyrt om man vill få dem att fungera

Eventuell taklucka skall ej användas, ökänd för att gå sönder och kosta skjortan

Elinfällbara backspeglar skall ej användas då de går sönder lätt.


Utöver det är de riktigt coola bilar😃

Men kanske inget att ha om man inte köper en relativt ny eller mekar själv…
 
Att tänka på med en äldre X5 - spännande bilar men värt att tänka på:

Aldrig automat innan 2004 då de tillverkades av GM och är väldigt sköra
Efter facelift är det grönt

Ej V8 då de läcker och har sig

Ej luftfjädringen då det kan bli riktigt dyrt

Kolla så att xenon fungerar med rätt ljusbild, extremt dyrt att byta om ställskruvar pajat.

Dyr skatt på vissa utföranden

Bromsar slits mycket…

Dörrhandtag är kända för att få sönder


Knapp till baklucka brukar gå sönder

Skyltbelysning som ej lyser kan bero på rostad elektronik och betydligt dyrare än en lampa.

Solgardiner som ej fungerar blir dyrt om man vill få dem att fungera

Eventuell taklucka skall ej användas, ökänd för att gå sönder och kosta skjortan

Elinfällbara backspeglar skall ej användas då de går sönder lätt.


Utöver det är de riktigt coola bilar😃

Men kanske inget att ha om man inte köper en relativt ny eller mekar själv…
Tack.
Effektiv lista att skrämma bort en med.
Listan har ju inte ens gått in på motorn…

Håller mig till nya modeller i min sökning numera.
 
Att tänka på med en äldre X5 - spännande bilar men värt att tänka på:

Aldrig automat innan 2004 då de tillverkades av GM och är väldigt sköra
Efter facelift är det grönt

Ej V8 då de läcker och har sig

Ej luftfjädringen då det kan bli riktigt dyrt

Kolla så att xenon fungerar med rätt ljusbild, extremt dyrt att byta om ställskruvar pajat.

Dyr skatt på vissa utföranden

Bromsar slits mycket…

Dörrhandtag är kända för att få sönder


Knapp till baklucka brukar gå sönder

Skyltbelysning som ej lyser kan bero på rostad elektronik och betydligt dyrare än en lampa.

Solgardiner som ej fungerar blir dyrt om man vill få dem att fungera

Eventuell taklucka skall ej användas, ökänd för att gå sönder och kosta skjortan

Elinfällbara backspeglar skall ej användas då de går sönder lätt.


Utöver det är de riktigt coola bilar😃

Men kanske inget att ha om man inte köper en relativt ny eller mekar själv…
Jösses vilken lista.
Tur att man håller sig till: Das Beste oder nichts. :D
 
Att tänka på med en äldre X5 - spännande bilar men värt att tänka på:

Aldrig automat innan 2004 då de tillverkades av GM och är väldigt sköra
Efter facelift är det grönt

Ej V8 då de läcker och har sig

Ej luftfjädringen då det kan bli riktigt dyrt

Kolla så att xenon fungerar med rätt ljusbild, extremt dyrt att byta om ställskruvar pajat.

Dyr skatt på vissa utföranden

Bromsar slits mycket…

Dörrhandtag är kända för att få sönder


Knapp till baklucka brukar gå sönder

Skyltbelysning som ej lyser kan bero på rostad elektronik och betydligt dyrare än en lampa.

Solgardiner som ej fungerar blir dyrt om man vill få dem att fungera

Eventuell taklucka skall ej användas, ökänd för att gå sönder och kosta skjortan

Elinfällbara backspeglar skall ej användas då de går sönder lätt.


Utöver det är de riktigt coola bilar😃

Men kanske inget att ha om man inte köper en relativt ny eller mekar själv…
Känns ändå som standard Bmw

Mina höjdjusteringsskruvar gick sönder på min E39 som var i plast.
Var ganska enkelt att byta mot aluminium. Lär va samma
 
Känns ändå som standard Bmw

Mina höjdjusteringsskruvar gick sönder på min E39 som var i plast.
Var ganska enkelt att byta mot aluminium. Lär va samma
Jo i första vändan känner man sig riktigt avskrämd, men efter ett par dagar börjar man bli nyfiken igen:)

Mycket går ju att undvika om man hittar rätt utrustning och exemplaret man köper är avgörande. Med BMW känns det som att de antingen buskörts av en okunnig raggare eller körts aktivt men rätt och tagits hand om av en bilintresserad. Ofta en kombination förstås.

Egentligen skulle man vilja ha med sig domkraft och verktyg och haft bilen en heldag när man ska kolla begagnat😃


Okej, bra att lysena går att rädda i vissa fall!
 
Tillbaka
Topp