• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Jo i första vändan känner man sig riktigt avskrämd, men efter ett par dagar börjar man bli nyfiken igen:)

Mycket går ju att undvika om man hittar rätt utrustning och exemplaret man köper är avgörande. Med BMW känns det som att de antingen buskörts av en okunnig raggare eller körts aktivt men rätt och tagits hand om av en bilintresserad. Ofta en kombination förstås.

Egentligen skulle man vilja ha med sig domkraft och verktyg och haft bilen en heldag när man ska kolla begagnat😃


Okej, bra att lysena går att rädda i vissa fall!
Första generationens X5 4,6iS i estoril eller ännu hellre imola i originalskick - ja tack!!
 
Hur tänker ni kring valet mellan halv och helförsäkring på cirka 10-12år begagnade bilar?

De objekt jag tittat på är ofta inte kvalificerade för Maskinskada och har en prisbild mellan 2-300K. Helförsäkring hamnar allt för ofta på 2000+ per månad då de är motorstarkare och av bilmärken som generellt sett är dyrare (MB, LR, BMW). Vid halvförsäkring ingår i varje fall stöld så man får bilen ersatt om den försvinner vilket känns bra, dock börjar tveka på om helförsäkring är värt kostnaden.
 
Allt handlar ju om hur riskbenägen du är villig att vara.
Är man villig att ta risken att någon kör in i sin bil på en parkering och smiter (eller annan smitningsolcka) så står man ju där med skägget i brevlådan och får bekosta skadorna själv. Så jag skulle säga att det handlar om man är villig att ta risken och skriva av hela bilens kostnad om något händer eller ej. Har man då inte råd att köpa en ny bil känns det rätt dumt i min mening...
 
Hur tänker ni kring valet mellan halv och helförsäkring på cirka 10-12år begagnade bilar?

De objekt jag tittat på är ofta inte kvalificerade för Maskinskada och har en prisbild mellan 2-300K. Helförsäkring hamnar allt för ofta på 2000+ per månad då de är motorstarkare och av bilmärken som generellt sett är dyrare (MB, LR, BMW). Vid halvförsäkring ingår i varje fall stöld så man får bilen ersatt om den försvinner vilket känns bra, dock börjar tveka på om helförsäkring är värt kostnaden.

Bara du själv kan avgöra din riskprofil och vilka privatekonomiska marginaler du har om något händer. Det avgör. Blir du vållande till en olycka kan det bli dyrt att reparera din egna bil med en halvförsäkring. Det springer snabbt iväg om bilen ska repareras enligt konstens alla regler. Finns det ekonomi att skriva av hela bilens värde till noll. Då kan man köra med en trafikförsäkring också.
 
Hur tänker ni kring valet mellan halv och helförsäkring på cirka 10-12år begagnade bilar?

De objekt jag tittat på är ofta inte kvalificerade för Maskinskada och har en prisbild mellan 2-300K. Helförsäkring hamnar allt för ofta på 2000+ per månad då de är motorstarkare och av bilmärken som generellt sett är dyrare (MB, LR, BMW). Vid halvförsäkring ingår i varje fall stöld så man får bilen ersatt om den försvinner vilket känns bra, dock börjar tveka på om helförsäkring är värt kostnaden.
Halv givetvis. Alltid haft halv, blivit påbackad på både bil & mc och det har löst sig utan bekymmer. Vill man betala för helförsäkring får man givetvis göra det, eller köra med lite sunt förnuft.

@Aurum kör nog endast trafikförsäkring?!
 
Halv givetvis. Alltid haft halv, blivit påbackad på både bil & mc och det har löst sig utan bekymmer. Vill man betala för helförsäkring får man givetvis göra det, eller köra med lite sunt förnuft.

@Aurum kör nog endast trafikförsäkring?!
Stämmer, är ju iofs lite billigare men det mesta man fixar kostar ju typ som självrisken. Det värsta med min körning är stenskott. Vindrutan går nog snart. Tjänat in många kronor på försäkringen. Har motorstark bil i innerstaden, bmw 645.
 
Stämmer, är ju iofs lite billigare men det mesta man fixar kostar ju typ som självrisken. Det värsta med min körning är stenskott. Vindrutan går nog snart. Tjänat in många kronor på försäkringen. Har motorstark bil i innerstaden, bmw 645.
Är man stadd i kassan är det slugast, är man vanlig kanske inte den möjligheten är realistisk? Har du verkligen tjänat pengar…..eller sparat? :)
 
Allt handlar ju om hur riskbenägen du är villig att vara.
Är man villig att ta risken att någon kör in i sin bil på en parkering och smiter (eller annan smitningsolcka) så står man ju där med skägget i brevlådan och får bekosta skadorna själv. Så jag skulle säga att det handlar om man är villig att ta risken och skriva av hela bilens kostnad om något händer eller ej. Har man då inte råd att köpa en ny bil känns det rätt dumt i min mening...
Om det ror sig om en smitning,tex parkeringsskada,bor man val kunna soka ersattning fran Trafikforsakringsforeningen (eller vad de nu heter)?
Har for mig jag sjalv gjort det for sadar 100ar sedan nar jag fick bakanden intryckt av formodligen en lastbil pa en lastplats. Och ja jag lossade gods sa hade all ratt att sta dar.

Ovrigt stammer ju. Ar du vallande till olycka sa blir det inte en spann att reparera din bil for. Sa kan man klara en ny bil utan problem.....
 
Jo det gor det val?
Brukar daremot inte skilja mer an nagra hundringar mellan trafik och halv,iofs sakert beroende pa vilken bil man har och var man bor
Det gjorde det inte för mig, stor skillnad mellan trafik och halv.
Är man stadd i kassan är det slugast, är man vanlig kanske inte den möjligheten är realistisk? Har du verkligen tjänat pengar…..eller sparat? :)
Klarar man inte det ekonomiskt att krascha sin bil har man för dyr bil kan jag tycka.
 
Försäkringar varierar extremt vilka skademoment som är dyra. Beror på risk och reparationskostnader. Ganska meningslöst att jämföra mellan personer eller märken.

Trafikförsäkringsföreningen skyddar i teorin mot smitningar men det kräver vittnen att bilen var oskadad innan och lite annat. Sitter du själv i bilen och blir påkörd eller om ingen såg en smitning förutom du själv är man rökt.
 
Klarar man inte det ekonomiskt att krascha sin bil har man för dyr bil kan jag tycka.

Håller med på sätt och vis men tycker ändå att det är ett risktagande man måste beakta. Tveksam till att många här kan skriva av en nyare tesla eller liknande och bara gå och köpa en ny som inget hänt. Därav försäkring. En gammal BMW från 2008 (min bil) överväger jag köra enbart trafik på men v60cc från 2020 skulle jag aldrig göra det på även om den är betald kontant! Den har för stort ekonomiskt värde för att jag skulle köra med trafikförsäkring och därav helförsäkring.
 
Håller med på sätt och vis men tycker ändå att det är ett risktagande man måste beakta. Tveksam till att många här kan skriva av en nyare tesla eller liknande och bara gå och köpa en ny som inget hänt. Därav försäkring. En gammal BMW från 2008 (min bil) överväger jag köra enbart trafik på men v60cc från 2020 skulle jag aldrig göra det på även om den är betald kontant! Den har för stort ekonomiskt värde för att jag skulle köra med trafikförsäkring och därav helförsäkring.
I den åldern brukar skillnaden mellan trafikförsäkring och halvförsäkring vara så liten att det ändå är värt att få glasförsäkring, räddning och lite annat. Jag har en äldre Subaru också som bruksbil, där var prisskillnaden mellan trafik och halv 50kr i månaden. Det är det lätt värt bara man behöver laga en ruta under tiden man äger bilen.
 
I den åldern brukar skillnaden mellan trafikförsäkring och halvförsäkring vara så liten att det ändå är värt att få glasförsäkring, räddning och lite annat. Jag har en äldre Subaru också som bruksbil, där var prisskillnaden mellan trafik och halv 50kr i månaden. Det är det lätt värt bara man behöver laga en ruta under tiden man äger bilen.

Självklart något man får överväga.
Bytte ruta på min bil genom glassförsäkring på BMW för något år sedan. Kostnaden för försäkringsbolaget för det (på ordern jag skrev under i vart fall) var 20.198:-!!
 
I den åldern brukar skillnaden mellan trafikförsäkring och halvförsäkring vara så liten att det ändå är värt att få glasförsäkring, räddning och lite annat. Jag har en äldre Subaru också som bruksbil, där var prisskillnaden mellan trafik och halv 50kr i månaden. Det är det lätt värt bara man behöver laga en ruta under tiden man äger bilen.
Inte på dumma bilar jag kollat på. Däremot liten skillnad mellan hel och halv.
 
Är det någon här som äger en C238, E-klass coupé? Har pratat med MB och googlat mer än är rimligt men har inte fått något slutligt svar på frågan: vad kan man montera i fästen på taket? Var är de till för om det inte finns tackräcke för modellen?

Bifogar en bild eftersom folk brukar inte läsa inlägg utan bilder

1B39F8C9-5FFF-4C3F-BB07-DF647B2378C9.jpeg
 
Är det någon här som äger en C238, E-klass coupé? Har pratat med MB och googlat mer än är rimligt men har inte fått något slutligt svar på frågan: vad kan man montera i fästen på taket? Var är de till för om det inte finns tackräcke för modellen?

Bifogar en bild eftersom folk brukar inte läsa inlägg utan bilder

1B39F8C9-5FFF-4C3F-BB07-DF647B2378C9.jpeg
 
Misstänker att det inte riktigt stämmer att dessa passar en Coupé eftersom bågar som ska sitta bak ska vara högre pga taklutningen. Alla produktbilder har en sedan.
ingen aning bara sökte efter e-klass coupe.
domhär ser höj och sänkbara ut:
 
Misstänker att det inte riktigt stämmer att dessa passar en Coupé eftersom bågar som ska sitta bak ska vara högre pga taklutningen. Alla produktbilder har en sedan.
på mercedes egna sida finns inga takfästen men det betyder ju inte att det inte går att lösa på något annat sätt. :)
Screen Shot 2022-12-08 at 8.33.23 PM.png
 
Att tänka på med en äldre X5 - spännande bilar men värt att tänka på:

Aldrig automat innan 2004 då de tillverkades av GM och är väldigt sköra
Efter facelift är det grönt

Ej V8 då de läcker och har sig

Ej luftfjädringen då det kan bli riktigt dyrt

Kolla så att xenon fungerar med rätt ljusbild, extremt dyrt att byta om ställskruvar pajat.

Dyr skatt på vissa utföranden

Bromsar slits mycket…

Dörrhandtag är kända för att få sönder


Knapp till baklucka brukar gå sönder

Skyltbelysning som ej lyser kan bero på rostad elektronik och betydligt dyrare än en lampa.

Solgardiner som ej fungerar blir dyrt om man vill få dem att fungera

Eventuell taklucka skall ej användas, ökänd för att gå sönder och kosta skjortan

Elinfällbara backspeglar skall ej användas då de går sönder lätt.


Utöver det är de riktigt coola bilar😃

Men kanske inget att ha om man inte köper en relativt ny eller mekar själv…
Du verkar ha koll
Hur håller en AMG Merca?
Tänker på A35 AMG 2019 (nya modellen) som jag tycker är fina.

Som alternativ till en el-merca...
 
Är det någon här som äger en C238, E-klass coupé? Har pratat med MB och googlat mer än är rimligt men har inte fått något slutligt svar på frågan: vad kan man montera i fästen på taket? Var är de till för om det inte finns tackräcke för modellen?

Bifogar en bild eftersom folk brukar inte läsa inlägg utan bilder

1B39F8C9-5FFF-4C3F-BB07-DF647B2378C9.jpeg
De är skitsnygga, funderar själv på att byta minE-klass W213 kombi mot en E-klass cab. De är otroligt snygga.
 
Du verkar ha koll
Hur håller en AMG Merca?
Tänker på A35 AMG 2019 (nya modellen) som jag tycker är fina.

Som alternativ till en el-merca...
Där vågar jag inte säga mycket tyvärr, mer än klyschor som bra ex (med många dyra tillval som nyköparen får stå för) och 1 ägare att ställa mot väggen, när det är så nytt bör inte mekaniska problem och rost vara ett för stort hinder antar jag. Kolla däck kan vara en idé😃 Undvika tråkig repig lack från maskintvätt…

Anledningen till mitt babblande om X5 är att jag hållit ögonen på en länge:)
 
Tillbaka
Topp