• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

76DFC95A-A485-4152-81FA-A5FDF1BE9399.jpeg
Underbart att min kommentar blev ”fuling” istället för Throwing 😅
Aha ja men då var det nog en 94 som jag är rätt säker på.
Grym bil.

Enda bilden jag har på polarens M5.
Var en ”rätt” bra bil för en 19 åring :D
Sommaren efter slet han av hela bakvagnen. Slet sönder all infästning i chassiet.
Sedan stod den ett tag, 10 år nästan, och så svetsade han ihop den och renoverade den.
Körde den två gånger och sålde den.
Tråkigt :(
Men ekonomiskt grymt bra, tror han gav ca 55k för den. Sålde förra året så ni vet ju priserna ungefär…
Ändå en fin bild.:) Bra "gällivarehäng" på din polare!:D
111111111113142412412412412.jpg
 
Missat helt. Inte lite tid dom kapade.

 
Missat helt. Inte lite tid dom kapade.

Bra styrat👍. Finns lite tid att ta av det rekordet också, Arne och Doug har väl rekordet NY-LA med 25tim 39min. Har för mig att någon var på g att komma under 24tim.
En snabb hamburgare och milkshake på Portofino Inn och sen samma snitt tillbaka så kapar man minst 10tim till på rekordet :)
25.39 gjordes under covid med ytterst lite trafik ska väl tilläggas..
 
Dottern ska köpa sin första bil. 40-60k, krav automat. I de regionerna har jag inte rört mig på 20 år så vänder mig till de mest erfarna däcksparkarna jag vet, dvs KS klubb för allt-vetande.
 
Dottern ska köpa sin första bil. 40-60k, krav automat. I de regionerna har jag inte rört mig på 20 år så vänder mig till de mest erfarna däcksparkarna jag vet, dvs KS klubb för allt-vetande.
En helt vanlig S60/V70 är ett toppenval i prisklassen. Den går sönder lagom ofta och lagom dyrt ;) Dess stora fördel är att de inte rostar särskilt mycket. Peugeot 308 av första generationen är också ett överraskande bra val. (Lite inte på de som häver ur sig att franska bilar är skit för att deras buksvågers ingifta kusin hade en dålig fransk bil på 80-talet. Allt franskt är inte bra men just 308 är det.)

Generellt i prisklassen så är dock det viktigaste att kolla på flera bilar och inte köpa första bästa. Det skiljer massor i skick i den prisklassen. Köp också gärna av en ägare som haft bilen minst 1 år. Det hustlas en massa bil på Blocket där små svartnasare försöker tjäna 5k på att köpa och kränga bilar som de äger nån vecka eller två och sminkar över de värsta felen. Undvik dem. Du identifierar dem enkelt på Blocket för de har en förmåga att heta "Lars" eller "Bengt" i annonsen men ändå är den full av stavfel och särskrivningar och registreringsskylten "råkar" vara ur bild på alla foton.
 
Som @alfgren säger så får ni se till att "köpa säljaren" många som är ute för att tjäna några 1.000 snabbt utan skrupler.
Hade själv en Polo 1.4 automat av 2011 års modell jag fick av mormor då hon slutade köra. Gillade den då jag hade den men då hade jag skött den sen ny.
Annars tror jag Volvo är ett bra alternativ. rätt törstiga men driftsäkra och krocksäkra. Peugeot har en del bra, Syrran köpte en 207 med enbart en ägare med 9.000 mil för två år sedan snart som var prickfri och riktigt fin. Trode vi skulle få leta i veckor men hade tur efter en helgs tittande på säkert 40-50 bilar. Skrämmande vilka lik det även finns i den prisklassen...
 
Som @alfgren säger så får ni se till att "köpa säljaren" många som är ute för att tjäna några 1.000 snabbt utan skrupler.
Hade själv en Polo 1.4 automat av 2011 års modell jag fick av mormor då hon slutade köra. Gillade den då jag hade den men då hade jag skött den sen ny.
Annars tror jag Volvo är ett bra alternativ. rätt törstiga men driftsäkra och krocksäkra. Peugeot har en del bra, Syrran köpte en 207 med enbart en ägare med 9.000 mil för två år sedan snart som var prickfri och riktigt fin. Trode vi skulle få leta i veckor men hade tur efter en helgs tittande på säkert 40-50 bilar. Skrämmande vilka lik det även finns i den prisklassen...
+1.
V70 kanske inte är förstahandsvalet om man ska långpendla, dock blir 2dl skillnad i förbrukning inte så fasligt mycket pengar när man räknar efter. Runt 500kr/mån om man kör 1500 mil om året. En dyr reparation så är man långt förbi det. (V70 är inte immun mot reparationer, långt ifrån, men de brukar vara hanterbara och varenda verkstad klarar av att fixa dem)
 
+1.
V70 kanske inte är förstahandsvalet om man ska långpendla, dock blir 2dl skillnad i förbrukning inte så fasligt mycket pengar när man räknar efter. Runt 500kr/mån om man kör 1500 mil om året. En dyr reparation så är man långt förbi det. (V70 är inte immun mot reparationer, långt ifrån, men de brukar vara hanterbara och varenda verkstad klarar av att fixa dem)
Har själv en V70, dock manuell. Fina, sköna, stabila bilar och verkar sällan vara något allvarligt som går fel när något väl inträffar (så länge bilen har varit väl omhändertagen av tidigare ägare). Brukar mest vara småsaker som är jobbiga snarare än katastrofala. De börjar ju dock bli gamla och då får man räkna med att byte av större komponenter kommer krävas, typ generator och länkarmar (och annat i fram/bakvagn). Fick precis byta generator och batteri på min V70, lite saftigt men det får man väl räkna med när bilen börjar bli 15+ år gammal.

Min dricker runt 7-8L/100km (2.4 utan turbo) på landsväg/motorväg och närmare 10-11L/100km om man bara kör i stadstrafik. Men kör man bara stadstrafik så är väl inte en V70 något smart val.
 
+1.
V70 kanske inte är förstahandsvalet om man ska långpendla, dock blir 2dl skillnad i förbrukning inte så fasligt mycket pengar när man räknar efter. Runt 500kr/mån om man kör 1500 mil om året. En dyr reparation så är man långt förbi det. (V70 är inte immun mot reparationer, långt ifrån, men de brukar vara hanterbara och varenda verkstad klarar av att fixa dem)
Så typ något sånt här vid en snabb sökning:

 
men 22.000 mil!?
Lär absolut hålla många mil till men känns ju lagom kul.

Nu tror jag många kommer rynka på näsan över detta förslag men tål att listas - Smart.
Lite beroende på hur hon ska använda den som sagt. Är det en nybliven körkortsinnehavare är det ju rätt smidigt med en liten (läs micro) bil. Dom håller bättre än vad man tror om man tar handt om dom. Dock är det kanske inte det optimala valet om man ska ligga och kuska motorväg ur säkerhetsaspekten.


Nuvarande ägare har haft den sen 2014 så inte direkt någon som ska "flippa" för en snabb förtjänst...
 
Senast ändrad:
men 22.000 mil!?
Lär absolut hålla många mil till men känns ju lagom kul.

Nu tror jag många kommer rynka på näsan över detta förslag men tål att listas - Smart.
Lite beroende på hur hon ska använda den som sagt. Är det en nybliven körkortsinnehavare är det ju rätt smidigt med en liten (läs micro) bil. Dom håller bättre än vad man tror om man tar handt om dom. Dock är det kanske inte det optimala valet om man ska ligga och kuska motorväg ur säkerhetsaspekten.


Nuvarande ägare har haft den sen 2014 så inte direkt någon som ska "flippa" för en snabb förtjänst...
Men kanske säkrare kort då att gå på en Mitsubishi Colt? Så blir det "riktig" automat?
denna generation av colt har lånat ut mycket delar(nästan allt) till en smart forfour så det är i stort sett samma bil med annat utseende.

 
Komfort över effekt alla dagar i veckan. Jag körde BMW M5 för 25 år sedan, det var kul med effekt i bruksbilen då, men inte nu längre.
Jag är inne på min andra 213, har en S213 E220d 4MATIC 2021 facelift nu. Valde den lilla 220 dieseln och laddade istället på med utrustning när jag beställde den. 194hk som dieseln ger räcker mer än tillräckligt för mig. Panorama är ett måste!

BEFE932B-71C7-4E87-8FF1-8CB026DAD2C1.jpeg
W213 här med, panorama såklart och nästan all utrustning. Underbar bil att lägga många mil i hög fart med.
 
En helt vanlig S60/V70 är ett toppenval i prisklassen. Den går sönder lagom ofta och lagom dyrt ;) Dess stora fördel är att de inte rostar särskilt mycket. Peugeot 308 av första generationen är också ett överraskande bra val. (Lite inte på de som häver ur sig att franska bilar är skit för att deras buksvågers ingifta kusin hade en dålig fransk bil på 80-talet. Allt franskt är inte bra men just 308 är det.)

Generellt i prisklassen så är dock det viktigaste att kolla på flera bilar och inte köpa första bästa. Det skiljer massor i skick i den prisklassen. Köp också gärna av en ägare som haft bilen minst 1 år. Det hustlas en massa bil på Blocket där små svartnasare försöker tjäna 5k på att köpa och kränga bilar som de äger nån vecka eller två och sminkar över de värsta felen. Undvik dem. Du identifierar dem enkelt på Blocket för de har en förmåga att heta "Lars" eller "Bengt" i annonsen men ändå är den full av stavfel och särskrivningar och registreringsskylten "råkar" vara ur bild på alla foton.
Tipsar om S80 som ofta är klart billigare och otroligt skön att åka i. Ofta fin utrustning och varsamt körd och ofta fina, till skillnad från V70 (småbarn eller firmabil).
Säker med.
 
Tillbaka
Topp