• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Så länge inte Skoda säljer ljudisolering eller fjädringskomfort som extrautrustning så kommer man definitivt märka skillnad. Skillnaden är mindre än för 15 år sedan absolut, men den är märkbar fortfarande. En Q2 skulle jag dock inte säga att den är det bästa exemplet på den skillnaden. Men jämför en A6 med en Skoda Superb. Eller en Kodiaq mot en Q5. Där känns det.


Generellt låter väl VAG plattformarna vandra i märkesleden med start i premium dvs Audi får den senaste tekniken först och Seat / Skoda med fördröjning? Därmed inte sagt att Skoda är en dålig bil, olika målgrupper….
Det är mindre gemensamt än de flesta tror mellan Audis större modeller (A4 och uppåt, som har motorerna på längden) och de övriga. VW+Skoda+Seat är dock tämligen lika och byggda med många gemensamma komponenter. Det betyder dock inte att de känns likadana. Man kan göra mycket med utprovning och justering/inställningar i en bil. "Plattform" är en samling komponenter som är byggda att fungera ihop. Det är inte plåtbitarna som bilen är byggd av.

Jag tycker inte heller Skoda är en dålig bil. Absolut inte. Hoppas inte jag gett det intrycket. Men det är fasen inte SAMMA som en Audi fast med annan logga som det kraxas om på sina håll. Kanske inte främst i den här tråden (ingen ska känna sig utpekad här) men man stöter på dem ibland - har exempelvis en granne - som har en så ocharmig "jag är så mycket smartare än dig för jag har minsann också köpt en Audi men det är bara annan logga" attityd. Det är det inte bara för att de hade samma startnyckel i början av 2000-talet! :arghh:
 
Har en 7-sitsig Opel med en otrolig humor.
Adblue är slut, då begränsas prestandan avsevärt 🤣
20230201_060009.jpg

Gäller att starta resan lite tidigare bara.
 
Det är mindre gemensamt än de flesta tror mellan Audis större modeller (A4 och uppåt, som har motorerna på längden) och de övriga. VW+Skoda+Seat är dock tämligen lika och byggda med många gemensamma komponenter. Det betyder dock inte att de känns likadana. Man kan göra mycket med utprovning och justering/inställningar i en bil. "Plattform" är en samling komponenter som är byggda att fungera ihop. Det är inte plåtbitarna som bilen är byggd av.

Jag tycker inte heller Skoda är en dålig bil. Absolut inte. Hoppas inte jag gett det intrycket. Men det är fasen inte SAMMA som en Audi fast med annan logga som det kraxas om på sina håll. Kanske inte främst i den här tråden (ingen ska känna sig utpekad här) men man stöter på dem ibland - har exempelvis en granne - som har en så ocharmig "jag är så mycket smartare än dig för jag har minsann också köpt en Audi men det är bara annan logga" attityd. Det är det inte bara för att de hade samma startnyckel i början av 2000-talet! :arghh:
Jag har observerat att de flesta som kör Skoda suv typ Kodiaq med sportigt paket kör som idioter.
 
Denna kör jag just nu! Toyota 4runner 2005 med 4L V6 sugis. Ostoppbar på dåliga vägar och i snö är den gudomlig. Delar en hel del komponenter med Land Cruiser och Lexus GX, men lite sportigare på nåt sätt.

Otroligt populära i de här delarna av Kanada, synd att de inte finns i Sverige.

Drar ca 1.2-1.5 liter milen.

20230203_161111.jpg
 
Bytte härförleden till en xc60 efter länge ha kört bayerskt. Upplever helt klart xc60 i nivå med motsvarande tyskarna nu, kanske även bättre på vissa punkter.

Det som jag inte var beredd på var vilken gamechanger den inbyggda google automotive är. Du använder google maps istället för ngn inbyggd halvtaski navi, Röstkommandot fungerar superbra, alla appar typ spottan, radioappar etc är native i bilen så man slipper joxa med telefonen. så bra att jag inte ens orkat bry mig om att mecka med apple carplay (även om jag har iphone).
 
Bytte härförleden till en xc60 efter länge ha kört bayerskt. Upplever helt klart xc60 i nivå med motsvarande tyskarna nu, kanske även bättre på vissa punkter.

Det som jag inte var beredd på var vilken gamechanger den inbyggda google automotive är. Du använder google maps istället för ngn inbyggd halvtaski navi, Röstkommandot fungerar superbra, alla appar typ spottan, radioappar etc är native i bilen så man slipper joxa med telefonen. så bra att jag inte ens orkat bry mig om att mecka med apple carplay (även om jag har iphone).
Den verkar riktigt grym. Har sensus i vår som också fungerar grymt, men läst på att nya med Google är one of a kind.

Visst har de väl också löst det så att det går att få helskärm?
 
Bytte härförleden till en xc60 efter länge ha kört bayerskt. Upplever helt klart xc60 i nivå med motsvarande tyskarna nu, kanske även bättre på vissa punkter.

Det som jag inte var beredd på var vilken gamechanger den inbyggda google automotive är. Du använder google maps istället för ngn inbyggd halvtaski navi, Röstkommandot fungerar superbra, alla appar typ spottan, radioappar etc är native i bilen så man slipper joxa med telefonen. så bra att jag inte ens orkat bry mig om att mecka med apple carplay (även om jag har iphone).
Intressant. Har mestadels hört motsatsen, att folk blir galna på Google. MEN - jag misstänker att den klassiske volvoföraren är traditionalist av guds nåde. Alla förändringar är jobbiga.
 
Den verkar riktigt grym. Har sensus i vår som också fungerar grymt, men läst på att nya med Google är one of a kind.

Visst har de väl också löst det så att det går att få helskärm?

Har inte använt sensus så vet inte vad som skiljer men helskärm det iaf på alla appar som maps, spotify etc.

Intressant. Har mestadels hört motsatsen, att folk blir galna på Google. MEN - jag misstänker att den klassiske volvoföraren är traditionalist av guds nåde.
Alla förändringar är jobbiga.

Läste också en del negativa kommentarer och var själv lite orolig gällande AA men efter att ha levt det med ett par veckor så är jag ganska oförstående inför kritiken om jag ska vara ärlig. (Men det var naturligtvis alltid bättre förr, på Gunnar Nordahls tid)

Nu vet jag inte om försrdisplayen är volvo eller aa men den är iaf i mitt tycke väldigt snygg och ren som visar relevant info. Inget lagg och haft noll problem med apparna.
 
Bytte härförleden till en xc60 efter länge ha kört bayerskt. Upplever helt klart xc60 i nivå med motsvarande tyskarna nu, kanske även bättre på vissa punkter.

Det som jag inte var beredd på var vilken gamechanger den inbyggda google automotive är. Du använder google maps istället för ngn inbyggd halvtaski navi, Röstkommandot fungerar superbra, alla appar typ spottan, radioappar etc är native i bilen så man slipper joxa med telefonen. så bra att jag inte ens orkat bry mig om att mecka med apple carplay (även om jag har iphone).
Samma här, tog ut en T6 i oktober. Hade dock problem med 5G uppkopplingen som var minst sagt sporadisk första veckorna men sedan självläkte. Möjligen ota uppdatering… Men visst fungerar systemet fint!

Volvo on call som vad jag förstår är ett standalone system med eget modem däremot får man vara glad om det funkar hälften av tiden… 😡

Valde mellan denna och 530e ångrar inte mitt val ett ögonblick.
 
Samma här, tog ut en T6 i oktober. Hade dock problem med 5G uppkopplingen som var minst sagt sporadisk första veckorna men sedan självläkte. Möjligen ota uppdatering… Men visst fungerar systemet fint!

Volvo on call som vad jag förstår är ett standalone system med eget modem däremot får man vara glad om det funkar hälften av tiden… 😡

Valde mellan denna och 530e ångrar inte mitt val ett ögonblick.
VOC - menar du att appen fungerar halva tiden? Tycker appen är grym med fjärrstart av timers etc.

Den suger dock om man har problemet med stödbatteriet, dvs med start/stop funktionen. Då vägrar värmaren gå igång men enkelt åtgärdat hos verkstad
 
VOC - menar du att appen fungerar halva tiden? Tycker appen är grym med fjärrstart av timers etc.

Den suger dock om man har problemet med stödbatteriet, dvs med start/stop funktionen. Då vägrar värmaren gå igång men enkelt åtgärdat hos verkstad

Har en hybrid, tror bara det är två batterier - högvolt och ett 12v. Upplever att appen ofta ej får kontakt med bilen.
 
Har en hybrid, tror bara det är två batterier - högvolt och ett 12v. Upplever att appen ofta ej får kontakt med bilen.
Låter ju som att något är fel och borde undersökas?

Om du inte bor illa till, vi har samma symptom vid stugan där mottagningen är dålig men i bebodda trakter fungerar VOC felfritt, detta är vår tredje XC60 och det har aldrig strulat.
 
Bytte härförleden till en xc60 efter länge ha kört bayerskt. Upplever helt klart xc60 i nivå med motsvarande tyskarna nu, kanske även bättre på vissa punkter.

Det som jag inte var beredd på var vilken gamechanger den inbyggda google automotive är. Du använder google maps istället för ngn inbyggd halvtaski navi, Röstkommandot fungerar superbra, alla appar typ spottan, radioappar etc är native i bilen så man slipper joxa med telefonen. så bra att jag inte ens orkat bry mig om att mecka med apple carplay (även om jag har iphone).
Bytte också till XC60 T6 Recharge nyss och kan bara hålla med om allt du skriver. Däremot har de ännu inte fått till körjournal i appen som är viktig för mig som använder den i jobbet men "de jobbar på det". I allt annat en grymt trevlig bil. Går 7 mil på el även i -10 och till ochmed heljusautomatiken funkar klockrent
20230114_153526.jpg
 
Senast ändrad:
Bytte också till XC60 T6 Recharge nyss och kan bara hålla med om allt du skriver. Däremot har de ännu inte fått till körjournal i appen som är viktig för mig som använder den i jobbet men "de jobbar på det". I allt annat en grymt trevlig bil. Går 7 mil på el även i -10 och till ochmed heljusautomatiken funkar klockrent
20230114_153526.jpg
Japp och fantastiskt nog en icke asiatisk bil med ok ustrustningsnivå redan i grund (core) utförande. Tom. panorama, visst modellen börjar bli gammal och det är givetvis ett billigt sätt att hålla intresset uppe men trevligt hursomhelst.
 
Bytte härförleden till en xc60 efter länge ha kört bayerskt. Upplever helt klart xc60 i nivå med motsvarande tyskarna nu, kanske även bättre på vissa punkter.

Det som jag inte var beredd på var vilken gamechanger den inbyggda google automotive är. Du använder google maps istället för ngn inbyggd halvtaski navi, Röstkommandot fungerar superbra, alla appar typ spottan, radioappar etc är native i bilen så man slipper joxa med telefonen. så bra att jag inte ens orkat bry mig om att mecka med apple carplay (även om jag har iphone).
Ett minus med Google Automotive i Volvos nya bilar är att om det strular så står Volvo helt handfallna och vet inte vad de ska göra. Min far har haft sin nya XC40 Recharge (MY2023) inne hos Volvo 3 gånger i månaden under bilens första 2 månader för den helt enkelt tappt kontakt och visar ”ingen service” i displayen. Han har numera gett upp och får förlita sig på Apple CarPlay via sladd.
 
Ett minus med Google Automotive i Volvos nya bilar är att om det strular så står Volvo helt handfallna och vet inte vad de ska göra. Min far har haft sin nya XC40 Recharge (MY2023) inne hos Volvo 3 gånger i månaden under bilens första 2 månader för den helt enkelt tappt kontakt och visar ”ingen service” i displayen. Han har numera gett upp och får förlita sig på Apple CarPlay via sladd.

Tråkigt att höra! Låter nästan som han råkat få ett måndagsex? De får väl byta komponenter tills felet är löst, eller i värsta fall bilen om de inte fixar det? De kan ju knappast hävda "skyll inte på oss, det är ett androids fel"... Han borde försöka stå på sig och hota med ARN om de inte hittar en acceptabel lösning. Kan ju dessutom bli svårsåld om det inte blir löst (om det spelar roll och det inte är tjänstebil eller liknande)..
 
Hej alla kunniga!
Har en Audi a4 avant quattro från 2018 och det är dags för service (11k mil) och har fått för mig att det är en 15+k historia. Funderade lite på om man kan gå till Mekonomen eller så istället för Audi. Eller bör man gå till Audi för andrahandsvärde tex? Några råd? :)
 
Hej alla kunniga!
Har en Audi a4 avant quattro från 2018 och det är dags för service (11k mil) och har fått för mig att det är en 15+k historia. Funderade lite på om man kan gå till Mekonomen eller så istället för Audi. Eller bör man gå till Audi för andrahandsvärde tex? Några råd? :)

Alla är ju olika, men jag hade inte gått direkt till Audi i det läget. Med de milen så tror jag inte att andrahandsvärdet påverkas heller :)

Sök runt lite efter mekonomen eller liknande verkstäder på din ort som har bra rykte, de är ofta bättre än märkesverkstäderna.
 
Alla är ju olika, men jag hade inte gått direkt till Audi i det läget. Med de milen så tror jag inte att andrahandsvärdet påverkas heller :)

Sök runt lite efter mekonomen eller liknande verkstäder på din ort som har bra rykte, de är ofta bättre än märkesverkstäderna.
Använde mekonomen till min E-klass i höstas och fick nu i januari brev från MB "kom tillbaka" med skitbra rabatt 😇
 
  • Like
Reactions: EHR
Låter ju som att något är fel och borde undersökas?

Om du inte bor illa till, vi har samma symptom vid stugan där mottagningen är dålig men i bebodda trakter fungerar VOC felfritt, detta är vår tredje XC60 och det har aldrig strulat.
Du menar att bilens GSM-uppkoppling är dålig?
Med tfn får du internet, men bilen får det inte?
Låter ju kass på allvar om det skulle vara så
 
Du menar att bilens GSM-uppkoppling är dålig?
Med tfn får du internet, men bilen får det inte?
Låter ju kass på allvar om det skulle vara så
Ungefär så, är man i ett område med riktigt, riktigt dålig teckning skulle jag säga att bilens egen mottagning är sämre än en mobiltelefons och att man då kan skicka kommandot, men bilen får svårt att ta emot det.

Jag vet inte vilken operatör bilens system använder, men på telefonen har vi bara en operatör som fungerar i just det området. Kan kanske bero på det?
 
Bytte också till XC60 T6 Recharge nyss och kan bara hålla med om allt du skriver. Däremot har de ännu inte fått till körjournal i appen som är viktig för mig som använder den i jobbet men "de jobbar på det". I allt annat en grymt trevlig bil. Går 7 mil på el även i -10 och till ochmed heljusautomatiken funkar klockrent
20230114_153526.jpg
Apropå körjournal, vad är det som inte fungerar med nuvarande för dig?

Screenshot_20230205_205134_Volvo Cars.jpg
 
Tillbaka
Topp