• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Här en till bild. Övning för undanmanöver just nu.
image.jpeg
 

Johan S

Omega
Låter väldigt trevligt. Min bruksbil får 320hk/720nm vid optimering men hur blir det med garantier/maskinskadeförsäkring? Vad jag förstår kan tillverkaren luska reda på om bilen varit trimmad även om man tar bort trimmet med sån där box.

Lät jäkligt trevligt att öka effekten med 102 hästar i familjebilen, speciellt nu när de hade 20% rabatt på priset. Jag är dock också fundersam på garantier mm... Vad är det som gäller egentligen?
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Lät jäkligt trevligt att öka effekten med 102 hästar i familjebilen, speciellt nu när de hade 20% rabatt på priset. Jag är dock också fundersam på garantier mm... Vad är det som gäller egentligen?

Ja, det som gäller är att du tappar alla garantier och försäkringar om du blir påkommen. En mellanväg är att låta auktoriserad verkstad optimera bilen. Inte alla som erbjuder det dock...
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Kör på med fler uppdateringar - is-eventet klart. Riktigt kul, kan rekommendera alla att försöka genomföra detta om ni är i Åre. Välplanerat och trevligt. Så trevligt att farsan o jag satsade på att hitta Q5/Q7-tid i eftermiddag...och lyckades! Blir skogskörning och terrängbana 1530. Postar några bilder för sakens skull då också.
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Fan vad kul :) Återkom gärna med en recension, tycker nya facelifted på TT är riktigt snygg!
Blev glatt överraskad. Personligen har jag aldrig gillat TTns utseende men denna är faktiskt rätt snygg tycker jag. Skarpare linjer och en mer uttalad midjelinje gör det. Inredningskvalitén och känslan var jättebra. Tyst och solid kändes hela bilen också. Växellådan var grym, sjukt responsiv både vad gäller upp/nedväxlingar i automatläge och upp/nedväxlingar manuellt.

Det enda jag tyckte var sämre var hur jävla mycket den understyrde. Skulle man sladda fick man vara riktigt brutal och försöka utnyttja retursladdar i hög fart. 60% bak och 40% fram, hade gärna sett åtminstone 70/30 (eller en mer adaptiv inställning där framhjulen max får 40% tex). Tror att man hade kunnat ta sig runt det faktum att den är väldigt framtung med en sån setup. Sen var det ju elektrisk styrning så känslan var snudd på obefintlig, men så är det ju nästan med alla moderna bilar så det kan man väl inte klaga på. Overall riktigt imponerad - när man väl fick på en bredsladd var det ju galet kul och bilen var jättefin.
 

F1zbo

Cartier
2-Faktor
Den risken är lika "stor" även med vanligt lås. I verkligheten är den inte stor alls. Vill baltligan stjäla din bil så snor de hela bilen med transport och löser nycklarna efteråt.

Comfort accessen är ett måste, grymt smidig. Dom som vill ha en ny BMW av stöldligorna som kan tar bilen oavsett CA/larm osv. Navi är helt onödigt för min del, men tydligen ett måste på beg.bilar i den klassen numer.

Har inte helt fattat prisskillnaden heller, kan man leva med en bare bones M2 kan man komma undan relativt billigt, för biltypen.

Man ska inte glömma att M235:an är en ruggigt kompetent bil, med för klassen bortimot löjliga prestanda. Ändå slipper man breddare och M-försäkringspremie. För min del rätt viktigt som brukar bilen i tjänsten. Emblemlös kan den passera som en 220dM, iaf tills jag startar. Nog så viktig aspekt, allt annat än E-klass dieselkombi sticker ut i branschen, även om en sådan lätt kostar samma pengar.

Ok, paranio vs comfort 0-1. Kostar ju bara 2700:- före rabatt så det är nu tillagt på specen :)

Ja, M235 är väldigt snabb och även kapabel i svängarna.
Prestandan är ju löjlig för den klassen. Som tur är verkar riktigt snabba småbilar vara en lönsam nisch = mångs roliga alternativ :)

Slipper breddare? Det är ju en stor bonus enligt mig med M2:a ;) I princip samma bredd som en M4 men kortare = coola proportioner.
Jag tror ändå att det bara är bilnördar som ens lägger märke till M, AMG, och RS-bilar, särskilt i lite mer sobra färger. Breddningen går nog obemärkt förbi. Jag ska dessutom de-badga min M2 för riktig stealth look.

Navi skippade jag, det minst prisvärda tillvalet anser jag. Men du har rätt i att många tydligen ser det som ett måste av någon anledning.
 

F1zbo

Cartier
2-Faktor
Ähh, finns så många fina bilar här bland oss på KS så riktigt så speciell är inte min.
Även fast jag gillar den skarpt så klart :)
Nåväl, här är min sommarbil som snart åker fram.
image.jpeg


Och en ordentligt "Snapseedad" bild som jag tycker blev ganska cool :)
image.jpeg
Ah men vafaaaan!
Sjukt fin bil. Så avis....
På riktigt alltså, vilken drömbil. Det är bara att gratulera.
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Nej, behöver inte 245 heller - eller en bil.
Nu är det så att det var den starkaste diesel motorn när jag väl köpte den.
Som du säger, det är roligare. Är det värt det dock? :rolleyes: Mycket vill ha mer.. Tycker att standard är vägen att gå i de flesta fallen. :)
Visst är det så, man vänjer sig dessutom fort med effekten och blir lite blind där..
Men enligt mig är det helt klart värt att få den optimerad! Har själv fått min 335 optimerad till 381hk, sjuuk skillnad mot de 310 orginal!
Så kan tänka mig att även din bil får en helt annan karaktär :)
Tänk dock på motorgarantier osv förmodligen försvinner om du har en ny bil..
 

demondave

Rolex
Ok, paranio vs comfort 0-1. Kostar ju bara 2700:- före rabatt så det är nu tillagt på specen :)

Ja, M235 är väldigt snabb och även kapabel i svängarna.
Prestandan är ju löjlig för den klassen. Som tur är verkar riktigt snabba småbilar vara en lönsam nisch = mångs roliga alternativ :)

Slipper breddare? Det är ju en stor bonus enligt mig med M2:a ;) I princip samma bredd som en M4 men kortare = coola proportioner.
Jag tror ändå att det bara är bilnördar som ens lägger märke till M, AMG, och RS-bilar, särskilt i lite mer sobra färger. Breddningen går nog obemärkt förbi. Jag ska dessutom de-badga min M2 för riktig stealth look.

Navi skippade jag, det minst prisvärda tillvalet anser jag. Men du har rätt i att många tydligen ser det som ett måste av någon anledning.

Debadge är stealth.

Säljaren på BMW hade en 1M Coupé utan navi privat. Halvt omöjlig att sälja, oavsett pris. Folk ringde, frågade om navi och tackade för sig. Sjukt oprisvärd utrustning, men verkar som sagt vara ett måste i nästa led. 1M Coupé har ju inte direkt gjort sig känd som en svårsåld bil, och den var riktigt fin. Jag vet, tittade nämligen endel på den den gången :)
 
Senast ändrad:

Johan S

Omega
Ja, det som gäller är att du tappar alla garantier och försäkringar om du blir påkommen. En mellanväg är att låta auktoriserad verkstad optimera bilen. Inte alla som erbjuder det dock...

Det verkar som alla motorgarantier mm är ogiltiga om man optimerar den med chip från tex BSR. Det borde gå att fixa det hos auktoriserad verkstad då jag har förstått att 218 hästars dieseln egentligen ger en effekt runt 226 hästar enligt BSR (vet dock inte hur pass bra det stämmer då jag inte har mätt effekten själv), det är vad jag har förstått en "strypt" version av 272 hk-motorn. Enligt dem ska det endast skilja på mjukvaran mellan 218 och 272. Sen huruvida en auktoriserad verkstad är sugen på att göra ingreppet låter jag vara osagt men om de är villiga, får och kan få ut den effekten står jag först i kön, 690 NM skulle sitta fint :) Det ska definitivt kollas upp i veckan.
 
  • Like
Reactions: Zed

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Q7an körde fast... Framhjulen står helt stilla, bakhjulen spinner. Ajaj! So much for quattro.
image.jpeg


Sjukt kul det här dock. Riktigt svårt också, en riktig utmaning. Grym jävla komfort och riktigt tyst måste man säga och riktigt bra drag med 272-hästars dieseln. Fantastisk bil.
image.jpeg
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Givetvis BMW :D

Syftade på denna:
Härligt, har känt mig ensam och utsatt :D

Ja, sådär såg det ut! Vet inte om man ska ta det med en nypa salt eftersom det var ett BMW-pressevent men det känns ju inte omöjligt med tanke på hur det såg ut idag.

Edit: Iofs, att BMW skulle fippla känns ganska omöjligt också, tänk om det skulle komma ut.. :wideyed:
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Debadge är stealth. Som småföretagare börjar jag lite försiktigare och debadge såklart, får se om jag törs skärmbreddare nästa gång :D

Säljaren på BMW hade en 1M Coupé utan navi privat. Halvt omöjlig att sälja, oavsett pris. Folk ringde, frågade om navi och tackade för sig. Sjukt oprisvärd utrustning, men verkar som sagt vara ett måste i nästa led. 1M Coupé har ju inte direkt gjort sig känd som en svårsåld bil, och den var riktigt fin. Jag vet, tittade nämligen endel på den den gången :)
Vad ska man med Navi till så sjukt onödigt speciellt i den bilen.

Jag prioriterar aldrig navi. Kör inte Taxi.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
På nyare Audi brukar det gå att aktivera i efterhand. Kostnad 10-15 pop. Ouch.
Jag kan förstå det på dyrare bilar där vill ägarna ofta ha allt oavsett om dom använder det eller inte.

Men annars inte. Tror nog de flesta med navi åker mellan hemmet och jobbet samt hittar ok i sin egen stad.

I övrigt finns ständigt uppdaterade telefonen brevid med lika stor eller större skärm än bilens egna.
 

MrPlow

Rolex
Jag kan förstå det på dyrare bilar där vill ägarna ofta ha allt oavsett om dom använder det eller inte.

Men annars inte. Tror nog de flesta med navi åker mellan hemmet och jobbet samt hittar ok i sin egen stad.

I övrigt finns ständigt uppdaterade telefonen brevid med lika stor eller större skärm än bilens egna.
Vi körde på stora navigatorn i vår nya bil mest för att få Apple Carplay... Men likförbannat kör jag Waze på mobilen eftersom Carplay s*ger h*stp*ng...
 

Edin

Panerai
Jag har kollat lite efter en 1M som finbil och att då även behålla länge där kriterierna har varit att den INTE ska ha Navi. Onödig vikt och sen är det en sak som åldras oerhört fort vilket även kommer göra att bilen ser gammal ut snabbare. Samma sak när jag kollade på M3 E92. Kravet var manuell och ej navi men det var omöjligt att hitta..

@MrPlow , vad har ni för bil och vad är det som gör att carplay suger? Har aldrig testat det förr men det jag läst om det så känns det ju riktigt smidigt och kostar bra mycket mindre än att välja tillverkarnas Navi.
 

MrPlow

Rolex
@MrPlow , vad har ni för bil och vad är det som gör att carplay suger? Har aldrig testat det förr men det jag läst om det så känns det ju riktigt smidigt och kostar bra mycket mindre än att välja tillverkarnas Navi.
Vi har en Passat GTS 240 hk och vi ville ha Active info display också (vilket också krävde stora navin):
pl3532-activeinfodisplay-1920x1080.jpg

Men det som är dåligt är att:
Carplay är riktigt segt innan det kommer igång. Active info display säger typ: "external navigation" (man kan inte ha den vanliga kartan heller) om man kör Apple Maps (som är den enda kartan som funkar via Carplay). Får man sms eller t.ex. kör man Waze på mobilen med Carplay inkopplat så avbryter den radion men återstartar den inte. Spotify är allmänt buggigt och kräver en och annan omstart. Siri är ganska seg rent allmänt.

Det enda som är bra är att ta emot sms när Siri översätter alla smileys som finns! "Glad smiley med glasögon" :watching:
 
Topp