• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Fick hem förra veckan. Fantastiskt fin bil att köra

20231130_114203.jpg
 
Köpte en Volvo med selektgaranti.
Hittills har:
1. Volvoåterförsäljaren servat bilen åt mig i en icke volvo-certad verkstad (utan att meddela om detta)
2. Lacken varit fel på ena dörren
3. Saknats låshylsa i bilen
4. Oljenivån för hög (trots nyservad alltså)
5. Generatorn gått sönder, fick bärga bilen. Fortfarande inte fixat.

Nästan imponerande mycket strul på 6 månader. Nu är jag sugen på något annat än Volvo.
 
Köpte en Volvo med selektgaranti.
Hittills har:
1. Volvoåterförsäljaren servat bilen åt mig i en icke volvo-certad verkstad (utan att meddela om detta)
2. Lacken varit fel på ena dörren
3. Saknats låshylsa i bilen
4. Oljenivån för hög (trots nyservad alltså)
5. Generatorn gått sönder, fick bärga bilen. Fortfarande inte fixat.

Nästan imponerande mycket strul på 6 månader. Nu är jag sugen på något annat än Volvo.
Har inte alla volvoåterförsäljare en egen verkstad som de servar bilarna i?
 
Har inte alla volvoåterförsäljare en egen verkstad som de servar bilarna i?
Det är ju ett rimligt antagande, som även jag gjorde. Men man ska ju inte anta saker, och tydligen så kan man ha auktoriserade återförsäljare som får sälja Volvo inkl selektgaranti utan att ha en auktoriserad verkstad på plats. I mitt fall så blev det alltså servat i en mecaverkstad, vilket innebar att jag fick bärga bilen via Falck. Falck kan i sin tur enbart köra bilen till den verkstad där bilen är servad, men den verkstaden kan inte fixa bilen iom att det är ett ärende för selektgarantin, och selektgarantin innebär att den ska till volvoverkstad.
 
Köpte en Volvo med selektgaranti.
Hittills har:
1. Volvoåterförsäljaren servat bilen åt mig i en icke volvo-certad verkstad (utan att meddela om detta)
2. Lacken varit fel på ena dörren
3. Saknats låshylsa i bilen
4. Oljenivån för hög (trots nyservad alltså)
5. Generatorn gått sönder, fick bärga bilen. Fortfarande inte fixat.

Nästan imponerande mycket strul på 6 månader. Nu är jag sugen på något annat än Volvo.

Damn. Haft likande strul för ett antal år sedan, med ny bil.

Lovade mig själv att inte åka Volvo mer. Kritat på för en Volvo. Ridå.

Hoppas det löser sig!
 
Sugen på att byta ut min Golf GTI årsmodell 2014 mot en större kärra. Har spanat på Golf Alltrack årsmodell 17-18 som skulle matcha behoven.
Hur skraj bör vara man vara för panoramataket? Har läst skräckhistorier kring läckage, stenskott etc
 
Damn. Haft likande strul för ett antal år sedan, med ny bil.

Lovade mig själv att inte åka Volvo mer. Kritat på för en Volvo. Ridå.

Hoppas det löser sig!
Hehe ja, antagligen är det lika fucked på andra håll med. Jag har varit utan bilen nu sen förra måndag morgon. Tur i oturen att handlaren ändå på sitt "HQ" är vettiga nog så de körde ut en v90 åt mig under tiden.
 
Köpte en Volvo med selektgaranti.
Hittills har:
1. Volvoåterförsäljaren servat bilen åt mig i en icke volvo-certad verkstad (utan att meddela om detta)
2. Lacken varit fel på ena dörren
3. Saknats låshylsa i bilen
4. Oljenivån för hög (trots nyservad alltså)
5. Generatorn gått sönder, fick bärga bilen. Fortfarande inte fixat.

Nästan imponerande mycket strul på 6 månader. Nu är jag sugen på något annat än Volvo.
Tråkigt att höra.

Innan vi köpte vår V60cc med Volvo selekt så kikade vi på säkert 60-90 andra bilar som såldes just med selekt garanti där dom antingen inte var servade på 13-18 månader, dåligt lagade/lackade men ändå såldes med Volvo selekt. Händer något öht är man körd enligt villkoren men de såldes trots det med Volvo selekt…

Har dock haft användning av garantin på vår bil för då stylingpaketet på vår V60cc släpte i svetsarna. Inget snack om saken att det skulle åtgärdas på garantin.
 
Tråkigt att höra.

Innan vi köpte vår V60cc med Volvo selekt så kikade vi på säkert 60-90 andra bilar som såldes just med selekt garanti där dom antingen inte var servade på 13-18 månader, dåligt lagade/lackade men ändå såldes med Volvo selekt. Händer något öht är man körd enligt villkoren men de såldes trots det med Volvo selekt…

Har dock haft användning av garantin på vår bil för då stylingpaketet på vår V60cc släpte i svetsarna. Inget snack om saken att det skulle åtgärdas på garantin.
Hur menar du att man är körd enligt villkoren?
 
Har säkert med servicen att göra, dvs att det ska ske var 12:e månad (eller när maxantalet mil är nått), annars har du inte följt deras riktlinjer och om något går kaputt så gäller inte garantin
var med polaren och tittade på en (dyr) V90 som just hade detta felet.
Utanför service intervallet i tid.
Säljaren tyckte det var BS att polaren begärde tillbaka handpenningen då bilen inte var som utlovat men säljaren får tycka vad han vill. Bilen hade helt enkelt inte blivit servad enligt manual och därmed kan garantin utebli.
 
Select är ju en sak men man är stekt även på längre sikt. Roade mig med att kika över villkoren för maskinskada hos Volvia. Det står så här:

För fordon som inte har genomgått service enligt tillverkarens anvisningar lämnas från maskinskadeförsäkringen
en begränsad eller ingen ersättning alls enligt A och B om skadad komponent och/eller följdskada av den skadade
komponenten kan ha påverkats av utebliven service.

A) Ersättning betalas med 50 % av skadevärderingsbeloppet före självriskavdrag om fordonet
vid ett (1) tillfälle inte har genomgått service enligt tillverkarens anvisningar.

B) Ingen ersättning betalas om fordonet vid fler än ett tillfälle inte har genomgått service enligt tillverkarens
anvisningar.

Detta gäller även om utebliven service ligger i tiden före försäkringen tecknades.
Om du inte kan visa
att fordonet genomgått service räknas det som utebliven service. Om försäkringstagaren inte kan visa att fordonet
genomgått service enligt ovan räknas det som att service inte skett enligt tillverkarens anvisningar. Att service har
gjorts ska visas genom kassakvitto, verkstadsfaktura med arbets- och materialspecifikation eller genom att den är
registrerad och dokumenterad av generalagent eller tillverkare.
 
Select är ju en sak men man är stekt även på längre sikt. Roade mig med att kika över villkoren för maskinskada hos Volvia. Det står så här:

För fordon som inte har genomgått service enligt tillverkarens anvisningar lämnas från maskinskadeförsäkringen
en begränsad eller ingen ersättning alls enligt A och B om skadad komponent och/eller följdskada av den skadade
komponenten kan ha påverkats av utebliven service.

A) Ersättning betalas med 50 % av skadevärderingsbeloppet före självriskavdrag om fordonet
vid ett (1) tillfälle inte har genomgått service enligt tillverkarens anvisningar.

B) Ingen ersättning betalas om fordonet vid fler än ett tillfälle inte har genomgått service enligt tillverkarens
anvisningar.

Detta gäller även om utebliven service ligger i tiden före försäkringen tecknades.
Om du inte kan visa
att fordonet genomgått service räknas det som utebliven service. Om försäkringstagaren inte kan visa att fordonet
genomgått service enligt ovan räknas det som att service inte skett enligt tillverkarens anvisningar. Att service har
gjorts ska visas genom kassakvitto, verkstadsfaktura med arbets- och materialspecifikation eller genom att den är
registrerad och dokumenterad av generalagent eller tillverkare.
Men gäller det här bara Volvia? Utan att ha läst igenom villkoren för min försäkrings så tänker jag att de flesta om inte alla försäkringsbolag har liknande klausuler.
 
Men gäller det här bara Volvia? Utan att ha läst igenom villkoren för min försäkrings så tänker jag att de flesta om inte alla försäkringsbolag har liknande klausuler.
Jo i varierande grad. Så man bör studera villkoren noga.

Sen ska man vara medveten om att det inte alltid kontrolleras, att ha snabb handläggning i sin skadereglering är också viktigt, så ganska mycket "slinker igenom". Men granskas man noga enligt villkoren så gäller det att varenda service är gjord (och att man har protokollen kvar!) i rätt tid.
 
Sugen på att byta ut min Golf GTI årsmodell 2014 mot en större kärra. Har spanat på Golf Alltrack årsmodell 17-18 som skulle matcha behoven.
Hur skraj bör vara man vara för panoramataket? Har läst skräckhistorier kring läckage, stenskott etc
Hade en 2017 Alltrack med TSI motorn, dock utan panorama men den var väldigt trevlig. Bra på vintern :)
Hade inga fel eller problem under de tre åren jag hade den.
 
Sugen på att byta ut min Golf GTI årsmodell 2014 mot en större kärra. Har spanat på Golf Alltrack årsmodell 17-18 som skulle matcha behoven.
Hur skraj bör vara man vara för panoramataket? Har läst skräckhistorier kring läckage, stenskott etc
Min far har en Tiguan med Panorama (antar lösningen är mkt lika eftersom det är samma bil under skalet) och han har tyvärr fått en hel del problem med taket. Dräneringarna och dess ventiler har slutat fungera med två tillfällen vilket fått bilen att vattenfyllas invändigt på lite olika ställen. Han har haft tur som inte fått följdproblem dock trots att en del databoxar i bagaget tydligen lekt ubåt.
 
Men gäller det här bara Volvia? Utan att ha läst igenom villkoren för min försäkrings så tänker jag att de flesta om inte alla försäkringsbolag har liknande klausuler.
Maskinskademomentet har normalt denna typ av paragraf, ja. Inget krav på aukt service men service enligt tillverkarens rekommendation / riktlinjer (gruppundantaget) Ofta ökande procentuell självrisk vid ökande ålder / miltal också varför en maskinskada kan bli dyr även för försäkringstagaren - läs villkoren noga!
 
Hade en 2017 Alltrack med TSI motorn, dock utan panorama men den var väldigt trevlig. Bra på vintern :)
Hade inga fel eller problem under de tre åren jag hade den.

Min far har en Tiguan med Panorama (antar lösningen är mkt lika eftersom det är samma bil under skalet) och han har tyvärr fått en hel del problem med taket. Dräneringarna och dess ventiler har slutat fungera med två tillfällen vilket fått bilen att vattenfyllas invändigt på lite olika ställen. Han har haft tur som inte fått följdproblem dock trots att en del databoxar i bagaget tydligen lekt ubåt.

Exakt samma här. 2017 alltrack med tsi ägd i tre år. Väldigt trevlig bil. Kan inget om hur den åldras.

Har haft min GTI i 6år och är supernöjd. Är en Alltrack TSI som jag vill ha då jag kör väldigt lite. EA888 gen 3 motorn verkar jämfört med de två tidigare generationerna vara betydligt mer driftssäker så jag känner mig trygg med motor och drivlina. Men då gör man nog kanske bäst i att undvika panoramataket.
 
Har en MB GLK 220 där motorlampan lyser. Går ej att släcka koden. Om jag har tur är det en laddtryckssensor som pajat har jag läst mig till.

Köra bilen 10 mil till närmsta MB-verkstad eller ta den till närmsta oberoende, vad skulle du gjort?

PXL_20231211_100955266-01.jpeg
 
Tillbaka
Topp