• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Har en MB GLK 220 där motorlampan lyser. Går ej att släcka koden. Om jag har tur är det en laddtryckssensor som pajat har jag läst mig till.

Köra bilen 10 mil till närmsta MB-verkstad eller ta den till närmsta oberoende, vad skulle du gjort?

PXL_20231211_100955266-01.jpeg

De där är väl rätt billiga och enkla att byta på egen hand så varför inte börja med det?
 
Ja, väldigt billiga. Är ingen vidare mek men skulle kanske prova 👍
Jag har bytt sådan (dock ej på GLK) det gick fint att göra själv efter att ha hittat instruktion på nätet. De flesta 2l dieslar är rätt lika under huven så värt att kolla.

Beställ dyrast möjliga OEM om du inte får tag i original. Billiga sensorer har en osviklig förmåga att krångla.
 
Senast ändrad:
Dum fråga men jag skäms inte så testar 🙂

Har en v60 från 2014 som gått 17 500 mil och det är nu dags för service. Har sedan jag köpte bilen för 3 år sedan servat på Bilia via deras originalservice classic med 2795:- i grundpris. Det har dock sällan kostat så lite utan alltid tillkommit saker som att bromsar ska bytas osv och då ofta blivit ganska dyrt i slutändan då alla tilläggstjänster verkar vara ganska dyra.

Jag förväntar mig att de kommer vilja byta kamrem på denna service och att det antagligen kommer kosta en hel del. Har därför funderat på att börja serva bilen på märkesoberoende verkstad istället för att spara pengar och för att bilen börjar bli så pass gammal att en stämpel från auktoriserad kanske inte är superviktigt.

Så till min fråga: Hur går jag tillväga? På bilia knappar jag ju bara in regnr och får
fram vad som behöver göras, fungerar det likadant på andra verkstäder eller behöver jag säga åt dom att de ska byta den oljan och det filtret osv?
 
Dum fråga men jag skäms inte så testar 🙂

Har en v60 från 2014 som gått 17 500 mil och det är nu dags för service. Har sedan jag köpte bilen för 3 år sedan servat på Bilia via deras originalservice classic med 2795:- i grundpris. Det har dock sällan kostat så lite utan alltid tillkommit saker som att bromsar ska bytas osv och då ofta blivit ganska dyrt i slutändan då alla tilläggstjänster verkar vara ganska dyra.

Jag förväntar mig att de kommer vilja byta kamrem på denna service och att det antagligen kommer kosta en hel del. Har därför funderat på att börja serva bilen på märkesoberoende verkstad istället för att spara pengar och för att bilen börjar bli så pass gammal att en stämpel från auktoriserad kanske inte är superviktigt.

Så till min fråga: Hur går jag tillväga? På bilia knappar jag ju bara in regnr och får
fram vad som behöver göras, fungerar det likadant på andra verkstäder eller behöver jag säga åt dom att de ska byta den oljan och det filtret osv?
Du hittar en verkstad som har gott rykte, ringer eller mailar om vad du vill ha gjort. Bavaria vägrade mer eller mindre byta olja i lådorna och diffen på mina bilar. Numera har en verkstad i närheten en trogen ny kund.
 
Så till min fråga: Hur går jag tillväga? På bilia knappar jag ju bara in regnr och får
fram vad som behöver göras, fungerar det likadant på andra verkstäder eller behöver jag säga åt dom att de ska byta den oljan och det filtret osv?
Mekonomen, Meca mfl de har verkstadsprogram som håller koll på sådant. Men jag tror ärligt inte det kommer bli mkt billigare än 2795kr för en service.

Vad är det för motor? Om det är den femcylindriga motorn så är kamremsbytet "billigt" även på Volvo.
 
Mekonomen, Meca mfl de har verkstadsprogram som håller koll på sådant. Men jag tror ärligt inte det kommer bli mkt billigare än 2795kr för en service.

Vad är det för motor? Om det är den femcylindriga motorn så är kamremsbytet "billigt" även på Volvo.
Okej, är egentligen inte grundpriset jag tycker är högt utan mest att jag fått för mig (utan att ha jämfört) att de är dyra på allt tillkommande såsom bromsar, lampor etc.

Ja, det är den äldre D5 och bilen är manuell.
 
Okej, är egentligen inte grundpriset jag tycker är högt utan mest att jag fått för mig (utan att ha jämfört) att de är dyra på allt tillkommande såsom bromsar, lampor etc.

Ja, det är den äldre D5 och bilen är manuell.
Det låter ju som 2795 kr är ett lockpris på grundservicen för att få in bilen i deras verkstad, där de sedan säljer tillkommande arbeten med högre marginal.

Det mesta hos märkesverkstaden är högt prissatt och väldigt lönsamt för dem. Det syns tydligt när oljans pris redovisas på servicefakturan till samma literpris som om man köper enlitersflaskor i deras butik, eller när det kommer ett sms att bilen är klar 45 minuter efter att man lämnade nyckeln till servicerådgivaren.

Hur ska de annars tjäna pengar på nya bilar med lövtunn marginal på försäljningspriset?

Ja, jag är också en sucker för detta, som bara köpt nya bilar och låtit märkesverkstaden ta hand om allt, inklusive nya däck, i cirka 20 år.
 
Senast ändrad:
Okej, är egentligen inte grundpriset jag tycker är högt utan mest att jag fått för mig (utan att ha jämfört) att de är dyra på allt tillkommande såsom bromsar, lampor etc.
Gör inte sådant jobb på märkesverkstad. Fortsätt gör servicen för den är prisvärd och en Volvo stämpel är alltid trevligare än Mekonomen. Men ingen bryr sig vem som bytt bromsar, det enda som betyder något där är vilka grejer som är monterade.
 
Gör inte sådant jobb på märkesverkstad. Fortsätt gör servicen för den är prisvärd och en Volvo stämpel är alltid trevligare än Mekonomen. Men ingen bryr sig vem som bytt bromsar, det enda som betyder något där är vilka grejer som är monterade.
Så gör vi med vår Volvo. Dock lite nyare men vi kör grundservice via Volvo (vi för faktiskt med serviceabonemang) men när dom skulle ha 2.900:- för att byta bromsvätska blev jag snål och löste det på annat håll.
 
Så gör vi med vår Volvo. Dock lite nyare men vi kör grundservice via Volvo (vi för faktiskt med serviceabonemang) men när dom skulle ha 2.900:- för att byta bromsvätska blev jag snål och löste det på annat håll.

:woot:

Har betalt mellan 900:- och 1.100:- för byte av bromsvästska hos BMW, beroende på om dom har haft någon kampanj eller inte.
 
Så gör vi med vår Volvo. Dock lite nyare men vi kör grundservice via Volvo (vi för faktiskt med serviceabonemang) men när dom skulle ha 2.900:- för att byta bromsvätska blev jag snål och löste det på annat håll.
Hur går det till rent praktiskt? Säger du bara att de endast får göra grundservicen när du är där? Och innebär det att du själv behöver ha koll på vad som är gjort och inte då de inte kommer ha koll på när bromsvätskan senast var bytt eftersom dom inte gjort det? Anledningen till att jag frågar är att de skrivit in följande för mig inför mitt besök:
Volvo Originalservice Classic
Service 2.0 SW nedladdning
Rengöring insida vindruta,bil med City Safety
Kamaxelrem o hjälpaggregatrem byte
Remspännare och brytrulle byte för hjälprem
Byte Bromsvätska
 
Har en MB GLK 220 där motorlampan lyser. Går ej att släcka koden. Om jag har tur är det en laddtryckssensor som pajat har jag läst mig till.

Köra bilen 10 mil till närmsta MB-verkstad eller ta den till närmsta oberoende, vad skulle du gjort?

PXL_20231211_100955266-01.jpeg
Det eller läckage på insugets trycksida. Vilken mekonomen som helst borde kunna kolla upp det tänker man.
 
Hur går det till rent praktiskt? Säger du bara att de endast får göra grundservicen när du är där? Och innebär det att du själv behöver ha koll på vad som är gjort och inte då de inte kommer ha koll på när bromsvätskan senast var bytt eftersom dom inte gjort det? Anledningen till att jag frågar är att de skrivit in följande för mig inför mitt besök:
Volvo Originalservice Classic
Service 2.0 SW nedladdning
Rengöring insida vindruta,bil med City Safety
Kamaxelrem o hjälpaggregatrem byte
Remspännare och brytrulle byte för hjälprem
Byte Bromsvätska
Du får väl säga till dem att du enbart vill ha originalservicen utförd och ingenting annat. Sedan får du ta bilen till en annan verkstad som utför kamremsbytet och bromsvätskebytet. De kommer stämpla i serviceboken att det är gjort och om du vill fortsätta att göra det hos en annan verkstad så beror det på hur stora de är.

Större verkstadskedjor har nog bra koll på intervall och när saker ska bytas. Men går du till någon privat aktör kan du själv behöva hålla koll på när saker senast gjordes genom att kika i serviceboken och boka in specifika saker som ska göras.

Vad som ska utföras och när det ska utföras står i instruktionsboken i form av miltal eller år.
Just bromsvätska ska ju helst bytas vartannat år eller per ett visst miltal även om det slarvas väldigt mkt med det.
 
Hur går det till rent praktiskt? Säger du bara att de endast får göra grundservicen när du är där? Och innebär det att du själv behöver ha koll på vad som är gjort och inte då de inte kommer ha koll på när bromsvätskan senast var bytt eftersom dom inte gjort det? Anledningen till att jag frågar är att de skrivit in följande för mig inför mitt besök:
Volvo Originalservice Classic
Service 2.0 SW nedladdning
Rengöring insida vindruta,bil med City Safety
Kamaxelrem o hjälpaggregatrem byte
Remspännare och brytrulle byte för hjälprem
Byte Bromsvätska
Nedladdning programvara är en riktig fuling som Volvo kör med. Det sitter inga utvecklare och gör programvara till 5> år gamla bilar på Volvo längre. De utvecklar inte ens på SPA-plattformen längre, allt satsas på de nya elbilarna. Men de formulerar sig som att man får ny programvara vid varje service...
 
Nedladdning programvara är en riktig fuling som Volvo kör med. Det sitter inga utvecklare och gör programvara till 5> år gamla bilar på Volvo längre. De utvecklar inte ens på SPA-plattformen längre, allt satsas på de nya elbilarna. Men de formulerar sig som att man får ny programvara vid varje service...
Ja, och så tränar dom upp kundernas betalningsvilja för mjukvaruuppdateringar. Det är ju det serviceverkstäderna skall leva på i framtiden. :D
 
Dum fråga men jag skäms inte så testar 🙂

Har en v60 från 2014 som gått 17 500 mil och det är nu dags för service. Har sedan jag köpte bilen för 3 år sedan servat på Bilia via deras originalservice classic med 2795:- i grundpris. Det har dock sällan kostat så lite utan alltid tillkommit saker som att bromsar ska bytas osv och då ofta blivit ganska dyrt i slutändan då alla tilläggstjänster verkar vara ganska dyra.

Jag förväntar mig att de kommer vilja byta kamrem på denna service och att det antagligen kommer kosta en hel del. Har därför funderat på att börja serva bilen på märkesoberoende verkstad istället för att spara pengar och för att bilen börjar bli så pass gammal att en stämpel från auktoriserad kanske inte är superviktigt.

Så till min fråga: Hur går jag tillväga? På bilia knappar jag ju bara in regnr och får
fram vad som behöver göras, fungerar det likadant på andra verkstäder eller behöver jag säga åt dom att de ska byta den oljan och det filtret osv?
Det finns andra auktoriserade verkstäder än Bilia och som är billigare. T ex Mechanum som i år tog 2495:- grundpris för samma Volvo originalservice Classic. Sen är dom billigare på allt dom gör om det skulle tillkomma något. Dom pushar inte på en tilläggstjänster på samma sätt heller, Bilia har betett sig som värsta sortens telefonförsäljare i det avseendet, hade serviceavtal där dom tre första åren. I Göteborg detta, vet ju inte vilka som finns i dina trakter.
 
Köpte en Volvo med selektgaranti.
Hittills har:
1. Volvoåterförsäljaren servat bilen åt mig i en icke volvo-certad verkstad (utan att meddela om detta)
2. Lacken varit fel på ena dörren
3. Saknats låshylsa i bilen
4. Oljenivån för hög (trots nyservad alltså)
5. Generatorn gått sönder, fick bärga bilen. Fortfarande inte fixat.

Nästan imponerande mycket strul på 6 månader. Nu är jag sugen på något annat än Volvo.
6. Trasigt passagerarsäte, värme
 
Mekonomen, Meca mfl de har verkstadsprogram som håller koll på sådant. Men jag tror ärligt inte det kommer bli mkt billigare än 2795kr för en service.

Vad är det för motor? Om det är den femcylindriga motorn så är kamremsbytet "billigt" även på Volvo.
IMG_2382.png


Huruvida detta är billigt eller inte har jag ingen aning om. Det som inte är specat är även byte av bromsvätska för 1600:-
 
IMG_2810.png

10 000 mil/3 år ihop med E klassen nu (gått drygt 18 000 mil totalt). Gillar MB och den här är inte så dum men den går sönder för mycket. Nu snart in för nya luftbälgar inkl arbete på runt 13-14 000 kr, det är nåt tjall med torkarna fram, verkar trilskas i länkaget för torkarmotorn tycks gå bra sen larmar den för alla möjliga felkoder när det är kallt. Men lugnar ner sig när den kommer upp i temp. Tidigare fått byta luftmassemätare och så var det något elfel som gjorde att motorfläkten gick konstant. Ska köra bilen tills 30 000 mil så kanske man får hyfsad totalekonomi i den iaf (bilen är betald nu - alltid nåt)
 
Hur går det till rent praktiskt? Säger du bara att de endast får göra grundservicen när du är där? Och innebär det att du själv behöver ha koll på vad som är gjort och inte då de inte kommer ha koll på när bromsvätskan senast var bytt eftersom dom inte gjort det? Anledningen till att jag frågar är att de skrivit in följande för mig inför mitt besök:
Volvo Originalservice Classic
Service 2.0 SW nedladdning
Rengöring insida vindruta,bil med City Safety
Kamaxelrem o hjälpaggregatrem byte
Remspännare och brytrulle byte för hjälprem
Byte Bromsvätska
Ska helt ärligt inte säga att jag har 100 koll. Men när vi köpte bilen så köpte vi den med Premium Selekt hos Rejmes i Laholm (en säljare som verkligen hade koll på det viktiga, men missat stämpla boken) och då vi bor i Nynäshamn så ville vi inte ha serviceavtal hos dom men vi fixade det hos Bilia i Stockholm innan vi hämtade bilen (ville vara 100 att det gick) och nu lämnar vi in den så tar dom och servar. Tycker dock det var lite udda att dom inte inkluderar bromsvätskebyte då det känns som en serviceåtgärd som ska ingå i ett serviceavtal. resten ingår förutom förslitningsdelar likt bromsar men sånt byter jag själv. Den dag det blir lag/krav från försäkringsbolag att det ska vara märkesstämpel i boken på bromsskive byte får jag tänka om men det är det inte i dagsläget...
 
För att vara märkesverkstad så är det "ok" men inte mer. Det går att göra billigare på annat håll men inte så att det kommer bli halva priset. Oljebytet Classic känns däremot prisvärt.
Volvo Assistans 12 mån ingår också i Classic, upp till en viss ålder…jag fick det iaf för mina 2495:- . Värt en slant, Falck tar väl ett antal hundralappar/år ?
IMG_2646.jpeg
 
För att vara märkesverkstad så är det "ok" men inte mer. Det går att göra billigare på annat håll men inte så att det kommer bli halva priset. Oljebytet Classic känns däremot prisvärt.
Jämförde för kul med autobutler och får förslag på 5 500 för kamremsbyte (inkl. vattenpump - oklart om det ingick hos Bilia) istället för 9 000, så ändå ganska stor skillnad - dock oklart vad det är för delar man får för ett sådant pris.
Bromsvätska låg kring 400-500 istället för 1600 så det var extremt stor skillnad.
 
Volvo Assistans 12 mån ingår också i Classic, upp till en viss ålder…jag fick det iaf för mina 2495:- . Värt en slant, Falck tar väl ett antal hundralappar/år ?
IMG_2646.jpeg
Dels ingår det i halvförsäkring (fast med självrisk förstås) dels får man det av Mekonomen och ett par till också. Skönt förstås - men det borde inte vara avgörande.

Jämförde för kul med autobutler och får förslag på 5 500 för kamremsbyte (inkl. vattenpump - oklart om det ingick hos Bilia) istället för 9 000, så ändå ganska stor skillnad - dock oklart vad det är för delar man får för ett sådant pris.
Bromsvätska låg kring 400-500 istället för 1600 så det var extremt stor skillnad.
Autobutlers verkstäder är bottenskrapet på marknaden så man måste kolla upp lite vad det är för verkstad, deras omdömen, och vilka delar de använder. Behöver inte vara inkompetenta men det kräver lite mer engagemang som kund.

Volvo brukar byta vattenpump varannat kamremsbyte så om det är första bytet så tror jag inte det är medräknat.
 
Tillbaka
Topp