• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

körning känns långt borta :( ingen rolig vardagsbil har man heller .....

Ska montera framsplitter och sidokjolar nu under vintern. Har OEM "sport" liggandes men får se om jag går den vägen eller en annan.
Har lite annat småpill som skall göra med

side.jpg
 
Senast ändrad:
Nå man har ju hört mycket negativt men hur är det egentligen, ”vågar” man köpa en sån här Range Rover eller får man räkna med motsvarande inköpskostnaden i reparationer per år?


IMG_7827.jpeg


Jag lovar att komma med någon form av utlåtande inom… säg… tre dagar. Då jag rimligtvis fått ihop en lista på allt skit som kan strula och är ohemult dyrt. ;)

Som jag skrev i tråden när det begav sig så ville jag allra helst ha en fin P38, då jag tycker att den är betydligt mycket mer ”drottningmodern” än ”footballer’s wife” - vilket är någonting bra i min bok.

Men då inga fina P38 fanns att tillgå så fick jag anamma min inre fotbollsfru och köpa en L322.

Kört den ca 23 mil hem (därav att det är lite mindre än 75% av 105-literstanken kvar). Och måste verkligen säga att jag är ganska smitten.
Fattar att det inte kommer att vara, men jag förstår samtidigt alla YouTubers som spenderar 27 minuter av att spy galla på allt gällande bilen, för att sen lämna ett avslutande ”you know what? I really, really love the car!”.

Till saken hör väl att jag aldrig kört stor-SUV tidigare, så jag kanske hade blivit lika imponerad av en X5 (även om jag inte egentligen tror det). Men det är någonting med att man omedelbart känner sig som en kung när man sakta glider iväg som är lite fint.
Den är också tvåkommanågonting ton tung, men styrs lätt med ett finger.
På intet sätt en sportbil eller rapp, men den ligger ändå förvånansvärt fint på vägen - även lätt pressad på kringelkrokar.

Som sagt… Jag kommer ju få ångra det.
Men som någon skrev tidigare i tråden - ingen kommer ihåg en fegis!

EDIT
Insåg att bränslemätaren inte ens var tänd.
Och ingen TD, utan bara V8. Förbrukningen hoppade från 1,46 till 1,44 på vägen hem.
Blev inte klok på hur man nollade.
Så även om den inte är snååål, så är den nog inte heller galet långt från min tidigare Jagga..
 
Senast ändrad:
F2F767A0-AD5E-4F88-8C32-5824ACAC10F2.png


”Check dip beam light” och ett par dioder som inte lyser i högt bromsljus.
Det första innebär (efter snabbt googlande) antingen rengöring av anslutningar eller byte av hela strålkastaren. Fortsatt positiv så hoppas jag på det förstnämnda. ;)
Det senare kanske besiktningen är med på, men den ska så klart bytas ut ändå.
…för just ja, nämnde jag att jag köpt en tveksam Range Rover som dessutom har besiktningstid innan året är slut?

Vissa hoppar fallskärm andra… tja…

Hur som helst en mörkblå Vogue med cremefärgat läder och blå piping.
Behöver en ordentlig tvätt och städ, men jag gillar’n!
 
F2F767A0-AD5E-4F88-8C32-5824ACAC10F2.png


”Check dip beam light” och ett par dioder som inte lyser i högt bromsljus.
Det första innebär (efter snabbt googlande) antingen rengöring av anslutningar eller byte av hela strålkastaren. Fortsatt positiv så hoppas jag på det förstnämnda. ;)
Det senare kanske besiktningen är med på, men den ska så klart bytas ut ändå.
…för just ja, nämnde jag att jag köpt en tveksam Range Rover som dessutom har besiktningstid innan året är slut?

Vissa hoppar fallskärm andra… tja…

Hur som helst en mörkblå Vogue med cremefärgat läder och blå piping.
Behöver en ordentlig tvätt och städ, men jag gillar’n!
Kul och grattis! 😃
 
F2F767A0-AD5E-4F88-8C32-5824ACAC10F2.png


”Check dip beam light” och ett par dioder som inte lyser i högt bromsljus.
Det första innebär (efter snabbt googlande) antingen rengöring av anslutningar eller byte av hela strålkastaren. Fortsatt positiv så hoppas jag på det förstnämnda. ;)
Det senare kanske besiktningen är med på, men den ska så klart bytas ut ändå.
…för just ja, nämnde jag att jag köpt en tveksam Range Rover som dessutom har besiktningstid innan året är slut?

Vissa hoppar fallskärm andra… tja…

Hur som helst en mörkblå Vogue med cremefärgat läder och blå piping.
Behöver en ordentlig tvätt och städ, men jag gillar’n!
Proper shoppingkärra ju :D
Riktigt trevlig färgkombo också. Grattis :)
 
F2F767A0-AD5E-4F88-8C32-5824ACAC10F2.png


”Check dip beam light” och ett par dioder som inte lyser i högt bromsljus.
Det första innebär (efter snabbt googlande) antingen rengöring av anslutningar eller byte av hela strålkastaren. Fortsatt positiv så hoppas jag på det förstnämnda. ;)
Det senare kanske besiktningen är med på, men den ska så klart bytas ut ändå.
…för just ja, nämnde jag att jag köpt en tveksam Range Rover som dessutom har besiktningstid innan året är slut?

Vissa hoppar fallskärm andra… tja…

Hur som helst en mörkblå Vogue med cremefärgat läder och blå piping.
Behöver en ordentlig tvätt och städ, men jag gillar’n!
Riktigt läcker och precis vad man drömmer om ju! Tyvärr är jag än så länge inte lika kaxig som dig och är således för feg för att köpa samtidigt som min sambo är start emot det av flera anledningar. Det sistnämnda väger ju såklart (och dessvärre) tyngst.

Men riktigt kul att få följa din ägarresa här!!
 
Senast ändrad:
Riktigt läcker och precis vad man drömmer om ju! Tyvärr är jag än så länge inte lika kaxig som dig och är således för feg för att köpa samtidigt som min sambo är start emot det av flera anledningar. Det sistnämnda väger ju såklart (och dessvärre tyngst).

Men riktigt kul att få följa din ägarresa här!!

Lite grann som en flygplanskrasch i realtid - fast på behörigt avstånd, liksom? ;)

Av oklar anledning så verkar min fru uppskatta den något enormt, trots att jag sålt in den ganska ärligt. Go figure.
Vi tog i hand på att jag får ha den under ett års tid, innan den sedan går över i hennes ägo mot att jag får hennes betydligt nyare och mer värdefulla tråkjapanare.
 
Lite grann som en flygplanskrasch i realtid - fast på behörigt avstånd, liksom? ;)

Av oklar anledning så verkar min fru uppskatta den något enormt, trots att jag sålt in den ganska ärligt. Go figure.
Vi tog i hand på att jag får ha den under ett års tid, innan den sedan går över i hennes ägo mot att jag får hennes betydligt nyare och mer värdefulla tråkjapanare.
Har du berättat att även reparationer ligger på henne då😉

Älskar inköpet, äldre Range Rover har en annan känsla♥️
 
Har du berättat att även reparationer ligger på henne då😉

Älskar inköpet, äldre Range Rover har en annan känsla♥️
Bara jag som plötsligt sitter och googlar gamla RR’s mot bättre vetande?


Man blir ju sjukt sugen, trots obefintligt behov ;-) What could POSSIBLY go wrong?
 
Hade faktiskt ett första "gammal Land Rover-moment" tidigare idag.
Körde in till stan på ett ärende, parkerade och gick och gjorde vad jag skulle medan Skåne visade sig vara på sitt allra mest juliga humör - regnet öste alltså ner.
Väl tillbaka i bilen igen och på väg ut ur fickan så märker jag att sikten blivit väsentligt sämre. Ah... Jag har inga torkare (fram). Eller för all del någon servostyrning värd namnet.
In på nästa ficka för en snabb omstart. Presto! Torkare och servostyrning!
Charmigt.
 
Hade faktiskt ett första "gammal Land Rover-moment" tidigare idag.
Körde in till stan på ett ärende, parkerade och gick och gjorde vad jag skulle medan Skåne visade sig vara på sitt allra mest juliga humör - regnet öste alltså ner.
Väl tillbaka i bilen igen och på väg ut ur fickan så märker jag att sikten blivit väsentligt sämre. Ah... Jag har inga torkare (fram). Eller för all del någon servostyrning värd namnet.
In på nästa ficka för en snabb omstart. Presto! Torkare och servostyrning!
Charmigt.
What is there not to love?
 
Hade faktiskt ett första "gammal Land Rover-moment" tidigare idag.
Körde in till stan på ett ärende, parkerade och gick och gjorde vad jag skulle medan Skåne visade sig vara på sitt allra mest juliga humör - regnet öste alltså ner.
Väl tillbaka i bilen igen och på väg ut ur fickan så märker jag att sikten blivit väsentligt sämre. Ah... Jag har inga torkare (fram). Eller för all del någon servostyrning värd namnet.
In på nästa ficka för en snabb omstart. Presto! Torkare och servostyrning!
Charmigt.
Lite spänning i vardagen helt enkelt. Tänk så tråkigt det skulle vart om du köpt en Land Cruiser. :D

Älskar att du vågar vilket många av oss bara drömmer om.
 
Senast ändrad:
@Anders Forsberg – berätta gärna mer om bilen du köpt. Är otroligt sugen på en L322 här borta. Finns mycket till bra pris och relativt sett bra ex men tyvärr svårt att hitta rätt färg (mörkblå eller mörkgrön).

Det är en 2003:a som rullat ca 20k, som sagt.
Tittade på den och en Disco 3 innan jag bestämde mig.

För att vara en gammal billig lyxvagn så har den, på det stora hela, en ganska vettig ägarlängd med mycket dokumentation sparad och en del dyrt i reparationsväg fixat. De senaste tre ägarna har det väl lite grann fallerat, med ägandeskap på mindre än ett år. Något som jag tänkte försöka ändra på. Kanske. ;)

Första ägaren var antikhandlare och lyckades med konststycket att köra 8000 mil de första dryga två åren, sen lugnade den ner sig lite.

Värsta (dokumenterade) verkstadsmånaden var juni 2019. Månaden började med 10.800 kr och avslutades med en nota på 27.000 kr.
Kommer inte ihåg exakt vad som gjordes, men tror att det var vanlig service följt av något arbete på kylarpaket och växellådans oljeförsörjning.
…så nu är det ju gjort i någorlunda närtid. ;)
 
Tillbaka
Topp