• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

alfgren

Rolex
2-Faktor

Sålde min för 160k - fail….


Tackade nej tack till likadan, den kostade 20k€ - dubbelfail…

:)
En kollega bytte bort sin perfekta Ur-Quattro med tre Puch Dakota eftersom han gillar klassiska mopeder för 15 år sen. Han tyckte han gjorde en bra affär…
 

spruff

Omega
En del bilar är oerhört läckra, men vilka priser!

En 190E med viss racinganknytning, men i mina ögon högst ordinär spec kostar 275 000 till 325 000 USD. Jag skulle inte ens betala det beloppet i SEK för den bilen, när det finns modernare bilar som är överlägsna i allt
Lite olika syften kanske , men vilken tror du kommer ha kostat dig mest om 3 år?
Lägger du så mycket pengar på en modern bil kommer den att ha en katastrofal värdeminskning, kanske inte en GT3RS, men i alla fall om det är en elbil.
En 190E 2,3-16 blir inte billigare om tre år. :D

Jag vet i alla fall vad jag väljer att ha i garaget.
 

Quark

Cartier
2-Faktor
Lite olika syften kanske , men vilken tror du kommer ha kostat dig mest om 3 år?
Lägger du så mycket pengar på en modern bil kommer den att ha en katastrofal värdeminskning, kanske inte en GT3RS, men i alla fall om det är en elbil.
En 190E 2,3-16 blir inte billigare om tre år. :D

Jag vet i alla fall vad jag väljer att ha i garaget.
Jag tror att ekonomi är fel skäl att välja en veteranbil för tre miljoner att ha som kul bil som man faktiskt använder och njuter av, framför en modern begagnad bil för tre hundra tusen.

Men om man är riskbenägen kanske det är värt att chansa på veteranbilen? Det kan bli jackpot med enorm värdestegring! Eller så blir det katastrof med hög kapitalkostnad och gigantiska driftkostnader. Vad händer om man krockar den rejält?
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor

Sålde min för 160k - fail….


Tackade nej tack till likadan, den kostade 20k€ - dubbelfail…

:)
Blev också väldigt förvånad över transaxelpulkans värdering, men såg sedan att den är hyggligt lågmilad.
Eftersom dessa ändå hade högst rimliga driftskostnader så har nästan alla man ser rullat på ganska rejält.

Rolig modell, helt klart. Världens största serieproducerade fyra när det begav sig.
Antar att det står sig fortfarande - för vem skulle vilja utmana det?
 

rickards

Rolex
2-Faktor
Självförvållat och slarvigt att inte läsa tillräckligt noga i avtalet men lämnade tillbaka en privatleasad Kia igår och blivit debiterad 20k pga missat en service med 6mil.

Det var 1 månads väntetid hos alla Kia serviceverkstäder i Stockholmsområdet förra sommaren när det var dags för 4500mil servicen, jag ringde då och frågade verkstaden jag bokat på om det gjorde något om jag skulle råka köra över med några mil och fick svaret att det inte är någon fara och att det inte ska påverka serviceavtalet och nybilsgarantin.
Dumt nog litade jag på vad verkstaden sa istället för att läsa i avtalet och tolka det så som Kia själva anser är rätt serviceintervall, första servicen gjordes några mil för tidigt och slarvigt nog tänkte jag att så länge servicarna görs innan 1500, 3000 och 4500mil (eller 1år) följer jag serviceanvisningarna.

Har pratat med återförsäljaren och de tänker inte ändra sig eller på något sätt ge någon goodwill (för en annars felfri bil och 800mil för lite mil tex).
Finns det någon chans att ha ett case här och ta det vidare? Eller är det bara att acceptera och betala 20k?
Hur har det gått för dig?
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Hur har det gått för dig?

Tydligen anmält till ARN enligt en artikel i Teknikens Värld:

– Leasingbolaget hänvisar till att det är leasingtagarens ansvar att veta när service ska göras och exakt vad som gäller med garantier enligt avtalet. Men ingen verkar ha ansvar att informera om vad som gäller i verkligheten, att det är noll tolerans om bilen har gått några mil för långt inom serviceintervallet, säger leasingkunden.

Nu vill han varna andra som privatleasar en bil.

– Jag känner till flera som har råkat ut för samma sak som jag. Återförsäljaren berättade att två kunder veckan innan mig också hade missat ett serviceintervall med några mil och blivit debiterade 20 000 kronor. Detta måste lyftas fram så inte fler blir drabbade av otydliga avtal och alldeles för hårda krav på serviceintervaller som inte fungerar i verkligheten. Många gånger är det 1-2 månaders väntetid hos verkstäderna. Är man bortrest eller bli sjuk är det stor risk att missa att serva inom serviceintervallet, säger Kia-föraren.

Själv har leasingtagaren valt att ta strid mot finansbolaget och gjort en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Oavsett hur det går i ärendet kan vi slå fast en sak. Det är mycket viktigt att vara uppmärksam vilka skyldigheter du har som leasingtagare – och beställa service i mycket god tid. Annars kan leasingbilen bli en dyr affär.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Hur har det gått för dig?

Tydligen anmält till ARN enligt en artikel i Teknikens Värld:

– Leasingbolaget hänvisar till att det är leasingtagarens ansvar att veta när service ska göras och exakt vad som gäller med garantier enligt avtalet. Men ingen verkar ha ansvar att informera om vad som gäller i verkligheten, att det är noll tolerans om bilen har gått några mil för långt inom serviceintervallet, säger leasingkunden.

Nu vill han varna andra som privatleasar en bil.

– Jag känner till flera som har råkat ut för samma sak som jag. Återförsäljaren berättade att två kunder veckan innan mig också hade missat ett serviceintervall med några mil och blivit debiterade 20 000 kronor. Detta måste lyftas fram så inte fler blir drabbade av otydliga avtal och alldeles för hårda krav på serviceintervaller som inte fungerar i verkligheten. Många gånger är det 1-2 månaders väntetid hos verkstäderna. Är man bortrest eller bli sjuk är det stor risk att missa att serva inom serviceintervallet, säger Kia-föraren.

Själv har leasingtagaren valt att ta strid mot finansbolaget och gjort en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Oavsett hur det går i ärendet kan vi slå fast en sak. Det är mycket viktigt att vara uppmärksam vilka skyldigheter du har som leasingtagare – och beställa service i mycket god tid. Annars kan leasingbilen bli en dyr affär.
Jag har bestridit fakturan och anmält ett ärende hos ARN, men inget svar från dem ännu och de har upp till 6 månaders handläggningstid.

Jag hörde av mig både till Teknikens Värld och Vibilägare men fick väldigt dålig återkoppling från Teknikens värld och de ville själv inte göra någon vidare grävning (fråga återförsäljaren eller Kia själva om kommentar tex). Sen helt utan förvarning eller chans för mig att få läsa igenom texten publicerade de artikeln, vilket jag tyckte var väldigt konstigt då artikeln inte är jättebra skrivet och har många frågetecken som hade kunnat förtydligas om de hade frågat mig innan.

Vibilägares skribent har dock varit mycket bättre och även grävt vidare själv i ärendet, men nu vill de inte publicera någon text då Teknikens Värld redan gjort det först..
 

rickards

Rolex
2-Faktor
Jag har bestridit fakturan och anmält ett ärende hos ARN, men inget svar från dem ännu och de har upp till 6 månaders handläggningstid.

Jag hörde av mig både till Teknikens Värld och Vibilägare men fick väldigt dålig återkoppling från Teknikens värld och de ville själv inte göra någon vidare grävning (fråga återförsäljaren eller Kia själva om kommentar tex). Sen helt utan förvarning eller chans för mig att få läsa igenom texten publicerade de artikeln, vilket jag tyckte var väldigt konstigt då artikeln inte är jättebra skrivet och har många frågetecken som hade kunnat förtydligas om de hade frågat mig innan.

Vibilägares skribent har dock varit mycket bättre och även grävt vidare själv i ärendet, men nu vill de inte publicera någon text då Teknikens Värld redan gjort det först..
Segt, men fortfarande absurdt hur Kia agerat.
 
Jag har bestridit fakturan och anmält ett ärende hos ARN, men inget svar från dem ännu och de har upp till 6 månaders handläggningstid.

Jag hörde av mig både till Teknikens Värld och Vibilägare men fick väldigt dålig återkoppling från Teknikens värld och de ville själv inte göra någon vidare grävning (fråga återförsäljaren eller Kia själva om kommentar tex). Sen helt utan förvarning eller chans för mig att få läsa igenom texten publicerade de artikeln, vilket jag tyckte var väldigt konstigt då artikeln inte är jättebra skrivet och har många frågetecken som hade kunnat förtydligas om de hade frågat mig innan.

Vibilägares skribent har dock varit mycket bättre och även grävt vidare själv i ärendet, men nu vill de inte publicera någon text då Teknikens Värld redan gjort det först..
Bra gjort! Trist att höra deras klena intresse men är väl rädda att bli av med annonspengar. Kommer aldrig själv eller tillåta någon i min närhet köpa en Kia efter detta, det kan du hälsa din kontakt där i varje fall :D
 

Quark

Cartier
2-Faktor
Segt, men fortfarande absurdt hur Kia agerat.
Ja, det är absurt. Jag kan tänka mig att många som tvingas betala blir mindre intresserade av att göra fler affärer med Kia.

Om jag själv var drabbad och tvingades betala skulle jag vara frestad att säga "OK, ni får de här pengarna av mig för att jag ska slippa ha med er att göra i fortsättningen".

Förutom den direkta skadan i form av förlusten av den drabbade kunden, så finns det en indirekt skada i form av dåligt rykte, till exempel via den diskussion vi för här just nu.
 
Senast ändrad:

daniel svensson

Audemars
2-Faktor
Jag försvarar absolut inte försäkringbolag eller bilhandlare men hur skulle man kunna lösa problemet med ett tids/mil bestämt kontrakt?
Ska man kunna överskrida mil/tid med 10%? Vad säger kunden som överskrider med 10.1%? Måste vara svårt/omöjligt att ha kontrakt med godtyckliga regler?
Är kontraktet luddigt skrivet idag och behöver tydligare info?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Jag försvarar absolut inte försäkringbolag eller bilhandlare men hur skulle man kunna lösa problemet med ett tids/mil bestämt kontrakt?
Ska man kunna överskrida mil/tid med 10%? Vad säger kunden som överskrider med 10.1%? Måste vara svårt/omöjligt att ha kontrakt med godtyckliga regler?
Är kontraktet luddigt skrivet idag och behöver tydligare info?
Det är så konkurrenterna har i sina avtal. Det är angivet vilka intervall som är ok. Inte att det är 20.000kr i böter från övermil 1. Dessutom "böter" utan att kunna påvisa vilken skada som är uppstånden är inte riktigt OK i svensk rätt så det är därför jag tror det finns en chans hos ARN.
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Jag har bestridit fakturan och anmält ett ärende hos ARN, men inget svar från dem ännu och de har upp till 6 månaders handläggningstid.

Jag hörde av mig både till Teknikens Värld och Vibilägare men fick väldigt dålig återkoppling från Teknikens värld och de ville själv inte göra någon vidare grävning (fråga återförsäljaren eller Kia själva om kommentar tex). Sen helt utan förvarning eller chans för mig att få läsa igenom texten publicerade de artikeln, vilket jag tyckte var väldigt konstigt då artikeln inte är jättebra skrivet och har många frågetecken som hade kunnat förtydligas om de hade frågat mig innan.

Vibilägares skribent har dock varit mycket bättre och även grävt vidare själv i ärendet, men nu vill de inte publicera någon text då Teknikens Värld redan gjort det först..

Det verkar som om ViB i alla fall publicerade en artikel i dagens nyhetsbrev. Undrar vem som har tolkningsföreträde när det gäller "servicerelaterade fel" ...? ;)

När Vi Bilägare ringer upp den auktoriserade bilhandlaren som lämnat ut och tagit tillbaka leasingbilen och utger oss för att vara bilköpare uppger säljaren ärligt att bilen vid ett tillfälle servats för sent. Säljaren har också flera andra, liknande bilar i lager med samma ”fel”.

Men bilhandlaren hävdar att nybilsgarantin fortfarande är kvar. Dock gäller den inte ”servicerelaterade fel” – alltså fel som har med den försenade servicen att göra.

– Så länge det heller inte finns några anmärkningar på servicen gäller garantin, men inte för servicerelaterade fel. Garantin följer med bilen, men de kan slå ned på servicerelaterade fel. Missar du servicen med väldigt lång tid är garantin borta. Men den här bilen är servad.

Så garantin gäller fortfarande, men om jag får problem med något som har med servicen att göra gäller den inte?

– Då får man gå tillbaka och titta. Men om verkstaden inte slagit ned på att det varit något fel vid servicen ska det egentligen inte vara någon fara.

Det är inte så att bilen är helt utan nybilsgaranti?

– Nej nej, så är det inte.

När Vi Bilägare kontaktar Kias informationsavdelning får vi samma besked: att garantin inte gäller för servicerelaterade fel – alltså ett fel som kan hänföras till att kunden inte underhållit sin bil korrekt. Det görs i stället en bedömning från fall till fall för att ta reda på om felet har med den försenade servicen att göra eller inte.

Men på följdfrågan om varför formuleringen kring garantin är helt olika i avtalet, i kundtjänsten och hos bilhandlaren får vi inget svar.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Det verkar som om ViB i alla fall publicerade en artikel i dagens nyhetsbrev. Undrar vem som har tolkningsföreträde när det gäller "servicerelaterade fel" ...? ;)

När Vi Bilägare ringer upp den auktoriserade bilhandlaren som lämnat ut och tagit tillbaka leasingbilen och utger oss för att vara bilköpare uppger säljaren ärligt att bilen vid ett tillfälle servats för sent. Säljaren har också flera andra, liknande bilar i lager med samma ”fel”.

Men bilhandlaren hävdar att nybilsgarantin fortfarande är kvar. Dock gäller den inte ”servicerelaterade fel” – alltså fel som har med den försenade servicen att göra.

– Så länge det heller inte finns några anmärkningar på servicen gäller garantin, men inte för servicerelaterade fel. Garantin följer med bilen, men de kan slå ned på servicerelaterade fel. Missar du servicen med väldigt lång tid är garantin borta. Men den här bilen är servad.

Så garantin gäller fortfarande, men om jag får problem med något som har med servicen att göra gäller den inte?

– Då får man gå tillbaka och titta. Men om verkstaden inte slagit ned på att det varit något fel vid servicen ska det egentligen inte vara någon fara.

Det är inte så att bilen är helt utan nybilsgaranti?

– Nej nej, så är det inte.

När Vi Bilägare kontaktar Kias informationsavdelning får vi samma besked: att garantin inte gäller för servicerelaterade fel – alltså ett fel som kan hänföras till att kunden inte underhållit sin bil korrekt. Det görs i stället en bedömning från fall till fall för att ta reda på om felet har med den försenade servicen att göra eller inte.

Men på följdfrågan om varför formuleringen kring garantin är helt olika i avtalet, i kundtjänsten och hos bilhandlaren får vi inget svar.
Då är ju deras "böter" ännu konstigare
 

Quark

Cartier
2-Faktor
Då är ju deras "böter" ännu konstigare
Enskilda personer eller hela organisationer vill sällan göra korkade saker. När något sånt här händer brukar jag tänka att det är fel på ett "system", eller att sammanhanget är så pass komplext att det är svårt för organisationen att göra rätt ur ett helhetsperspektiv.

Det kan vara så att någon jurist eller affärsansvarig tycker det är viktigt med supertydliga regler som ger kontroll och minskar risken för fel, och därför landat i att toleransen för sen service ska vara noll.

Men när reglerna visar sig få negativa konsekvenser som kan påverka varumärke och affären som helhet så borde någon behörig beslutsfattare komma in och styra upp.

Men Kia kanske tycker att X antal böter á 20 000 värmer skönt i leasingaffären och att det inte är något problem om de förlorar några kunder? Under en period var det kanske så att de kunde sälja alla bilar som gick att tillverka, och att de inte behövde fler kunder? I så fall borde de vakna upp.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Erfarenheter av detta tillval? 30 Brak!

Für Fünfer zerie
IMG_6339.jpeg



IMG_6340.jpeg

IMG_6341.jpeg
 

Quark

Cartier
2-Faktor
Erfarenheter av detta tillval? 30 Brak!

Für Fünfer zerie
IMG_6339.jpeg



IMG_6340.jpeg

IMG_6341.jpeg
Jag har inte testat detta på 5-serien, men jag har motsvarande på min i4 M50 där det är standard. Min uppfattning är att denna typ av chassiuppgradering i allmänhet är värd priset.

På i4 uppskattar jag att kunna växla mellan komfortdämpning och sportdämpning. Komfortdämpningen passar bra vid lugn körning på vägar med farthinder och andra ojämnheter. Sportdämpningen är bra när man gasar på lite och gör snabba omkörningar. Integralstyrning finns dock inte till i4, och den skulle verkligen behöva det då vändcirkeln är gigantisk. Hur vändcirkeln är på 5-serien har jag ingen aning om.

Om man vill fatta ett riktigt välgrundat beslut bör man så klart provköra bilar både med och utan.
 
Första överraskningen med L322 är att A/C behöver repareras. Förmodligen behöver kompressor bytas ut så vi tittar nog på minst $1000 :eek:

It begins...

Hehe, jag tänkte skriva en kort review 3 månader in, men kan dela redan nu att jag ska byta 2 bromsok på verkstad, blir cirka 10K för det. Ska även in på besiktning så får se vad som kan dyka upp där 😅 Du är inte ensam i L322 upplevelsen :)
 

nobblan

Omega
Hehe, jag tänkte skriva en kort review 3 månader in, men kan dela redan nu att jag ska byta 2 bromsok på verkstad, blir cirka 10K för det. Ska även in på besiktning så får se vad som kan dyka upp där 😅 Du är inte ensam i L322 upplevelsen :)
Ska inte ljuga. Det känns lite skönt att höra 🙏🏻 Med det sagt, fortfarande väldigt nöjd!
 

daniel svensson

Audemars
2-Faktor
Nu vill jag inte vara sån meeen har du kollat in racingen i DTM fram till ca 1992 då dessa 190e tävlade mot BMW M3 E30, Audi V8, Alfa Romeo 155(hette den väl)? Opel Lotus Omega......om inte gör det, det är till detta dessa bilar byggdes som homologiseringsmodell för att få vara med och tävla precis som daniel svensson nämnde. Utan de reglerna hade inte dessa bilar byggts.
 

Isodor

Audemars
Erfarenheter av detta tillval? 30 Brak!

Für Fünfer zerie
IMG_6339.jpeg



IMG_6340.jpeg

IMG_6341.jpeg
Jag har en 530e med detta paket eller liknande. Helt klart värt det. Bland det första jag klickar in på bilar.

ju större / längre bil, desto större behov av bra chassianpassning / dämpning.

Värsta som finns är att åka svampiga bilar i rondeller.
 
Då min förra 9-3:a tyvärr började få en del rost på underredet som skulle må bra av åtgärdas inom en överskådlig framtid så fick den gå vidare till någon med svetskunskaper. Tog detta som ett tillfälle att uppgradera mig till en riktigt 9-3X med Saabs XWD-system. Kan konstatera att det var en mycket bra ide. Även om jag inte har några som helst problem med FWD så går det inte att komma undan hur mycket bättre kördynamiken blir med drivning på alla fyra hörn.

9-3X 2.0T BioPower XWD 250hk/380nm.
IMG_5528.jpeg
 

rickards

Rolex
2-Faktor
Då min förra 9-3:a tyvärr började få en del rost på underredet som skulle må bra av åtgärdas inom en överskådlig framtid så fick den gå vidare till någon med svetskunskaper. Tog detta som ett tillfälle att uppgradera mig till en riktigt 9-3X med Saabs XWD-system. Kan konstatera att det var en mycket bra ide. Även om jag inte har några som helst problem med FWD så går det inte att komma undan hur mycket bättre kördynamiken blir med drivning på alla fyra hörn.

9-3X 2.0T BioPower XWD 250hk/380nm.
IMG_5528.jpeg
Fin! Ägde en 9-3 aero för närmare 20 år sedan. Den hade exceptionellt dåliga köregenskaper med sina 205hk och framhjulsdrift. Skapligt klipp i omkörningar, men herregud vad usel den var om man försökte gasa på lite från stillastående 😁

1000010698.jpg
1000010697.jpg
 
Topp