• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Grattis! Hade en i nästan sex helt felfria år. Du kommer att bli skitnöjd med allt utom bränsleförbrukningen ... ;)
Tack :) Jag hoppas jag blir nöjd, jag var inne på BMW rätt länge men det har man ändå haft några genom åren. Kul att testa på något nytt, får se om man blir Lexusfrälst ;)
Haha jag såg faktiskt att bränsleförbrukningen i färddatorn låg på 7,8 vilket inte är så farligt men jag förmodar mkt landsvägskörning plus ägg under gaspedalen.
Vad fick du för siffror?

Jag kör dock max 1000 mil om året så bränslet är verkligen inte en stor faktor.
 
Tack :) Jag hoppas jag blir nöjd, jag var inne på BMW rätt länge men det har man ändå haft några genom åren. Kul att testa på något nytt, får se om man blir Lexusfrälst ;)
Haha jag såg faktiskt att bränsleförbrukningen i färddatorn låg på 7,8 vilket inte är så farligt men jag förmodar mkt landsvägskörning plus ägg under gaspedalen.
Vad fick du för siffror?

Jag kör dock max 1000 mil om året så bränslet är verkligen inte en stor faktor.

Tog ut min helt ny men under dom år jag hade den snittade den ca litern utslaget över ett helt år. Mer på vintern, typ 1,2 till och från jobbet på 70-väg. Mindre på sommaren, runt 0,8 vid samma typ av körning.
 
Försöker med att få ett snabbt svar -

Någon som sålt/lämnat bil till Vi köper din bil?

SKrev man ett avtal, lämnade bil/nycklar och ägarbevis direkt och fick ett kontrakt och pengar efter någon bankdag?
 
Någon som sålt/lämnat bil till Vi köper din bil?
Ja. Själva företaget är seriöst men deras värderingar slår vilt och brett. Får du bra betalt är det bara att köra. Tyvärr sätter de i system att bjuda högt på hemsidan men sänka väl på plats. Det kan dock ändå blir rimligt betalt. Sålde en BMW 530 -03 dit, fick 40k. På Blocket kanske man hade fått 50-55 vid den tiden men det var bråttom att bli av med bilen. (Släktings bil, inte min men jag gjorde affären åt honom)
 
Tog ut min helt ny men under dom år jag hade den snittade den ca litern utslaget över ett helt år. Mer på vintern, typ 1,2 till och från jobbet på 70-väg. Mindre på sommaren, runt 0,8 vid samma typ av körning.
Min drog 0,95 liter per mil på totalt 12 000 mil, med ganska mycket stadskörning. Jag noterade varje tankning i en excel-fil, så det är precision i den siffran.
 
Grattis! Hade en i nästan sex helt felfria år. Du kommer att bli skitnöjd med allt utom bränsleförbrukningen ... ;)

Lexus IS 250 - sida.jpg

Äh... Bränsleförbrukning-schmränsleförbrukning. ;)
Smile per mile heter det väl?

Firar för övrigt sex (relativt sett) problemfria månader med L322:an. Visst, lite panik var det ju när den läckte olja som ett såll, men precis som folket i märkesklubben sade så var det ju inte värre än att bilen tyckte att det var lite kallt och att den nog skulle självläka. Vilket den också gjorde.

Dagen till ära så fick det bli en lite mer skogsmullig väg hem från jobbet.

Angående förbrukning så låg den konsekvent runt 1,7 liter/mil i vintras, men har nu accepterat att det är sommar och ligger på ganska precis 1,5 liter/mil i snitt.



00BCAF27-AB47-43D2-BD32-C13537D9DF8C.jpeg



F81FC7B6-DC42-41D5-AD6D-1333F581BD81.jpeg
 
Skulle behöva bolla lite med er. Har köpt en C207 diesel, e250. Förra ägaren har kört lite med den mellan servicen. Serviceindikator visar att jag ska serva om 18 dagar eller 1900mil. Servades sist för ca 600 mil sen, B5

Bör jag serva den om 18 dagar eller ska jag ligga lite lågt? Hur tänker ni andra? Nu är det dags för A service med bara olja och filter.
 
Skulle behöva bolla lite med er. Har köpt en C207 diesel, e250. Förra ägaren har kört lite med den mellan servicen. Serviceindikator visar att jag ska serva om 18 dagar eller 1900mil. Servades sist för ca 600 mil sen, B5

Bör jag serva den om 18 dagar eller ska jag ligga lite lågt? Hur tänker ni andra? Nu är det dags för A service med bara olja och filter.
Är det två år sedan den servades? I så fall skulle jag vilja byta olja, även om den inte har gått långt med samma olja.

Hur viktigt är det för dig att visa upp en komplett servicehistorik från en "riktig" verkstad? Om just det inte är så viktigt, så skulle jag överväga att byta olja och filter själv, för att spara lite pengar. En vettig framtida köpare blir nog nöjd om kvitto på oljan visas upp.
 
Skulle behöva bolla lite med er. Har köpt en C207 diesel, e250. Förra ägaren har kört lite med den mellan servicen. Serviceindikator visar att jag ska serva om 18 dagar eller 1900mil. Servades sist för ca 600 mil sen, B5

Bör jag serva den om 18 dagar eller ska jag ligga lite lågt? Hur tänker ni andra? Nu är det dags för A service med bara olja och filter.
Om du ska ha möjlighet att få ut något på försäkring/garanti så är det nog bäst att följa serviceboken till 100%.
Jag hade en tvist med Mercedes egna försäkring om min Vito, som var inom garantitid och mil, men eftersom den tidigare var servad endast på miltal så tog dom inte i ärendet. Enligt den jag pratade med skulle man serva även om man inte kört en enda mil under året, för service instruktionerna säger 3000mil eller vart annat år. Missar man något av dom så nekar dom ersättning.
 
Är det två år sedan den servades? I så fall skulle jag vilja byta olja, även om den inte har gått långt med samma olja.

Hur viktigt är det för dig att visa upp en komplett servicehistorik från en "riktig" verkstad? Om just det inte är så viktigt, så skulle jag överväga att byta olja och filter själv, för att spara lite pengar. En vettig framtida köpare blir nog nöjd om kvitto på oljan visas upp.
Servades 6/7-23. Alltså blir det ett år sedan. Då bytte man olja, oljefilter, luftfilter, bränslefilter, kupefilter, bromsvätska och syn runt om i bilen med smörjning osv.

Jag är mer angelägen att vara mån om bilen än att visa upp det för nästa ägare. Sen vill jag inte serva bara för servandes-skull.
 
Om du ska ha möjlighet att få ut något på försäkring/garanti så är det nog bäst att följa serviceboken till 100%.
Jag hade en tvist med Mercedes egna försäkring om min Vito, som var inom garantitid och mil, men eftersom den tidigare var servad endast på miltal så tog dom inte i ärendet. Enligt den jag pratade med skulle man serva även om man inte kört en enda mil under året, för service instruktionerna säger 3000mil eller vart annat år. Missar man något av dom så nekar dom ersättning.
Min bil är från 14. Har inga garantier, verken maskin från försäkringen eller Mercedes.
 
För äldre bilar utan garanti: dra ner en kråka i serviceboken med datum när man ex har bytt skivor fram, olja, filter, kamrem osv, Lätt hänt att glömma av vad som gjordes senast. Jag åker med mina bilar till brorsan som propsar på att jag ska skriva vilket förstås är smart. Jag har ju glömt annars..
 
Ja. Själva företaget är seriöst men deras värderingar slår vilt och brett. Får du bra betalt är det bara att köra. Tyvärr sätter de i system att bjuda högt på hemsidan men sänka väl på plats. Det kan dock ändå blir rimligt betalt. Sålde en BMW 530 -03 dit, fick 40k. På Blocket kanske man hade fått 50-55 vid den tiden men det var bråttom att bli av med bilen. (Släktings bil, inte min men jag gjorde affären åt honom)

Tack @alfgren. Det vart affär.
Kändes bara lite lustigt man lämnade bil, nycklar och ägarbevis och det enda man fick på plats var ett kontrakt. Fick tag på en kompis som sålt bil till dom två gånger och var exakt samma förfarande utan minsta strul.

Fick värdering om 254.900 för mammas BMW (skit)X1 från 2018 så vi är nöjda och slipper sälja själva. Dom prutade inte en krona. Vetskapen om allt som var omlackat (halva bilen) och att vi inte längre litade på den var det skönt att den försvann. Blank var den i vart fall!

IMG_9750.jpeg

IMG_9744.jpeg


Blir Volvo xc40 nu och hon gillar i vart fall min 10.000:- bil skarpt som hon kört i nästan två månader nu. 🙃

IMG_9445.jpeg



jappdapi en äldre bil där all form av garanti och eventuella försäkringsanspråk är förbrukade tycker jag man lika gärna in serva på mekonomen eller själv. Beror på lathet/snålhet skulle jag säga. Oavsett vilket så spar kvitto och sätt en kråka om du gör det själv. Små saker men som styrker att det är gjort.
 
Senast ändrad:
Skulle inte 718 4.0 bli illegal i EU pga något med gdpr? Kan man fortfarande köpa den? Var väl typ samma med macan ..
 
Känns skapligt sjukt...

Men likaså äatt bilar som har telefonassistans/nödanrop skulle få körförbud för att man väljer släcka ner 3g som bilarna i fråga är beroende av. Känns som man får göra eftergifter om man vill släcka ned 3g nätet i det fallet..
 
Skulle inte 718 4.0 bli illegal i EU pga något med gdpr? Kan man fortfarande köpa den? Var väl typ samma med macan ..
Var finns det information om att det har med GDPR att göra?

Det jag kan läsa är att bilarna inte uppfyller krav inom cybersäkerhet. Jag förmodar att dessa krav har att göra med att det inte ska vara alltför enkelt att hacka bilen och potentiellt orsaka personskador.
 
Tillbaka
Topp