• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Borde va smidigast att anlita någon firma med truck och lyfta ner den med stroppar, om garageportens höjd tillåter förstås 😅
Det finns något som heter heter bockställning som man kan hyra. Men två dygn var kortaste tiden man kunde hyra och med de saker man behöver så blev det 1700kr :(. Bommarna är 4m+ i längd så hade varit smidigt.


Skall se om jag kan göra något liknande med domkraft och reglar.
 
Senast ändrad:
..... nu till nästa problem! hur skall jag få av den ifrån pallen och få ner skiten i gropen :D

20240628_131221.jpg
Bästa lösning- en teleskoplastare som sträcker in gafflarna och lyfter med stroppar.
Billigaste uråldriga alternativet -Om du har plats bakom.
Spett och klossar, bryt/lyft upp med spettet och plocka bort klossar en i taget.
Börja med att lyfta och klossa under så att du får bort pallen sen sänk försiktigt ner hela lyften. Alternera fram/ bak.
Spett med ordentligt mothåll gör dig ofattbart stark💪

Give me a lever long enough and a fulcrum on which to place it, and I shall move the world.

Archimedes
 
Spydern är en cool bil. synd att det är så omständigt att fälla taket bara, skalstolarna är dessutom hopplösa att ta sig ur för en gammal man :), lite dyr för mig också, får hålla tillgodo med min gamla Boxster med standardstolar, lägger upp en bild också för att det blir trevligare så.

.
IMG20240602154635.jpg

Jo jag vet, iof är taket 25% charmen, stolarna 75% och motorn 228% just gällande Spydern.

Boxster är mycket rimligare dock! :)

Nog är Boxsterns tak smidigare, men så jobbigt är faktiskt inte taket på ”vanliga” Spyder. Känns som många recensioner på internet överdriver hur jobbigt det är för att göra en poäng.

Spyder RS däremot verkar ganska meckigt 😀

En Spyder står helt klart på önskelistan. Annorlunda och coolt. Enda tråkiga är att den känns högst tveksam att använda på vintern, då är jag ute och sladdar med Caymanen utan dåligt samvete.
 
Lite bilder från gårdagens Wheels Nat´s Norr i Umeå!
Fint väder och varmt men blåsigt, totalt sett en lyckad dag ock kväll med cruising!

Tog med både den lilla och stora Camaros till träffen och finbilsparad, inga priser i år dock.
tempImageXGpdFU.png


Ett litet axplock då det är så mycket bilar att man glömmer bort att fota och det finns alltid någon annan som gör det bättre men ett lite axplock i alla fall!

tempImageVC397H.png
tempImage69EXyn.png
tempImageYwktOJ.png
tempImageNXpFHX.png
 
Lite bilder från gårdagens Wheels Nat´s Norr i Umeå!
Fint väder och varmt men blåsigt, totalt sett en lyckad dag ock kväll med cruising!

Tog med både den lilla och stora Camaros till träffen och finbilsparad, inga priser i år dock.
tempImageXGpdFU.png


Ett litet axplock då det är så mycket bilar att man glömmer bort att fota och det finns alltid någon annan som gör det bättre men ett lite axplock i alla fall!

tempImageVC397H.png
tempImage69EXyn.png
tempImageYwktOJ.png
tempImageNXpFHX.png

Kul att se Impalan på sista bilden, den är riktigt fin 🙂, ägaren är gift med min kusin, känner du honom? Han har en fin El Camino lowrider också.
 
Har ett litet bekymmer med min merca. Bakrutorna går ner automatisk men vill inte göra det upp. Man får hålla i istället. Framme funkar automatisk både upp och ner. Har testat olika metoder med att hålla ner ett par sekunder osv utan framgång. Har ni någon lösning eller tips på detta?
 
@jappdapi
Ner med rutan och fortsätt håll 5sekunder efter den stannat, upp med rutan och håll likadant 5 sekunder enligt youtube. Enligt några ska man hålla knappen i första läget när man gör reset alltså inte i auto ner/upp läget på knappen
 
Senast ändrad:
@jappdapi
Ner med rutan och fortsätt håll 5sekunder efter den stannat, upp med rutan och håll likadant 5 sekunder enligt youtube. Enligt några ska man hålla knappen i första läget när man gör reset alltså inte i auto ner/upp läget på knappen
Har testat både med 5 sekunder, 10, 20 och upp till 1 minut. Får inte rätt på det. Iofs kanske inte första läget. Får testa detta i morgon.
 
Sitter och funderar på att uppgradera bilen men kan inte riktigt landa i vad jag vill ha, tänkte höra lite här vad folk har för erfarenheter och råd.

Lutar lite åt att det skulle bli någon typ av SUV, mest egentligen bara för jag inte vill köra runt i en liten bil (har en Golf idag) bland alla stridsvagnar där ute på vägarna. Gillar även hur de ser ut jämfört med en kombi, som nog annars har trevligare vägegenskaper. Kör några långresor upp till fjällen varje år, annars är det mest kortare körning runt stan. Har ingen möjlighet till laddplats.

Tänker mig nått begagnat, från säg 2018 och framåt.
Toppkandidaten just nu är nog en X3a, men är lite kluven till hybriderna som verkar vara det som det finns mest av. Avsaknaden av adaptiv farthållare på de flesta är också ett stort minus. Erfarenheter och tankar runt denna bil?

Andra som ligger och bubblar lite är:
Macan
XC60
3 eller möjligen 5 serie BMW
Tiguan (adaptiv farthållare som standard!)

Spretig och svårt att bestämma sig, därav frågan här, har ni input och åsikter eller egna erfarenheter tas det glatt emot!
 
Sitter och funderar på att uppgradera bilen men kan inte riktigt landa i vad jag vill ha, tänkte höra lite här vad folk har för erfarenheter och råd.

Lutar lite åt att det skulle bli någon typ av SUV, mest egentligen bara för jag inte vill köra runt i en liten bil (har en Golf idag) bland alla stridsvagnar där ute på vägarna. Gillar även hur de ser ut jämfört med en kombi, som nog annars har trevligare vägegenskaper. Kör några långresor upp till fjällen varje år, annars är det mest kortare körning runt stan. Har ingen möjlighet till laddplats.

Tänker mig nått begagnat, från säg 2018 och framåt.
Toppkandidaten just nu är nog en X3a, men är lite kluven till hybriderna som verkar vara det som det finns mest av. Avsaknaden av adaptiv farthållare på de flesta är också ett stort minus. Erfarenheter och tankar runt denna bil?

Andra som ligger och bubblar lite är:
Macan
XC60
3 eller möjligen 5 serie BMW
Tiguan (adaptiv farthållare som standard!)

Spretig och svårt att bestämma sig, därav frågan här, har ni input och åsikter eller egna erfarenheter tas det glatt emot!
Kör Tiguan från 2018, I princip fullutrustad med 180hk dieselmotor. På det stora hela är vi väldigt nöjda, lastar lite blandat stora saker och en del annat sedan vi köpt hus och uppskattar baksätenas möjlighet till justering av vinkel på ryggstödet eller att de kan dras fram om man inte vill fälla dem helt. Bra komfort, adaptiva farthållaren och lane assist funkar bra, bättre än Enyaq som jag också kört en del tycker jag men det är väl en vanesak. Tydligen sitter man ganska bra bak också om det spelar roll.
Lite strul med småsaker som hanterats på garanti/maskinskadegaranti tex, dragkrok, infotainmentenhet, mekatronikenhet. Fick byta skivor vid 5000 respektive 6000 mil, men det kan ha berott på att tidigare ägare körde som en kratta. Trots alla småfel väldigt nöjda som sagt, har funderat på byte till el men vill egentligen inte betala mer än nu och då skulle vi byta ner oss.
 
@jappdapi
Ner med rutan och fortsätt håll 5sekunder efter den stannat, upp med rutan och håll likadant 5 sekunder enligt youtube. Enligt några ska man hålla knappen i första läget när man gör reset alltså inte i auto ner/upp läget på knappen

Har testat både med 5 sekunder, 10, 20 och upp till 1 minut. Får inte rätt på det. Iofs kanske inte första läget. Får testa detta i morgon.
Skitstörigt… får inte rätt på det. Får se om jag behöver koppla upp en OBD eller liknande
 
2018 AMG GT/R

Men jag får inse jag är 20 längre utan en "Mogen Ungdom" med smak för livets goda och min passform är inte avsedd för små sportbilar.

Den var rolig i ungefär 1minut...
Sedan bara stötigt trångt bullrigt och obekvämt.

Och jag har ju redan världens bästa bil...😉

1000000707.jpg
Hehe, men du har den i garaget och kan njuta av själva tanken att köra en sväng.
Värt mycket eller hur?
Antar att du har minst en klocka som ”bara ägs”, men den ligger där, ägd av dig.
Dvs
Ha den kvar, njut.
 
Sitter och funderar på att uppgradera bilen men kan inte riktigt landa i vad jag vill ha, tänkte höra lite här vad folk har för erfarenheter och råd.

Lutar lite åt att det skulle bli någon typ av SUV, mest egentligen bara för jag inte vill köra runt i en liten bil (har en Golf idag) bland alla stridsvagnar där ute på vägarna. Gillar även hur de ser ut jämfört med en kombi, som nog annars har trevligare vägegenskaper. Kör några långresor upp till fjällen varje år, annars är det mest kortare körning runt stan. Har ingen möjlighet till laddplats.

Tänker mig nått begagnat, från säg 2018 och framåt.
Toppkandidaten just nu är nog en X3a, men är lite kluven till hybriderna som verkar vara det som det finns mest av. Avsaknaden av adaptiv farthållare på de flesta är också ett stort minus. Erfarenheter och tankar runt denna bil?

Andra som ligger och bubblar lite är:
Macan
XC60
3 eller möjligen 5 serie BMW
Tiguan (adaptiv farthållare som standard!)

Spretig och svårt att bestämma sig, därav frågan här, har ni input och åsikter eller egna erfarenheter tas det glatt emot!
Köp den du gillar! Livet är för kort för att enbart vara förnuftig.
Kontakta några handlare som får höra av sig då rätt X3 dyker upp.
XC60 är annars Volvos bästa bil, tveklöst. Men du gillar uppenbarligen BMW o då kommer du bara gräma dig om du köper något annat.
 
Hej på er alla bilfränder! 😃

Nu måste jag fråga er kunniga om vad ni skulle välja och hur ni skulle resonera i en fråga. 🤔😃

Ponera att ni ska ta ut en ny entusiast/hobby bil. Denna vill ni skydda så gott det går eftersom ni är rädd om den och vill göra vad som är möjligt för att den ska hålla sig fin. Vi låtsas oxå att det är en Porsche 992 så vi får en karossmodell att utgå från.

Skulle ni låta montera en stenskottsfolie (transparent tjockare modell) direkt innan ni hämtar ut bilen, kanske en sådan som täcker hela fronten, huven, backspeglarna, sidoskärmarna fram samt a-stolpar upp till taket (sedan sitter det redan orginal på de utsvängda bakskärmarna)? Positivt, negativt?

Eller skulle ni låta bli stenskottsfolie och istället låta en firma som exempelvis Mr Cap eller Ditec lägga en lackfärsegling och göra allt de kan för att ge ett extra skydd och sedan upprätthålla denna behandling med rätt intervall?

Läste denna mardrömshistoria och blev fundersam så vill gärna höra era tankar, idéer och erfarenheter. Vill ju inte råka ut för att få repor i lacken, olika nyans på lacken mellan där folie suttit mot där den inte varit applicerad, ej heller riskera att smuts samlas vid skarvar av folien för att sedan få repor. Ja, ni förstår tankarna. 😃


Era åsikter mottages med största tacksamhet! 🤗😃
 
Hej på er alla bilfränder! 😃

Nu måste jag fråga er kunniga om vad ni skulle välja och hur ni skulle resonera i en fråga. 🤔😃

Ponera att ni ska ta ut en ny entusiast/hobby bil. Denna vill ni skydda så gott det går eftersom ni är rädd om den och vill göra vad som är möjligt för att den ska hålla sig fin. Vi låtsas oxå att det är en Porsche 992 så vi får en karossmodell att utgå från.

Skulle ni låta montera en stenskottsfolie (transparent tjockare modell) direkt innan ni hämtar ut bilen, kanske en sådan som täcker hela fronten, huven, backspeglarna, sidoskärmarna fram samt a-stolpar upp till taket (sedan sitter det redan orginal på de utsvängda bakskärmarna)? Positivt, negativt?

Eller skulle ni låta bli stenskottsfolie och istället låta en firma som exempelvis Mr Cap eller Ditec lägga en lackfärsegling och göra allt de kan för att ge ett extra skydd och sedan upprätthålla denna behandling med rätt intervall?

Läste denna mardrömshistoria och blev fundersam så vill gärna höra era tankar, idéer och erfarenheter. Vill ju inte råka ut för att få repor i lacken, olika nyans på lacken mellan där folie suttit mot där den inte varit applicerad, ej heller riskera att smuts samlas vid skarvar av folien för att sedan få repor. Ja, ni förstår tankarna. 😃


Era åsikter mottages med största tacksamhet! 🤗😃

Otroligt kämpigt att ta sig igenom hela hans historia.
Delvis för att jag så klart lider med honom, men annars framförallt eftersom han skriver om sig själv (i form av fjantigt användarnamn) i tredje person ungefär varannan mening.

Nåväl.
Jag har nog aldrig sett någon bil med PPF där jag tyckte att det såg särskilt bra ut.
Lämnar dock dörren vidöppen för att jag sett en massa bilar som haft det där det faktiskt sett bra ut (d.v.s. inte synts alls). Ofta reagerar jag dock på tråkiga skarvar som uppmärksammar en på att det finns en trist film över valda delar av bilen - mycket på samma sätt som en av Bamsefars bilder.
Av den enkla anledningen hade jag gått på alternativet med försegling som sedan underhålls bra.
Du kommer inte att helt undvika stenskott, men det finns ju firmor som spotreparerar dessa otroligt bra idag. Som helhet tycker jag att det är en bättre lösning.
 
Hej på er alla bilfränder! 😃

Nu måste jag fråga er kunniga om vad ni skulle välja och hur ni skulle resonera i en fråga. 🤔😃

Ponera att ni ska ta ut en ny entusiast/hobby bil. Denna vill ni skydda så gott det går eftersom ni är rädd om den och vill göra vad som är möjligt för att den ska hålla sig fin. Vi låtsas oxå att det är en Porsche 992 så vi får en karossmodell att utgå från.

Skulle ni låta montera en stenskottsfolie (transparent tjockare modell) direkt innan ni hämtar ut bilen, kanske en sådan som täcker hela fronten, huven, backspeglarna, sidoskärmarna fram samt a-stolpar upp till taket (sedan sitter det redan orginal på de utsvängda bakskärmarna)? Positivt, negativt?

Eller skulle ni låta bli stenskottsfolie och istället låta en firma som exempelvis Mr Cap eller Ditec lägga en lackfärsegling och göra allt de kan för att ge ett extra skydd och sedan upprätthålla denna behandling med rätt intervall?

Läste denna mardrömshistoria och blev fundersam så vill gärna höra era tankar, idéer och erfarenheter. Vill ju inte råka ut för att få repor i lacken, olika nyans på lacken mellan där folie suttit mot där den inte varit applicerad, ej heller riskera att smuts samlas vid skarvar av folien för att sedan få repor. Ja, ni förstår tankarna. 😃


Era åsikter mottages med största tacksamhet! 🤗😃
Har lagt PPF på mina bilar
Rekommenderar det starkt! Var bor du, om du bor nära Malmö eller Stockholm så kan jag rekommendera en firma (är det Porsche-centret själva som lägger filmen eller har dem någon firma som gör det?). Vet inte vilken filmer @Anders Forsberg har sett :D men jag kan lova att du inte ser att det ligger film på min bil eller andra bilar där det är gjort ordentligt som Anders även säger).

Har kört 2000 mil med min MX5 ochden är i nysick trots bankörning etc. Hade även PPF på min Mustang och även den var i nyskick med när jag sålde (bilarna ser inte ut som nya enbart pga PPF men ändå :p).

Jag skulle göra full front(huv, lampor, stötfångare, framskärmar) - a-stolpar, del av tak, backspeglar, trösklar(nästan det viktigaste), nederdel av dörrar, del av skärm bak framför bakhjulet, del av skärm bakom bakhjulet. I XPEL språk(tillverkare av film) så är detta ett extended kit(brukar även ingå film bakom handtag om handtagen är konstruerade så). På Porsche när man lägger dme bitarna så är det inte långt till en fullbil, speciellt om det är en cab. För extended på Mustang och MX5 har jag betalat runt 22-25k. Skall lägga film på min Model 3 med, men funderar på om det är värt med extended eller om jag bara skall köra trösklar, del av dörrarna och del av skärmen bak. För en så så pass fin bil som en 992 så hade jag inte tvekat än sekund.

Jag brukar göra preppen inför folieringen själv mao grundlig tvätt, de-kontamenering, polering etc. Polerar för att maximera lyster och djup i lacken. Fina med PPF är att om man har harilines etc i lacken som det kommer vara när bilen levereras om man inte polerat är att dem brukar magiskt bli osynliga när dem täcks med filmen.

Lackförsegling ger noll skydd mot stenskott etc men underlättar underhåll av lacken då saker och ting inte fastnar så lätt. Det är inga problem att lägga exv keramiskt på PPF. Numer finns det även PPF med färg mao du får en wrap och ppf i samma men det blir dyrare samt att man får köra hela bilen då alt om man vill ha annan färg på tak så kan man göra exv svart färg och skydd.
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp