• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

MaziK

Rolex
2-Faktor
Borde va smidigast att anlita någon firma med truck och lyfta ner den med stroppar, om garageportens höjd tillåter förstås 😅
Det finns något som heter heter bockställning som man kan hyra. Men två dygn var kortaste tiden man kunde hyra och med de saker man behöver så blev det 1700kr :(. Bommarna är 4m+ i längd så hade varit smidigt.


Skall se om jag kan göra något liknande med domkraft och reglar.
 
Senast ändrad:

daniel svensson

Audemars
2-Faktor
..... nu till nästa problem! hur skall jag få av den ifrån pallen och få ner skiten i gropen :D

20240628_131221.jpg
Bästa lösning- en teleskoplastare som sträcker in gafflarna och lyfter med stroppar.
Billigaste uråldriga alternativet -Om du har plats bakom.
Spett och klossar, bryt/lyft upp med spettet och plocka bort klossar en i taget.
Börja med att lyfta och klossa under så att du får bort pallen sen sänk försiktigt ner hela lyften. Alternera fram/ bak.
Spett med ordentligt mothåll gör dig ofattbart stark💪

Give me a lever long enough and a fulcrum on which to place it, and I shall move the world.

Archimedes
 

LS

Panerai
2-Faktor
Spydern är en cool bil. synd att det är så omständigt att fälla taket bara, skalstolarna är dessutom hopplösa att ta sig ur för en gammal man :), lite dyr för mig också, får hålla tillgodo med min gamla Boxster med standardstolar, lägger upp en bild också för att det blir trevligare så.

.
IMG20240602154635.jpg

Jo jag vet, iof är taket 25% charmen, stolarna 75% och motorn 228% just gällande Spydern.

Boxster är mycket rimligare dock! :)

Nog är Boxsterns tak smidigare, men så jobbigt är faktiskt inte taket på ”vanliga” Spyder. Känns som många recensioner på internet överdriver hur jobbigt det är för att göra en poäng.

Spyder RS däremot verkar ganska meckigt 😀

En Spyder står helt klart på önskelistan. Annorlunda och coolt. Enda tråkiga är att den känns högst tveksam att använda på vintern, då är jag ute och sladdar med Caymanen utan dåligt samvete.
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Lite bilder från gårdagens Wheels Nat´s Norr i Umeå!
Fint väder och varmt men blåsigt, totalt sett en lyckad dag ock kväll med cruising!

Tog med både den lilla och stora Camaros till träffen och finbilsparad, inga priser i år dock.
tempImageXGpdFU.png


Ett litet axplock då det är så mycket bilar att man glömmer bort att fota och det finns alltid någon annan som gör det bättre men ett lite axplock i alla fall!

tempImageVC397H.png
tempImage69EXyn.png
tempImageYwktOJ.png
tempImageNXpFHX.png
 

MasterLink

Cartier
2-Faktor
Lite bilder från gårdagens Wheels Nat´s Norr i Umeå!
Fint väder och varmt men blåsigt, totalt sett en lyckad dag ock kväll med cruising!

Tog med både den lilla och stora Camaros till träffen och finbilsparad, inga priser i år dock.
tempImageXGpdFU.png


Ett litet axplock då det är så mycket bilar att man glömmer bort att fota och det finns alltid någon annan som gör det bättre men ett lite axplock i alla fall!

tempImageVC397H.png
tempImage69EXyn.png
tempImageYwktOJ.png
tempImageNXpFHX.png

Kul att se Impalan på sista bilden, den är riktigt fin 🙂, ägaren är gift med min kusin, känner du honom? Han har en fin El Camino lowrider också.
 

jappdapi

Rolex
2-Faktor
Har ett litet bekymmer med min merca. Bakrutorna går ner automatisk men vill inte göra det upp. Man får hålla i istället. Framme funkar automatisk både upp och ner. Har testat olika metoder med att hålla ner ett par sekunder osv utan framgång. Har ni någon lösning eller tips på detta?
 

daniel svensson

Audemars
2-Faktor
@jappdapi
Ner med rutan och fortsätt håll 5sekunder efter den stannat, upp med rutan och håll likadant 5 sekunder enligt youtube. Enligt några ska man hålla knappen i första läget när man gör reset alltså inte i auto ner/upp läget på knappen
 
Senast ändrad:

jappdapi

Rolex
2-Faktor
@jappdapi
Ner med rutan och fortsätt håll 5sekunder efter den stannat, upp med rutan och håll likadant 5 sekunder enligt youtube. Enligt några ska man hålla knappen i första läget när man gör reset alltså inte i auto ner/upp läget på knappen
Har testat både med 5 sekunder, 10, 20 och upp till 1 minut. Får inte rätt på det. Iofs kanske inte första läget. Får testa detta i morgon.
 

Bally

Cartier
Sitter och funderar på att uppgradera bilen men kan inte riktigt landa i vad jag vill ha, tänkte höra lite här vad folk har för erfarenheter och råd.

Lutar lite åt att det skulle bli någon typ av SUV, mest egentligen bara för jag inte vill köra runt i en liten bil (har en Golf idag) bland alla stridsvagnar där ute på vägarna. Gillar även hur de ser ut jämfört med en kombi, som nog annars har trevligare vägegenskaper. Kör några långresor upp till fjällen varje år, annars är det mest kortare körning runt stan. Har ingen möjlighet till laddplats.

Tänker mig nått begagnat, från säg 2018 och framåt.
Toppkandidaten just nu är nog en X3a, men är lite kluven till hybriderna som verkar vara det som det finns mest av. Avsaknaden av adaptiv farthållare på de flesta är också ett stort minus. Erfarenheter och tankar runt denna bil?

Andra som ligger och bubblar lite är:
Macan
XC60
3 eller möjligen 5 serie BMW
Tiguan (adaptiv farthållare som standard!)

Spretig och svårt att bestämma sig, därav frågan här, har ni input och åsikter eller egna erfarenheter tas det glatt emot!
 

herr_raev

Omega
2-Faktor
Sitter och funderar på att uppgradera bilen men kan inte riktigt landa i vad jag vill ha, tänkte höra lite här vad folk har för erfarenheter och råd.

Lutar lite åt att det skulle bli någon typ av SUV, mest egentligen bara för jag inte vill köra runt i en liten bil (har en Golf idag) bland alla stridsvagnar där ute på vägarna. Gillar även hur de ser ut jämfört med en kombi, som nog annars har trevligare vägegenskaper. Kör några långresor upp till fjällen varje år, annars är det mest kortare körning runt stan. Har ingen möjlighet till laddplats.

Tänker mig nått begagnat, från säg 2018 och framåt.
Toppkandidaten just nu är nog en X3a, men är lite kluven till hybriderna som verkar vara det som det finns mest av. Avsaknaden av adaptiv farthållare på de flesta är också ett stort minus. Erfarenheter och tankar runt denna bil?

Andra som ligger och bubblar lite är:
Macan
XC60
3 eller möjligen 5 serie BMW
Tiguan (adaptiv farthållare som standard!)

Spretig och svårt att bestämma sig, därav frågan här, har ni input och åsikter eller egna erfarenheter tas det glatt emot!
Kör Tiguan från 2018, I princip fullutrustad med 180hk dieselmotor. På det stora hela är vi väldigt nöjda, lastar lite blandat stora saker och en del annat sedan vi köpt hus och uppskattar baksätenas möjlighet till justering av vinkel på ryggstödet eller att de kan dras fram om man inte vill fälla dem helt. Bra komfort, adaptiva farthållaren och lane assist funkar bra, bättre än Enyaq som jag också kört en del tycker jag men det är väl en vanesak. Tydligen sitter man ganska bra bak också om det spelar roll.
Lite strul med småsaker som hanterats på garanti/maskinskadegaranti tex, dragkrok, infotainmentenhet, mekatronikenhet. Fick byta skivor vid 5000 respektive 6000 mil, men det kan ha berott på att tidigare ägare körde som en kratta. Trots alla småfel väldigt nöjda som sagt, har funderat på byte till el men vill egentligen inte betala mer än nu och då skulle vi byta ner oss.
 
Topp