• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

So fakkin true! 👴🏻🤘🏻

IMG_6510.jpeg
Det var inte bättre förr, det är sämre nu. :)
 
Lämnat in fru laketwigs bil på service och fick åka hem i en Hyundai Kona av senaste snitt. Mycket trevlig bil att köra men fan vad den plingar och plongar varningar hela tiden. Direkt farligt då det tar uppmärksamheten från körningen. Är det inte att man kör en km för fort så är det när man tittar åt sidan när man ska in i en rondell ... :banghead:
Hyundai Kona 2024-06-24.jpg
 
Lämnat in fru laketwigs bil på service och fick åka hem i en Hyundai Kona av senaste snitt. Mycket trevlig bil att köra men fan vad den plingar och plongar varningar hela tiden. Direkt farligt då det tar uppmärksamheten från körningen. Är det inte att man kör en km för fort så är det när man tittar åt sidan när man ska in i en rondell ... :banghead:
Hyundai Kona 2024-06-24.jpg
Oj, den designavdelningen hoppas jag inte har jobbet kvar längre, kvalar nästan in på sidan ”Världens fulaste bilar”! 🤣
 
Lämnat in fru laketwigs bil på service och fick åka hem i en Hyundai Kona av senaste snitt. Mycket trevlig bil att köra men fan vad den plingar och plongar varningar hela tiden. Direkt farligt då det tar uppmärksamheten från körningen. Är det inte att man kör en km för fort så är det när man tittar åt sidan när man ska in i en rondell ... :banghead:
Hyundai Kona 2024-06-24.jpg
Bara att vänja sig. Nya krav från EU. Och vem säger att EU inte fokuserar på viktiga saker?

Vi har den senaste tiden fått fler frågor om pipande ljud i vissa av våra bilar, så inför din bokning vill vi bara säga:
Du kan vara lugn, det är inget fel på bilen - den följer bara EU's nya krav om hastighetsvarnare.
EU har ett nytt kvav där nytillverkade bilar ska vara utrustade med en hastighetsvarnare, som informerar föraren när hastigheten överskrids.
Detta gäller alla nya bilar - hos alla biltillverkare
 
Bara att vänja sig. Nya krav från EU. Och vem säger att EU inte fokuserar på viktiga saker?

Vi har den senaste tiden fått fler frågor om pipande ljud i vissa av våra bilar, så inför din bokning vill vi bara säga:
Du kan vara lugn, det är inget fel på bilen - den följer bara EU's nya krav om hastighetsvarnare.
EU har ett nytt kvav där nytillverkade bilar ska vara utrustade med en hastighetsvarnare, som informerar föraren när hastigheten överskrids.
Detta gäller alla nya bilar - hos alla biltillverkare

Fullständigt medveten om detta. Min poäng var att alla dessa varningar med ljud och saker som blinkar tar bort uppmärsamheten från körningen, vilket motverkar syftet.
 
Bara att vänja sig. Nya krav från EU. Och vem säger att EU inte fokuserar på viktiga saker?

Vi har den senaste tiden fått fler frågor om pipande ljud i vissa av våra bilar, så inför din bokning vill vi bara säga:
Du kan vara lugn, det är inget fel på bilen - den följer bara EU's nya krav om hastighetsvarnare.
EU har ett nytt kvav där nytillverkade bilar ska vara utrustade med en hastighetsvarnare, som informerar föraren när hastigheten överskrids.
Detta gäller alla nya bilar - hos alla biltillverkare

Fullständigt medveten om detta. Min poäng var att alla dessa varningar med ljud och saker som blinkar tar bort uppmärsamheten från körningen, vilket motverkar syftet.
Jag tycker att BMW implementerat dessa funktioner så att de stör mindre än hos exempelvis Hyundai (som jag också blir vansinning på).

Hos BMW håller man inne Set-knappen till farthållaren i tre sekunder. Sedan är bilen tyst till nästa gång man startar den.

Det är mycket möjligt att det finns fler än BMW som hanterar detta på ett acceptabelt sätt, men exempelvis Hyundai och Lexus driver mig till vansinne.

Och det här att Hyundai övervakar var föraren tittar och underkänner att man tittar åt sidan vid en rondell, det är något helt annat, som jag inte känner till att EU har reglerat.

Min BMW har kameror i skärmen framför ratten som försöker titta på mina ögon, och som jag tror är till för att bilen efter stopp ska kunna börja rulla automatiskt, utan att jag rör gaspedalen, vid kökörning.

Jag skriver att kamerorna försöker se mina ögon, eftersom de inte kan det, då ratten skymmer kamerornas sikt. Jag vill ha ratten lågt, och klarar mig utan funktionen.
 
Senast ändrad:
Jag tycker att BMW implementerat dessa funktioner så att de stör mindre än hos exempelvis Hyundai (som jag också blir vansinning på).

Hos BMW håller man inne Set-knappen till farthållaren i tre sekunder. Sedan är bilen tyst till nästa gång man startar den.

Det är mycket möjligt att det finns fler än BMW som hanterar detta på ett acceptabelt sätt, men exempelvis Hyundai och Lexus driver mig till vansinne.

Och det här att Hyundai övervakar var föraren tittar och underkänner att man tittar åt sidan vid en rondell, det är något helt annat, som jag inte känner till att EU har reglerat.

Min BMW har kameror i skärmen framför ratten som försöker titta på mina ögon, och som jag tror är till för att bilen efter stopp ska kunna börja rulla automatiskt, utan att jag rör gaspedalen, vid kökörning.

Jag skriver att kamerorna försöker se mina ögon, eftersom de inte kan det, då ratten skymmer kamerornas sikt. Jag vill ha ratten lågt, och klarar mig utan funktionen.

Tesla har också gjort det bra, en dutt på "hastighetsskylten" på displayen så är det borta. Ofattbart hur vissa märken gjort där man ska in i 3-4 menyer för att lyckas stänga av...
 
Och det här att Hyundai övervakar var föraren tittar och underkänner att man tittar åt sidan vid en rondell, det är något helt annat, som jag inte känner till att EU har reglerat.

Det var värre än så. Oftast såg den nog inte mina ögon då jag hade solglasögon. Pep och en ögonsymbol blinkade mest hela tiden ... ;)
 
Tesla har också gjort det bra, en dutt på "hastighetsskylten" på displayen så är det borta. Ofattbart hur vissa märken gjort där man ska in i 3-4 menyer för att lyckas stänga av...
För att EU kräver minst 2 tryck är en anledning.

Vet inte hur reglementet för genvägar ser ut. Vissa märken tillåter ju att man skapar snabbknapp till avstängningen medans andra inte gör det.
 
Det var värre än så. Oftast såg den nog inte mina ögon då jag hade solglasögon. Pep och en ögonsymbol blinkade mest hela tiden ... ;)
Om det där inte är ett EU-krav, och det hoppas jag verkligen att det inte är, så borde bilhandlare och hyrbilsfirmor stänga av funktionen för att inte skrämma bort kunderna.

Det är ju inte säkert att alla som provkör bilen själv listar ut hur man stänger av, eller pratar med försäljaren/servicerådgivaren om det, utan går därifrån med uppfattningen att bilen är så irriterande att det blir en dealbraker.

Det måste vara svårare att vara bilförsäljare nu för tiden. Förr räckte det att ställa in stol och backspeglar. Numera är det allehanda förarassistanssystem som måste tämjas för att en provkörning ska visa bilen från dess bästa sida.
 
Senast ändrad:
För att EU kräver minst 2 tryck är en anledning.

Vet inte hur reglementet för genvägar ser ut. Vissa märken tillåter ju att man skapar snabbknapp till avstängningen medans andra inte gör det.
Intressant, det visste jag inte! :)
I teslafallet, undra om "lägga i växel" räknas som ett tryck då? Det gör man ju på skärmen (nya model 3) innan symbolen blir tillgänglig.
 
Mmm…Spyder, tycker dom blir coolare & coolare.

Spydern är en cool bil. synd att det är så omständigt att fälla taket bara, skalstolarna är dessutom hopplösa att ta sig ur för en gammal man :), lite dyr för mig också, får hålla tillgodo med min gamla Boxster med standardstolar, lägger upp en bild också för att det blir trevligare så.

.
IMG20240602154635.jpg
 
Spydern är en cool bil. synd att det är så omständigt att fälla taket bara, skalstolarna är dessutom hopplösa att ta sig ur för en gammal man :), lite dyr för mig också, får hålla tillgodo med min gamla Boxster med standardstolar, lägger upp en bild också för att det blir trevligare så.

.
IMG20240602154635.jpg

Jo jag vet, iof är taket 25% charmen, stolarna 75% och motorn 228% just gällande Spydern.

Boxster är mycket rimligare dock! :)
 
Bilen var lite skitig, så det blev en snabbtvätt. Mycket bättre, nu är den redo för semesterresorna!🙂
Har hittills i år i princip bara kört i stadsmiljö (snitthastighet 22 km/h🐌), så lite långkörningar framöver kommer nog att förbättra "Medalförbr" [sic!] avsevärt.
20240628j1.jpg

20240628j2.jpg
20240628j3.jpg
20240628j4.jpg
 
..... nu till nästa problem! hur skall jag få av den ifrån pallen och få ner skiten i gropen :D

20240628_131221.jpg
Detta brukar folk använda men trist att köpa bara för att använda 1 gång
 
Detta brukar folk använda men trist att köpa bara för att använda 1 gång
Jag har lite idéer

Föraren gick med på att hjälpa mig mig. Men han hade ställt sig dumt på gatan och var även tvungen att tömma halva bilen på vägen.

Precis när vi skulle börja så skull en granne köra ut.....
 
Tillbaka
Topp