• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Daion

Panerai
2-Faktor
Otroligt kämpigt att ta sig igenom hela hans historia.
Delvis för att jag så klart lider med honom, men annars framförallt eftersom han skriver om sig själv (i form av fjantigt användarnamn) i tredje person ungefär varannan mening.

Nåväl.
Jag har nog aldrig sett någon bil med PPF där jag tyckte att det såg särskilt bra ut.
Lämnar dock dörren vidöppen för att jag sett en massa bilar som haft det där det faktiskt sett bra ut (d.v.s. inte synts alls). Ofta reagerar jag dock på tråkiga skarvar som uppmärksammar en på att det finns en trist film över valda delar av bilen - mycket på samma sätt som en av Bamsefars bilder.
Av den enkla anledningen hade jag gått på alternativet med försegling som sedan underhålls bra.
Du kommer inte att helt undvika stenskott, men det finns ju firmor som spotreparerar dessa otroligt bra idag. Som helhet tycker jag att det är en bättre lösning.

Tack för input i frågan och för att du engagerade dig, det uppskattas mycket. 🙏😃

Jag klurar mkt och har även frågat vad de på Porsche Center tycker. De tyckte att mediumpaketet av foliering (skyddsfoloering/stenskottsfoliering) är vad de rekommenderar för bilen då den inte kommer gå på bana (vad jag vet I dagsläget) och endast köras sommartid. Medium innebär hela fronten, lyktor, framskärmar, a stolpar plus bit av taket samt speglar. Ville jag sedan gå lite till så föreslog de en lackförsegling ovanpå och på hela bilen.
 

daniel svensson

Audemars
2-Faktor
Tack för input i frågan och för att du engagerade dig, det uppskattas mycket. 🙏😃

Jag klurar mkt och har även frågat vad de på Porsche Center tycker. De tyckte att mediumpaketet av foliering (skyddsfoloering/stenskottsfoliering) är vad de rekommenderar för bilen då den inte kommer gå på bana (vad jag vet I dagsläget) och endast köras sommartid. Medium innebär hela fronten, lyktor, framskärmar, a stolpar plus bit av taket samt speglar. Ville jag sedan gå lite till så föreslog de en lackförsegling ovanpå och på hela bilen.
Vad kostar det att lägga till bakskärmarna? Tror inte att orginal lappen som sitter där bakom dörren räcker till.
 

FlipSwede

Audemars
Hehe, men du har den i garaget och kan njuta av själva tanken att köra en sväng.
Värt mycket eller hur?
Antar att du har minst en klocka som ”bara ägs”, men den ligger där, ägd av dig.
Dvs
Ha den kvar, njut.
Men då vill jag ha något jag "Plockat Ihop"
Dvs byggd precis så som jag vill ha det och i en färg jag gillar .

Känner att jag behöver en ny 911GTS men vet inte riktigt om en hybrid känns speciellt "Sportbilsaktigt".
Och det blir svårt säger min Porschekille. Just GTS och Targa får vi så ytterst få av.

Kan du inte tänka dig en vanlig eller turbo...
 

FlipSwede

Audemars
Tack för input i frågan och för att du engagerade dig, det uppskattas mycket. 🙏😃

Jag klurar mkt och har även frågat vad de på Porsche Center tycker. De tyckte att mediumpaketet av foliering (skyddsfoloering/stenskottsfoliering) är vad de rekommenderar för bilen då den inte kommer gå på bana (vad jag vet I dagsläget) och endast köras sommartid. Medium innebär hela fronten, lyktor, framskärmar, a stolpar plus bit av taket samt speglar. Ville jag sedan gå lite till så föreslog de en lackförsegling ovanpå och på hela bilen.
Jag har just XPEL på min Macan.

Gjort av någon underleverantör till Porsche NA.
Vet inte om det var dyrt billigt eller normalpris men 2395USD kostade det. Höjdes 1/8/23 till 2995usd.

Kan ta bilder och maila om du vill se hur det ser ut.
Själv tycker jag det blev över förväntan bra för att vara just film och inte lackbehandling som övriga bilar har,ja utom Klamydia då,men hon är ju I en helt annan liga än fattigmansbilar som Porsche😃
 

Daion

Panerai
2-Faktor
Har lagt PPF på mina bilar
Rekommenderar det starkt! Var bor du, om du bor nära Malmö eller Stockholm så kan jag rekommendera en firma (är det Porsche-centret själva som lägger filmen eller har dem någon firma som gör det?). Vet inte vilken filmer @Anders Forsberg har sett :D men jag kan lova att du inte ser att det ligger film på min bil eller andra bilar där det är gjort ordentligt som Anders även säger).

Har kört 2000 mil med min MX5 ochden är i nysick trots bankörning etc. Hade även PPF på min Mustang och även den var i nyskick med när jag sålde (bilarna ser inte ut som nya enbart pga PPF men ändå :p).

Jag skulle göra full front(huv, lampor, stötfångare, framskärmar) - a-stolpar, del av tak, backspeglar, trösklar(nästan det viktigaste), nederdel av dörrar, del av skärm bak framför bakhjulet, del av skärm bakom bakhjulet. I XPEL språk(tillverkare av film) så är detta ett extended kit(brukar även ingå film bakom handtag om handtagen är konstruerade så). På Porsche när man lägger dme bitarna så är det inte långt till en fullbil, speciellt om det är en cab. För extended på Mustang och MX5 har jag betalat runt 22-25k. Skall lägga film på min Model 3 med, men funderar på om det är värt med extended eller om jag bara skall köra trösklar, del av dörrarna och del av skärmen bak. För en så så pass fin bil som en 992 så hade jag inte tvekat än sekund.

Jag brukar göra preppen inför folieringen själv mao grundlig tvätt, de-kontamenering, polering etc. Polerar för att maximera lyster och djup i lacken. Fina med PPF är att om man har harilines etc i lacken som det kommer vara när bilen levereras om man inte polerat är att dem brukar magiskt bli osynliga när dem täcks med filmen.

Lackförsegling ger noll skydd mot stenskott etc men underlättar underhåll av lacken då saker och ting inte fastnar så lätt. Det är inga problem att lägga exv keramiskt på PPF. Numer finns det även PPF med färg mao du får en wrap och ppf i samma men det blir dyrare samt att man får köra hela bilen då alt om man vill ha annan färg på tak så kan man göra exv svart färg och skydd.

Tack snälla för svar och engagemang för att hjälpa mig! 🙏😃

Jag bor i Uppsala och Porsche Center lägger inte filmen själv utan har någon de anlitar som gör alla deras bilar där kunder önskar det. Priserna skiljer sig dock rejält, mediumpaketet som innefattar hela fronten, lysen, backspeglar, framskärmar samt huv och a-stolpar kostar 35-36k medan hela bilen kostar 65k om jag minns rätt. Men nu börjar jag fundera på om inte det bästa skulle vara en hel bilsfoliering med lackförsegling ovanpå efteråt sen fast det kostar väldigt mycket. 🤔

Men kanske är krångligt med vinge och sådant eller den kanske man inte applicerar filmen på? 🤔

Hur gör de med emblemen på huv och baklucka? Måste dessa monteras loss och sedan sättas fast ovanpå eller hamnar de under filmen? Jag vet, newbeefråga, men frågar man inte så lär man sig inte. 🙈🤣

Bilen är svart så någon annan färg är inte aktuellt. Hörde dock att det finns film/folie med lackförsegling på oxå men tänker att det kanske är något man ändå vill göra på hela bilen efteråt istället. Eller inte? 🙈🤔
 
Senast ändrad:

Daion

Panerai
2-Faktor
Jag har just XPEL på min Macan.

Gjort av någon underleverantör till Porsche NA.
Vet inte om det var dyrt billigt eller normalpris men 2395USD kostade det. Höjdes 1/8/23 till 2995usd.

Kan ta bilder och maila om du vill se hur det ser ut.
Själv tycker jag det blev över förväntan bra för att vara just film och inte lackbehandling som övriga bilar har,ja utom Klamydia då,men hon är ju I en helt annan liga än fattigmansbilar som Porsche😃

Okej, låter som du är nöjd 😃

Klamydia? 🤔😃
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Tack snälla för svar och engagemang för att hjälpa mig! 🙏😃

Jag bor i Uppsala och Porsche Center lägger inte filmen själv utan har någon de anlitar som gör alla deras bilar där kunder önskar det. Priserna skiljer sig dock rejält, mediumpaketet som innefattar hela fronten, lysen, backspeglar, framskärmar samt huv och a-stolpar kostar 35-36k medan hela bilen kostar 65k om jag minns rätt. Men nu börjar jag fundera på om inte det bästa skulle vara en hel bilsfoliering med lackförsegling ovanpå efteråt sen fast det kostar väldigt mycket. 🤔

Men kanske är krångligt med vinge och sådant eller den kanske man inte applicerar filmen på? 🤔

Hur gör de med emblemen på huv och baklucka? Måste dessa monteras loss och sedan sättas fast ovanpå eller hamnar de under filmen? Jag vet, newbeefråga, men frågar man inte så lär man sig inte. 🙈🤣

Bilen är svart så någon annan färg är inte aktuellt. Hörde dock att det finns film/folie med lackförsegling på oxå men tänker att det kanske är något man ändå vill göra på hela bilen efteråt istället. Eller inte? 🙈🤔
Beroende på vilken firma och vad för leverantör så finns det mallar som sedan en plotter skär ut eller så kör dem filmen på frihand mao skär till den efter bilens delar.
De som är certifiera XPEL-installatörer kommer exv åt XPELS databas med ritningar för i princip alla bilar. Installatören kan även göra egna ritningar vid behov(vi gjorde det till min MX5 och Mustang för en större bit på bakskärmen).

Vad gäller emblem så brukar de färdigskurna vara utskurna där emblemen sitter. Alternativt så får man montera av märken etc och sätter filen bakom och skär till den och sen tillbaka med märken. Liknanden för backspeglar, handtag etc

Jag har ingen personling erfarenhet av filmer som har hydrofobiska egenskaper inbyggt och hur länge det håller. Men att lägga film först sen lackförsegla funkar bra.

Om du vill så kan du kika på min hur det ser ut bor bara 30 min bort :)
 

FlipSwede

Audemars
Okej, låter som du är nöjd 😃

Klamydia? 🤔😃
Jag är ingen expert på varesig plastfilm eller lackförsegling.
Däremot är jag jävligt petig och Autistiskt noggrann när det gäller bilar jag inte använder.

Min Macan fick de bakläxa på då leveranspersonalen inte klarat av att ta bort vax/polerrester från undersida trösklar samt att man klart kunde se torkfläckar i motljus längs sidorna på bilen.
Detta en fabriksny bil levererad till dem en vecka tidigare.

Nu har ju detta inget med plastfilm att göra.
Den "syns" enbart om du har en bil utan bredvid i samma färg att jämföra med.
Så ja. Jag är nöjd med vad jag fått&betalat för såhär långt.

Det skulle vara 10år eller kanske tom livstids garanti mot att filmen släpper eller gulnar.
Står nog i de papper jag fick med.
Och det verkar som priset jag betalade är i linje med vad det kostar i Sverige .

Fördelen med film,som jag ser det,är att den faktiskt skyddar lacken mot mekanisk påverkan som stenskott fågelbajs trädsav och andra föroreningar.
Blir den,plasten alltså,dålig går den ju ta bort och sedan får väl lacken rengöras och poleras.
I mitt huvud bör det ju hålla nyskick en längre tid än just ett flytande medel som väder&vind "sliter" på.

Klamydia är unik.

Helt annan liga än de bilar för fattiga arbetare som Porsche&Ferrari tillhandahåller.🫠
 

Daion

Panerai
2-Faktor
Beroende på vilken firma och vad för leverantör så finns det mallar som sedan en plotter skär ut eller så kör dem filmen på frihand mao skär till den efter bilens delar.
De som är certifiera XPEL-installatörer kommer exv åt XPELS databas med ritningar för i princip alla bilar. Installatören kan även göra egna ritningar vid behov(vi gjorde det till min MX5 och Mustang för en större bit på bakskärmen).

Vad gäller emblem så brukar de färdigskurna vara utskurna där emblemen sitter. Alternativt så får man montera av märken etc och sätter filen bakom och skär till den och sen tillbaka med märken. Liknanden för backspeglar, handtag etc

Jag har ingen personling erfarenhet av filmer som har hydrofobiska egenskaper inbyggt och hur länge det håller. Men att lägga film först sen lackförsegla funkar bra.

Om du vill så kan du kika på min hur det ser ut bor bara 30 min bort :)

Ah, jag förstår, låter ju vettigt att de skär ut delarna och sedan applicerar, då är det ingen risk för repor i lack. Såg i min inre syn hur de skar till plast på plats och rakblad eller annat skärdon kan riskera att komma för nära lacken på bilen. Verkar ju smartast att ta upp öppningar för emblemen eller så får de helt enkelt ta bort emblemen för jag får en känsla av att om de sätts ovanpå folien/plastfilmen kan de kanske lossna lättare.

Ah, det lägger jag på minnet, inbjudan att få se hur din bil ser ut. Tack! 👍🤗
 

Daion

Panerai
2-Faktor
Jag är ingen expert på varesig plastfilm eller lackförsegling.
Däremot är jag jävligt petig och Autistiskt noggrann när det gäller bilar jag inte använder.

Min Macan fick de bakläxa på då leveranspersonalen inte klarat av att ta bort vax/polerrester från undersida trösklar samt att man klart kunde se torkfläckar i motljus längs sidorna på bilen.
Detta en fabriksny bil levererad till dem en vecka tidigare.

Nu har ju detta inget med plastfilm att göra.
Den "syns" enbart om du har en bil utan bredvid i samma färg att jämföra med.
Så ja. Jag är nöjd med vad jag fått&betalat för såhär långt.

Det skulle vara 10år eller kanske tom livstids garanti mot att filmen släpper eller gulnar.
Står nog i de papper jag fick med.
Och det verkar som priset jag betalade är i linje med vad det kostar i Sverige .

Fördelen med film,som jag ser det,är att den faktiskt skyddar lacken mot mekanisk påverkan som stenskott fågelbajs trädsav och andra föroreningar.
Blir den,plasten alltså,dålig går den ju ta bort och sedan får väl lacken rengöras och poleras.
I mitt huvud bör det ju hålla nyskick en längre tid än just ett flytande medel som väder&vind "sliter" på.

Klamydia är unik.

Helt annan liga än de bilar för fattiga arbetare som Porsche&Ferrari tillhandahåller.🫠

Ja, det är ju mer än bara stenskott som kan ställa till det såklart så på så vis är det ju oslagbart bra med skyddsfolie oxå.

Nu vill jag se den där Klamydia som är i en helt annan liga än billighetstramset. 🤗🤣
 

FlipSwede

Audemars
Ja, det är ju mer än bara stenskott som kan ställa till det såklart så på så vis är det ju oslagbart bra med skyddsfolie oxå.

Nu vill jag se den där Klamydia som är i en helt annan liga än billighetstramset. 🤗🤣

Det var nog @BadkarsPiraten som kom på namnet Klamydia.
Han hyste farhågor att fler än en person fått just detta,Klamydia alltså, vid utbyte av kroppsvätskor i hennes mjuka famn.

Och nog finns det ett fleral mystiska fläckar i sätena jag hoppas är youghurt....🫣

Porsche Ferrari Maserati et al.
Dussinbilar varenda diskare och bodknodd kan köpa.
Prova att hitta en 2001 Focus med snart 43000mil!

Just det,
Hon spelar i en helt annan liga än det billighetsbjäfs som diskuteras nu.
Här får du en idolbild på hennes bakdel!

1000000707.jpg
 

Daion

Panerai
2-Faktor
Det var nog @BadkarsPiraten som kom på namnet Klamydia.
Han hyste farhågor att fler än en person fått just detta,Klamydia alltså, vid utbyte av kroppsvätskor i hennes mjuka famn.

Och nog finns det ett fleral mystiska fläckar i sätena jag hoppas är youghurt....🫣

Porsche Ferrari Maserati et al.
Dussinbilar varenda diskare och bodknodd kan köpa.
Prova att hitta en 2001 Focus med snart 43000mil!

Just det,
Hon spelar i en helt annan liga än det billighetsbjäfs som diskuteras nu.
Här får du en idolbild på hennes bakdel!

1000000707.jpg

Ha ha, I love it! 👍🤗🤣
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Det var nog @BadkarsPiraten som kom på namnet Klamydia.
Han hyste farhågor att fler än en person fått just detta,Klamydia alltså, vid utbyte av kroppsvätskor i hennes mjuka famn.

Och nog finns det ett fleral mystiska fläckar i sätena jag hoppas är youghurt....🫣

Porsche Ferrari Maserati et al.
Dussinbilar varenda diskare och bodknodd kan köpa.
Prova att hitta en 2001 Focus med snart 43000mil!

Just det,
Hon spelar i en helt annan liga än det billighetsbjäfs som diskuteras nu.
Här får du en idolbild på hennes bakdel!

1000000707.jpg
Men hon ser fräsch ut trots sitt adliga namn :D
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Ah, jag förstår, låter ju vettigt att de skär ut delarna och sedan applicerar, då är det ingen risk för repor i lack. Såg i min inre syn hur de skar till plast på plats och rakblad eller annat skärdon kan riskera att komma för nära lacken på bilen. Verkar ju smartast att ta upp öppningar för emblemen eller så får de helt enkelt ta bort emblemen för jag får en känsla av att om de sätts ovanpå folien/plastfilmen kan de kanske lossna lättare.

Ah, det lägger jag på minnet, inbjudan att få se hur din bil ser ut. Tack! 👍🤗
Det är väldigt många som kör på frihand, man skär inte igenom filmen utan göra en lätt snitt på ytan sedan släpper filmen i brottet som blir där man gjort snittet. Men visst finns det risk med det, skulle dock säga den är rätt lite om man är på rätt firma.
 

EmmiiLL

Cartier
2-Faktor
Jag har bestridit fakturan och anmält ett ärende hos ARN, men inget svar från dem ännu och de har upp till 6 månaders handläggningstid.

Jag hörde av mig både till Teknikens Värld och Vibilägare men fick väldigt dålig återkoppling från Teknikens värld och de ville själv inte göra någon vidare grävning (fråga återförsäljaren eller Kia själva om kommentar tex). Sen helt utan förvarning eller chans för mig att få läsa igenom texten publicerade de artikeln, vilket jag tyckte var väldigt konstigt då artikeln inte är jättebra skrivet och har många frågetecken som hade kunnat förtydligas om de hade frågat mig innan.

Vibilägares skribent har dock varit mycket bättre och även grävt vidare själv i ärendet, men nu vill de inte publicera någon text då Teknikens Värld redan gjort det först..
Hur har det gått för dig? Ska lämna in min Kia om knappt en månad och sitter tyvärr i samma sits…
 

Leppe

Panerai
2-Faktor
Hur har det gått för dig? Ska lämna in min Kia om knappt en månad och sitter tyvärr i samma sits…
Det verkar tyvärr ha varit såhär i ganska många år på just Kia. Ingen ändring än. Det spelar ju absolut ingen roll för funktion och fortsatt kvalite på produkten om man överskrider dessa miltal en aning. Är det inte så att den 7åriga nybilsgarantin brinner inne om detta missas? Tror det är detta de vill åt. Cancel på en kostsam garanti som de bara sparar pengar på att dra in.
Trist
 

EmmiiLL

Cartier
2-Faktor
Det verkar tyvärr ha varit såhär i ganska många år på just Kia. Ingen ändring än. Det spelar ju absolut ingen roll för funktion och fortsatt kvalite på produkten om man överskrider dessa miltal en aning. Är det inte så att den 7åriga nybilsgarantin brinner inne om detta missas? Tror det är detta de vill åt. Cancel på en kostsam garanti som de bara sparar pengar på att dra in.
Trist
Om jag har fattat det rätt gäller nybilsgarantin fortsatt men ej för servicerelaterade fel. Min är en e-Niro så man kan ju undra hur många fel som kan uppstå för att kupéfilter byts några mil försent och om det verkligen rättfärdigar en värdeminskning på 20kkr.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Om jag har fattat det rätt gäller nybilsgarantin fortsatt men ej för servicerelaterade fel. Min är en e-Niro så man kan ju undra hur många fel som kan uppstå för att kupéfilter byts några mil försent och om det verkligen rättfärdigar en värdeminskning på 20kkr.
Precis. Det håller inte. Det handlar verkligen bara om att låsa kunderna till verkstaden.

Man kan ju liksom undra varför elbilar från det amerikanska märket inte ramlar i bitar för att de inte får schemalagd service?
(Jo, för att de inte hade några verkstäder att försörja...)
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Hur har det gått för dig? Ska lämna in min Kia om knappt en månad och sitter tyvärr i samma sits…
Vi har inte fått något beslut från ARN än, de har upp till 6 månaders svarstid.
Vi har fortsatt bestridit fakturan efter att de skickat två påminnelser (ej påminnelsefakturor utan endast mail från återförsäljarens ekonomiavdelning) och nu har vi inte hört något av dem på 2 månader.

Bilen är såld till ny ägare så förhoppningsvis släpper de detta ärende, vet inte vad det innebär för den nya ägaren med garantier osv eller om de ens blivit informerade att bilen blivit servad utanför serviceintervallet.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Vi har inte fått något beslut från ARN än, de har upp till 6 månaders svarstid.
Vi har fortsatt bestridit fakturan efter att de skickat två påminnelser (ej påminnelsefakturor utan endast mail från återförsäljarens ekonomiavdelning) och nu har vi inte hört något av dem på 2 månader.

Bilen är såld till ny ägare så förhoppningsvis släpper de detta ärende, vet inte vad det innebär för den nya ägaren med garantier osv eller om de ens blivit informerade att bilen blivit servad utanför serviceintervallet.
Jag tror inte heller de kommer driva det vidare. Bestrid bara allt de skickar.
 

Veratio

Cartier
Det verkar tyvärr ha varit såhär i ganska många år på just Kia. Ingen ändring än. Det spelar ju absolut ingen roll för funktion och fortsatt kvalite på produkten om man överskrider dessa miltal en aning. Är det inte så att den 7åriga nybilsgarantin brinner inne om detta missas? Tror det är detta de vill åt. Cancel på en kostsam garanti som de bara sparar pengar på att dra in.
Trist

Min kompis lämnade in sin häromveckan, inga problem trots sen service. Han var lite orolig pga @hejsam situation.

Om det inte kommer något här framöver förstås.
 
Topp