• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Fick äntligen användning av mina examen ........................................🤔

Gjorde det i två steg, lyfte upp i stagen med domkraft och satte 4 bockar under. Tog bort pallen, sen satte jag en regel under vardera hörn, sänkte ner den ifrån bockarna. Sen hade jag min "balk" tvärs över och använde mig av spännband runt balken och ett stag i taget och lyfte ner en sida i taget med domkraft, easy peasy. Det som kanske inte blir så easy peasy är att jag måste justera den 15mm bakåt och lite åt sidan :D

Skall på med skyddsvinklar längs kanterna och skall även bygga till så jag "lägger igen" hålet i mellan plattformarna. Har även lust att måla plattformarna i grått
20240704_083750.jpg
 
Senast ändrad:
Jag kan tänka mig att det inte riktigt var samma skick på din DAF :)
Nej det var det inte.
Men så djävla dålig var den ändå inte. Fullt körklar besiktiga&skattad.
Skrek i variomaticen om chocken var utdragen och det skulle växlas....Men bara,starta bilen kall i fram eller bakläge!
Ingen spärr där inte

Fick vandra vidare då det var hemska bensinräkningar.
Drog glatt långt över litern.
 
Hur dyr är en R8 I försäkring och service? Finns det någon bil i den klassen som är "vettig"? Andrahandsvärdet är ju såklart gambling, men jag tror att den sista versionen kommer att hålla bra i pris.
 
Nej det var det inte.
Men så djävla dålig var den ändå inte. Fullt körklar besiktiga&skattad.
Skrek i variomaticen om chocken var utdragen och det skulle växlas....Men bara,starta bilen kall i fram eller bakläge!
Ingen spärr där inte

Fick vandra vidare då det var hemska bensinräkningar.
Drog glatt långt över litern.


Fördelen med remmen var ju att den går lika fort bakåt som framåt om nu någon vågar prova att backa i 120km/h+
 
Det provade jag faktiskt.

Men fegade nog ur vid 30 eller så baklänges då det var väldigt vingligt.....

Däremot ett paket Bregott mot remmarna .......

Den första bil jag körde var en DAF vid ca 12 års ålder. En galen österrikare vid namn Otto Sowa sålde vid den tiden Citroën och DAF i Uppsala. Farsan var en stort Citroënfreak (+20 st) så vi var där ofta. Han höll till i en stor lada vid F16 och övervåningen var en rundbana där man kunde prova bilar inomhus, vilket Otto övertalade min far att jag skulle få göra ... :nailbiting:
 
Den första bil jag körde var en DAF vid ca 12 års ålder. En galen österrikare vid namn Otto Sowa sålde vid den tiden Citroën och DAF i Uppsala. Farsan var en stort Citroënfreak (+20 st) så vi var där ofta. Han höll till i en stor lada vid F16 och övervåningen var en rundbana där man kunde prova bilar inomhus, vilket Otto övertalade min far att jag skulle få göra ... :nailbiting:
Inte var DAF direkt dåliga jämfört med andra småbilar från samma tid.
Som stadsbil genialisk,men längre än så...

Däremot var ju variomaticdrift svårare att vänja sig vid.
Ständigt fullvarv (nästan) när gasen rördes,
Glömdes "lågväxelknappen" i på-läge märktes det brutalt över 30km/t....
Och bensinförbrukning som en gammal jänkare...

Men visst var en DAF Dafodil en vacker bil!
1000001188.jpg
 
Senast ändrad:
@laketwig Kumho verkar passa mig men fanns inte som 235/60/17. Bör väl inte var så stor skillnad med 235/55/17?
235/55/17 har 23,5 mm mindre diameter, och 73,8 mm mindre omkrets.

Om det är mycket eller lite beror på bilen, vilka hjulstorlekar den är godkänd för, och hur det går att ställa om hastighets- och vägmätare efter hjulstorlek.

Om det inte går att ställa in bilen efter den mindre hjulstorleken kommer hastighetsmätaren visa 3,3 procent för mycket, utöver den felvisning som redan finns.

En minskning av diametern med 23,5 mm kan också vara tillräckligt för att det ska se konstigt ut, speciellt eftersom det bara är gummi som försvinner. Om det inte är en SUV kommer hjulhusen kanske att se ut som på en SUV, det vill säga mycket luft mellan däck och skärmkant. Om det är en SUV, som redan har mycket luft ovanför hjulet kanske denna estetiska aspekt inte spelar någon roll?

Vad är det för bil?

Egentligen behöver du gå upp i bredd till 255 mm för att kompensera för den lägre 55-profilen. Om du gör det så blir omkretsen bara 0,21 procent mindre än med 235/60/17
 
Senast ändrad:
235/55/17 har 23,5 mm mindre diameter, och 73,8 mm mindre omkrets.

Om det är mycket eller lite beror på bilen, vilka hjulstorlekar den är godkänd för, och hur det går att ställa om hastighets- och vägmätare efter hjulstorlek.

Om det inte går att ställa in bilen efter den mindre hjulstorleken kommer hastighetsmätaren visa 3,3 procent för mycket, utöver den felvisning som redan finns.

En minskning av diametern med 23,5 mm kan också vara tillräckligt för att det ska se konstigt ut, speciellt eftersom det bara är gummi som försvinner. Om det inte är en SUV kommer hjulhusen kanske att se ut som på en SUV, det vill säga mycket luft mellan däck och skärmkant.

Vad är det för bil?

Egentligen behöver du gå upp i bredd till 255 mm för att kompensera för den lägre 55-profilen. Om du gör det så blir omkretsen bara 0,21 procent mindre än med 235/60/17

Tack!

Är en Mercedes GLK. Vinterhjulen är 235/60/17 så borde fungera.
 
Måste vara självskadebeteende, men att gå in på Porsche Center är som att gå in hos Rob. Man smiter in under tiden som säljarna går på toaletten och så gömmer man sig i ett hörn tills någon kommer med piasavan och jagar ut en.
 
IMG_6642.jpeg
IMG_6643.jpeg
IMG_6633.jpeg
Årets mixter förutom en del vätske och filterbyten.
Öppet filter isf original. Kanske lite mer tryck på högre varv men ljudet från insuget😘
Brakestopper som håller mot huvudcylindern vid hård inbromsning så inte torpedväggen flexar. Bra och billig uppgradering.
Nya stålomspunna slangar till bromsar och koppling, samt huvud och slavcylinder till koppling. Hade ett helsike att få ut luften ur abs men det löste sig med en bygling av abs i samband med luftningen.
Omplacering av spolarbehållaren för att få plats med brakestoppern. Blev snyggare också…
 
Senast ändrad:
@laketwig Kumho verkar passa mig men fanns inte som 235/60/17. Bör väl inte var så stor skillnad med 235/55/17?

Om du inte beställt redan skulle jag inte gå mer i profil. Hellre i så fall gå upp. Gjort det på i stort sett alla bilar jag köpt nya däck till. Hastighetsmätaren brukar även visa mer sanningsenlig hastighet.

Kolla om inte 225/65/17 finns. Profilen är ju procent av bredden har jag för mig. Oavsett är det sällan man inte får plats med en profil högre i samma bredd.
 
Om du inte beställt redan skulle jag inte gå mer i profil. Hellre i så fall gå upp. Gjort det på i stort sett alla bilar jag köpt nya däck till. Hastighetsmätaren brukar även visa mer sanningsenlig hastighet.

Kolla om inte 225/65/17 finns. Profilen är ju procent av bredden har jag för mig. Oavsett är det sällan man inte får plats med en profil högre i samma bredd.

Har högre profil nu på däcken men fick punka och körde sönder ett däck så tänkte passa på att byta alla. Utseendet är inte superviktigt i det här fallet, kommer hellre undan billigt.

Krångligt att sätta sig in i alla mått på däck varenda gång man köper nytt, tänkte det var enklast att ta samma som på vinterdäcken. Från början var det låg profil med 19" (och olika mått fram och bak) vilket jag tycker ser bedrövligt ut på en SUV.
 
Tillbaka
Topp