• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Har högre profil nu på däcken men fick punka och körde sönder ett däck så tänkte passa på att byta alla. Utseendet är inte superviktigt i det här fallet, kommer hellre undan billigt.

Krångligt att sätta sig in i alla mått på däck varenda gång man köper nytt, tänkte det var enklast att ta samma som på vinterdäcken. Från början var det låg profil med 19" (och olika mått fram och bak) vilket jag tycker ser bedrövligt ut på en SUV.

Magiskt smidigt.
 
Alla, tror jag. ;)
Själv säkrade jag upp och hade Countach, Testarossa och 930 Turbo. Lik förbannat har varken Lamborghini, Porsche eller Ferrari förgyllt det faktiska garaget ännu.
En Testarossa ska du då få!
_DSC1136.png
 
Något att tänka på vid köp av Subaru Legacy modellerna från ungefär 01-08. Många har ju börjat komma upp i 20-25 000 mil så hur är det med kvalitet på dämpare, vxl låda, motor osv?
 
Något att tänka på vid köp av Subaru Legacy modellerna från ungefär 01-08. Många har ju börjat komma upp i 20-25 000 mil så hur är det med kvalitet på dämpare, vxl låda, motor osv?
Det första du behöver göra är att kolla att det finns någon kaross kvar. De rostar bedrövligt. Allt annat går att fixa men att rostlaga en bil är för dyrt för att vara ekonomiskt logiskt på en så billig bil. Så välj en fräsch bil även om den har lite mekaniskt fix. Mekaniska kvaliteten på Subaru är bra men så gamla bilar kräver underhåll oavsett märke. Det kan också skilja jättemycket mellan exemplar.
 
Range Rover Sport P400e (hybrid alltså), typ 2020-2022.

Någon som har en, eller har erfarenhet av den och har något att säga?
 
Första generationens XC90 D5 MY 2014 (sista tillverkningsåret).

Något negativt jag missar utöver utdaterad instrumentering, lite högre förbrukning än min V60 samt att det är en Euro5?
 
Fordonsskatten främst. Annars är den ett tryggt köp på många sätt.
Ah, det var stor skillnad med 6500 istället för 1500 som jag har nu (D5, euro5), dock manuell och ej AWD.

XC70 hade ju också varit ett alternativ men har blivit så orimligt dyra, samt att 90n har något robust över sin design som tilltalar.
 
Ah, det var stor skillnad med 6500 istället för 1500 som jag har nu (D5, euro5), dock manuell och ej AWD.

XC70 hade ju också varit ett alternativ men har blivit så orimligt dyra, samt att 90n har något robust över sin design som tilltalar.
Leta upp en manuell isf, de finns. Det skiljer ganska mycket, automaten är väldigt ineffektiv. Dock brukar manuella D5or vara ganska snålt utrustade i övrigt om det är en grej för dig.
 
Det första du behöver göra är att kolla att det finns någon kaross kvar. De rostar bedrövligt. Allt annat går att fixa men att rostlaga en bil är för dyrt för att vara ekonomiskt logiskt på en så billig bil. Så välj en fräsch bil även om den har lite mekaniskt fix. Mekaniska kvaliteten på Subaru är bra men så gamla bilar kräver underhåll oavsett märke. Det kan också skilja jättemycket mellan exemplar.
Tack för input, som jämförelse kan ju sägas att jag idag rockar en Leon -06 med strax över 26k mil på mätaren. Så låter ju ganska lovande med en Subaru trots allt.
 
Fy fan vad fina bilder, har länge försökt få till just den effekten men blir alltid suddigt även på själva objektet jag vill ha fokus på. Sorry om det är fel tråd att ta upp det på 😬
Tack :) Lite kort svar även om det kanske borde vara i fototråden :) Brukar köra med slutartid på mellan 1/40 till 1/100 (beroende på hur suddig bakgrund man vill ha) och sen får man försöka vara stadig på handen när man panorerar med bilen och trycka av mjukt (brukar dra iväg ett gäng bilder i följd medan jag följer bilen).
 
Stämmer det 😊
Skulle gärna lägga vantarna på en fin CD, klart underskattad modell.
En tidig CDE eller en sen Griffin med ull-klädsel och turbo som laddar från ena cylinderraden vore mumma i garaget 😇
 
Svägerskan letar 7-sitsigt
Budget upp till 350-400k - max 3 år gammalt och mil därefter.
Inga speciella krav på utrustning men såklart lite lull-lull är nice men inget krav.

Kan inte ladda hemma, så el och plug-in försvinner.

Har experterna några tips/inputs på ovan?
 
CD är sedanversionen av Saab 9000. CDE är väl en extra välutrustad version av 9000 CD?

@Davvan
Stämmer bra det.
Min är en CDE 2,3T automat som dessutom fått Aerons pilotstolar och en hel del annat godis påplockat genom åren :)
Stämmer väl. Dock var de första CDEn lite speciell (airflow paketet mm), och om jag inte har fel avsedd endast för tyska marknaden. Men några få fanns i Sverige. Såldes också i UK men under namnet Carlsson men med andra fälgar.
IMG_2961.jpeg
 
Börjar ordna upp sig på infarten!

Hämtade en söt liten Alfa Romeo MiTo i Sundsvall igår. Perfekt övningskörningsbil/första bil till junior. Liten och lätthanterlig, Manuell, 90hk diesel (0-100 på 12s i nerförsbacke och medvind). Jag siktar också på att bli lite miljövänligare med HVO100 och 0.45l/mil för en del av våra mil istf >1.0l/mil bensin med Stelvion.
Å MiTo:n är ju klart snyggast i klassen!


IMG_6750.jpg


IMG_6748.jpg
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp