• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Svägerskan letar 7-sitsigt
Budget upp till 350-400k - max 3 år gammalt och mil därefter.
Inga speciella krav på utrustning men såklart lite lull-lull är nice men inget krav.

Kan inte ladda hemma, så el och plug-in försvinner.

Har experterna några tips/inputs på ovan?
Ingen expert men vi letar efter större familjebil. Vi har fastnat för touran. Den kommer med 7 sits konf, inte jättedyr och med Isofix x5 om man behöver det😅 Schysst bagageutrymme om man bara åker 5.
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
IMG_5107.jpeg
 

rickards

Rolex
2-Faktor
Svägerskan letar 7-sitsigt
Budget upp till 350-400k - max 3 år gammalt och mil därefter.
Inga speciella krav på utrustning men såklart lite lull-lull är nice men inget krav.

Kan inte ladda hemma, så el och plug-in försvinner.

Har experterna några tips/inputs på ovan?
Behövs 7 riktiga sittplatser, eller duger det med 2 uppfällbara nödplatser? Kör en Seat Tarraco med 7 platser, som jag tycker ger gott om pang för pengarna inom budget, men de två sista platserna är onekligen små. Skoda Kodiak och VW Tiguan allspace är väl samma bil till 95 % men lite dyrare, om det lockar mer än Seat.
1000015133.jpg
 
Senast ändrad:

alfgren

Rolex
2-Faktor
Svägerskan letar 7-sitsigt
Budget upp till 350-400k - max 3 år gammalt och mil därefter.
Inga speciella krav på utrustning men såklart lite lull-lull är nice men inget krav.

Kan inte ladda hemma, så el och plug-in försvinner.

Har experterna några tips/inputs på ovan?
Du har redan fått svaret delvis men om det är 7-sits på riktigt som behövs - då är det MPV som gäller. Nästan alla SUVar, även de brutaldyra, har pytteplatser bak. Känns som att 7-sits på dessa mest är ett sätt att motivera att få köpa en fläskig suv. Vilken Renault Scenic som helst är rymligare än en fet X7a.
 

JeppeH

Omega
Något att tänka på vid köp av Subaru Legacy modellerna från ungefär 01-08. Många har ju börjat komma upp i 20-25 000 mil så hur är det med kvalitet på dämpare, vxl låda, motor osv?
Ja, vi har en Legacy 2,0 R automat -06 hemma på gården. Den har använts som andra- och tredjebil under nästan 10 år och drygt 10’ mil. Tror den gått runt 27’ nu. Vi är andra ägare och vi har all historik. Faktum är att bilen aldrig gått riktigt sönder under sin livstid förutom ett störigt elfel runt 16-17’ mil. Kostade runt 5000 kr att fixa, Vi fick lämna in på Subaru ÅF för ingen annan mekaniker ville försöka ens. I övrigt bara service och slitdelar. Eller förresten man får byta halogenlampor alldeles för ofta. Verkar vanligt på gamla subbor.

Bra bil med hyfsad väghållning MEEN den är i övrigt helt vedervärdig att köra. Motorn kräver höga varv, den fyrväxlade auton dunkar och slår och känns minst 20 år äldre. Det knirrar och knarrar i inredningen, stolarna är kassa, dörrarna har ingen stuns/kvalitetskänsla, lister släpper i tid och otid och man får trycka tillbaka dem osv..

Så typ en kvalitetsbil utan kvalitetskänsla. Lite som Audi fast tvärt om (hög kvalitetskänsla men ingen kvalitet) 🙃
 
Ja, vi har en Legacy 2,0 R automat -06 hemma på gården. Den har använts som andra- och tredjebil under nästan 10 år och drygt 10’ mil. Tror den gått runt 27’ nu. Vi är andra ägare och vi har all historik. Faktum är att bilen aldrig gått riktigt sönder under sin livstid förutom ett störigt elfel runt 16-17’ mil. Kostade runt 5000 kr att fixa, Vi fick lämna in på Subaru ÅF för ingen annan mekaniker ville försöka ens. I övrigt bara service och slitdelar. Eller förresten man får byta halogenlampor alldeles för ofta. Verkar vanligt på gamla subbor.

Bra bil med hyfsad väghållning MEEN den är i övrigt helt vedervärdig att köra. Motorn kräver höga varv, den fyrväxlade auton dunkar och slår och känns minst 20 år äldre. Det knirrar och knarrar i inredningen, stolarna är kassa, dörrarna har ingen stuns/kvalitetskänsla, lister släpper i tid och otid och man får trycka tillbaka dem osv..

Så typ en kvalitetsbil utan kvalitetskänsla. Lite som Audi fast tvärt om (hög kvalitetskänsla men ingen kvalitet) 🙃
Tack för utförligt svar! Blir lite fundersam, dels eftersom jag inte har så höga ”upplevd kvalitet” krav utan mer fokuserad på faktiskt driftsäkerhet samtidigt så vill man ju inte pilla en massa och åka alltför obekvämt. Kör trots allt runt 80 mil/v fördelat på främst 35 mil t/r veckopendling.

Får nog försöka mig på att hitta en och provköra. Sedan har jag fokus på en manuell då det alltid känns tryggare men verkar dock vara 5 vxl låda i dem och min Leon från -06 har är ju till och med sexväxlad så känns lite sådär.

En jäkla charm har de dock, lite som Land Rover ☺️😆
 

JeppeH

Omega
Tack för utförligt svar! Blir lite fundersam, dels eftersom jag inte har så höga ”upplevd kvalitet” krav utan mer fokuserad på faktiskt driftsäkerhet samtidigt så vill man ju inte pilla en massa och åka alltför obekvämt. Kör trots allt runt 80 mil/v fördelat på främst 35 mil t/r veckopendling.

Får nog försöka mig på att hitta en och provköra. Sedan har jag fokus på en manuell då det alltid känns tryggare men verkar dock vara 5 vxl låda i dem och min Leon från -06 har är ju till och med sexväxlad så känns lite sådär.

En jäkla charm har de dock, lite som Land Rover ☺️😆
Manuell borde i det här fallet vara bättre. När jag pluggade hade jag en Legacy -99 manuell, dvs den äldre karossen. Drivlinan kändes bra på den och manuell har lågvxl och hillhold vilket ju är lite kul.

Att jag är lite avigt inställd till bilen beror nog mycket på att jag under flera år kört stora och tunga tyska bilar plus Volvo. Helt enkelt vant mig vid bra stolar, lågt vägljud, bra ljudanläggning osv. Att hoppa från min e klass till legacyn blir ett stort steg. Den ena känns som ett kassaskåp och den andra som en kaffeburk. Sen att e klassen kostat massor att reparera är en annan sak..

Jag kör också mycket, 800 mil på två månader nu, och jag skulle faktiskt inte ens komma på tanken att köra så mycket i en gammal legacy. Vill du ha ett gammalt åk med fyrhjulsdrift så borde en v70 d5 awd vara ett bra val. Vi hade en sån förut där automaten kraschade vid 57’ mil. Strålande bil i övrigt!
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Lyften kom till nytta med en gång. Inga som helst problem med vikten. Att den är nedsänkt hjälper nog med för just det då den inte behöver lyfta lika mycket från bottenläget.

Dock lite störigt att det inte går att sänka ner den på låsen. Antar att dem bitarna är inte byggda för att tåla konstant tyngd utan bara där för säkerthet om hydrauliken skulle ge sig.

Finns mao bara en upp och nedknapp. Skulle säkert kunna sänka ner den på låsen genom att manuellt öppna magnetventilen

(OT polerad och redo för PPF, tog även bort märkena bak)
20240712_134807 (1).jpg
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Är på gång att köpa ny bil. Vi har kört Toyota i 15 år och det har funkat klockrent utan några problem. Vi är inte så bilintresserade och då är Toyota det prefekt valet. Har däremot tröttnat lite på den något bristfälliga komforten och särskilt vägljudet då.

Har därför kollat in dessa bilar:
Lexus UX 250h
Lexus ES300
Toyota Camry
Outsider: Bmw 530e laddhybrid
Årsmodeller är 2019 och framåt.

Det ska sägas att vi ännu inte provat någon av bilarna.
Är lite sugen på Bmw men är rädd att kvalitete och driftskostnader inte är i paritet med Toyota.

Vi pendlar ca 6 mil om dagen men åker också långa sträckor emellanåt.

Tips mottages tacksamt! 🙂

IMG_2971.jpeg


IMG_2972.jpeg


IMG_2974.jpeg


IMG_2973.jpeg
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Är på gång att köpa ny bil. Vi har kört Toyota i 15 år och det har funkat klockrent utan några problem. Vi är inte så bilintresserade och då är Toyota det prefekt valet. Har däremot tröttnat lite på den något bristfälliga komforten och särskilt vägljudet då.

Har därför kollat in dessa bilar:
Lexus UX 250h
Lexus ES300
Toyota Camry
Outsider: Bmw 530e laddhybrid
Årsmodeller är 2019 och framåt.

Det ska sägas att vi ännu inte provat någon av bilarna.
Är lite sugen på Bmw men är rädd att kvalitete och driftskostnader inte är i paritet med Toyota.

Vi pendlar ca 6 mil om dagen men åker också långa sträckor emellanåt.

Tips mottages tacksamt! 🙂

IMG_2971.jpeg


IMG_2972.jpeg


IMG_2974.jpeg


IMG_2973.jpeg

För vad det är värt har mina tre sista bilar varit:

- Lexus IS 250. Hade den i 6 år och utöver service hade jag en garantireparation av skrammel i backspegeln och en trasig glödlampa som jag fick betala själv.

- BMW 320 dA: Hade den i 5 år och inget utöver service.

- BMW 420 iA Gran Coupé : Haft den i över 7 år nu och inget utöver service.

Jag kan givetvis haft tur med mina två BMW men jag tror inte att du behöver vara orolig över kvaliteten. Om du överväger en Lexus UX, glöm inte att titta på bagaget. Vill minnas att det är en hög tröskel att lasta över och utrymmet är väldigt litet i förhållande till bilstorleken.
 
Senast ändrad:

Ninen79

Audemars
Är på gång att köpa ny bil. Vi har kört Toyota i 15 år och det har funkat klockrent utan några problem. Vi är inte så bilintresserade och då är Toyota det prefekt valet. Har däremot tröttnat lite på den något bristfälliga komforten och särskilt vägljudet då.

Har därför kollat in dessa bilar:
Lexus UX 250h
Lexus ES300
Toyota Camry
Outsider: Bmw 530e laddhybrid
Årsmodeller är 2019 och framåt.

Det ska sägas att vi ännu inte provat någon av bilarna.
Är lite sugen på Bmw men är rädd att kvalitete och driftskostnader inte är i paritet med Toyota.

Vi pendlar ca 6 mil om dagen men åker också långa sträckor emellanåt.

Tips mottages tacksamt! 🙂

IMG_2971.jpeg


IMG_2972.jpeg


IMG_2974.jpeg


IMG_2973.jpeg
Jag hade valt BMW pga komfort, körglädje och kvalitet, har haft 3 st BMW dem senaste 6 åren och bilarna har varit helt felfria. Min nuvarande är en 5 -serie G31 med Innovation paket som jag har haft i snart tre år har varit helt felfri under min ägo.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Är på gång att köpa ny bil. Vi har kört Toyota i 15 år och det har funkat klockrent utan några problem. Vi är inte så bilintresserade och då är Toyota det prefekt valet. Har däremot tröttnat lite på den något bristfälliga komforten och särskilt vägljudet då.

Har därför kollat in dessa bilar:
Lexus UX 250h
Lexus ES300
Toyota Camry
Outsider: Bmw 530e laddhybrid
Årsmodeller är 2019 och framåt.

Det ska sägas att vi ännu inte provat någon av bilarna.
Är lite sugen på Bmw men är rädd att kvalitete och driftskostnader inte är i paritet med Toyota.

Vi pendlar ca 6 mil om dagen men åker också långa sträckor emellanåt.

Tips mottages tacksamt! 🙂

IMG_2971.jpeg


IMG_2972.jpeg


IMG_2974.jpeg


IMG_2973.jpeg
UX är bullrig, hoppa över den.
Camry och ES300 är såvitt jag förstår det samma bil men med olika inredning. Så det är nog struntsamma vilken man väljer.
530e är en kalasbil, gissar att om du börjar med att provköra den kommer du inte vilja ha någon av de andra. Den är ju också plug-in till skillnad från de övriga så om du kan ladda hemma så får du mycket trevlig bensinförbrukning.

Överlag hade jag inte varit särskilt orolig för en massa fel på bilar från 2019 och framåt oavsett märke. Visst, det kan hända men det bör inte styra hela bilvalet enligt mig. Du har maskinskadeförsäkring så även vid totalras (extremt ovanligt) så blir din del av att betala hanterbar. Generellt underhåll och service kräver alla bilar så där finns inget unikt med Toyota/Lexus.
 

ante_77

Panerai
2-Faktor
Är på gång att köpa ny bil. Vi har kört Toyota i 15 år och det har funkat klockrent utan några problem. Vi är inte så bilintresserade och då är Toyota det prefekt valet. Har däremot tröttnat lite på den något bristfälliga komforten och särskilt vägljudet då.

Har därför kollat in dessa bilar:
Lexus UX 250h
Lexus ES300
Toyota Camry
Outsider: Bmw 530e laddhybrid
Årsmodeller är 2019 och framåt.

Det ska sägas att vi ännu inte provat någon av bilarna.
Är lite sugen på Bmw men är rädd att kvalitete och driftskostnader inte är i paritet med Toyota.

Vi pendlar ca 6 mil om dagen men åker också långa sträckor emellanåt.

Tips mottages tacksamt! 🙂

IMG_2971.jpeg


IMG_2972.jpeg


IMG_2974.jpeg


IMG_2973.jpeg

Om du är inne på Lexus UX, så känns ju NX som ett vettigare alternativ.
 
Topp