• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Moorflax

Patek
2-Faktor
UX är bullrig, hoppa över den.
Camry och ES300 är såvitt jag förstår det samma bil men med olika inredning. Så det är nog struntsamma vilken man väljer.
530e är en kalasbil, gissar att om du börjar med att provköra den kommer du inte vilja ha någon av de andra. Den är ju också plug-in till skillnad från de övriga så om du kan ladda hemma så får du mycket trevlig bensinförbrukning.

Överlag hade jag inte varit särskilt orolig för en massa fel på bilar från 2019 och framåt oavsett märke. Visst, det kan hända men det bör inte styra hela bilvalet enligt mig. Du har maskinskadeförsäkring så även vid totalras (extremt ovanligt) så blir din del av att betala hanterbar. Generellt underhåll och service kräver alla bilar så där finns inget unikt med Toyota/Lexus.
Tack alla!
Ja/vi har blivit lite insnöade på Toyota tjust för att de varit så underhållsfria och smidiga att äga.
Är dock riktigt sugen på 530e eller ev 330e. Gillar komforten i Bmw. Den finns inte i Toyota öht.
Vad är servicekostnader på Bmw?
Vilka paket ska man titta efter?
 

Ninen79

Audemars
Tack alla!
Ja/vi har blivit lite insnöade på Toyota tjust för att de varit så underhållsfria och smidiga att äga.
Är dock riktigt sugen på 530e eller ev 330e. Gillar komforten i Bmw. Den finns inte i Toyota öht.
Vad är servicekostnader på Bmw?
Vilka paket ska man titta efter?
Jag har haft 3- serien och komforten är mycket bättre i 5:an (luftfjädring på touring)
M- paket och Innovation så blir du nöjd.
Bilen säger till när det ska servas utifrån mil/ tid. En stor service kostar ca 10 k och oljeservice ca 5 k.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Tack alla!
Ja/vi har blivit lite insnöade på Toyota tjust för att de varit så underhållsfria och smidiga att äga.
Är dock riktigt sugen på 530e eller ev 330e. Gillar komforten i Bmw. Den finns inte i Toyota öht.
Vad är servicekostnader på Bmw?
Vilka paket ska man titta efter?
De flesta g30 har allt du behöver. Det som kan vara värt att tänka på är att adaptiv farthållare var tillbehör och många saknar det. Om det är nåt du vill ha alltså.

Service är dyrt men det är 24 mån 3000 mil intervall till skillnad från Toyota och Lexus som väl fortfarande har 12 mån intervall?
 

Quark

Cartier
2-Faktor
Är på gång att köpa ny bil. Vi har kört Toyota i 15 år och det har funkat klockrent utan några problem. Vi är inte så bilintresserade och då är Toyota det prefekt valet. Har däremot tröttnat lite på den något bristfälliga komforten och särskilt vägljudet då.

Har därför kollat in dessa bilar:
Lexus UX 250h
Lexus ES300
Toyota Camry
Outsider: Bmw 530e laddhybrid
Årsmodeller är 2019 och framåt.

Det ska sägas att vi ännu inte provat någon av bilarna.
Är lite sugen på Bmw men är rädd att kvalitete och driftskostnader inte är i paritet med Toyota.

Vi pendlar ca 6 mil om dagen men åker också långa sträckor emellanåt.

Tips mottages tacksamt! 🙂

IMG_2971.jpeg


IMG_2972.jpeg


IMG_2974.jpeg


IMG_2973.jpeg
Bland dessa bilar utmärker sig BMW 530e som laddhybrid.

Om detta inte är viktigt skulle jag kolla in Lexus ES, som är superbekväm. Den delar teknik med Toyota Camry, men är större, mer komfortabel och lyxigare i allmänhet.

Lexus UX har väldigt litet baksäte, men är ganska trevlig, speciellt i elversionen UX 300e som är piggare och mer bekväm, men den är svårare att få tag på och kostar lite mer.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
För vad det är värt har mina tre sista bilar varit:

- Lexus IS 250. Hade den i 6 år och utöver service hade jag en garantireparation av skrammel i backspegeln och en trasig glödlampa som jag fick betala själv.

- BMW 320 dA: Hade den i 5 år och inget utöver service.

- BMW 420 iA Gran Coupé : Haft den i över 7 år nu och inget utöver service.

Jag kan givetvis haft tur med mina två BMW men jag tror inte att du behöver vara orolig över kvaliteten. Om du överväger en Lexus UX, glöm inte att titta på bagaget. Vill minnas att det är en hög tröskel att lasta över och utrymmet är väldigt litet i förhållande till bilstorleken.
Haft en BMW 320d och farsan har haft några BMW:s också, aldrig några problem överhuvudtaget. Vet inte riktigt varför BMW fått ett så dåligt rykte - det ligger väl några modeller bak i tiden som var katastrofala som resulterat i det rykte BMW har, typ E60 M5 som hade många problem, samt 2L dieselfyran med dålig kamkedja som de fixade från och med 2011-2012 årsmodell. Jag har personligen och i familjen haft mer problem med Audi/VW-gruppen än med BMW...
 

spruff

Omega
Haft en BMW 320d och farsan har haft några BMW:s också, aldrig några problem överhuvudtaget. Vet inte riktigt varför BMW fått ett så dåligt rykte - det ligger väl några modeller bak i tiden som var katastrofala som resulterat i det rykte BMW har, typ E60 M5 som hade många problem, samt 2L dieselfyran med dålig kamkedja som de fixade från och med 2011-2012 årsmodell. Jag har personligen och i familjen haft mer problem med Audi/VW-gruppen än med BMW...
Det är väl samma med alla tyska bilar, köper man en snikmodell är dom bulletproof, köper man en ny motorfamilj eller en prestandamodell får man vara betatestare. :/
Jag skulle inte vilja äga en bmw eller mercedes hybrid tex, när garantin gått ut.
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Jag har haft 3- serien och komforten är mycket bättre i 5:an (luftfjädring på touring)
M- paket och Innovation så blir du nöjd.
Bilen säger till när det ska servas utifrån mil/ tid. En stor service kostar ca 10 k och oljeservice ca 5 k.

De flesta g30 har allt du behöver. Det som kan vara värt att tänka på är att adaptiv farthållare var tillbehör och många saknar det. Om det är nåt du vill ha alltså.

Service är dyrt men det är 24 mån 3000 mil intervall till skillnad från Toyota och Lexus som väl fortfarande har 12 mån intervall?

Bland dessa bilar utmärker sig BMW 530e som laddhybrid.

Om detta inte är viktigt skulle jag kolla in Lexus ES, som är superbekväm. Den delar teknik med Toyota Camry, men är större, mer komfortabel och lyxigare i allmänhet.

Lexus UX har väldigt litet baksäte, men är ganska trevlig, speciellt i elversionen UX 300e som är piggare och mer bekväm, men den är svårare att få tag på och kostar lite mer.

Haft en BMW 320d och farsan har haft några BMW:s också, aldrig några problem överhuvudtaget. Vet inte riktigt varför BMW fått ett så dåligt rykte - det ligger väl några modeller bak i tiden som var katastrofala som resulterat i det rykte BMW har, typ E60 M5 som hade många problem, samt 2L dieselfyran med dålig kamkedja som de fixade från och med 2011-2012 årsmodell. Jag har personligen och i familjen haft mer problem med Audi/VW-gruppen än med BMW...
På Toyota är det service varje år så det blir ju ungefär samma pengar som för Bmw. Bra tips med den adaptiva farthållaren! Det är en dealbreaker för både frugan och mig. Vi kommer ha kvar en C-hr som min pendlarbil och den har ganska mycket Lill-lull man blivit bortskämd med. Däribland den adaptiva farthållaren.

Har ju verkligen gillat Lexus och särskilt ES300. Riktigt trevliga men ganska dyra.
Jag börjar svänga mer mot Bmw nu.
Vill nog ha laddhybriden trots allt. Är det inte Toyota som utvecklat den åt BMW förresten?


Ska kränga denna nu om en timme.

IMG_2053.jpeg


Ligger ute för 83k och folk är som galna. Men man är inte rädd för att pruta för det 😉
Har just nu 53 mess med folk som skambudar.
Marketplace är fantastiskt!
 

skyseeker

Rolex
Är på gång att köpa ny bil. Vi har kört Toyota i 15 år och det har funkat klockrent utan några problem. Vi är inte så bilintresserade och då är Toyota det prefekt valet. Har däremot tröttnat lite på den något bristfälliga komforten och särskilt vägljudet då.

Har därför kollat in dessa bilar:
Lexus UX 250h
Lexus ES300
Toyota Camry
Outsider: Bmw 530e laddhybrid
Årsmodeller är 2019 och framåt.

Det ska sägas att vi ännu inte provat någon av bilarna.
Är lite sugen på Bmw men är rädd att kvalitete och driftskostnader inte är i paritet med Toyota.

Vi pendlar ca 6 mil om dagen men åker också långa sträckor emellanåt.

Tips mottages tacksamt! 🙂

IMG_2971.jpeg


IMG_2972.jpeg


IMG_2974.jpeg


IMG_2973.jpeg
Personligen hade jag tittat/provkört Lexus ES och BMW o jämfört vad är bäst för mig. Lexus/Toyota kvalite över tid är svårslagen. BMWs lite blandat, men slår garanterat inte Toyota över tid. Så beror ju lite om man tänkt ha bilen 2 år eller 10…
Hade jag valt BMW hade jag velat ha en utan M-chassie/dämpare. (Heller inte luftfjädring om jag ville behålla den längre tid). Sen är ju givetvis beg priset något att ta hänsyn till. Kan man få en bra deal på någon specifik objekt…
Service är dyrt men det är 24 mån 3000 mil intervall till skillnad från Toyota och Lexus som väl fortfarande har 12 mån intervall?
BMW har långa serviceintervall, för o få en bra kalkyl. Dock inte bra för motor. Så ska du behålla bilen längre tid så bör oljebyte ske emellan. Helst ska du ju helst hitta en där föregående ägare förstått detta 🙃
På Lexus Toyota är det ju ett icke problem och min erfarenhet är att deras servicar totalt inte kostar speciellt mycket mer eller till o med mindre.

Viktigaste efter allt. Köp den som Du känner mest för.
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
På Toyota är det service varje år så det blir ju ungefär samma pengar som för Bmw. Bra tips med den adaptiva farthållaren! Det är en dealbreaker för både frugan och mig. Vi kommer ha kvar en C-hr som min pendlarbil och den har ganska mycket Lill-lull man blivit bortskämd med. Däribland den adaptiva farthållaren.

Har ju verkligen gillat Lexus och särskilt ES300. Riktigt trevliga men ganska dyra.
Jag börjar svänga mer mot Bmw nu.
Vill nog ha laddhybriden trots allt. Är det inte Toyota som utvecklat den åt BMW förresten?


Ska kränga denna nu om en timme.

IMG_2053.jpeg


Ligger ute för 83k och folk är som galna. Men man är inte rädd för att pruta för det 😉
Har just nu 53 mess med folk som skambudar.
Marketplace är fantastiskt!
Förståeligt att det är kö på den.
Kommer inte tappa många kronor mer. Visst ingen skoj bil men sjukt ekonomisk så man kan fylla på det viktigaste kontot- alla här vet vilket :)
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Aldrig hört något sådant så det tror jag inte. BMW och Toyota har utvecklat senaste Supra/Z4 ihop. I övrigt känner jag inte till något gemensamt.
Kan mycket väl ha fel och jag kan inte ange någon källa. Hittar inget heller när jag googlar, så det är väl helt enkelt fel.
Såhär har jag hört/läst/drömt:
Toyota fick motorn till Supran från Bmw och att Bmw fick hjälp med hybridtekniken till sina bilar.
 

Quark

Cartier
2-Faktor
Kan mycket väl ha fel och jag kan inte ange någon källa. Hittar inget heller när jag googlar, så det är väl helt enkelt fel.
Såhär har jag hört/läst/drömt:
Toyota fick motorn till Supran från Bmw och att Bmw fick hjälp med hybridtekniken till sina bilar.
Jag känner inte till att BMW använder någon hybridteknik från Toyota. De är väldigt olika varandra i detta avseende, där Toyota och Lexus använder något de kallar en power split device, där förbränningsmotorn kontinuerligt samverkar med två elektriska maskiner (MG1 och MG2). BMW har en helt annan teknik för hybriddrift.

Angående Toyota Supra och BMW Z4 av senaste generationen, så har de exakt samma plattform, som utvecklats gemensamt av BMW och Toyota. Toyotan ser ut som en BMW invändigt och har till och med en BMW-växelspak.

1721234104029.png


Det enda samarbete kring motorer mellan dessa tillverkare som jag känner till gäller dieselmotorer på 2010-talet.
 
Senast ändrad:
Personligen hade jag tittat/provkört Lexus ES och BMW o jämfört vad är bäst för mig. Lexus/Toyota kvalite över tid är svårslagen. BMWs lite blandat, men slår garanterat inte Toyota över tid. Så beror ju lite om man tänkt ha bilen 2 år eller 10…
Hade jag valt BMW hade jag velat ha en utan M-chassie/dämpare. (Heller inte luftfjädring om jag ville behålla den längre tid). Sen är ju givetvis beg priset något att ta hänsyn till. Kan man få en bra deal på någon specifik objekt…

BMW har långa serviceintervall, för o få en bra kalkyl. Dock inte bra för motor. Så ska du behålla bilen längre tid så bör oljebyte ske emellan. Helst ska du ju helst hitta en där föregående ägare förstått detta 🙃
På Lexus Toyota är det ju ett icke problem och min erfarenhet är att deras servicar totalt inte kostar speciellt mycket mer eller till o med mindre.

Viktigaste efter allt. Köp den som Du känner mest för.
Aldrig hört att BMW ska byta olja innan. Skulle snarare tycka det var lite underligt om någon bytt olja supertätt och tänkt varför då? Har något strulat?.
Nya bilar säger ju till när det väl är dags utifrån användadet av bilen?
 

Quark

Cartier
2-Faktor
Aldrig hört att BMW ska byta olja innan. Skulle snarare tycka det var lite underligt om någon bytt olja supertätt och tänkt varför då? Har något strulat?.
Nya bilar säger ju till när det väl är dags utifrån användadet av bilen?
Jag tycker det är lite extremt att köra med samma olja upp till två år eller 3000 mil. Oljans volym är visserligen betydligt större än hos bilar som ska byta oftare (typiskt 6 liter i stället för 4 liter), så att föroreningarna som uppstår blir mer utspädda. Den ökade volymen innebär så klart också att det blir dyrare vid varje oljebyte, så en del av den ekonomiska fördelen med långt serviceintervall försvinner.

Jag tror faktiskt att det är bra för motorn att byta olja varje år, speciellt om man kör mycket korta sträckor. När motorn är kall tätar inte kolvringarna så bra, så det kommer ner mer bränsle i vevhuset.
 

sportbilsentusiasten

Panerai
2-Faktor
Är på gång att köpa ny bil. Vi har kört Toyota i 15 år och det har funkat klockrent utan några problem. Vi är inte så bilintresserade och då är Toyota det prefekt valet. Har däremot tröttnat lite på den något bristfälliga komforten och särskilt vägljudet då.

Har därför kollat in dessa bilar:
Lexus UX 250h
Lexus ES300
Toyota Camry
Outsider: Bmw 530e laddhybrid
Årsmodeller är 2019 och framåt.

Det ska sägas att vi ännu inte provat någon av bilarna.
Är lite sugen på Bmw men är rädd att kvalitete och driftskostnader inte är i paritet med Toyota.

Vi pendlar ca 6 mil om dagen men åker också långa sträckor emellanåt.

Tips mottages tacksamt! 🙂

IMG_2971.jpeg


IMG_2972.jpeg


IMG_2974.jpeg


IMG_2973.jpeg
Camry eller Bmw 530e
 

skyseeker

Rolex
Aldrig hört att BMW ska byta olja innan. Skulle snarare tycka det var lite underligt om någon bytt olja supertätt och tänkt varför då? Har något strulat?.
Nya bilar säger ju till när det väl är dags utifrån användadet av bilen?
Det är ett ”kommersiellt trix” att få till en bra kalkyl för förstaanvändaren.
Samma kan du se att många tillverkare inte ”rekommenderar” oljebyte i växellådan till privatpersoner (medan de ingår för vissa företagskunder).
Det är sällan det ställer till problem för förstabrukaren. Men det kommer med en sämre livslängd på drivlinan på sikt.
Jag tycker det är lite extremt att köra med samma olja upp till två år eller 3000 mil. Oljans volym är visserligen betydligt större än hos bilar som ska byta oftare (typiskt 6 liter i stället för 4 liter), så att föroreningarna som uppstår blir mer utspädda. Den ökade volymen innebär så klart också att det blir dyrare vid varje oljebyte, så en del av den ekonomiska fördelen med långt serviceintervall försvinner.

Jag tror faktiskt att det är bra för motorn att byta olja varje år, speciellt om man kör mycket korta sträckor. När motorn är kall tätar inte kolvringarna så bra, så det kommer ner mer bränsle i vevhuset.
Helt riktigt. Få ingenjörer/tekniker som skulle rekommendera så långa seviceintervall. Och som sagt inte alltid billigare per mil…
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Det är ett ”kommersiellt trix” att få till en bra kalkyl för förstaanvändaren.
Samma kan du se att många tillverkare inte ”rekommenderar” oljebyte i växellådan till privatpersoner (medan de ingår för vissa företagskunder).
Det är sällan det ställer till problem för förstabrukaren. Men det kommer med en sämre livslängd på drivlinan på sikt.

Helt riktigt. Få ingenjörer/tekniker som skulle rekommendera så långa seviceintervall. Och som sagt inte alltid billigare per mil…
Fast man kan också se det så här - när hittade du ett bevisat oljerelaterat fel sist? Nästan alltid är det ju olika former av tillverkningsfel som orsakar haverier. Sen har ju oljorna blivit mkt bättre på senare tid.

Men likt dig gör jag ändå ”onödiga” oljebyten på bilar jag tycker om. Min cab brukar gå 500 mil mellan oljebytena max.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Det är väl samma med alla tyska bilar, köper man en snikmodell är dom bulletproof, köper man en ny motorfamilj eller en prestandamodell får man vara betatestare. :/
Jag skulle inte vilja äga en bmw eller mercedes hybrid tex, när garantin gått ut.
Det är därför man i regel inte ska köpa bilar på nya plattformar, med nya drivlinor (om det är driftsäkerhet man prioriterar), detta gäller även Toyota. Deras nya V6:motor har en massa problem, men Toyota-fanboys vägrar inse det, för Toyota kan bannemig inte göra fel. Om man är okej med lite äldre teknik kan man köpa exempelvis sista årsmodellen av en plattform, a la Volvo Classic-modellerna och få en bil där större problem och barnsjukdomar fixats.

Min gamla V70 är en sådan, 2008-årsmodell, snart 20,000 mil och inga problem överhuvudtaget utöver vanliga saker man måste byta på äldre bilar (fjädrar bak, ett bromsok, skivor, generator exempelvis).
 

skyseeker

Rolex
Fast man kan också se det så här - när hittade du ett bevisat oljerelaterat fel sist? Nästan alltid är det ju olika former av tillverkningsfel som orsakar haverier. Sen har ju oljorna blivit mkt bättre på senare tid.

Men likt dig gör jag ändå ”onödiga” oljebyten på bilar jag tycker om. Min cab brukar gå 500 mil mellan oljebytena max.
Det är givetvis ibland svårt att avgöra vad som är oljerelaterade vs tillvärkningsrelaterade fel. Eller både och.
Ett exempel är väl automatlådorna från Volvo från 90/00-talet. Det rekommenderade inte oljebyte (men ingick i serviceprogrammet om du körde taxi/polis etc.) 2006 hade 60% av alla 2001or som rullat 20k mil bytt växellåda på garanti/försäkring.

Oljorna har blivit mycket bättre, men de har inte blivit fantastiska.

Sen gör ju alla som de känner bäst, men jag hade ju inte känt mig bekväm med 2år/3000 mil om jag velat behålla längre tid.
 
Fast man kan också se det så här - när hittade du ett bevisat oljerelaterat fel sist? Nästan alltid är det ju olika former av tillverkningsfel som orsakar haverier. Sen har ju oljorna blivit mkt bättre på senare tid.

Men likt dig gör jag ändå ”onödiga” oljebyten på bilar jag tycker om. Min cab brukar gå 500 mil mellan oljebytena max.
Jo och på den bilen byter du säkert oljan själv?
På en nyare bil lär brukaren vilja gå till en auktoriserad verkstad och få det rätt noterat i serviceboken.
Men köper resonemanget men jag har haft ett gäng BMW bilar (visserligen nyare) som servats utifrån intervallen och aldrig haft något problem.
Kompisen är ingenjör och har ett stort bilintressere men har aldrig nämnt detta.
Varför lägga mer pengar än vad som behövs liksom 😅
 

Chuck

Patek
2-Faktor
IMG_3768.jpeg


8 år gammal E-klass 200 d(öd). Vit, manuell och snik på alla sätt.
Jösses 140 mil är ruggit bra! 2 liter?

antar att du sitter på stora bränsletanken? Har nått minne av att E-klass erbjuder 2 varianter 59 liter vs 72 liter (rätta mig om jag har fel)


Själv passerar jag strax 14K mil (est Aug 2024) med min dieselkärra 24 månader gammel och fixar 110 mil per 62 liter.

IMG_3788.jpeg





BONUS/Spoton Elbil
Hade det inte varit för en trött filbytandes Tesla som ville spara batteri så…. 🚀
IMG_3787.jpeg
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Jo och på den bilen byter du säkert oljan själv?
På en nyare bil lär brukaren vilja gå till en auktoriserad verkstad och få det rätt noterat i serviceboken.
Men köper resonemanget men jag har haft ett gäng BMW bilar (visserligen nyare) som servats utifrån intervallen och aldrig haft något problem.
Kompisen är ingenjör och har ett stort bilintressere men har aldrig nämnt detta.
Varför lägga mer pengar än vad som behövs liksom 😅
Mellanbytet görs själv sen brukar jag köra BMW Value Service eller vad det heter varannan gång. (Bilen är äldre än 8 år)
 

skyseeker

Rolex
Jo och på den bilen byter du säkert oljan själv?
På en nyare bil lär brukaren vilja gå till en auktoriserad verkstad och få det rätt noterat i serviceboken.
Men köper resonemanget men jag har haft ett gäng BMW bilar (visserligen nyare) som servats utifrån intervallen och aldrig haft något problem.
Kompisen är ingenjör och har ett stort bilintressere men har aldrig nämnt detta.
Varför lägga mer pengar än vad som behövs liksom 😅
Hade aldrig själv köpt en beg BMW (eller annan bil med långt service intervall) som inte gjort oljebyte emellan ordinarie service (om den gått +1,5 k kmil emellan).
Men visst jag är petig. Vet att inte alla gör så.
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Det är därför man i regel inte ska köpa bilar på nya plattformar, med nya drivlinor (om det är driftsäkerhet man prioriterar), detta gäller även Toyota. Deras nya V6:motor har en massa problem, men Toyota-fanboys vägrar inse det, för Toyota kan bannemig inte göra fel. Om man är okej med lite äldre teknik kan man köpa exempelvis sista årsmodellen av en plattform, a la Volvo Classic-modellerna och få en bil där större problem och barnsjukdomar fixats.

Min gamla V70 är en sådan, 2008-årsmodell, snart 20,000 mil och inga problem överhuvudtaget utöver vanliga saker man måste byta på äldre bilar (fjädrar bak, ett bromsok, skivor, generator exempelvis).
V70 är fina grejer.
Köpte en själv i våras så jag behövde en bil att köra saker med. En ägare, 7500mil, D4 dieseln, krok, skinnklädsel. Tror faktiskt ingen suttit i baksätet? Är den rolig att köra? Inte ett dugg, men som praktiskt bil är den magisk. Om jag fyller den med vedsäckar, gräsklippare, soffor, så finns det alltid lite plats kvar. Köra 1450 km på en tank är också skoj. Om jag säljer den om några år(vilket inte kommer hända) lär värdeminskningen vara minimal.
IMG_3024.jpeg

IMG_4096.jpeg
 
Senast ändrad:

sportbilsentusiasten

Panerai
2-Faktor
V70 är fina grejer.
Köpte en själv i våras så jag behövde en bil att köra saker med. En ägare, 7500mil, D4 dieseln, krok, skinnklädsel. Tror faktiskt ingen suttit i baksätet? Är den skojig att köra? Inte ett dugg men som praktiskt bil är den magisk. Om jag fyller den med vedsäckar, gräsklippare, soffor, så finns det alltid lite plats kvar. Köra 1450 km på en tank är också skoj. Om jag säljer den om några år(vilket inte kommer hända) lär värdeminskningen vara minimal.
IMG_3024.jpeg

IMG_4096.jpeg
Bra bilar, helt klart
 

Shake&Bake

Omega
2-Faktor
Det är väl samma med alla tyska bilar, köper man en snikmodell är dom bulletproof, köper man en ny motorfamilj eller en prestandamodell får man vara betatestare. :/
Jag skulle inte vilja äga en bmw eller mercedes hybrid tex, när garantin gått ut.
M47/N47 läckte olja som en trasig oljerigg. Min 116d hade mer problem än min 120d/530/535d.
F10/f11 behöver ofta byta luftfjädringen bak relativt tidigt i sina liv (bytte på 535'an vid 10k mil. ) fördelningslådorna på tidiga modellerna är skräp.
Annars inga problem mer än slitdelar och service.
 

larkad

Omega
Är på gång att köpa ny bil. Vi har kört Toyota i 15 år och det har funkat klockrent utan några problem. Vi är inte så bilintresserade och då är Toyota det prefekt valet. Har däremot tröttnat lite på den något bristfälliga komforten och särskilt vägljudet då.

Har därför kollat in dessa bilar:
Lexus UX 250h
Lexus ES300
Toyota Camry
Outsider: Bmw 530e laddhybrid
Årsmodeller är 2019 och framåt.

Det ska sägas att vi ännu inte provat någon av bilarna.
Är lite sugen på Bmw men är rädd att kvalitete och driftskostnader inte är i paritet med Toyota.

Vi pendlar ca 6 mil om dagen men åker också långa sträckor emellanåt.

Tips mottages tacksamt! 🙂

IMG_2971.jpeg


IMG_2972.jpeg


IMG_2974.jpeg


IMG_2973.jpeg
Jag har en BMW 530e x-drive touring från år 2022 och den har fungerat perfekt. Skön komfort, kvalitetskänsla och hygglig prestanda. Kan rekommendera en sådan!
 
Topp