• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

BadkarsPiraten

Vacheron
På Toyota är det service varje år så det blir ju ungefär samma pengar som för Bmw. Bra tips med den adaptiva farthållaren! Det är en dealbreaker för både frugan och mig. Vi kommer ha kvar en C-hr som min pendlarbil och den har ganska mycket Lill-lull man blivit bortskämd med. Däribland den adaptiva farthållaren.

Har ju verkligen gillat Lexus och särskilt ES300. Riktigt trevliga men ganska dyra.
Jag börjar svänga mer mot Bmw nu.
Vill nog ha laddhybriden trots allt. Är det inte Toyota som utvecklat den åt BMW förresten?


Ska kränga denna nu om en timme.

IMG_2053.jpeg


Ligger ute för 83k och folk är som galna. Men man är inte rädd för att pruta för det 😉
Har just nu 53 mess med folk som skambudar.
Marketplace är fantastiskt!
Lexus är bra skit.
Min 2012 Lexus GS250 har i skrivande stund 100 mil kvar till att den slår om till 18k mil.
Det är en fantastisk bil som inte är perfekt på något vis men fungerar suveränt.
Bussningar, dämpare osv känns fortfarande bra.
Ingen knakande plast eller liknande i inredningen.
Bara en bil som helt enkelt fungerar och är bekväm, jag älskar den och har inget behov att byta ut den och när jag väl gör det blir det Lexus igen utan tvekan.
 

ante_77

Panerai
2-Faktor
Lexus är bra skit.
Min 2012 Lexus GS250 har i skrivande stund 100 mil kvar till att den slår om till 18k mil.
Det är en fantastisk bil som inte är perfekt på något vis men fungerar suveränt.
Bussningar, dämpare osv känns fortfarande bra.
Ingen knakande plast eller liknande i inredningen.
Bara en bil som helt enkelt fungerar och är bekväm, jag älskar den och har inget behov att byta ut den och när jag väl gör det blir det Lexus igen utan tvekan.

Synd bara att man inte har GS’en kvar. Tycker inte alls om utseendet på ES. Sedan finns ju LS, men då börjar det kosta.

NX är en ganska lagom Lexus i min mening
 

Quark

Cartier
2-Faktor
Synd bara att man inte har GS’en kvar. Tycker inte alls om utseendet på ES. Sedan finns ju LS, men då börjar det kosta.

NX är en ganska lagom Lexus i min mening
GS var dessutom en prestandamodell, med bakhjulsdrift och starka drivlinor (450h samt GS F med V8), vilket inte ES är. ES är betydligt mer komfortinriktad.


Den Lexusmodell som jag saknar mest är IS. Den säljs forfarande utanför Europa, men är i grunden samma bil sedan generation 3 lanserades 2013.


Vi behöver en ny IS, helst en prestandamodell med eldrift. Den borde kanske heta IZ då. IZ F med 500+ hästkrafter skulle kunna vara en konkurrent till i4 M50, eller rent av en framtida eldriven M3. Om en sådan lanseras är det stor sannolikhet att jag byter tillbaka till Lexus direkt.
 
Senast ändrad:

Chuck

Patek
2-Faktor
På tal om Lexus lillebror.Fick möjligheten att åka Toyota Camry alldeles nyligen, måste säga att jag blev imponerad av komforten och upplevd byggkvalitet, varför säljs den inte i Sverige mer?
IMG_3790.jpeg
 

Quark

Cartier
2-Faktor
På tal om Lexus lillebror.Fick möjligheten att åka Toyota Camry alldeles nyligen, måste säga att jag blev imponerad av komforten och upplevd byggkvalitet, varför säljs den inte i Sverige mer?
IMG_3790.jpeg
Ja, den har tydligen försvunnit nyligen.

Ärligt talat så var det en överaskning att att lanserades i Europa efter att ha varit borta i många år.

Jag gillar biltypen, men det är tyvärr inte många som gör det.
 

JeppeH

Omega
Jösses 140 mil är ruggit bra! 2 liter?

antar att du sitter på stora bränsletanken? Har nått minne av att E-klass erbjuder 2 varianter 59 liter vs 72 liter (rätta mig om jag har fel)


Själv passerar jag strax 14K mil (est Aug 2024) med min dieselkärra 24 månader gammel och fixar 110 mil per 62 liter.

IMG_3788.jpeg





BONUS/Spoton Elbil
Hade det inte varit för en trött filbytandes Tesla som ville spara batteri så…. 🚀
IMG_3787.jpeg

Så här, lite dopat är det ju.. De gånger jag åkt runt 140 mil på en tank har jag gjort många jobbresor på landsväg i inlandet (västerbotten, lappland, norrbotten) och cruisat i 90-110 med tom bil. Vid just tankningen på bild fick jag i 73 liter vilket ger 0,52 l milen vilket är bra för en 8 år gammal tung stor bil. Men som sagt lilla motorn och manuell gör nog sitt till.

När jag kör mer blandat, drar släp några svängar till bygghandeln och återvinningen m.m., kör grejer till stugan, matar E4 osv. kommer jag runt 125-130 mil. Men alltid under 0,6 i snitt sommartid.

Du verkar ju ligga på 0,56 och det är väl bra? du kör kanske mer blandat och "inspirerat" än jag gör? :) Mina 136 hästar inbjuder inte till några trafikljusrace
 

OddD

Panerai
2-Faktor
På tal om Lexus lillebror.Fick möjligheten att åka Toyota Camry alldeles nyligen, måste säga att jag blev imponerad av komforten och upplevd byggkvalitet, varför säljs den inte i Sverige mer?
IMG_3790.jpeg

Dom som man ser ute i trafik är ju mest taxibilar och en och annan med äldre ägare.

Då taxi räknat hem den, så borde man kunna få en bra totalekonomi på den.
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
På tal om Lexus lillebror.Fick möjligheten att åka Toyota Camry alldeles nyligen, måste säga att jag blev imponerad av komforten och upplevd byggkvalitet, varför säljs den inte i Sverige mer?
IMG_3790.jpeg

Dom som man ser ute i trafik är ju mest taxibilar och en och annan med äldre ägare.

Då taxi räknat hem den, så borde man kunna få en bra totalekonomi på den.

Jag gillar lite större sedaner och uppskattar Toyotas kvalitet. Då är Camry och Lexus bra alternativ.
Att taxi gillar dessa bilar är också ett stort plus.

Kan dock inte sluta tänka på Bmw,s laddhybrider. Gillar inte att den adaptiva farthållaren är tillval är standard. Det begränsar urvalet lite.
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Jag gillar lite större sedaner och uppskattar Toyotas kvalitet. Då är Camry och Lexus bra alternativ.
Att taxi gillar dessa bilar är också ett stort plus.

Kan dock inte sluta tänka på Bmw,s laddhybrider. Gillar inte att den adaptiva farthållaren är tillval är standard. Det begränsar urvalet lite.
Köp den här så kan vi leka SÄPO/Civilare ihop :)
Väldigt roligt att folk saktar in lite innan de kör om mig på motorvägen.
Skärmavbild 2024-07-18 kl. 12.32.01.png
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
V70 är fina grejer.
Köpte en själv i våras så jag behövde en bil att köra saker med. En ägare, 7500mil, D4 dieseln, krok, skinnklädsel. Tror faktiskt ingen suttit i baksätet? Är den rolig att köra? Inte ett dugg, men som praktiskt bil är den magisk. Om jag fyller den med vedsäckar, gräsklippare, soffor, så finns det alltid lite plats kvar. Köra 1450 km på en tank är också skoj. Om jag säljer den om några år(vilket inte kommer hända) lär värdeminskningen vara minimal.
IMG_3024.jpeg

IMG_4096.jpeg
Tråkiga men solida, praktiska och sköna på långresor, tillförlitiga också. Du kan stöta på problem men oftast är det småsaker. Här är min V70 2.4 Classic med 5-vxl manuell låda. Ganska fräsch är den :) Köpte den av en gammal gumma som bara körde cirka 400 mil per år under tiden hon hade den. Tidigare ägaren var en 70-något år gammal gubbe som köpte den ny.

1721301615904.png

1721301638822.png
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Blev suv denna gång eftersom frugan tjatat.
Och en rolig sådan!
Cupra Ateca

IMG_6532.jpeg
Finns Seat kvar som bilmärke eller heter allt Cupra numera?
Inom VAG tycker jag Cupra/Skoda verkar mee framåt än de andra märkena. Verkar inte så styrda.

Edit;
 
Senast ändrad:

alfgren

Rolex
2-Faktor
Finns Seat kvar som bilmärke eller heter allt Cupra numera?
Inom VAG tycker jag Cupra/Skoda verkar mee framåt än de andra märkena. Verkar inte så styrda.
Verkar som att Cupra blir allt eldrivet och Seat fossilarna. Tanken var nog att de senare skulle fasas ut men det verkar som att omställningen inte riktigt går så fort som man trodde för 2 år sen. Jag tror Seat klarade sig precis på mållinjen.
 

Quark

Cartier
2-Faktor
Självklart vill man ha en LS.
Men verkligheten kommer i vägen och det blir aldrig någon LS… tyvärr.

Garaget är ju i tillägg för litet och ett nytt garage är inte heller gratis b
LC är precis lika bra, eller rent av bättre, om man klarar sig utan baksäte. Det är nog den bästa bil jag kört. Eftersom den är nästan en halvmeter kortare passar den i fler garage. Jag tycker faktiskt att den senaste generationen LS är lite sämre än den innan, i vissa avseenden. Stolarna är inte lika fantastiskt rymliga, och motorljudet är mer påträngande. Men den nya är mer engagerande att köra. LC är dock enligt mig den bästa allround-bilen, om man har råd och som sagt klarar sig utan baksäte. Vid lugn körning är den så fantastiskt bekväm och förfinad. Men när man gasar på blir den lite av ett vilddjur, åtminstone med V8. Fullgasacceleration ger däcktjut vid varje växling. Jag har inte kört hybridversionen, med den är nog betydligt beskedligare.

Tyvärr går inte LC att beställa ny i Sverige, men det finns ju begagnade.

Här är en bra video som förklarar varför man ska passa på att skaffa en LC.
 
Senast ändrad:
Ja än så länge känns den solid, byggd i GBG december -12. En bil från en annan era.
inte exakt i frågeställningen men väl Volvo tänker jag.

En bekant är sugen på en xc70 2.5T som andra bil, kör en del längre sträckor och utöver att den drar en del bör man vara försiktig när de börjar närma sig 35k/mil och har en runt 20 år på nacken eller är de driftsäkra?

Någon skillnad på automat/manuell vad gäller hållbarhet och hur är det med Haldex?
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
inte exakt i frågeställningen men väl Volvo tänker jag.

En bekant är sugen på en xc70 2.5T som andra bil, kör en del längre sträckor och utöver att den drar en del bör man vara försiktig när de börjar närma sig 35k/mil och har en runt 20 år på nacken eller är de driftsäkra?

Någon skillnad på automat/manuell vad gäller hållbarhet och hur är det med Haldex?
Oj ingen aning.
Kör kanske 500-600 mil/år och har ingen koll på teknik 😅

Edit;
Det här forumet vet nog;

 
Senast ändrad:

alfgren

Rolex
2-Faktor
En bekant är sugen på en xc70 2.5T som andra bil, kör en del längre sträckor och utöver att den drar en del bör man vara försiktig när de börjar närma sig 35k/mil och har en runt 20 år på nacken eller är de driftsäkra?
Det går liksom inte att svara på det. Den kan vara hur välskött som helst, eller rasa om två dagar. Mycket fel på begagnade bilar kommer ojämnt. Nåt år kan det vara jätteproblem, nästa år går den utan så mycket som en nysning. Generellt brukar XC70 åtminstone ha "hanterbara" reparationskostnader. Det är sällan något blir galet dyrt.

Den manuella lådan är betydligt snålare i stadstrafik men båda håller bra är min bild.
 

Tapiren

Cartier
Haft en BMW 320d och farsan har haft några BMW:s också, aldrig några problem överhuvudtaget. Vet inte riktigt varför BMW fått ett så dåligt rykte - det ligger väl några modeller bak i tiden som var katastrofala som resulterat i det rykte BMW har, typ E60 M5 som hade många problem, samt 2L dieselfyran med dålig kamkedja som de fixade från och med 2011-2012 årsmodell. Jag har personligen och i familjen haft mer problem med Audi/VW-gruppen än med BMW...
Nu är väl inte Audi/VW bästa referensen om man vill jämföra hög kvalitet… ;)

Men det kan nog vara lite ojämnt med BMW, jag tycker mer eller mindre alla jag känner som kört nyare BMW haft jättemycket problem redan tidigt i bilarnas liv, inga motorras men mer eller mindre svårlösta och återkommande bekymmer med varningslampor och annat småstrul.

Toyota är otroligt mycket mer stabila och jämna kvalitetsmässigt även om de också går sönder, såklart.
 
Det går liksom inte att svara på det. Den kan vara hur välskött som helst, eller rasa om två dagar. Mycket fel på begagnade bilar kommer ojämnt. Nåt år kan det vara jätteproblem, nästa år går den utan så mycket som en nysning. Generellt brukar XC70 åtminstone ha "hanterbara" reparationskostnader. Det är sällan något blir galet dyrt.

Den manuella lådan är betydligt snålare i stadstrafik men båda håller bra är min bild.
Nä förstår det, tänkte mest om det är något som är lite ”allmänt” känt på dessa som det kan vara ibland. Sedan är ju gamla bilar som de är så klart ☺️

Men låter ju som att man kanske inte behöver avråda honom alltför mycket då 👍😆 själv föreslog jag ju en Accord type S dock helt annan typ av bil så var väl inte så intressant haha
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Nä förstår det, tänkte mest om det är något som är lite ”allmänt” känt på dessa som det kan vara ibland. Sedan är ju gamla bilar som de är så klart ☺️

Men låter ju som att man kanske inte behöver avråda honom alltför mycket då 👍😆 själv föreslog jag ju en Accord type S dock helt annan typ av bil så var väl inte så intressant haha
Att jag tror på modellen som bra köp kan dock kanske illustreras av att jag faktiskt köpte en själv för tre dagar sen ;)
1721379561834.png
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Jag har en granne en bit bort som levt över sina tillgångar i flera år nu, men idag så kom verkligheten ikapp honom. Betalar man inte leasingavgiften så kommer Kronofogden och tar tillbaka den fina Volvon. Läckert hur bärgaren kunde fälla ut och ner flaket i 90 grader och vinscha upp den låsta bilen. Han lämnade med andra ord inte ifrån sig bilen frivilligt ... ;)
Bärgning 2024-05-29.jpg

Andra gången på kort tid som dom hämtar en bil på våran gata. Dock inte Kronofogden den här gången utan en skrotbil som i över 10 år har stått och rostat på uppfarten till ett hus som nu ska säljas. Vi grannar kommer inte att sakna den ... ;)
Skrotbil 2024-07-19.jpg
 
Senast ändrad:
Topp