• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

alfgren

Rolex
2-Faktor
Andra gången på kort tid som dom hämtar en bil på våran gata. Dock inte Kronofogden den här gången utan en skrotbil som i över 10 år har stått och rostat på uppfarten till ett hus som nu ska säljas. Vi grannar kommer inte att sakna den ... ;)
Skrotbil 2024-07-19.jpg
”Jag kommer fixa den, jag lovar”
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Andra gången på kort tid som dom hämtar en bil på våran gata. Dock inte Kronofogden den här gången utan en skrotbil som i över 10 år har stått och rostat på uppfarten till ett hus som nu ska säljas. Vi grannar kommer inte att sakna den ... ;)
Skrotbil 2024-07-19.jpg
Köp, vitlasera och skriv Carpe Diem på den. Sälj den som shabby-chic till premium.
Varsågod.
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
På Toyota är det service varje år så det blir ju ungefär samma pengar som för Bmw. Bra tips med den adaptiva farthållaren! Det är en dealbreaker för både frugan och mig. Vi kommer ha kvar en C-hr som min pendlarbil och den har ganska mycket Lill-lull man blivit bortskämd med. Däribland den adaptiva farthållaren.

Har ju verkligen gillat Lexus och särskilt ES300. Riktigt trevliga men ganska dyra.
Jag börjar svänga mer mot Bmw nu.
Vill nog ha laddhybriden trots allt. Är det inte Toyota som utvecklat den åt BMW förresten?


Ska kränga denna nu om en timme.

IMG_2053.jpeg


Ligger ute för 83k och folk är som galna. Men man är inte rädd för att pruta för det 😉
Har just nu 53 mess med folk som skambudar.
Marketplace är fantastiskt!
Fick den här listan; har ej källa på den men;
Inte en enda Toyota med på listan.
IMG_4143.jpeg
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
En 2005a, manuell 2.5t. 23k mil. Passar mig perfekt då skatten är hälften mot dieseln och den kommer inte användas så mycket per år. Främst för att dra släp och så 1 gång i veckan när vi båda behöver åka till kontoret.
Semesterbil ju, bara slänga in en 105cm madrass och så åker ni iväg.
Till Lofoten kanske?
(Lånade bilder från kompis som skickar massa obehagliga bilder till mig som jobbar..)
IMG_1425.jpeg
IMG_1466.jpeg

IMG_1420.jpeg
 

Dr. D

Patek
2-Faktor

Här är länken.
Lite irriterande att inte källan nämns.
Köpa bil, särskilt begagnad, är väl alltid lite gamling?
Såg att min förra bil var på listan, ägde den i nio år, inte ett fel---tills sistan månaden då jag var tvungen att byta batteri, vänster spindelled :)
 

Moorflax

Patek
2-Faktor

Här är länken.
Lite irriterande att inte källan nämns.
Köpa bil, särskilt begagnad, är väl alltid lite gamling?
Såg att min förra bil var på listan, ägde den i nio år, inte ett fel---tills sistan månaden då jag var tvungen att byta batteri, vänster spindelled :)
Hittade denna: https://m.carcomplaints.com/

IMG_2997.png


Klickar man på ”Worst vehicles” så finns två Toyota på topp 20-listan. En Rav4 -2019 på plats tre och en 07:ans Camry på plats 20.
Kan bero på att det finns många Toyota i usa men å andra sidan fins det många Lexus där också. (Nästan inga inrapporterade fel på någon modell)
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Hittade denna: https://m.carcomplaints.com/

IMG_2997.png


Klickar man på ”Worst vehicles” så finns två Toyota på topp 20-listan. En Rav4 -2019 på plats tre och en 07:ans Camry på plats 20.
Kan bero på att det finns många Toyota i usa men å andra sidan fins det många Lexus där också. (Nästan inga inrapporterade fel på någon modell)
Min far sa alltid att man ska köpa sista årgången av en modell, då har de lärt sig bygga den, fixat alla felkonstruktioner, bytt underleverantörer som inte hållit måttet.
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Min far sa alltid att man ska köpa sista årgången av en modell, då har de lärt sig bygga den, fixat alla felkonstruktioner, bytt underleverantörer som inte hållit måttet.
Min pappa sa samma sak 🙂
Tänker man efter så stämmer det bra. Volvo 240 och 740 Classic tex.

Sökte på min Prius från 2010(första årsmodellen av den varianten) jag nyss sålde.
Den hade väldigt många klagomål på att lacken lossnade på vita bilar. Något som också hände mig.

IMG_2999.jpeg


Min bil nedan.

IMG_2923.jpeg


Köpte bättringsfärg och kunde fixa det någorlunda.
 
inte exakt i frågeställningen men väl Volvo tänker jag.

En bekant är sugen på en xc70 2.5T som andra bil, kör en del längre sträckor och utöver att den drar en del bör man vara försiktig när de börjar närma sig 35k/mil och har en runt 20 år på nacken eller är de driftsäkra?

Någon skillnad på automat/manuell vad gäller hållbarhet och hur är det med Haldex?

Min syster har en hästhobby. Hon har köpt ett par begagnade Volvo genom åren som hon dragit hästtransport efter och allt vad det innebär med hästägande. Nu kör hon en XC70 från 2013 med stora D5:an. Den har varit helt problemfri med över 23000 mil idag frånsett att en multirem gick av i våras. Jag hade fixat att skivorna slagit sig något, men det är inget min syster bryr sig om om hon ens är medveten om det. Bilen är fräsch exteriört som interiört trots att den står utomhus i ur och skur. Ingen rost någonstans. En riktig arbetshäst.

Innan dess hade hon en V70 med bensinmotor. Den drog en del bensin, men var driftsäker den också med ca 45 000 mil på mätaren. Kosmetiskt var ratten nött vid de miltalen och den hade kanske behövt lite kärlek på sina håll. Det var en riktig slit och släng bil. Den hade säkert gått över 30 000 mil när hon tog över den. Jag övertygade henne att köpa ovan nämnda för att det var ett fint exemplar med fin ägare och service historik.

En vän har ägt generationen XC70 innan syrrans. Han köpte den begagnad av en äldre herre med låga mil. Den har han fått lägga en del pengar på initialt men har nu över 25 000 mil på mätaren och han har inga avsikter på att sälja den. Han är jättenöjd med bilen trots ett instrumenthuset nu slutat att fungera. Fördelen med gamla Volvo är att det finns mycket kunskap om dem och folk som kan skruva i dem samt reservdelar om inte från Volvo så på bilskrotar. Finns också företag som kan reparera kombi instrument etc.
 

Gabriel90

Panerai
Verkar som att Cupra blir allt eldrivet och Seat fossilarna. Tanken var nog att de senare skulle fasas ut men det verkar som att omställningen inte riktigt går så fort som man trodde för 2 år sen. Jag tror Seat klarade sig precis på mållinjen.

Pratade med vår lokala seat handlare.
Alla seat butiker blir Cupra.. och cupra fortsätter tillverka deras bilar.

Seat slutar tillverka bilar förutom ibiza och elscootrar.. numera tydligen.
 

Gabriel90

Panerai
Finns Seat kvar som bilmärke eller heter allt Cupra numera?
Inom VAG tycker jag Cupra/Skoda verkar mee framåt än de andra märkena. Verkar inte så styrda.

Edit;
Ja cupra är roliga.. känns mer vågat och kör lite eget race men under kontrollerade former såklart.
 

Tapiren

Cartier
Fast man kan också se det så här - när hittade du ett bevisat oljerelaterat fel sist? Nästan alltid är det ju olika former av tillverkningsfel som orsakar haverier. Sen har ju oljorna blivit mkt bättre på senare tid.

Men likt dig gör jag ändå ”onödiga” oljebyten på bilar jag tycker om. Min cab brukar gå 500 mil mellan oljebytena max.
BMW N57 hade väl en del problem med utspädd olja som orsakade haverier, men jag håller med om att det är ovanligt.

Sen vet vi väl inte om BMW:s alla rasade kamkedjor på fyrorna hade varit färre med kortare intervall på oljebytet. Detsamma gäller väl diverse Mercedes/VAG som haft problem med kedjorna, men det är nog lika mycket konstruktionsfel som något annat.
 

Edin

Panerai
Att jag tror på modellen som bra köp kan dock kanske illustreras av att jag faktiskt köpte en själv för tre dagar sen ;)
1721379561834.png

Köpte själv en V70 2.4t från 2002 för nån månad sen som funkar klockrent efter sina 26’ mil. Lite tickande och lite rost på framskärmarna men hey, gav 10.000 för den och allt funkar förutom larmet. Upptäckte även i veckan att GPSen funkar men var urkopplad då jag skulle montera en bluemusic+ bluetooth/headset. Varför den inte funka var för att det redan satt en där (dock utan headset) utan Y-adapter.

Vill du ha en som kan streama musik är den din för fraktkostnaden @alfgren. 😉

IMG_9445.jpeg
 
Senast ändrad:

Moorflax

Patek
2-Faktor
På tal om Lexus lillebror.Fick möjligheten att åka Toyota Camry alldeles nyligen, måste säga att jag blev imponerad av komforten och upplevd byggkvalitet, varför säljs den inte i Sverige mer?
IMG_3790.jpeg

Ja, den har tydligen försvunnit nyligen.

Ärligt talat så var det en överaskning att att lanserades i Europa efter att ha varit borta i många år.

Jag gillar biltypen, men det är tyvärr inte många som gör det.

Det blir nog en Toyota som det ser ut. Frågan är bara vilken?
Har kört allt från Yaris till Camry.
Camryn var en trevlig upplevelse men ska nog gå på årsmodellen efter om det blir ett köp. En något uppdaterad skärm och rattvärme blev standard då.

Yaris går bort. För liten och för surrig.
Corollas 2,0 kan funka. Rätt pigg.

Kanske slutar det med att vi köper ytterligare en C-hr. Klena motorer men bra bilar som bara går och går.

Får jag bestämma, men det får jag oftast inte, så kör vi på Camry.
Tycker inte det är värt pengarna att gå över till Lexus.
 
Det blir nog en Toyota som det ser ut. Frågan är bara vilken?
Har kört allt från Yaris till Camry.
Camryn var en trevlig upplevelse men ska nog gå på årsmodellen efter om det blir ett köp. En något uppdaterad skärm och rattvärme blev standard då.

Yaris går bort. För liten och för surrig.
Corollas 2,0 kan funka. Rätt pigg.

Kanske slutar det med att vi köper ytterligare en C-hr. Klena motorer men bra bilar som bara går och går.

Får jag bestämma, men det får jag oftast inte, så kör vi på Camry.
Tycker inte det är värt pengarna att gå över till Lexus.
Rav4 (GR om du har råd) eller Corolla Cross. Du kommer inte ångra dig.
 

wlk

Omega
Jag har fått möjligheten att köpa en ny Subaru Outback XFuel Field till ett väldigt bra pris. Rent bilmässigt passar det perfekt som en aktiv familjekombi men är det något jag bör tänka på?

Både modellen men vi har också varit nere i dubbla elbilsträsket och därmed tappat lite koll på fossildrivet (lagar och regler etc.).
Räknar med att byta bort en elbil oavsett.
 

ante_77

Panerai
2-Faktor
Det blir nog en Toyota som det ser ut. Frågan är bara vilken?
Har kört allt från Yaris till Camry.
Camryn var en trevlig upplevelse men ska nog gå på årsmodellen efter om det blir ett köp. En något uppdaterad skärm och rattvärme blev standard då.

Yaris går bort. För liten och för surrig.
Corollas 2,0 kan funka. Rätt pigg.

Kanske slutar det med att vi köper ytterligare en C-hr. Klena motorer men bra bilar som bara går och går.

Får jag bestämma, men det får jag oftast inte, så kör vi på Camry.
Tycker inte det är värt pengarna att gå över till Lexus.

C-HR provkörde jag en vinter. Det blev en sväng runt kvarteret och in till bilhandlaren och bestämde mig för att det i alla fall inte blir en C-HR.
Bullrig som få i kupén
 
Topp