• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

alfgren

Rolex
2-Faktor
Jag har fått möjligheten att köpa en ny Subaru Outback XFuel Field till ett väldigt bra pris. Rent bilmässigt passar det perfekt som en aktiv familjekombi men är det något jag bör tänka på?

Både modellen men vi har också varit nere i dubbla elbilsträsket och därmed tappat lite koll på fossildrivet (lagar och regler etc.).
Räknar med att byta bort en elbil oavsett.
Inga konstigheter
 
  • Love
Reactions: wlk

Moorflax

Patek
2-Faktor
C-HR provkörde jag en vinter. Det blev en sväng runt kvarteret och in till bilhandlaren och bestämde mig för att det i alla fall inte blir en C-HR.
Bullrig som få i kupén
Vi har ägt en C-hr i ca fem år nu. Kan bara hålla med, den är rejält bullrig. Åker ner till Skåne, ca 60 mil, ibland. Är helt slut efter den resan. För övrigt så har den funkat bra. Inga problem öht.
Kostar inte en begagnad Camry över 300k? Lexus NX finns för mindre än det.
Vi har ju inte provat NX ännu. Gillar sedaner mer men kan absolut tänka om. Lexus infotainmentsystem har fått mycket kritik, men jag har ju inte testat ännu.

Camryn kan man få för runt 300 och då är det den lite uppdaterade varianten som kom 2021.

Denna Nx är intressant.


IMG_3079.jpeg


Har även börjat snegla på Kia Xceed. En sådan från 20-21, fullsmetad och lågmilad kan man få för 240-250k.
Har aldrig gillat Kia men kanske dags att tänka om?
Verkar inte ha några större sjukdomar när jag googlar på modellen.
Någon som har input?

IMG_3080.jpeg
 

Quark

Cartier
2-Faktor
Vi har ju inte provat NX ännu. Gillar sedaner mer men kan absolut tänka om. Lexus infotainmentsystem har fått mycket kritik, men jag har ju inte testat ännu.

Camryn kan man få för runt 300 och då är det den lite uppdaterade varianten som kom 2021.
Lexus har fått en del kritik för sin infotainment genom åren, främst för att de använt dåliga pekdon, och i vissa fall för att det helt enkelt varit för olikt premiumtyskarnas system.

Jag har levt med ett flertal generationer av Lexus system.

På 00-talet hade de pekskärm innan de flesta hade det, och då fick de kritik för att det var oergonomiskt att peta på en skärm när man kör, och för att skärmen blev kladdig. Jag tyckte det fungerade bra.

Sedan tog de bort pekskärmen och bytte till en musliknande styrning, ungefär när alla andra började med pekskärm. Det var en försämring och de fick berättigad kritik för det.

Gemensamt för dessa system var dock att de var fokuserade på det viktiga, till skillnad från dagens överlastade system.

Nu har Lexus (och Toyota) gått tillbaka till pekskärm, och blivit lite mer lika alla andra. Systemen är överlastade med menyer och visning av mer eller mindre viktig information hos alla tillverkare numera. Så jag har faktiskt inte noterat så mycket kritik mot Lexus infotainment på senare år.

Och kritiken mot Lexus har ofta varit i jämförelse med Audi, BMW och Mercedes. Toyota jämförs sällan med dessa, men om det gjordes tror jag Toyota skulle få samma kritik som Lexus. Jag uppfattar inte Toyotas system som bättre än Lexus, vid jämförelse inom samma generation.

Vilket system har du i din C-HR?

Men med det sagt, Lexus NX generation 1 (2014-2021) har så vitt jag vet i samtliga årsmodeller ett system som styrs med mus/styrplatta. Toyota Camry har på sista årsmodellerna Toyotas och Lexus modernare system med pekskärm. Lexus NX generation 2 har så klart också detta modernare system.

Så jag rekommenderar att du kollar in systemen personligen innan du låter infotainment vara en parameter i valet mellan NX och Camry.
 
Senast ändrad:

Moorflax

Patek
2-Faktor
Lexus har fått en del kritik för sin infotainment genom åren, främst för att de använt dåliga pekdon, och i vissa fall för att det helt enkelt varit för olikt premiumtyskarnas system.

Jag har levt med ett flertal generationer av Lexus system.

På 00-talet hade de pekskärm innan de flesta hade det, och då fick de kritik för att det var oergonomiskt att peta på en skärm när man kör, och för att skärmen blev kladdig. Jag tyckte det fungerade bra.

Sedan tog de bort pekskärmen och bytte till en musliknande styrning, ungefär när alla andra började med pekskärm. Det var en försämring och de fick berättigad kritik för det.

Gemensamt för dessa system var dock att de var fokuserade på det viktiga, till skillnad från dagens överlastade system.

Nu har Lexus (och Toyota) gått tillbaka till pekskärm, och blivit lite mer lika alla andra. Systemen är överlastade med menyer och visning av mer eller mindre viktig information hos alla tillverkare numera. Så jag har faktiskt inte noterat så mycket kritik mot Lexus infotainment på senare år.

Och kritiken mot Lexus har ofta varit i jämförelse med Audi, BMW och Mercedes. Toyota jämförs sällan med dessa, men om det gjordes tror jag Toyota skulle få samma kritik som Lexus. Jag uppfattar inte Toyotas system som bättre än Lexus, vid jämförelse inom samma generation.

Vilket system har du i din C-HR?

Men med det sagt, Lexus NX generation 1 (2014-2021) har så vitt jag vet i samtliga årsmodeller ett system som styrs med mus/styrplatta. Toyota Camry har på sista årsmodellerna Toyotas och Lexus modernare system med pekskärm. Lexus NX generation 2 har så klart också detta modernare system.

Så jag rekommenderar att du kollar in systemen personligen innan du låter infotainment vara en parameter i valet mellan NX och Camry.
Jag har något system utan knappar. Det är dessutom segt och lite rörigt. Tyckte inte att systemet i Camryn var fantastiskt heller.

I Nx:en från -17 jag postade ovan har någon form av ratt.

IMG_3084.png


Det går att lära sig leva med alla dessa system. Kanske ska ta omvägen om Varberg på vägen hem och kolla in Nx?! 🤔
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Lexus har fått en del kritik för sin infotainment genom åren, främst för att de använt dåliga pekdon, och i vissa fall för att det helt enkelt varit för olikt premiumtyskarnas system.

Jag har levt med ett flertal generationer av Lexus system.

På 00-talet hade de pekskärm innan de flesta hade det, och då fick de kritik för att det var oergonomiskt att peta på en skärm när man kör, och för att skärmen blev kladdig. Jag tyckte det fungerade bra.

Sedan tog de bort pekskärmen och bytte till en musliknande styrning, ungefär när alla andra började med pekskärm. Det var en försämring och de fick berättigad kritik för det.

Gemensamt för dessa system var dock att de var fokuserade på det viktiga, till skillnad från dagens överlastade system.

Nu har Lexus (och Toyota) gått tillbaka till pekskärm, och blivit lite mer lika alla andra. Systemen är överlastade med menyer och visning av mer eller mindre viktig information hos alla tillverkare numera. Så jag har faktiskt inte noterat så mycket kritik mot Lexus infotainment på senare år.

Och kritiken mot Lexus har ofta varit i jämförelse med Audi, BMW och Mercedes. Toyota jämförs sällan med dessa, men om det gjordes tror jag Toyota skulle få samma kritik som Lexus. Jag uppfattar inte Toyotas system som bättre än Lexus, vid jämförelse inom samma generation.

Vilket system har du i din C-HR?

Men med det sagt, Lexus NX generation 1 (2014-2021) har så vitt jag vet i samtliga årsmodeller ett system som styrs med mus/styrplatta. Toyota Camry har på sista årsmodellerna Toyotas och Lexus modernare system med pekskärm. Lexus NX generation 2 har så klart också detta modernare system.

Så jag rekommenderar att du kollar in systemen personligen innan du låter infotainment vara en parameter i valet mellan NX och Camry.
Jag har Lexus ”ökända” infotainmentsystem med muspekaren i min GS.
Den har fått mycket oförtjänt skit tycker jag. De som klagar är bara gnällspikar.
Nej, den är inte bra. Men man vänjer sig och då blir den acceptabel/OK.
 

Quark

Cartier
2-Faktor
Jag har något system utan knappar. Det är dessutom segt och lite rörigt. Tyckte inte att systemet i Camryn var fantastiskt heller.

I Nx:en från -17 jag postade ovan har någon form av ratt.

IMG_3084.png


Det går att lära sig leva med alla dessa system. Kanske ska ta omvägen om Varberg på vägen hem och kolla in Nx?! 🤔
Ja, det där vredet är en variant på den musstyrning jag snackade om. Musen/pekplattan kom ofta med det mest avancerade infotainmentsystemet och ljudsystem från Mark Levinson. Lägre utrustningsnivåer fick ibland hålla tillgodo med ett vred, som jag personligen knappt har någon erfarenhet av.

Men som flera av er skriver, det går att vänja sig vid dessa system, och det skulle förvåna mig om särskilt många tycker att de är en deal breaker om man gillar bilen i övrigt.
 

Quark

Cartier
2-Faktor
Jag har Lexus ”ökända” infotainmentsystem med muspekaren i min GS.
Den har fått mycket oförtjänt skit tycker jag. De som klagar är bara gnällspikar.
Nej, den är inte bra. Men man vänjer sig och då blir den acceptabel/OK.
Jag vande mig också vid musen. Dagens system kan ju så mycket mer, men ibland saknar jag det mer slimmade fokus som gårdagens infotainment hade. Det var media, navigator och inte så mycket annat. VIsst, funktionaliteten för media och navigation var mycket sämre, men det var inte så plottrigt som i min BMW i4. Viktig information är utspridd i en uppsättning widgets som man får scrolla fram en eller två i taget. Jag är övertygad om att det går att skapa en bättre överblick som inte kräver så mycket interaktion.
 

Anders Forsberg

Vacheron
2-Faktor
Haha, hur går det för dig? Jag har åkt på en hel del grejer tyvärr :eek:

Tråkigt! :(
Vad är det som knasat?

Min har faktiskt bara gått och gått.
Klart det finns något enstaka som varit värt att se över, men jag är överlag okej med vissa tillkortakommanden på en tjugo år gammal bil som knappt kostade något.

Blir också ofta den bilen vi väljer när vi ska ut ock åka, eftersom den är förbannat bekväm.
Den modernare japanaren har väl en tredjedel i bränslekostnad, men hur jävla skoj är det?
 

Eerik

Omega
2-Faktor
Cirka 500 mil på knappt 3 månader med 335:an. Mycket nöjd med bilen som nu rullat 22000 mil.

IMG_1700.jpeg


Porschen används alldeles för sällan så den ska nog säljas under 2025. Bilen är faktiskt alldeles för snabb för mig och våra vägar. Har kört den max 40 mil i år.

Nu 7600 mil.

IMG_1794.jpeg


///E
 
Cirka 500 mil på knappt 3 månader med 335:an. Mycket nöjd med bilen som nu rullat 22000 mil.

IMG_1700.jpeg


Porschen används alldeles för sällan så den ska nog säljas under 2025. Bilen är faktiskt alldeles för snabb för mig och våra vägar. Har kört den max 40 mil i år.

Nu 7600 mil.

IMG_1794.jpeg


///E

En kompis har en 335:a sedan många år som han har lagt mil på och har svårt att skiljas från. Han t om tittar på att hitta någon som kan fräscha upp den chassimässigt.

Jag har en 986 Boxster S sedan en del år tillbaka som jag lägger mil på. Tycker den blir bättre för varje år som går. Dagens standard bilar har bättre accelerations prestanda i normala farter än Boxstern. Det är roligare ett köra en långsam bil snabbt än tvärt om. I synnerhet en bil med så fint chassi som en Boxster med en motor med ett trevligt insugsljud på högre varv och en motor som man kan köra silkeslent på högre växlar om man bara kör lugnt.
 

Tapiren

Cartier
Jag har något system utan knappar. Det är dessutom segt och lite rörigt. Tyckte inte att systemet i Camryn var fantastiskt heller.

I Nx:en från -17 jag postade ovan har någon form av ratt.

IMG_3084.png


Det går att lära sig leva med alla dessa system. Kanske ska ta omvägen om Varberg på vägen hem och kolla in Nx?! 🤔

En parentes är att den där är en pre-facelift, de uppdaterades runt 2017/2018 med lite större skärm och annan design på knapparna. Inga stora skillnader, men värt att notera.

Skärmens storlek kan nog också skilja lite beroende på utrustningsnivå också, tror jag.

Det finns väl tre-fyra utrusningsnivåer varav den högsta med ventilation i stolarna är relativt ovanlig och det finns paket med typ GPS, diverse säkerhetssystem osv.

Jag tror faktiskt att broschyrmaterialet finns på Lexus svenska hemsida om man letar lite.

(Jag köpte en NX300 till mina föräldrar för typ två veckor sedan, därav att jag läste på lite i samband med det)
 
Senast ändrad:

Quark

Cartier
2-Faktor
En parentes är att den där är en pre-facelift, de uppdaterades runt 2017/2018 med lite större skärm och annan design på knapparna. Inga stora skillnader, men värt att notera.

Skärmens storlek kan nog också skilja lite beroende på utrustningsnivå också, tror jag.

Det finns väl tre-fyra utrusningsnivåer varav den högsta med ventilation i stolarna är relativt ovanlig och det finns paket med typ GPS, diverse säkerhetssystem osv.

Jag tror faktiskt att broschyrmaterialet finns på Lexus svenska hemsida om man letar lite.

(Jag köpte en NX300 till mina föräldrar för typ två veckor sedan, därav att jag läste på lite i samband med det)
Precis! Det finns två system, multimediaskärm med eller utan premiumnavigation, vilken var standard på de högre utrustningnivåerna. Hos äldre årsmodeller kom det enklare systemet med vredet, och det mer avanceradere med pekplattan. På de sista årsmodellerna var det pekplatta till båda systemen, samt en betydligt större skärm i systemet med premiumnavigation.

Här är broschyrarkivet:
 
Senast ändrad:

nobblan

Omega
Tråkigt! :(
Vad är det som knasat?

Min har faktiskt bara gått och gått.
Klart det finns något enstaka som varit värt att se över, men jag är överlag okej med vissa tillkortakommanden på en tjugo år gammal bil som knappt kostade något.

Blir också ofta den bilen vi väljer när vi ska ut ock åka, eftersom den är förbannat bekväm.
Den modernare japanaren har väl en tredjedel i bränslekostnad, men hur jävla skoj är det?

Inget superstort men det drar ju iväg på dessa bilar. Har säkert lagt totalt $5000 på den nu sedan köpet, men säljaren stod för en del av det i alla fall (A/C kompressorn).
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
En kompis har en 335:a sedan många år som han har lagt mil på och har svårt att skiljas från. Han t om tittar på att hitta någon som kan fräscha upp den chassimässigt.

Jag har en 986 Boxster S sedan en del år tillbaka som jag lägger mil på. Tycker den blir bättre för varje år som går. Dagens standard bilar har bättre accelerations prestanda i normala farter än Boxstern. Det är roligare ett köra en långsam bil snabbt än tvärt om. I synnerhet en bil med så fint chassi som en Boxster med en motor med ett trevligt insugsljud på högre varv och en motor som man kan köra silkeslent på högre växlar om man bara kör lugnt.
”Det är roligare att köra en långsam bil snabbt än tvärt om”.

Min första bil var en 75hk Polo, framhjulsdriven. Så jävla rolig att köra, en kurva i 40kmh så var man verkligen på gränsen och iom att gränsen nåddes vid ”ej dödlig fart” så vågade man hänga där mest hela tiden.
Mest potenta bil jag rattat är en MP4-12c, kunde nog inte ens komma till hälften av gränsen.
Kör ”tyvärr” generellt som en omogen 18-årig biltjuv och har inte kapitalet till att skrapa än värre skrota en premiumkärra, så långsammare och billigare bilar är mitt territorium. 🥳
 
”Det är roligare att köra en långsam bil snabbt än tvärt om”.

Min första bil var en 75hk Polo, framhjulsdriven. Så jävla rolig att köra, en kurva i 40kmh så var man verkligen på gränsen och iom att gränsen nåddes vid ”ej dödlig fart” så vågade man hänga där mest hela tiden.
Mest potenta bil jag rattat är en MP4-12c, kunde nog inte ens komma till hälften av gränsen.
Kör ”tyvärr” generellt som en omogen 18-årig biltjuv och har inte kapitalet till att skrapa än värre skrota en premiumkärra, så långsammare och billigare bilar är mitt territorium. 🥳

De roligaste minnen jag har från bilkörning är från tiden min syster ägde en Peugeot 205 GTi som jag och en kompis brukade låna och och piska på små landsvägar med och förlora rödljus race upp till 50 och 70 km/h mot familje kombis. Vid den här tidpunkten var 205 GTi 10- 12 år gammal, men inte mindre rolig att köra för det. Skulle antagligen uppskatta en 205 GTi lika bra idag som då. Kört många potentat bilar sedan dess som inte ger samma körglädje tillbaka.
 
Topp