Vi har ju inte provat NX ännu. Gillar sedaner mer men kan absolut tänka om. Lexus infotainmentsystem har fått mycket kritik, men jag har ju inte testat ännu.
Camryn kan man få för runt 300 och då är det den lite uppdaterade varianten som kom 2021.
Lexus har fått en del kritik för sin infotainment genom åren, främst för att de använt dåliga pekdon, och i vissa fall för att det helt enkelt varit för olikt premiumtyskarnas system.
Jag har levt med ett flertal generationer av Lexus system.
På 00-talet hade de pekskärm innan de flesta hade det, och då fick de kritik för att det var oergonomiskt att peta på en skärm när man kör, och för att skärmen blev kladdig. Jag tyckte det fungerade bra.
Sedan tog de bort pekskärmen och bytte till en musliknande styrning, ungefär när alla andra började med pekskärm. Det var en försämring och de fick berättigad kritik för det.
Gemensamt för dessa system var dock att de var fokuserade på det viktiga, till skillnad från dagens överlastade system.
Nu har Lexus (och Toyota) gått tillbaka till pekskärm, och blivit lite mer lika alla andra. Systemen är överlastade med menyer och visning av mer eller mindre viktig information hos alla tillverkare numera. Så jag har faktiskt inte noterat så mycket kritik mot Lexus infotainment på senare år.
Och kritiken mot Lexus har ofta varit i jämförelse med Audi, BMW och Mercedes. Toyota jämförs sällan med dessa, men om det gjordes tror jag Toyota skulle få samma kritik som Lexus. Jag uppfattar inte Toyotas system som bättre än Lexus, vid jämförelse inom samma generation.
Vilket system har du i din C-HR?
Men med det sagt, Lexus NX generation 1 (2014-2021) har så vitt jag vet i samtliga årsmodeller ett system som styrs med mus/styrplatta. Toyota Camry har på sista årsmodellerna Toyotas och Lexus modernare system med pekskärm. Lexus NX generation 2 har så klart också detta modernare system.
Så jag rekommenderar att du kollar in systemen personligen innan du låter infotainment vara en parameter i valet mellan NX och Camry.