• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Tack kompis! đŸ€—
Har bara kört den typ 5 km men den kÀnns helt underbar sÄ lÄngt!
FĂ„r Ă„terkomma med mer ingĂ„ende analys, kvarstĂ„r nĂ„gra semester i nya husbilen först
d e mycke nu! đŸ€Ł
Min far har sedan ett Är tillbaka en E-Tron (icke sportback) och den Àr ruggigt trevlig. Enligt hans egna utsago den bÀsta bil han Àgt!

Min far har sedan ett Är tillbaka en E-Tron (icke sportback) och den Àr ruggigt trevlig. Enligt hans egna utsago den bÀsta bil han Àgt!

Jag Ă€r redan börja att hĂ„lla med! đŸ€—đŸ™đŸ»
Vi köpte lös vÄr efter att leasingen gÄtt ut. Det fanns liksom ingen bÀttre familjebil att vilja ha.
Ruskigt bra vinterbil, kommer du att mÀrka (för visst bor du norröver?).
IMG_9182.jpeg

GT stÄr för Granada Turisimo om jag inte missminner mig.

60AF4500-CDA7-4CFA-8713-FE29A6C144A1.jpeg

NÀr jag hÀmtade resten av familjen pÄ Arlanda hÀromdagen började min fru skratta Ät Forden men han hÀmnades genast genom att inte starta.
Grabben tycker att V70 var bÀttre men den Àr sÄld och inte saknad.

Lite OT kanske och möjligen svÄrt att svara pÄ generellt men hur bökigt Àr det att byta ett bakre hjullager, Behöver man mycket specialverktyg eller gÄr det med klassisk domkraft och stanardverktyg?

Bilen Àr en Leon frÄn -06 sÄ inga elektroniska handbromsar eller annat som kanske kan stöka till.

Lite OT kanske och möjligen svÄrt att svara pÄ generellt men hur bökigt Àr det att byta ett bakre hjullager, Behöver man mycket specialverktyg eller gÄr det med klassisk domkraft och stanardverktyg?

Bilen Àr en Leon frÄn -06 sÄ inga elektroniska handbromsar eller annat som kanske kan stöka till.

Borde ju inte vara nÄgot större/krÄngligt problem om inte SEAT/Vw valt nÄgon egen lösning.

Kan tÀnkas att det behövs nÄgot specialverktyg.
Vet inte om Abs:en kan stÀlla till det.

Ett tips Àr att kolla in ett par stycken olika Youtube klipp för att fÄ en uppfattning om hur stort/svÄrt jobb det Àr och hur mycket man behöver skruva bort/ner.

Beror pÄ om hjullagret Àr pressat eller skruvat. Det senare krÀver normalt inga konstiga verktyg. Det förstnÀmnda verkstadspress. Jag vet inte hur Seat gjort men med tanke pÄ att det Àr en golf under skalet finns sÀkert mÀngder med videos att kolla.

edit: SÄ lÀnge inget rostat fast ser det ut att gÄ att göra med vanliga handverktyg

Senast Àndrad:
Drar till med ett lÄngskott i trÄden. Har en Yaris frÄn 2009 som andrabil hÀr hemma. PÄ besiktningen blev den underkÀnd pga rost i fÀsten för bakaxel. Verkar vara ett vanligt problem. Nu till frÄgan Àr det nÄgon frÄn GÀvle trakten hÀr som svetsar eller kÀnner till nÄgon bra att vÀnda sig till?

Drar till med ett lÄngskott i trÄden. Har en Yaris frÄn 2009 som andrabil hÀr hemma. PÄ besiktningen blev den underkÀnd pga rost i fÀsten för bakaxel. Verkar vara ett vanligt problem. Nu till frÄgan Àr det nÄgon frÄn GÀvle trakten hÀr som svetsar eller kÀnner till nÄgon bra att vÀnda sig till?
Synd pĂ„ att japsarna rostar sĂ„ jĂ€vligt frĂ„n de Ă„ren för i övrigt Ă€r de oförstörbara

Jag gick hela vÄren och funderade pÄ om jag skulle skaffa nÄgot lite mer potent till sommaren Àn min Miata -01, och började snöa in direkt i blocketutbudet.

I veckan slog jag till pĂ„ en Boxster S -05 med ynka 8000 mil pĂ„ mĂ€taren 👍 (Ska söka in pĂ„ frisörlinjen direkt till hösten... 😁 )

1000017835.jpg

Miatan Ă€r dessvĂ€rre kvar, om nĂ„gon till Ă€ventyrs skulle vara sugen 😂 Jag har impulskontroll som en 5-Ă„ring ungefĂ€r...

1000016189.jpg

PĂ„ tal om bristande impulskontroll. Hojta till om du vill byta Porschen mot en z4 e89 ;)
IMG_1568.jpeg
IMG_9563.jpeg

HÀr i trÄden har ni ju misslyckats med att skjuta ner mina idiotiska idéer tidigare.
Do your best!

skÀmt Äsido - bÄde Jagga och Range Rover visade sig ju vara otroligt trevliga bilar att ha som dailies. Knappt nÄgra fel pÄ nÄgon av dem.
Inser sÄ klart att jag jinxar, efter som RR:n fortfarande Àr i mitt Àgande. Men fuck it.

Min fru flaggar om att hon vill ta över den nĂ€r jag ska ha nytt (fast, y’know, gammalt). Hon förstĂ„r ju egentligen inte vad det innebĂ€r att gĂ„ ifrĂ„n 0,45l/mil modern dieselbil till lastgammal V8. Men hon gillar att den Ă€r stor.

SÄ idén Àr alltsÄ att den stannar som bruksbil inom familjen och att min nya brukshÀstar blir en
 wait for it
 Maserati Quattroporte (generation 5, M139) ca 2005-2008.

Har lÀst pÄ vÀldigt lite och inser samtidigt som jag skriver hur otroligt dumt det lÄter.
Det kan omöjligen finnas nÄgon familjekonstellation i landet som har en tjugo Är gammal Range och en tjugo Är gammal Maserati som dagliga bruksbilar som behöver ta en till jobbet.

Men anyways
 NÄn som haft en och vet mer Àn jag?

HÀr i trÄden har ni ju misslyckats med att skjuta ner mina idiotiska idéer tidigare.
Do your best!

skÀmt Äsido - bÄde Jagga och Range Rover visade sig ju vara otroligt trevliga bilar att ha som dailies. Knappt nÄgra fel pÄ nÄgon av dem.
Inser sÄ klart att jag jinxar, efter som RR:n fortfarande Àr i mitt Àgande. Men fuck it.

Min fru flaggar om att hon vill ta över den nĂ€r jag ska ha nytt (fast, y’know, gammalt). Hon förstĂ„r ju egentligen inte vad det innebĂ€r att gĂ„ ifrĂ„n 0,45l/mil modern dieselbil till lastgammal V8. Men hon gillar att den Ă€r stor.

SÄ idén Àr alltsÄ att den stannar som bruksbil inom familjen och att min nya brukshÀstar blir en
 wait for it

Har lÀst pÄ vÀldigt lite och inser samtidigt som jag skriver hur otroligt dumt det lÄter.
Det kan omöjligen finnas nÄgon familjekonstellation i landet som har en tjugo Är gammal Range och en tjugo Är gammal Maserati som dagliga bruksbilar som behöver ta en till jobbet.

Men anyways

Living on the edge.

Finns det ingen trĂ„d med titeln ”Vi som har hemmakontor” eller ”Vi som anstrĂ€nger oss för att slippa Ă„ka pĂ„ jobb”? 😆

En Alfa 164 och Cadillac med Northstar motor kanske Àven det skulle kunna locka?

NÄja, jag skulle gÀrna kunna tÀnka mig en Quattroporte om jag hade ett större garage, mer pengar, mer fritid, bÀttre nerver och en hög med valium.
Fina bilar och jag gillar folk som vÄgar.

Kör pÄ

Do your best!

wait for it

Men anyways

Ingen mins en fegis!
Men det kÀnns som en rejÀl gamble mot en RR sÄ det Àr nog inget fel pÄ din stake. :D

Do your best!

wait for it

Men anyways
Har sneglat pÄ dem sjÀlv... Det enda positiva jag kan flika in med att det ÀndÄ Àr en hel del som rullar rÀtt lÄngt.

Jag fick ur motorn igÄr.
VÀrre men ÀndÄ bÀttre Àn vad jag trodde.

Negativt:
Stoooort hÄl i blocket, mÄnga hÄl i trÄget.

Positivt:
Det var inte vevstaksbultar som gick, vevstake har gÄtt av.
SÄ det var inte min glömska att inte byta till ARP bultar som gjorde det.

Jag gissar pÄ antingen vek stake, för mycket tÀndning eller en kombination av de tvÄ.
Hur som sÄ gick det ju Ät helvete rÀtt ordentligt.
IMG_6232.jpeg

IMG_6231.jpeg

Jag fick ur motorn igÄr.
VÀrre men ÀndÄ bÀttre Àn vad jag trodde.

Negativt:
Stoooort hÄl i blocket, mÄnga hÄl i trÄget.

Positivt:
Det var inte vevstaksbultar som gick, vevstake har gÄtt av.
SÄ det var inte min glömska att inte byta till ARP bultar som gjorde det.

Jag gissar pÄ antingen vek stake, för mycket tÀndning eller en kombination av de tvÄ.
Hur som sÄ gick det ju Ät helvete rÀtt ordentligt.
IMG_6232.jpeg

IMG_6231.jpeg
Aldrig kul med vek stake ;)

Do your best!

wait for it

Men anyways
Jag skjuter ner eltrasselburken med att familjen kan Ă„ka pĂ„litlig vip-limousin för samma pengar😎

Living on the edge.

Finns det ingen trĂ„d med titeln ”Vi som har hemmakontor” eller ”Vi som anstrĂ€nger oss för att slippa Ă„ka pĂ„ jobb”? 😆

En Alfa 164 och Cadillac med Northstar motor kanske Àven det skulle kunna locka?

NÄja, jag skulle gÀrna kunna tÀnka mig en Quattroporte om jag hade ett större garage, mer pengar, mer fritid, bÀttre nerver och en hög med valium.
Fina bilar och jag gillar folk som vÄgar.

Kör pÄ

Haha! Du har ingen aning hur rÀtt ute du Àr.

Det Àr inte sÄ att jag inte tittat efter 164 Super och STS vid tillfÀlle.
Det var otroligt nÀra att jag körde en enÀgar-166:a med Busso istÀllet för Rangen. Han sÄlde dock till intressenten precis innan mig.
Northstar Àr ju mytisk pÄ sÀtt och vis, men det har jag faktiskt nÄgon i min nÀrhet som haft.
Och den var, tja, inte sÀrskilt jÀvla bra.

Jag kan ju meka hjÀlpligt och har bra garage (vilket alltid varit tÀnkt som livlina med bÄde jagga och Range). Det som oroar mest Àr ju att Maseratin Àr sÄ vÀldigt mycket ovanligare att det kÀnns svÄrare att fÄ hjÀlp av schysta mÀrkesklubbar - och att det stÄr Ferrari pÄ mÄnga av delarna.

Ingen mins en fegis!
Men det kÀnns som en rejÀl gamble mot en RR sÄ det Àr nog inget fel pÄ din stake. :D

Jo, det Àr ju onekligen en del skillnad i tÀrningskast mellan de bÄda.
Det Àr ju verkligen sÄ att jag Àr otroligt stÀrkt av att allt gÄtt sÄ vÀldigt bra tidigare.
Men jag hade ljugit om jag inte tar till mig motstÄnd lite bÀttre nÀr det gÀller Massen.

Har sneglat pÄ dem sjÀlv... Det enda positiva jag kan flika in med att det ÀndÄ Àr en hel del som rullar rÀtt lÄngt.

Grejen Àr vÀl att man inte lÀser svinmycket positivt om tjugo Är gamla Range Rovers heller, men den har ju artat sig till att bli min förmodligen bÀsta bruksbil hittills.
Men absolut, jag hör dig.
Problemet hÀr Àr ju, i mÄngt och mycket, detsamma som de allra flesta bilar jag tittar pÄ - ÀgarlÀngden.
Gissningsvis Àr det mÄnga som haft tveksamt skötsamma Àgare vid detta laget.
Men ett fint och vĂ€lskött ex borde inte vĂ„lla mig nĂ„n huvudvĂ€rk alls, right

Egentligen Àr det bara en sak som fÄtt mig in pÄ modellen - ljudet.
Annars Àr de ju lite smÄquirkiga i sitt utseende - vilket jag iofs gillar. Men ljudet Àr ju bara helt magiskt.
Kan inte finnas mĂ„nga ”familjebilar” som lĂ„ter riktigt lika bra.

Jag skjuter ner eltrasselburken med att familjen kan Ă„ka pĂ„litlig vip-limousin för samma pengar😎

Är det sĂ„? Eltrassel, alltsĂ„?
Centuryn har ju nÄgonting. Men den tilltalar mig inte alls, om jag ska vara Àrlig.
Sen Àr det ju en för stor kompromiss att köra vÀnsterstyrt*

*valde mellan detta och ”nĂ„got som ser ut som en jĂ€nk frĂ„n det (inte sĂ€rskilt) glada 70/80-talet. ;)

Do your best!

wait for it

Men anyways

Ironiskt nog autocorrectade ”brukshĂ€ck” till ”brukshĂ€star”.

vilket ocksĂ„ Ă€r min enda anledning till att jag överhuvudtaget, kanske, kan fĂ„ igenom detta.

Tillbaka
Topp