Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Deras 911K är magisk! 11000 varvar den, värt det bara för den egenskapen
Får man fråga vad detta är för årsmodell? Riktigt fin! Säg till om du vill sälja den
Hej på er allihopa!
Jag skulle bli väldigt glad och tacksam över input från er om vilken bil ni skulle välja och varför, mellan dessa två modeller. Är sugen på båda och den kommer vara en ren hobbybil men kan inte landa i vilken jag skulle gå på om jag väljer att köpa.
Först ut, denna 560 SEC från 1991.
Mercedes-Benz S 560 SEC 5,6-liters V8-motor säljes i Uppsala | Blocket
299900 kr - Bilar - Uppsala - Mercedes-Benz S 560 SEC, en lyxig coupémodell som producerades mellan 1986 och 1991, har skrivit in sig i bilhistorien av fler...www.blocket.se
Sedan som utmanare är denna bil, en E 500 från 1993.
Mercedes-Benz E 500 W124 326hk säljes i Kungsbacka | Blocket
379800 kr - Bilar - Kungsbacka - *RNC802* MERCEDES-BENZ 500E - Upplev körnöjet hos Carlén Bil. En av nittiotalets snabbaste sedan bilar. Mercedes 500e. Chas...www.blocket.se
Tack på förhand!
Har väl bara ett tips.Hej.
Vet ej hur ska börja eller skriva men ville ha hjälp av bil’experter.
Tänkte skaffa ett gammalt årsmodell bil mellan från 2005 till 2010. Är mellan ett Porsche och Mercedes coupe / sedan.
Vill veta nackdelar och fördelar
och även om det är bra o köpa nu dem?
Hej.
Vet ej hur ska börja eller skriva men ville ha hjälp av bil’experter.
Tänkte skaffa ett gammalt årsmodell bil mellan från 2005 till 2010. Är mellan ett Porsche och Mercedes coupe / sedan.
Vill veta nackdelar och fördelar
och även om det är bra o köpa nu dem?
10K kan ju knappast anses dyrt?Kom ihåg att Porsche är DYRT att serva, och stämplarna är viktiga i porschekretsar – det ska helst inte stå AD Bildelar eller motsvarande. Jag köpte ju en -05 Boxster och satte lite i vrångstrupen när jag fick offert av en verkstad med porsche-expertis (inte Porsche Center dock, som är ännu dyrare) på oljebyte, oljefilter, luftfilter, kupéfilter och bromsvätska. Över 10 papp... Detta är något jag själv hade fixat om läget var annorlunda, men nu är det som det är
10K kan ju knappast anses dyrt?
Kostar väl lika mycket till en nyare Volvo på mäkesverkstad.
Men i sak har du rätt.
Det finns en anledning till varför gamla vanskötta lyx/sportbilar kostar noll och skit i inköp.
De (kan) blir oftast otroligt dyra att hålla rullande om man nu inte är märkesmekaniker själv med tillgång till plats&verktyg.
Och de få som bevisligen är välskötta pärlor antingen inte är tillsalu eller kostar rejält.
Nej. Det är bara dyrare för att kunderna accepterar det. Materialet i den servicen kostar 2500 spänn att köpa själv max.Givet att Porsche har mycket olja i sina motorer så köper jag att det är lite dyrare i material, men det motiverar inte 50% mer.
Är helt nybörjare när det gäller bilar, haft min golf som första bil sen 2019 och jag kan inget om demKom ihåg att Porsche är DYRT att serva, och stämplarna är viktiga i porschekretsar – det ska helst inte stå AD Bildelar eller motsvarande. Jag köpte ju en -05 Boxster och satte lite i vrångstrupen när jag fick offert av en verkstad med porsche-expertis (inte Porsche Center dock, som är ännu dyrare) på oljebyte, oljefilter, luftfilter, kupéfilter och bromsvätska. Över 10 papp... Detta är något jag själv hade fixat om läget var annorlunda, men nu är det som det är
Jag absolut kan inget om bilar, har aldrig lagat eller fixat nåt, förutom däckbyte och spolarvätska men vill lära mig och veta mer om dem, speciellt gamla bilar.Har väl bara ett tips.
Köp en så fin och väldokumenterad bil du bara kan.
Betala mer för något som bevisligen är riktigt bra än att vara en snål svensk.
Kan du inte skruva själv,eller har vänner som kan och ställer upp kommer en dålig gammal tyskbil av roligare modell bli ekonomisk ruin.
Jo det tycker jag nog att det gör.Detta var ju inte märkesverkstad iofs, men jo, jag tycker allt det är dyrt. Motsvarande på min Q7:a från 2018 kostade 7 papp i våras. Givet att Porsche har mycket olja i sina motorer så köper jag att det är lite dyrare i material, men det motiverar inte 50% mer.
Åka EntusiastPorsche eller annan hobbybil året runt är väl lika begåvat som att handla en helguldsbreitling till listpris.Jag absolut kan inget om bilar, har aldrig lagat eller fixat nåt, förutom däckbyte och spolarvätska men vill lära mig och veta mer om dem, speciellt gamla bilar.
Då vilken årsmodell rekommenderar du mest? Och en sån som jag kan köra året runt i alla perioder.
Ja och debiterar du 5000kr i timmen på ditt dagsjobb blir det billigare att lämna in än att göra det själv.Nej. Det är bara dyrare för att kunderna accepterar det. Materialet i den servicen kostar 2500 spänn att köpa själv max.
Där har du rätt, håller med dig, och jag som tänkte att allting skulle vara lättÅka EntusiastPorsche eller annan hobbybil året runt är väl lika begåvat som att handla en helguldsbreitling till listpris.
Klart att det går men varför i helvete skulle man?
Jag har personligen ledsnat på gamla bilar (jag inte ägt sedan nya ska nog tilläggas)
Det är skitkul när de fungerar,men då jag inte är någon skruvnicklas,och de jag kände också ledsnat och numer värderar annat högre än att meka bil på sin fritid blev det för besvärligt.
Först att hitta någon mekaniker kompetent nog som dessutom ville åta sig att jobba med 40 50 60 år gamla bilar.
Att lämna in på märkesverkstad blir snart dyrare än vad bilen kostat i inköp om något större ska renoveras.
Så att ha en reparationsbuffert på minst lika mycket som bilen kostat är ingen dum idé.
10K kan ju knappast anses dyrt?
Kostar väl lika mycket till en nyare Volvo på mäkesverkstad.
Men i sak har du rätt.
Det finns en anledning till varför gamla vanskötta lyx/sportbilar kostar noll och skit i inköp.
De (kan) blir oftast otroligt dyra att hålla rullande om man nu inte är märkesmekaniker själv med tillgång till plats&verktyg.
Och de få som bevisligen är välskötta pärlor antingen inte är tillsalu eller kostar rejält.
Där håller jag med dig.Fast närmare 3k för att byta gummit på bakrutetorkaren är duktigt debiterat.
10k tycker även jag känns billigt. Tror vanlig service hamnade runt 20k, men minns inte helt.
Beror ju helt på hur stor din plånbok är.Där har du rätt, håller med dig, och jag som tänkte att allting skulle vara lätt
Då vad har du och säga bilar från 2014 då? Jag vill ha helst ett gammalt utsikt inne, ingen display etc.
Skulle närmast rekommendera att du har en nyare bruksbil/behåller din Golf och köper en billigare äldre hobby-bil (som kan va lika rolig som en dyrare) om du har plats och ”provar”.Där har du rätt, håller med dig, och jag som tänkte att allting skulle vara lätt
Då vad har du och säga bilar från 2014 då? Jag vill ha helst ett gammalt utsikt inne, ingen display etc.
Nackdelen med en bil från 2014 är att det kan börja bli dags att byta massor av slitdelar närmaste tiden. Dämpare, fjädrar, olika armar, bussningar, hjullager, däck, bromsar osv. Är du bara beredd på det så är det ju bara att byta själv eller slanta upp för att låta en verkstad göra det. Det finns väl antagligen en anledning till att försäkringsbolagen släpper maskinskadeförsäkringen vid 8-10 år och 12-15k milDär har du rätt, håller med dig, och jag som tänkte att allting skulle vara lätt
Då vad har du och säga bilar från 2014 då? Jag vill ha helst ett gammalt utsikt inne, ingen display etc.
Ska det vara mer hobbybetonat är nog en Mustang helt rätt val.Där har du rätt, håller med dig, och jag som tänkte att allting skulle vara lätt
Då vad har du och säga bilar från 2014 då? Jag vill ha helst ett gammalt utsikt inne, ingen display etc.
Jo det tycker jag nog att det gör.
Auktorisation från Porsche med de krav detta ställer på allt ifrån utbildning till specialverktyg och dataprogram motiverar en bra mycket högre prislapp på allt.
Men det kommer ju knappast som någon överraskning att det kostar att åka tysk sport/lyxbil.
Vad som sedan är dyrt/billigt motiverat eller ej blir på individnivå.
Att ha en hobby får/kommer kosta.
Oavsett om det är bilar båtar hästar eller klockor
Det kan du kanske ha rätt i?Nu kanske jag är ute och seglar men jag TROR inte Porsche auktoriserar andra verkstäder? Jag har nämligen reflekterat över att ingen använder ordet auktoriserad när de nämner Porsche, nämligen.
Drabbar ingen fattig.Kan tillägga att jag var inne med en kompis Cayenne GTS på andra service för ett tag sen på Porsche. Till den nätta summan 45000.
Skulle föredra en MB S-klass. Mycket mer ”klass”Precis. Det är är lätt att lura sig själv att 7-serien "håller mycket högre kvalitet" än exempelvis den billigare 1-serien. I verkligheten är det väl så att 7-serien både krånglar mer, eftersom den innehåller mycket mer teknik, och har dyrare reservdelar. Dessutom tillverkas lyxbilarna i mycket mindre volymer, så det blir inte samma återkoppling till tillverkaren när det dyker upp typfel, och det blir inte heller lika dyrt för tillverkaren att hantera garantiärenden. Man kan rent av säga att tillverkarna inte har råd med typfel hos billigare bilar med små marginaler, medan hos lyxbilarna så blir det hanterbart att fixa på garanti.