• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

@Daion
Denna kanske vore något.
1000003856.png
 
Hej på er allihopa! 😃

Jag skulle bli väldigt glad och tacksam över input från er om vilken bil ni skulle välja och varför, mellan dessa två modeller. Är sugen på båda och den kommer vara en ren hobbybil men kan inte landa i vilken jag skulle gå på om jag väljer att köpa.

Först ut, denna 560 SEC från 1991.


Sedan som utmanare är denna bil, en E 500 från 1993.


Tack på förhand! 🤗🙏

IMG_0645.png
IMG_0647.png

Gamla bilar som gått långt, och i vart fall 500:an kan ha gått längre då den togs in i Sverige när det var mycket vanligt med tyskimport och då flera mindre seriösa aktörer mätarskruvade bilar. Syna exemplaren noga.

Men endast baserat på modell är det 500:an som gäller tycker jag. Det är en IKON! Men då är jag w124-frälst sedan 16-års åldern : ) När man hängde på mbsca.com forumet som mest 2005-2010 kunde sunkiga 500: or gå för 75 000 kr och fina ex på 120 000 kr. Mycket har hänt

En granne har en 560 SEC -90 som han haft 25 år. Han verkar bara serva och tvätta bilen. Inga konstigheter.. Fina bilar med själ helt klart.
 
Scannade ett par gamla lätt urblekta färgbilder. När jag träffade min blivande fru hade hon den här att åka runt i:
Renault 4.jpg


En Renault 4 L (aka "Laban" / "skrytbilen"). En annorlunda upplevelse att köra med växelkrycka som stack ut ur instrumentbrädan. Direktinsprutad friskluft via luckan under vindrutan. Gungande fram som en sjösjuk elefant när det svängde men tog sig fram överallt, även vintertid på dåliga sommardäck.

När jag sen bytte till den blåa Taunusen fick hon ett bra pris på en ny Fiesta i nästan samma färg:
Ford Fiesta + Taunus S.jpg


Båda två hade dock problem med kopplingen. I mitt fall var den för klen för 2-litersmotorn vilket gav kraftiga vibrationer i vissa lägen, t ex när man släppte gasen. Fick en ny koppling som var väldigt tungtrampad så det var en konst att komma igång utan att få motorstopp. I hennes fall varierade dragläget ett par centimeter och du visste inte från en gång till annan var det skulle vara, vilket antingen rusade motorn eller gav ett motorstopp.
 
Senast ändrad:
Hej.

Vet ej hur ska börja eller skriva men ville ha hjälp av bil’experter. :D

Tänkte skaffa ett gammalt årsmodell bil mellan från 2005 till 2010. Är mellan ett Porsche och Mercedes coupe / sedan.


Vill veta nackdelar och fördelar
och även om det är bra o köpa nu dem?
 
Hej.

Vet ej hur ska börja eller skriva men ville ha hjälp av bil’experter. :D

Tänkte skaffa ett gammalt årsmodell bil mellan från 2005 till 2010. Är mellan ett Porsche och Mercedes coupe / sedan.


Vill veta nackdelar och fördelar
och även om det är bra o köpa nu dem?
Har väl bara ett tips.

Köp en så fin och väldokumenterad bil du bara kan.
Betala mer för något som bevisligen är riktigt bra än att vara en snål svensk.

Kan du inte skruva själv,eller har vänner som kan och ställer upp kommer en dålig gammal tyskbil av roligare modell bli ekonomisk ruin.
 
Hej.

Vet ej hur ska börja eller skriva men ville ha hjälp av bil’experter. :D

Tänkte skaffa ett gammalt årsmodell bil mellan från 2005 till 2010. Är mellan ett Porsche och Mercedes coupe / sedan.


Vill veta nackdelar och fördelar
och även om det är bra o köpa nu dem?

Kom ihåg att Porsche är DYRT att serva, och stämplarna är viktiga i porschekretsar – det ska helst inte stå AD Bildelar eller motsvarande. Jag köpte ju en -05 Boxster och satte lite i vrångstrupen när jag fick offert av en verkstad med porsche-expertis (inte Porsche Center dock, som är ännu dyrare) på oljebyte, oljefilter, luftfilter, kupéfilter och bromsvätska. Över 10 papp... Detta är något jag själv hade fixat om läget var annorlunda, men nu är det som det är 😅
 
Kom ihåg att Porsche är DYRT att serva, och stämplarna är viktiga i porschekretsar – det ska helst inte stå AD Bildelar eller motsvarande. Jag köpte ju en -05 Boxster och satte lite i vrångstrupen när jag fick offert av en verkstad med porsche-expertis (inte Porsche Center dock, som är ännu dyrare) på oljebyte, oljefilter, luftfilter, kupéfilter och bromsvätska. Över 10 papp... Detta är något jag själv hade fixat om läget var annorlunda, men nu är det som det är 😅
10K kan ju knappast anses dyrt?
Kostar väl lika mycket till en nyare Volvo på mäkesverkstad.

Men i sak har du rätt.
Det finns en anledning till varför gamla vanskötta lyx/sportbilar kostar noll och skit i inköp.
De (kan) blir oftast otroligt dyra att hålla rullande om man nu inte är märkesmekaniker själv med tillgång till plats&verktyg.

Och de få som bevisligen är välskötta pärlor antingen inte är tillsalu eller kostar rejält.
 
10K kan ju knappast anses dyrt?
Kostar väl lika mycket till en nyare Volvo på mäkesverkstad.

Men i sak har du rätt.
Det finns en anledning till varför gamla vanskötta lyx/sportbilar kostar noll och skit i inköp.
De (kan) blir oftast otroligt dyra att hålla rullande om man nu inte är märkesmekaniker själv med tillgång till plats&verktyg.

Och de få som bevisligen är välskötta pärlor antingen inte är tillsalu eller kostar rejält.

Detta var ju inte märkesverkstad iofs, men jo, jag tycker allt det är dyrt. Motsvarande på min Q7:a från 2018 kostade 7 papp i våras. Givet att Porsche har mycket olja i sina motorer så köper jag att det är lite dyrare i material, men det motiverar inte 50% mer.
 
Kom ihåg att Porsche är DYRT att serva, och stämplarna är viktiga i porschekretsar – det ska helst inte stå AD Bildelar eller motsvarande. Jag köpte ju en -05 Boxster och satte lite i vrångstrupen när jag fick offert av en verkstad med porsche-expertis (inte Porsche Center dock, som är ännu dyrare) på oljebyte, oljefilter, luftfilter, kupéfilter och bromsvätska. Över 10 papp... Detta är något jag själv hade fixat om läget var annorlunda, men nu är det som det är 😅
Är helt nybörjare när det gäller bilar, haft min golf som första bil sen 2019 och jag kan inget om dem😂

Och när det gäller ta hand om den är helt ok för mig, endast olje byte blev typ 3.5k hos en bekant, annat ställe ville göra för 4.5 - 4.8k, så jag vet inte om det är mycket eller mindre för en golf, den är automat.

Problemet är jag blev besatt av gamla bilar, så tänkte sälja min och köpa något. Ingen display ingen extra knapp🤣

Men nu får tänka efter du skrev. Och jag tackar för din tid och svar.!! 🫶
 
Har väl bara ett tips.

Köp en så fin och väldokumenterad bil du bara kan.
Betala mer för något som bevisligen är riktigt bra än att vara en snål svensk.

Kan du inte skruva själv,eller har vänner som kan och ställer upp kommer en dålig gammal tyskbil av roligare modell bli ekonomisk ruin.
Jag absolut kan inget om bilar, har aldrig lagat eller fixat nåt, förutom däckbyte och spolarvätska 😂 men vill lära mig och veta mer om dem, speciellt gamla bilar.

Då vilken årsmodell rekommenderar du mest? Och en sån som jag kan köra året runt i alla perioder.
 
Detta var ju inte märkesverkstad iofs, men jo, jag tycker allt det är dyrt. Motsvarande på min Q7:a från 2018 kostade 7 papp i våras. Givet att Porsche har mycket olja i sina motorer så köper jag att det är lite dyrare i material, men det motiverar inte 50% mer.
Jo det tycker jag nog att det gör.
Auktorisation från Porsche med de krav detta ställer på allt ifrån utbildning till specialverktyg och dataprogram motiverar en bra mycket högre prislapp på allt.

Men det kommer ju knappast som någon överraskning att det kostar att åka tysk sport/lyxbil.
Vad som sedan är dyrt/billigt motiverat eller ej blir på individnivå.

Att ha en hobby får/kommer kosta.
Oavsett om det är bilar båtar hästar eller klockor
 
Jag absolut kan inget om bilar, har aldrig lagat eller fixat nåt, förutom däckbyte och spolarvätska 😂 men vill lära mig och veta mer om dem, speciellt gamla bilar.

Då vilken årsmodell rekommenderar du mest? Och en sån som jag kan köra året runt i alla perioder.
Åka EntusiastPorsche eller annan hobbybil året runt är väl lika begåvat som att handla en helguldsbreitling till listpris.
Klart att det går men varför i helvete skulle man?

Jag har personligen ledsnat på gamla bilar (jag inte ägt sedan nya ska nog tilläggas)

Det är skitkul när de fungerar,men då jag inte är någon skruvnicklas,och de jag kände också ledsnat och numer värderar annat högre än att meka bil på sin fritid blev det för besvärligt.
Först att hitta någon mekaniker kompetent nog som dessutom ville åta sig att jobba med 40 50 60 år gamla bilar.

Att lämna in på märkesverkstad blir snart dyrare än vad bilen kostat i inköp om något större ska renoveras.
Så att ha en reparationsbuffert på minst lika mycket som bilen kostat är ingen dum idé.
 
Senast ändrad:
Nej. Det är bara dyrare för att kunderna accepterar det. Materialet i den servicen kostar 2500 spänn att köpa själv max.
Ja och debiterar du 5000kr i timmen på ditt dagsjobb blir det billigare att lämna in än att göra det själv.

Återigen.
För vissa är en tia felräkningspengar och något man glatt betalar för att slippa bry sig.
Andra som besitter den kunskap som krävd tycker att några timmar i garaget för att inte betala samma,summa är ett givet val.

Alla är vi olika och ingetdera alternativ är fel eller dumt.
 
Åka EntusiastPorsche eller annan hobbybil året runt är väl lika begåvat som att handla en helguldsbreitling till listpris.
Klart att det går men varför i helvete skulle man?

Jag har personligen ledsnat på gamla bilar (jag inte ägt sedan nya ska nog tilläggas)

Det är skitkul när de fungerar,men då jag inte är någon skruvnicklas,och de jag kände också ledsnat och numer värderar annat högre än att meka bil på sin fritid blev det för besvärligt.
Först att hitta någon mekaniker kompetent nog som dessutom ville åta sig att jobba med 40 50 60 år gamla bilar.

Att lämna in på märkesverkstad blir snart dyrare än vad bilen kostat i inköp om något större ska renoveras.
Så att ha en reparationsbuffert på minst lika mycket som bilen kostat är ingen dum idé.
Där har du rätt, håller med dig, och jag som tänkte att allting skulle vara lätt 😂

Då vad har du och säga bilar från 2014 då? Jag vill ha helst ett gammalt utsikt inne, ingen display etc.
 
10K kan ju knappast anses dyrt?
Kostar väl lika mycket till en nyare Volvo på mäkesverkstad.

Men i sak har du rätt.
Det finns en anledning till varför gamla vanskötta lyx/sportbilar kostar noll och skit i inköp.
De (kan) blir oftast otroligt dyra att hålla rullande om man nu inte är märkesmekaniker själv med tillgång till plats&verktyg.

Och de få som bevisligen är välskötta pärlor antingen inte är tillsalu eller kostar rejält.

Fast närmare 3k för att byta gummit på bakrutetorkaren är duktigt debiterat.

10k tycker även jag känns billigt. Tror vanlig service hamnade runt 20k, men minns inte helt.
 
Fast närmare 3k för att byta gummit på bakrutetorkaren är duktigt debiterat.

10k tycker även jag känns billigt. Tror vanlig service hamnade runt 20k, men minns inte helt.
Där håller jag med dig.
Ett bakrutetorkargummi hade jag bytt själv,och kanske tom beställt från Bosch eller vem som nu tillverkar original, om prisskillnaden motiverade att inte plocka upp detta i reservdelsbutiken.

Fick offert på att förbetala 4 servicear till en ny 911GTS.
Inget mer än vad fabriken rekommenderar vid de specificerade intervallen tid eller mil ingick.
Det skulle då innebära 5års "kostnadsfritt ägande" som lillkillen så fint uttryckte sig...
Fördelen var väl att man var skyddad mot ev prishöjningar.
Nackdelen att inte få ränta/kapitalinkomst under fem år.

Kostnad strax under 10000usd.

Ville jag ha en omgång bromsskivor&belägg med blev det ytterligare en tia.
 
Där har du rätt, håller med dig, och jag som tänkte att allting skulle vara lätt 😂

Då vad har du och säga bilar från 2014 då? Jag vill ha helst ett gammalt utsikt inne, ingen display etc.
Skulle närmast rekommendera att du har en nyare bruksbil/behåller din Golf och köper en billigare äldre hobby-bil (som kan va lika rolig som en dyrare) om du har plats och ”provar”.
Du behöver inte bli stående när någon går sönder och du kan ”känna” på hur det är o äga en entusiast-bil.
 
Där har du rätt, håller med dig, och jag som tänkte att allting skulle vara lätt 😂

Då vad har du och säga bilar från 2014 då? Jag vill ha helst ett gammalt utsikt inne, ingen display etc.
Nackdelen med en bil från 2014 är att det kan börja bli dags att byta massor av slitdelar närmaste tiden. Dämpare, fjädrar, olika armar, bussningar, hjullager, däck, bromsar osv. Är du bara beredd på det så är det ju bara att byta själv eller slanta upp för att låta en verkstad göra det. Det finns väl antagligen en anledning till att försäkringsbolagen släpper maskinskadeförsäkringen vid 8-10 år och 12-15k mil ;)
 
Där har du rätt, håller med dig, och jag som tänkte att allting skulle vara lätt 😂

Då vad har du och säga bilar från 2014 då? Jag vill ha helst ett gammalt utsikt inne, ingen display etc.
Ska det vara mer hobbybetonat är nog en Mustang helt rätt val.

Urgammal konstruktion och v8muller.

Väldigt resonabla priser på reservdelar och nästan varenda bondmekaniker som vill kan skruva dit dem.

Men ska du ha en bra kostar det.
Dåliga fulfixade finns det gott om i Sverige.
Riktigt bra som dessutom är tillsalu kostar.
 
Jo det tycker jag nog att det gör.
Auktorisation från Porsche med de krav detta ställer på allt ifrån utbildning till specialverktyg och dataprogram motiverar en bra mycket högre prislapp på allt.

Men det kommer ju knappast som någon överraskning att det kostar att åka tysk sport/lyxbil.
Vad som sedan är dyrt/billigt motiverat eller ej blir på individnivå.

Att ha en hobby får/kommer kosta.
Oavsett om det är bilar båtar hästar eller klockor

Nu kanske jag är ute och seglar men jag TROR inte Porsche auktoriserar andra verkstäder? Jag har nämligen reflekterat över att ingen använder ordet auktoriserad när de nämner Porsche, nämligen.
 
Nu kanske jag är ute och seglar men jag TROR inte Porsche auktoriserar andra verkstäder? Jag har nämligen reflekterat över att ingen använder ordet auktoriserad när de nämner Porsche, nämligen.
Det kan du kanske ha rätt i?

Jag fick för mig att man kan vara auktoriserat serviceställe utan att för den delen enbart vara Porscheverkstad.
Eller enbart serva Porsche utan att ha nybilsförsäljning.

Någon har säkert svaret på denna världsomvälvande fråga.
 
Som tillverkare har man inte ensamrätt på service, och måste se till att verktyg och programmering kan göras av andra verkstäder. Tror dock att prissättningen av ev programvara och specialverktyg är fritt.
1000003871.png
 
Precis. Det är är lätt att lura sig själv att 7-serien "håller mycket högre kvalitet" än exempelvis den billigare 1-serien. I verkligheten är det väl så att 7-serien både krånglar mer, eftersom den innehåller mycket mer teknik, och har dyrare reservdelar. Dessutom tillverkas lyxbilarna i mycket mindre volymer, så det blir inte samma återkoppling till tillverkaren när det dyker upp typfel, och det blir inte heller lika dyrt för tillverkaren att hantera garantiärenden. Man kan rent av säga att tillverkarna inte har råd med typfel hos billigare bilar med små marginaler, medan hos lyxbilarna så blir det hanterbart att fixa på garanti.
Skulle föredra en MB S-klass. Mycket mer ”klass”
 
Tillbaka
Topp