• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Skulle närmast rekommendera att du har en nyare bruksbil/behåller din Golf och köper en billigare äldre hobby-bil (som kan va lika rolig som en dyrare) om du har plats och ”provar”.
Du behöver inte bli stående när någon går sönder och du kan ”känna” på hur det är o äga en entusiast-bil.
Det här var det bästa tipset hittills.
Tackar så mycket. Uppskattar det. 🤝
Ska göra det, bättre tycker jag.
 
Drömbilen landade idag efter en nätt resa från Göteborg till Umeå, satan vilken vagn detta är! 🧡

tempImageuRtF4L.png
tempImageQgBOQA.png
tempImagefOqwRC.png


...återkommer med mer intryck när jag tvätta den och kört den, i den ordningen! 😆
Vackert !!
Det är alltså Taycan-syskonet?
Audi har massor med etron…
 
För drygt 10år sedan släppte Jaguar sin F-type och i år gick modellen i graven. Har alltid varit svag för designen samt motorljudet och går nu i tankar att skaffa en själv.

Främst inne på 380 hästars v6’an och undrar om någon har erfarenhet av både bilen och motorn? Vad kan man räkna med för problem och underhåll vid olika miltal?

Givetvis har jag hittat köpguider men trevligt med åsikter från ägare/tidigare ägare.

IMG_4516.jpeg
 
För drygt 10år sedan släppte Jaguar sin F-type och i år gick modellen i graven. Har alltid varit svag för designen samt motorljudet och går nu i tankar att skaffa en själv.

Främst inne på 380 hästars v6’an och undrar om någon har erfarenhet av både bilen och motorn? Vad kan man räkna med för problem och underhåll vid olika miltal?

Givetvis har jag hittat köpguider men trevligt med åsikter från ägare/tidigare ägare.

IMG_4516.jpeg
Kollar på dem själv, frustrerande att de kostat 500’ begagnade sedan de kom typ… Riktigt trevliga.
 
  • Like
Reactions: Wi
Kollar på dem själv, frustrerande att de kostat 500’ begagnade sedan de kom typ… Riktigt trevliga.
Kul! Hojta till om du hittat bra råd/köpguider.

Ja, de verkar ligga väldigt stabilt mellan 450-550k nästan oavsett miltal. Var och kollade på denna häromdagen. Väldigt fin trots höga mil, dock oroar import och att den har en skada rapporterad utomlands.

 
IMG_6265.jpeg
IMG_6261.jpeg
Hej gänget.

Jag och min fru blev påkörda under semestern och försäkringsbolaget kommer att lösa in bilen eftersom det blev lite mer än några skrapskador….
Min fru som körde fick ta största smällen men klarade sig bra ändå med blå märken och muskelvärk , med mig själv är det ingen fara tack och lov. Inser ju att det var riktigt nära för att bli mycket värre så lite tur är det samt ha en bil med säkerhet i sig.

vad skall jag tänka på inför den dialogen med bolaget så jag kan få ut rätt/ maximalt med ersättning?
Har ni några tips och trix så vore det till bra hjälp, tack på förhand.

Bifogar bilder för uppmärksamheten.
 
IMG_6265.jpeg
IMG_6261.jpeg
Hej gänget.

Jag och min fru blev påkörda under semestern och försäkringsbolaget kommer att lösa in bilen eftersom det blev lite mer än några skrapskador….
Min fru som körde fick ta största smällen men klarade sig bra ändå med blå märken och muskelvärk , med mig själv är det ingen fara tack och lov. Inser ju att det var riktigt nära för att bli mycket värre så lite tur är det samt ha en bil med säkerhet i sig.

vad skall jag tänka på inför den dialogen med bolaget så jag kan få ut rätt/ maximalt med ersättning?
Har ni några tips och trix så vore det till bra hjälp, tack på förhand.

Bifogar bilder för uppmärksamheten.

Skönt att det gick bra för alla inblandade 🙏

Fått två bilar inlösta, båda stulna, och krockade 🙃. Nu är det många år sedan men var inte mycket att diskutera, var mitt intryck. De går på schablon, bilmodell/årsmodell/miltal.

Men kanske någon som har insider/annan erfarenhet här…
 
IMG_6265.jpeg
IMG_6261.jpeg
Hej gänget.

Jag och min fru blev påkörda under semestern och försäkringsbolaget kommer att lösa in bilen eftersom det blev lite mer än några skrapskador….
Min fru som körde fick ta största smällen men klarade sig bra ändå med blå märken och muskelvärk , med mig själv är det ingen fara tack och lov. Inser ju att det var riktigt nära för att bli mycket värre så lite tur är det samt ha en bil med säkerhet i sig.

vad skall jag tänka på inför den dialogen med bolaget så jag kan få ut rätt/ maximalt med ersättning?
Har ni några tips och trix så vore det till bra hjälp, tack på förhand.

Bifogar bilder för uppmärksamheten.
BMW är väl(?) såpass ny att det inte är några problem hitta en likvärdig hos handlare och utgå ifrån detta pris.

Hyrbil och merkostnader såsom läkarbesök/resor till/från/förstörda kläder/glasögon/bagage kan du få ersättning för om du har den delen i din försäkring.
Kan den het något som BilPlus månne?
 
IMG_6265.jpeg
IMG_6261.jpeg
Hej gänget.

Jag och min fru blev påkörda under semestern och försäkringsbolaget kommer att lösa in bilen eftersom det blev lite mer än några skrapskador….
Min fru som körde fick ta största smällen men klarade sig bra ändå med blå märken och muskelvärk , med mig själv är det ingen fara tack och lov. Inser ju att det var riktigt nära för att bli mycket värre så lite tur är det samt ha en bil med säkerhet i sig.

vad skall jag tänka på inför den dialogen med bolaget så jag kan få ut rätt/ maximalt med ersättning?
Har ni några tips och trix så vore det till bra hjälp, tack på förhand.

Bifogar bilder för uppmärksamheten.
Oj, tur i oturen att inte smällen tog mitt i framdörren.

Ser ut som en hyfsat ny 3:a - har du BMW originalförsäkring via Trygg Hansa? I så fall har du värdesäkring - dvs du kan få 125% av inlösenvärdet vid köp av ny/beg bmw hos åf.
 
Oj, tur i oturen att inte smällen tog mitt i framdörren.

Ser ut som en hyfsat ny 3:a - har du BMW originalförsäkring via Trygg Hansa? I så fall har du värdesäkring - dvs du kan få 125% av inlösenvärdet vid köp av ny/beg bmw hos åf.
Trygg Hansa ger väl även helt ny bil om den är max två år och man är första ägaren.
 
Hej på er allihopa! 😃

Jag skulle bli väldigt glad och tacksam över input från er om vilken bil ni skulle välja och varför, mellan dessa två modeller. Är sugen på båda och den kommer vara en ren hobbybil men kan inte landa i vilken jag skulle gå på om jag väljer att köpa.

Först ut, denna 560 SEC från 1991.


Sedan som utmanare är denna bil, en E 500 från 1993.


Tack på förhand! 🤗🙏

IMG_0645.png
IMG_0647.png

Sen på bollen, men jag hugger ändå...
Jag tittade väldigt mycket på just 560 SEC när jag istället landade i E24:an för en herrans massa år sen. Kan ibland ångra valet. Men så är det väl - man vill alltid ha vad man inte har.
Dessa båda ställda emot varandra..?
Utifrån dina bilder tycker jag att 560:n ser fetare ut - men jag hade tagit 500:an alla dagar i veckan.
Det är bara en så väldigt mycket ovanligare bil - och sånt är ju roligt i sig. 560 SEC utnumrerar den med ca 3x, men alla W126 Coupé är drygt 7x flera.
E500 har dessutom så otroligt mycket mer "Den som vet, den vet" än den andra. Och sånt är skoj, för då får man snacka med intressant folk.
Värdemässigt tror jag också att den har en bättre kurva framåt, trots att kupéer oftast är mer populära, tack vare produktionsantalet och kopplingen till Porsche.

Oavsett vilket är det ju riktigt feta bilar, så välj den som efter titt/provkörning och förhandling känns bäst.
 
E9an är inte speciellt vacker tyvärr.
*Jag tycker inte att E9an är speciellt vacker, tyvärr. ;)

Du kan ju inte skriva det som en sanning.
Vid nån slags statistiskt sammanställd omröstning bland BMW:s modeller så är jag säker på att den hamnat högt upp.
Vet att den gjort det om jag röstat.

Kan tycka att E24:an är lite mer harmonisk på något sätt. E9:an är lite ”argare”.
Men jag hade som sagt ändå haft den senare före min egen om jag skulle göra en lista.
 
*Jag tycker inte att E9an är speciellt vacker, tyvärr. ;)

Du kan ju inte skriva det som en sanning.
Vid nån slags statistiskt sammanställd omröstning bland BMW:s modeller så är jag säker på att den hamnat högt upp.
Vet att den gjort det om jag röstat.

Kan tycka att E24:an är lite mer harmonisk på något sätt. E9:an är lite ”argare”.
Men jag hade som sagt ändå haft den senare före min egen om jag skulle göra en lista.
Jag sticker ut hakan, den är inte vacker. Den är kul/bra, men inte vacker.

Ta ett steg tillbaka. Vindrutan förstör profilen. E24an är ett bättre paket.
 
Sen på bollen, men jag hugger ändå...
Jag tittade väldigt mycket på just 560 SEC när jag istället landade i E24:an för en herrans massa år sen. Kan ibland ångra valet. Men så är det väl - man vill alltid ha vad man inte har.
Dessa båda ställda emot varandra..?
Utifrån dina bilder tycker jag att 560:n ser fetare ut - men jag hade tagit 500:an alla dagar i veckan.
Det är bara en så väldigt mycket ovanligare bil - och sånt är ju roligt i sig. 560 SEC utnumrerar den med ca 3x, men alla W126 Coupé är drygt 7x flera.
E500 har dessutom så otroligt mycket mer "Den som vet, den vet" än den andra. Och sånt är skoj, för då får man snacka med intressant folk.
Värdemässigt tror jag också att den har en bättre kurva framåt, trots att kupéer oftast är mer populära, tack vare produktionsantalet och kopplingen till Porsche.

Oavsett vilket är det ju riktigt feta bilar, så välj den som efter titt/provkörning och förhandling känns bäst.

Stort tack för input, det uppskattas! 👍😃

Jo, jag tänker nog lite som du om 500an och ovanligare är ju alltid roligt. Vi får se hur det blir. Jag har bara haft möjlighet att kika på 560 hittills.
 
IMG_6265.jpeg
IMG_6261.jpeg
Hej gänget.

Jag och min fru blev påkörda under semestern och försäkringsbolaget kommer att lösa in bilen eftersom det blev lite mer än några skrapskador….
Min fru som körde fick ta största smällen men klarade sig bra ändå med blå märken och muskelvärk , med mig själv är det ingen fara tack och lov. Inser ju att det var riktigt nära för att bli mycket värre så lite tur är det samt ha en bil med säkerhet i sig.

vad skall jag tänka på inför den dialogen med bolaget så jag kan få ut rätt/ maximalt med ersättning?
Har ni några tips och trix så vore det till bra hjälp, tack på förhand.

Bifogar bilder för uppmärksamheten.
Skönt det gick bra för er!
Var observant på nacksmärtor och sök hjälp direkt.
Lycka till
 
*Jag tycker inte att E9an är speciellt vacker, tyvärr. ;)

Du kan ju inte skriva det som en sanning.
Vid nån slags statistiskt sammanställd omröstning bland BMW:s modeller så är jag säker på att den hamnat högt upp.
Vet att den gjort det om jag röstat.

Kan tycka att E24:an är lite mer harmonisk på något sätt. E9:an är lite ”argare”.
Men jag hade som sagt ändå haft den senare före min egen om jag skulle göra en lista.
En fjordblå 3,0 CSi hade funkat utmärkt, likaså en Zinnober M635CSi :)
 
En fjordblå 3,0 CSi hade funkat utmärkt, likaså en Zinnober M635CSi :)

Visst?
Min är ju Zinnober - om än utan M:et. Passar modellen väldigt väl.
När det begav sig så fanns det en lika röd M635CSi med i diskussionen. Den var förvisso ungefär dubbelt så dyr (vilket i tiotusenlappar inte var så våldsamt när det begav sig), men det var mest det faktum att den gått väl långt (26.000) som gjorde att jag skrev av den.
Med tanke på att jag kanske kör 100 mil om året med mina så hade den inte klockat in på särskilt mycket mer än 27.000 idag. ;)
 
Tillbaka
Topp