• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Visst?
Min är ju Zinnober - om än utan M:et. Passar modellen väldigt väl.
När det begav sig så fanns det en lika röd M635CSi med i diskussionen. Den var förvisso ungefär dubbelt så dyr (vilket i tiotusenlappar inte var så våldsamt när det begav sig), men det var mest det faktum att den gått väl långt (26.000) som gjorde att jag skrev av den.
Med tanke på att jag kanske kör 100 mil om året med mina så hade den inte klockat in på särskilt mycket mer än 27.000 idag. ;)
Och jag köpte inte en lågmilad alpinvit M635 med vitt utökat skinn inkl paneler etc, import från Saudi el Dubai. 295k har jag för mig det begärdes, det var dumt…. ;-)
 

Visst, ingen 560, men väl en SEC.
Blickfångare, no less.
Fy fan.
Sett den där och kan säga att den är lika vidrig irl som på bild.

Brukar stå parkerad med en äldre MB-kombi av något slag, som dock inte är målad i skrikig väggfärg.
 
Sett den där och kan säga att den är lika vidrig irl som på bild.

Brukar stå parkerad med en äldre MB-kombi av något slag, som dock inte är målad i skrikig väggfärg.
Är den så seriöst lackerad som det står?
Spontant så känns det väl lite sisådär med den saken, med tanke på att färgen redan flagnar på sina ställen.
Effektiv kapitalförstöring, hur som helst. 99 av 100 SEC-spekulanter lär ju hellre titta åt andra bilar. Om man räknar in en hellack så är den ju oerhört långt ifrån billig.
 
Är den så seriöst lackerad som det står?
Spontant så känns det väl lite sisådär med den saken, med tanke på att färgen redan flagnar på sina ställen.
Effektiv kapitalförstöring, hur som helst. 99 av 100 SEC-spekulanter lär ju hellre titta åt andra bilar. Om man räknar in en hellack så är den ju oerhört långt ifrån billig.
Vad säger du?
Den ökar ju i värde, står ju klart o tydligt i annonsen 😅😅😅
Men det är ju iofs bra för säljaren. Om jag gissar villt tror jag generellt sunkiga rosa SEC är lite svårsålda 😅
 
Små steg i taget mot mitt mål….

IMG_7361.jpeg
 
Hej på er allihopa! 😃

Jag skulle bli väldigt glad och tacksam över input från er om vilken bil ni skulle välja och varför, mellan dessa två modeller. Är sugen på båda och den kommer vara en ren hobbybil men kan inte landa i vilken jag skulle gå på om jag väljer att köpa.

Först ut, denna 560 SEC från 1991.


Sedan som utmanare är denna bil, en E 500 från 1993.


Tack på förhand! 🤗🙏

IMG_0645.png
IMG_0647.png

Jag hade en W126 560 SEL i otroligt bra skick för några år sedan och den var väl läcker men... inte så rolig? Förvisso var det "bara" en sedan och även om jag gillade både bilen och modellen vet jag inte om det var någon utpräglad entusiastbil, den var mer "bra" än "rolig". Jag intalar mig att E500 kanske är lite roligare?

Nu är det kanske för sent men jag tycker nog inte heller att någon av dem ser speciellt "bra" ut heller, i synnerhet 126:an ser allmänt kladdig och fixad ut, man får inte glömma att båda dessa bilar var ganska billiga för fem-tio år sedan så väldigt många av dem har hoppat runt bland ungdomar och andra figurer som mest köpte dem för att de var billiga och hade stora motorer.
 
Jag hade en W126 560 SEL i otroligt bra skick för några år sedan och den var väl läcker men... inte så rolig? Förvisso var det "bara" en sedan och även om jag gillade både bilen och modellen vet jag inte om det var någon utpräglad entusiastbil, den var mer "bra" än "rolig". Jag intalar mig att E500 kanske är lite roligare?

Nu är det kanske för sent men jag tycker nog inte heller att någon av dem ser speciellt "bra" ut heller, i synnerhet 126:an ser allmänt kladdig och fixad ut, man får inte glömma att båda dessa bilar var ganska billiga för fem-tio år sedan så väldigt många av dem har hoppat runt bland ungdomar och andra figurer som mest köpte dem för att de var billiga och hade stora motorer.

Håller med. Mercedes E500 och samtida Audi RS2, BMW M5 E38 har allihopa varit nere och vänt där personer har ägt dem som inte har haft ekonomin till det och dessutom velat göra dem mer personliga med modifieringar både större som mindre. Det är något att ta med sig om man tittar på den typen av bilar. Köp en som är komplett för det kommer inte finnas delar till dem. En hel del får man söka med lykta på begagnatmarknaden. Man ska vara en entusiast för att äga dem idag.

E500 har en speciell historik. Det är en fantastiskt bil, men idag 2024 tror jag inte att det är en bil som kommer leva upp till förväntningarna. Utvecklingen har gått framåt. Det är ett autobahn lok från tidigt 90- tal. Kvalitetskänslan kommer finnas där, men som ren körmaskin ska man nog titta efter något modernare. I synnerhet om man ska använda dem. Ska de bara stå i garaget finns det vackrare bilar att köpa.
 
Håller med. Mercedes E500 och samtida Audi RS2, BMW M5 E38 har allihopa varit nere och vänt där personer har ägt dem som inte har haft ekonomin till det och dessutom velat göra dem mer personliga med modifieringar både större som mindre. Det är något att ta med sig om man tittar på den typen av bilar. Köp en som är komplett för det kommer inte finnas delar till dem. En hel del får man söka med lykta på begagnatmarknaden. Man ska vara en entusiast för att äga dem idag.

E500 har en speciell historik. Det är en fantastiskt bil, men idag 2024 tror jag inte att det är en bil som kommer leva upp till förväntningarna. Utvecklingen har gått framåt. Det är ett autobahn lok från tidigt 90- tal. Kvalitetskänslan kommer finnas där, men som ren körmaskin ska man nog titta efter något modernare. I synnerhet om man ska använda dem. Ska de bara stå i garaget finns det vackrare bilar att köpa.
Håller delvis med.
Gäller absolut o hitta ett exemplar som inte haft fel ägare o som är i välskött originalskick. Det är A o O.
Betala lite (mycket) mer för de när du köper den så kommer man betydligt billigare undan i längden.

SECn av den generationen är en pråm och en gammal konstruktion så körmässigt inte att jämföra med nya bilar. Men det kanske inte är det man är ute efter heller, åker komfortabelt med klass gör man i vart fall.

W124 är betydligt modernare, men inte modern (på gott och ont), just 500an har vad jag kan minnas även chassiet ”modifierat” av Porsche.
Många år sedan jag körde en sådan, men skulle säga att det är en klart trevlig bil rent körmässigt än idag, även om det inte är en sportbil på något vis.

IMG_3874.jpeg
 
Håller delvis med.
Gäller absolut o hitta ett exemplar som inte haft fel ägare o som är i välskött originalskick. Det är A o O.
Betala lite (mycket) mer för de när du köper den så kommer man betydligt billigare undan i längden.

SECn av den generationen är en pråm och en gammal konstruktion så körmässigt inte att jämföra med nya bilar. Men det kanske inte är det man är ute efter heller, åker komfortabelt med klass gör man i vart fall.

W124 är betydligt modernare, men inte modern (på gott och ont), just 500an har vad jag kan minnas även chassiet ”modifierat” av Porsche.
Många år sedan jag körde en sådan, men skulle säga att det är en klart trevlig bil rent körmässigt än idag, även om det inte är en sportbil på något vis.

IMG_3874.jpeg

Är med på vad du är inne på.

Ta en Audi RS2:a som exempel. Bästa tiden att köra en är när vädret är som sämst. Där det är snö, is och slask och salt på vägarna. Praktisk och fullt användbar, men i slutändan är fönstret stängt att använda en sådan bil över tid så på ett sådant sätt och behålla den för evigt. Audi är inte kända för att backa upp sina klassiska modeller. Som samlarbil är det inget jag skulle vilja ha. Otänkbart att ta ut den bara fina sommardagar. Lite så hamnar en Mercedes E500 idag. Det är ingen bil man nöter mil på vilket är vad den är byggd för. Men det är klart att den kanske passar in i någons livsstil. En klassik bil som man kan ta med familjen i. Låter bra i tanken. I realiteten kommer man inte nyttja den så.

Med det sagt såg jag någon tyskregistrerad E klass från tidigt 90- tal på semester här i Sverige och holländare och tyskar i gamla Volvo 240.

En äldre släkting till mig renoverade upp en gammal Mercedes 280 SE från 1972. Han vardagskörde och pendlade med den under 90- talet och höll bilen i fint skick. Oerhört tight och fin. Åkt och kört den flertalet gånger under säkert 25 års tid. Under en längre tur genom Sverige för kanske mindre än 10 år sedan där jag körde huvuddelen av sträckan höll den enkelt högt motorvägstempo. Inga problem vid omkörningar i 2+1 väg. Bromsarna svek den vid hårdare inbromsningar. Där har utvecklingen gått framåt. Men man satt bekvämt och bensinförbrukningen var inte särskilt alarmerande med tanke på att den hade en 3.5 liters V8. Man kunde vid tidpunkten ifrågasätta hur långt moderna bilar egentligen hade kommit på den fronten.

Hade nog hellre köpt en fin välhållen R129 SL från 90- talet idag än en E500 eller SEC om man vill ha en youngtimer från 80- 90 tal från Mercedes.
 
Är med på vad du är inne på.

Ta en Audi RS2:a som exempel. Bästa tiden att köra en är när vädret är som sämst. Där det är snö, is och slask och salt på vägarna. Praktisk och fullt användbar, men i slutändan är fönstret stängt att använda en sådan bil över tid så på ett sådant sätt och behålla den för evigt. Audi är inte kända för att backa upp sina klassiska modeller. Som samlarbil är det inget jag skulle vilja ha. Otänkbart att ta ut den bara fina sommardagar. Lite så hamnar en Mercedes E500 idag. Det är ingen bil man nöter mil på vilket är vad den är byggd för. Men det är klart att den kanske passar in i någons livsstil. En klassik bil som man kan ta med familjen i. Låter bra i tanken. I realiteten kommer man inte nyttja den så.

Med det sagt såg jag någon tyskregistrerad E klass från tidigt 90- tal på semester här i Sverige och holländare och tyskar i gamla Volvo 240.

En äldre släkting till mig renoverade upp en gammal Mercedes 280 SE från 1972. Han vardagskörde och pendlade med den under 90- talet och höll bilen i fint skick. Oerhört tight och fin. Åkt och kört den flertalet gånger under säkert 25 års tid. Under en längre tur genom Sverige för kanske mindre än 10 år sedan där jag körde huvuddelen av sträckan höll den enkelt högt motorvägstempo. Inga problem vid omkörningar i 2+1 väg. Bromsarna svek den vid hårdare inbromsningar. Där har utvecklingen gått framåt. Men man satt bekvämt och bensinförbrukningen var inte särskilt alarmerande med tanke på att den hade en 3.5 liters V8. Man kunde vid tidpunkten ifrågasätta hur långt moderna bilar egentligen hade kommit på den fronten.

Hade nog hellre köpt en fin välhållen R129 SL från 90- talet idag än en E500 eller SEC om man vill ha en youngtimer från 80- 90 tal från Mercedes.
Det håller jag helt med om.

Nu antog jag att den skulle användas som hobby-bil. Att köra någon av dem som bruksbil är ju inte det bästa, ur flera synvinklar, som du säger.

Hade nog också kikat på en R129 om jag letade hobby-bil i det segmentet från MB. Den har ju inte hunnit sticka iväg i pris så värst heller.
IMG_3896.jpeg
 
Det håller jag helt med om.

Nu antog jag att den skulle användas som hobby-bil. Att köra någon av dem som bruksbil är ju inte det bästa, ur flera synvinklar, som du säger.

Hade nog också kikat på en R129 om jag letade hobby-bil i det segmentet från MB. Den har ju inte hunnit sticka iväg i pris så värst heller.
IMG_3896.jpeg

Tanken var nog att ha som en entusiastbil kan jag tänka mig. Då är nog en SL från 90- talet trevligare. Det är en bil som man kan köra tre årstider med - vår, sommar och höst. Själv körde jag en för några år sedan med taket nere en sen höstdag med värmen påslagen. Väldigt fin komfort att glida fram längst landsvägarna. Man kan ta den på längre roadtrips och använda den lite i vardagen också. Fortfarande fin Mercedes kvalitet i dem. Mercedes lade ner väldigt mycket resurser när de tog fram R129.

Sedan kanske en ännu äldre och primitivare SL från -70 talet har den gamla Mercedes känslan som kännetecknar Mercedes och även äldre luftkylda 911:eek:r. Skulle kunna se mig själv köra ner en 90 tals SL längst autobahn på en eurotrip, men troligtvis inte en 70- 80 tals 911:a eller en SL från 70- 80 talet. Där hade man satt bilen på biltåg från Hamburg till München och kört resten för egen maskin.
 
Det håller jag helt med om.

Nu antog jag att den skulle användas som hobby-bil. Att köra någon av dem som bruksbil är ju inte det bästa, ur flera synvinklar, som du säger.

Hade nog också kikat på en R129 om jag letade hobby-bil i det segmentet från MB. Den har ju inte hunnit sticka iväg i pris så värst heller.
IMG_3896.jpeg
R129 är ett utmärkt val, passa på att plocka upp en medan det finns fina ex kvar :) Lite roligt att diskussionen började med w124 500, vad är en R129? Ett W124 chassi med en M119 V8 dvs samma sak som en E500 :) same same but different….
 
Motorvänner!

Min leasing går ut inom kort. Har bestämt mig för att köpa en beggad bil denna gång. Har snöat in på en A6 Allroad av lite olika anledningar. 2018-2019 verkar vara spannet jag kommer hamna i. Min frågeställning kretsar kring mil. Såklart hitta en med så låga mil som möjligt som matchar övriga önskemål. Dock har vissa X rullat runt 13-15k mil nu. Känns ändå som rimliga årssiffror på en bil som är 5-6 år. Förutsatt att bilen är servad osv etc. Håller dessa maskiner och andra vitala delar 10-15k mil till om man sköter bilen enligt konstens regler? Är det en rimlig förväntan eller är det så att när de närmar sig 20k så får man räkna med att de är slut? Är det en fråga utan enkelt svar?

Davvan
 
Senast ändrad:
Motorvänner!

Min leasing går ut inom kort. Har bestämt mig för att köpa en beggad bil denna gång. Har snöat in på en A6 Allroad av lite olika anledningar. 2018-2019 verkar vara spannet jag kommer hamna i. Min frågeställning kretsar kring mil. Såklart hitta en med så låga mil som möjligt som matchar övriga önskemål. Dock har vissa X rullat runt 13-15k mil nu. Känns ändå som rimliga årssiffror på en bil som är 5-6 år. Förutsatt att bilen är servad osv etc. Håller dessa maskiner och andra vitala delar 10-15k mil till om man sköter bilen enligt konstens regler? Är det en rimlig förväntan eller är det så att när de närmar sig 20k så får man räkna med att de är slut? Är det en fråga utan enkelt svar?

Davvan


@Hugger69 hade väl en om jag inte minns helt fel innan han böt alldeles nyligen.
 
@Hugger69 hade väl en om jag inte minns helt fel innan han böt alldeles nyligen.
Stämmer helt, dock var det en 2016.
Borde inte skilja så mycket men jag vet inte exakt!

Enligt min erfarenhet så är det den bästa bil jag haft och fullständigt kassaskåpssäker!
Galet bra drivlinan, förmodligen en av de bästa på marknaden!
Tillsammans med sjukt bra luftfjädring så har du en familjepulka av rang….att den dessutom drar så pass lite, 0,7 l/mil blandad körning, för en 2500 kg bil med konstant fyrhjulsdrift så kan jag bara rekommendera köp!🤗

Sedan får andra gärna chippa in med erfarenheter men jag sitter och skriver detta med både saknad och glädje!

IMG_8562.jpg
 
Senast ändrad:
Hur brukar ni tänka med ålder vs miltal vs utrustning vid köp av begagnad bil? Är i planerna på att byta ut vår V60 (MY14) mot en större kombi och tycker det är svårt då jag å ena sidan inte vill lägga mer än 200 - 220 på en ny bil, å andra sidan ändå känna att bilen är ett steg upp i kvalité eller modernitet. Som exempel har jag kollat på följande bilar:

2015 Mercedes-Benz E 220T BlueTEC 9G-Tronic
-
214 900 kronor och har gått 10 200 mil

2014 Mercedes-Benz E 350 T BlueTEC 4MATIC 7G
- 199 000 kronor och har gått 17 600 mil

2019 Audi A6 Avant 40 TDI quattro 204hk
-
209 000 kronor och har gått 17 700 mil

Med risk för att frågeställningen är för öppen och att det i grunden kanske är ett känslomässigt beslut så får ni gärna dela med er hur ni själva hade resonerat. Och ja, det förnuftiga hade varit att kanske köpa en Superb eller Passat men har inte velat inse det ännu :)
 
Hur brukar ni tänka med ålder vs miltal vs utrustning vid köp av begagnad bil? Är i planerna på att byta ut vår V60 (MY14) mot en större kombi och tycker det är svårt då jag å ena sidan inte vill lägga mer än 200 - 220 på en ny bil, å andra sidan ändå känna att bilen är ett steg upp i kvalité eller modernitet. Som exempel har jag kollat på följande bilar:

2015 Mercedes-Benz E 220T BlueTEC 9G-Tronic
-
214 900 kronor och har gått 10 200 mil

2014 Mercedes-Benz E 350 T BlueTEC 4MATIC 7G
- 199 000 kronor och har gått 17 600 mil

2019 Audi A6 Avant 40 TDI quattro 204hk
-
209 000 kronor och har gått 17 700 mil

Med risk för att frågeställningen är för öppen och att det i grunden kanske är ett känslomässigt beslut så får ni gärna dela med er hur ni själva hade resonerat. Och ja, det förnuftiga hade varit att kanske köpa en Superb eller Passat men har inte velat inse det ännu :)
Så ny årsmodell som möjligt väljer jag. När en bil väl är igång så sliter inte ytterligare mil mycket. Många mil på kort tid (brukar) betyda längre sträckor per gång. Samt färre vintrar betyder mindre rost och färre stenskott. A6an i jämförelsen är betydligt modernare designmässigt och har exempelvis (oftast) carplay vilket saknas på Mercedes (men går att fixa med box i efterhand).

edit: Jag hade dock inte varit rädd för någon av Mercedeserna heller i den här uppställningen.
 
Senast ändrad:
Frågan är väl också hur folk ställer sig till bilen i nästa led - om 3-5 år och 10k mil till på mätaren. Tänker jag iallafall.
 
Tillbaka
Topp