• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

En vanlig onsdagsträff i Umeå ser ut så här, med en hel del riktigt fräna bilar…ni som vet, ni vet! 🤛🏻🤪

IMG_7528.jpeg
IMG_7526.jpeg
IMG_7524.jpeg
IMG_7523.jpeg
IMG_7525.jpeg



IMG_7522.jpeg
IMG_7521.jpeg
IMG_7520.jpeg
IMG_7519.jpeg
IMG_7518.jpeg
IMG_7517.jpeg
IMG_7516.jpeg
IMG_7513.jpeg
IMG_7512.jpeg
IMG_7515.jpeg
Hur länge in på hösten håller dessa träffar igång? Har lite jobb där uppe och skulle gärna passa på att dra upp medans de är igång ☺️
 
Vi söker en enklare andrabil och fått upp ögonen för Seat Ibiza (och crossover-varianten Arona), 1.0 TSI med 95hk. Har huvudsakligen kollat på 3 år gamla som returnerats efter leasing och där det inte kvarstår någon bonus/malus.

Vad har ni för erfarenheter av denna modell?
 
Vi söker en enklare andrabil och fått upp ögonen för Seat Ibiza (och crossover-varianten Arona), 1.0 TSI med 95hk. Har huvudsakligen kollat på 3 år gamla som returnerats efter leasing och där det inte kvarstår någon bonus/malus.

Vad har ni för erfarenheter av denna modell?
Är en Polo under skalet så inga konstigheter. De håller bra osv.
Jag gillar dock inte 1.0TSI motorn personligen då den har en lite märklig ljudton och känns seg men det är inte säkert att andra reagerar på det. Är en egenskap av 3-cyl, inget fel alltså.
 
Vi söker en enklare andrabil och fått upp ögonen för Seat Ibiza (och crossover-varianten Arona), 1.0 TSI med 95hk. Har huvudsakligen kollat på 3 år gamla som returnerats efter leasing och där det inte kvarstår någon bonus/malus.

Vad har ni för erfarenheter av denna modell?

Av ren nyfikenhet, och inget som hjälper till i ditt bilval, men...
...har bevisligen varit borta från nybilsbranschen länge nog nu. Påverkar verkligen malus en bensinbil med enlitersmotor och 95 hk i någon större utsträckning?
 
Vi söker en enklare andrabil och fått upp ögonen för Seat Ibiza (och crossover-varianten Arona), 1.0 TSI med 95hk. Har huvudsakligen kollat på 3 år gamla som returnerats efter leasing och där det inte kvarstår någon bonus/malus.

Vad har ni för erfarenheter av denna modell?
Rattade runt i min mors Arona under 4-5 mån. Dock en med 115HK? Tyckte det var en mkt trevlig liten bil. Man sitter ganska högt vilket ger bra överblick ihop med stor vindruta. Mor åkte innan denna bil runt i en Audi TT med sjukt slimmad framruta 😀

Den var i princip ny, men inredningen kändes som på en Audi anno år 2000. Inget fel med det, snyggt, logiskt och prydligt men med en lite old school känsla. Som xtrabil tror jag inte ni blir besvikna.
 
Rattade runt i min mors Arona under 4-5 mån. Dock en med 115HK? Tyckte det var en mkt trevlig liten bil. Man sitter ganska högt vilket ger bra överblick ihop med stor vindruta. Mor åkte innan denna bil runt i en Audi TT med sjukt slimmad framruta 😀

Den var i princip ny, men inredningen kändes som på en Audi anno år 2000. Inget fel med det, snyggt, logiskt och prydligt men med en lite old school känsla. Som xtrabil tror jag inte ni blir besvikna.
MY22 lanserades en helt ny inredning och ett välbehövlig lyft vad gäller standardutrustning.
 
Köpt en västtysk pansarkryssare! Större än jag väntat mig, orkade inte testa modellen innan köp. Haft A4 tidigare, men den här är helt klart en kostym stl större. En 2018 och är lite imponerad över all utrustning de lyckats klämma in. Behövde dock uppgradera systemt för att få Carplay, men värt det.

IMG_2778.png

IMG_2779.png
 
Någon som har koll på om det finns några nackdelar med att göra en steg 1 optimering på en w212 (E250 cdi)? Har i dag 204hk.
Så länge man gör en riktig programvaruändring, typ BSR, och inte sätter dit en dum "dieselbox" som lurar styrsystemet på sämsta tänkbara vis, så borde det vara problemfritt. Jag BSR-trimmade en ny Saab (bensinmotor) på 00-talet och körde cirka 15000 problemfria mil.

Jag vet dock inget specifikt om eventuella svagheter hos 250 CDI. Där får någon annan fylla på.

Annars är väl den enda nackdelen höjd bränsleförbrukning när man använder effekten. Trimning för att uppnå högre effekt handlar ju om att få in mer bränsle i motorn.
 

Visst 80 talsstyling är lite coolt, och den ser välbyggd även om det inte framgår vem som byggt. Men 300k för en C126 cab i lite tveksamt skick, på riktigt? Vad är det jag inte förstår?
 

Visst 80 talsstyling är lite coolt, och den ser välbyggd även om det inte framgår vem som byggt. Men 300k för en C126 cab i lite tveksamt skick, på riktigt? Vad är det jag inte förstår?
Du förstår nog mer än Klaravik tycker är bra
 
Så länge man gör en riktig programvaruändring, typ BSR, och inte sätter dit en dum "dieselbox" som lurar styrsystemet på sämsta tänkbara vis, så borde det vara problemfritt. Jag BSR-trimmade en ny Saab (bensinmotor) på 00-talet och körde cirka 15000 problemfria mil.

Jag vet dock inget specifikt om eventuella svagheter hos 250 CDI. Där får någon annan fylla på.

Annars är väl den enda nackdelen höjd bränsleförbrukning när man använder effekten. Trimning för att uppnå högre effekt handlar ju om att få in mer bränsle i motorn.
Ursäkta sen respons. Har ett par kollegor som också rekommenderade BSR ifall jag skulle vilja göra något. Har funderat lite på det. Låter väldigt frestande men några fler hästar och mer vridmoment men tror nog jag skippar. Nästa köp får bli något roligare.
 

Visst 80 talsstyling är lite coolt, och den ser välbyggd även om det inte framgår vem som byggt. Men 300k för en C126 cab i lite tveksamt skick, på riktigt? Vad är det jag inte förstår?
Efter som det inte framgår vem som byggt den får man ju anta att det är ett amatörbygge, som det också ser ut som 🙃
Nu är ju diverse bilaktioner lite ”dutchy” i sig, men om någon stackare köper den för 300k får nog denne en obehaglig överraskning en dag.
 

Visst 80 talsstyling är lite coolt, och den ser välbyggd även om det inte framgår vem som byggt. Men 300k för en C126 cab i lite tveksamt skick, på riktigt? Vad är det jag inte förstår?
Klaravik är helt knas att handla av. De testar ingenting, allt som står i annonsen är säljarens egna ord. Du måste sedan betala i förskott innan du sett bilen om du vinner auktionen.
 
Klaravik är helt knas att handla av. De testar ingenting, allt som står i annonsen är säljarens egna ord. Du måste sedan betala i förskott innan du sett bilen om du vinner auktionen.
Ne verkar ju inte va något speciellt seriöst företag, för o va diplomatisk 🙃

Men fick ett gott skratt iaf:
Svänger vänster : Ja
svänger höger : Ja
Konsumentupplysning när den är som bäst
🤣🤣🤣🤣
IMG_4160.jpeg
 
W140 ’die dicke’, valen etc - kärt barn har många namn. Världens mest utskrattade bil när den var ny, men visst vinner den i längden!
Jag tyckte den var cool och snygg när den kom. Visst, det var stor kontrast mot W126, men det kändes ändå helt rätt i den tidsåldern. Vi såg inte många i Sverige, men jag bodde i USA i början av 90-talet, och W140 var vanlig i de fina kvarteren.

Sedan kom W220 och visade på en mer elegant framtid, men W140 var ändå rätt under större delen av 90-talet.
 
Tillbaka
Topp