Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Hur brukar ni tänka med ålder vs miltal vs utrustning vid köp av begagnad bil? Är i planerna på att byta ut vår V60 (MY14) mot en större kombi och tycker det är svårt då jag å ena sidan inte vill lägga mer än 200 - 220 på en ny bil, å andra sidan ändå känna att bilen är ett steg upp i kvalité eller modernitet. Som exempel har jag kollat på följande bilar:
2015 Mercedes-Benz E 220T BlueTEC 9G-Tronic
- 214 900 kronor och har gått 10 200 mil
2014 Mercedes-Benz E 350 T BlueTEC 4MATIC 7G
- 199 000 kronor och har gått 17 600 mil
2019 Audi A6 Avant 40 TDI quattro 204hk
- 209 000 kronor och har gått 17 700 mil
Med risk för att frågeställningen är för öppen och att det i grunden kanske är ett känslomässigt beslut så får ni gärna dela med er hur ni själva hade resonerat. Och ja, det förnuftiga hade varit att kanske köpa en Superb eller Passat men har inte velat inse det ännu
Det är ju lite lockande att köpa en E-klass eller V90 för dryga 100 istället för Renault osv men frågan är om man vågar köpa en bil med över 50k mil på mätarenFrågan är väl också hur folk ställer sig till bilen i nästa led - om 3-5 år och 10k mil till på mätaren. Tänker jag iallafall.
Så ny MB du kan.Hur brukar ni tänka med ålder vs miltal vs utrustning vid köp av begagnad bil? Är i planerna på att byta ut vår V60 (MY14) mot en större kombi och tycker det är svårt då jag å ena sidan inte vill lägga mer än 200 - 220 på en ny bil, å andra sidan ändå känna att bilen är ett steg upp i kvalité eller modernitet. Som exempel har jag kollat på följande bilar:
2015 Mercedes-Benz E 220T BlueTEC 9G-Tronic
- 214 900 kronor och har gått 10 200 mil
2014 Mercedes-Benz E 350 T BlueTEC 4MATIC 7G
- 199 000 kronor och har gått 17 600 mil
2019 Audi A6 Avant 40 TDI quattro 204hk
- 209 000 kronor och har gått 17 700 mil
Med risk för att frågeställningen är för öppen och att det i grunden kanske är ett känslomässigt beslut så får ni gärna dela med er hur ni själva hade resonerat. Och ja, det förnuftiga hade varit att kanske köpa en Superb eller Passat men har inte velat inse det ännu
Det får mig att tänka på när jag för många år sedan åkte i en Mercedes-taxi W210 som hade helt galet lång körsträcka, typ 130 000 mil. Ingenting funkade. Displayen visade pixlar som myrornas krig i låg frame rate. Chassit var helt slut, och drivlinan gick väl ett snäpp över limp mode. Det gick att följa hastighetsbegränsningarna, men inte mycket mer. Den gick som extrabil som stackars nattjobbande studenter fick köra.Det är ju lite lockande att köpa en E-klass eller V90 för dryga 100 istället för Renault osv men frågan är om man vågar köpa en bil med över 50k mil på mätaren
Ja man kanske inte kan förvänta sig flera års problemfritt ägande, eller så kan man det med tanke på din historia. Finns nog stor chans för prutmån också med tanke på att många ser det som att kasta bort pengarna. Kan tänka mig att en elbil som gått 50 är ett säkrare kort.Det får mig att tänka på när jag för många år sedan åkte i en Mercedes-taxi W210 som hade helt galet lång körsträcka, typ 130 000 mil. Ingenting funkade. Displayen visade pixlar som myrornas krig i låg frame rate. Chassit var helt slut, och drivlinan gick väl ett snäpp över limp mode. Det gick att följa hastighetsbegränsningarna, men inte mycket mer. Den gick som extrabil som stackars nattjobbande studenter fick köra.
Den här var i en mellanstor stad i en annan tid, strax före Uber och total överetablering i taxibranschen.
När jag berättade om resan för en annan taxichaufför som jag var stammis hos (åkte mycket taxi på den tiden) berättade han att den hade han ägt tidigare och sålt med 70 000 mil på mätaren. Han var förvånad över att den fortfarande rullade.
På den tiden, runt 2010, minns jag att taxi-ägare hade serviceavtal som sträckte sig till 36 000 mil, och att det var relativt vanligt med byte av motor eller växellåda under detta avtal.
En bil som har gått 50 000 mil och inte täcks av något serviceavtal eller försäkring borde innebära så stor risk att värdet är nära noll. I alla fall för den som behöver en bruksbil för daglig användning.
Tycker det är lite "synd" att ha en sådan som daily, men jag tror absolut den kommer hålla för det. Som daily hade man kanske föredragit ett lite mer välanvänt exemplar som redan har lite märken. Men det är bara jag det.Jag provkörde en 996 från 2003 i helgen. Rullat strax under 3k mil. De ska ha 549 för den.
Jag har inte kollat historiken avseende service, men cylindrarna ska bara filmade och coatingen hel.
Vad säger ni om den som daily mellan april och september? Jag har en kompis som är porschebiten och han spyr på 996. Jag tycker att de är fina.
Jag behandlade en bil så en gång - en Dodge challenger - 18. Såldes vid 600 mil och 100 000 k i förlust. Idiotiskt.Tycker det är lite "synd" att ha en sådan som daily, men jag tror absolut den kommer hålla för det. Som daily hade man kanske föredragit ett lite mer välanvänt exemplar som redan har lite märken. Men det är bara jag det.
Angående porschepurister och deras åsikt om 996 så ska man nog inte fästa så mycket vikt vid det. Enligt dem är ju allt som inte är luftkylt värdelöst.
Spontan tanke är att det kanske är ett lite udda val, inte för att det är något fel på modellen men en så pass lågmilad / dyr 996:a hade jag antagligen valt att ”spara på”.Jag provkörde en 996 från 2003 i helgen. Rullat strax under 3k mil. De ska ha 549 för den.
Jag har inte kollat historiken avseende service, men cylindrarna ska bara filmade och coatingen hel.
Vad säger ni om den som daily mellan april och september? Jag har en kompis som är porschebiten och han spyr på 996. Jag tycker att de är fina.
För en kort minut trodde ja han fått ner en Dodge V10 i Spånkorgen och undrade hur i helvete det gick till...Var hos polaren i helgen och vi skulle ÄNTLIGEN ta ut deras Gangster Citroen (Traction Avant) men det var ju 6v system, inget vi hade batteri till
Så vi avslutade sommaren i rejäl Pimp stil med frugorna i baksätet
Lite bilder på övriga roliga saker i hans samling
Vad går 993 för i Sverige? Jag använder min flera gånger i veckan (även om jag sällan pendlar) och tycker det funkar fint. Dessutom bra mycket snällare trafik hos digJag provkörde en 996 från 2003 i helgen. Rullat strax under 3k mil. De ska ha 549 för den.
Jag har inte kollat historiken avseende service, men cylindrarna ska bara filmade och coatingen hel.
Vad säger ni om den som daily mellan april och september? Jag har en kompis som är porschebiten och han spyr på 996. Jag tycker att de är fina.
Var hos polaren i helgen och vi skulle ÄNTLIGEN ta ut deras Gangster Citroen (Traction Avant) men det var ju 6v system, inget vi hade batteri till
Så vi avslutade sommaren i rejäl Pimp stil med frugorna i baksätet
Lite bilder på övriga roliga saker i hans samling
Jag provkörde en 996 från 2003 i helgen. Rullat strax under 3k mil. De ska ha 549 för den.
Jag har inte kollat historiken avseende service, men cylindrarna ska bara filmade och coatingen hel.
Vad säger ni om den som daily mellan april och september? Jag har en kompis som är porschebiten och han spyr på 996. Jag tycker att de är fina.
Misstänker att det är ett hyfsat underhållande byte ändå?Gått från 911 till Japanskt!
Det kan man verkligen påstå . Båda är otroligt roliga med helt olika egenskaper.Misstänker att det är ett hyfsat underhållande byte ändå?
911:an är ju facit!Finns ju så många coola bilar men jag försöker begränsa mig
Men dessa får oxå mitt hjärta att slå lite extra
Lite kul ifrån helgen (den gröna bilen är en GT3 touring med PDK)
Jag är lite imponerad att du håller jämnt med Porschen, det är ju bara på dom lite längre rakorna som du tappar .
Jag är lite imponerad att du håller jämnt med Porschen, det är ju bara på dom lite längre rakorna som du tappar .
Mest fart sitter alltid mellan ratten och stolen. Bra rattat @MaziK - och härligt ljud!