• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

1725070164817.png
 
Hur brukar ni tänka med ålder vs miltal vs utrustning vid köp av begagnad bil? Är i planerna på att byta ut vår V60 (MY14) mot en större kombi och tycker det är svårt då jag å ena sidan inte vill lägga mer än 200 - 220 på en ny bil, å andra sidan ändå känna att bilen är ett steg upp i kvalité eller modernitet. Som exempel har jag kollat på följande bilar:

2015 Mercedes-Benz E 220T BlueTEC 9G-Tronic
-
214 900 kronor och har gått 10 200 mil

2014 Mercedes-Benz E 350 T BlueTEC 4MATIC 7G
- 199 000 kronor och har gått 17 600 mil

2019 Audi A6 Avant 40 TDI quattro 204hk
-
209 000 kronor och har gått 17 700 mil

Med risk för att frågeställningen är för öppen och att det i grunden kanske är ett känslomässigt beslut så får ni gärna dela med er hur ni själva hade resonerat. Och ja, det förnuftiga hade varit att kanske köpa en Superb eller Passat men har inte velat inse det ännu :)

Det beror väl lite på spec och utrustning men jag vet inte om jag tycker att E-klass är ett steg upp i modernitet, den upplevs ganska ”samtida” med V60 kan jag tycka, även om den väl kanske är lite mer påkostad.

Kvaliteten är väl relativt bra på båda, men Mercedesen är ju ett nummer större så den har väl mer ”kvalitet” i form av att det helt enkelt är en lite större och dyrare modell som antagligen är mer bekväm, bjuder på mer utrymme osv.

Audin är ju en generation nyare så den kommer upplevas mer modern och är antagligen allmänt bättre, mest för att den är nyare.

Med det sagt hade jag personligen valt MB sju dagar i veckan, då jag gillar märket och deras produkter.
 
Frågan är väl också hur folk ställer sig till bilen i nästa led - om 3-5 år och 10k mil till på mätaren. Tänker jag iallafall.
Det är ju lite lockande att köpa en E-klass eller V90 för dryga 100 istället för Renault osv men frågan är om man vågar köpa en bil med över 50k mil på mätaren😬
 
Hur brukar ni tänka med ålder vs miltal vs utrustning vid köp av begagnad bil? Är i planerna på att byta ut vår V60 (MY14) mot en större kombi och tycker det är svårt då jag å ena sidan inte vill lägga mer än 200 - 220 på en ny bil, å andra sidan ändå känna att bilen är ett steg upp i kvalité eller modernitet. Som exempel har jag kollat på följande bilar:

2015 Mercedes-Benz E 220T BlueTEC 9G-Tronic
-
214 900 kronor och har gått 10 200 mil

2014 Mercedes-Benz E 350 T BlueTEC 4MATIC 7G
- 199 000 kronor och har gått 17 600 mil

2019 Audi A6 Avant 40 TDI quattro 204hk
-
209 000 kronor och har gått 17 700 mil

Med risk för att frågeställningen är för öppen och att det i grunden kanske är ett känslomässigt beslut så får ni gärna dela med er hur ni själva hade resonerat. Och ja, det förnuftiga hade varit att kanske köpa en Superb eller Passat men har inte velat inse det ännu :)
Så ny MB du kan.
Har en 2018 E-klass med massa utrustning och den är galet skön.
Och jag är kräsen!
 
Det är ju lite lockande att köpa en E-klass eller V90 för dryga 100 istället för Renault osv men frågan är om man vågar köpa en bil med över 50k mil på mätaren😬
Det får mig att tänka på när jag för många år sedan åkte i en Mercedes-taxi W210 som hade helt galet lång körsträcka, typ 130 000 mil. Ingenting funkade. Displayen visade pixlar som myrornas krig i låg frame rate. Chassit var helt slut, och drivlinan gick väl ett snäpp över limp mode. Det gick att följa hastighetsbegränsningarna, men inte mycket mer. Den gick som extrabil som stackars nattjobbande studenter fick köra.

Den här var i en mellanstor stad i en annan tid, strax före Uber och total överetablering i taxibranschen.

När jag berättade om resan för en annan taxichaufför som jag var stammis hos (åkte mycket taxi på den tiden) berättade han att den hade han ägt tidigare och sålt med 70 000 mil på mätaren. Han var förvånad över att den fortfarande rullade.

På den tiden, runt 2010, minns jag att taxi-ägare hade serviceavtal som sträckte sig till 36 000 mil, och att det var relativt vanligt med byte av motor eller växellåda under detta avtal.

En bil som har gått 50 000 mil och inte täcks av något serviceavtal eller försäkring borde innebära så stor risk att värdet är nära noll. I alla fall för den som behöver en bruksbil för daglig användning.
 
Senast ändrad:
Det får mig att tänka på när jag för många år sedan åkte i en Mercedes-taxi W210 som hade helt galet lång körsträcka, typ 130 000 mil. Ingenting funkade. Displayen visade pixlar som myrornas krig i låg frame rate. Chassit var helt slut, och drivlinan gick väl ett snäpp över limp mode. Det gick att följa hastighetsbegränsningarna, men inte mycket mer. Den gick som extrabil som stackars nattjobbande studenter fick köra.

Den här var i en mellanstor stad i en annan tid, strax före Uber och total överetablering i taxibranschen.

När jag berättade om resan för en annan taxichaufför som jag var stammis hos (åkte mycket taxi på den tiden) berättade han att den hade han ägt tidigare och sålt med 70 000 mil på mätaren. Han var förvånad över att den fortfarande rullade.

På den tiden, runt 2010, minns jag att taxi-ägare hade serviceavtal som sträckte sig till 36 000 mil, och att det var relativt vanligt med byte av motor eller växellåda under detta avtal.

En bil som har gått 50 000 mil och inte täcks av något serviceavtal eller försäkring borde innebära så stor risk att värdet är nära noll. I alla fall för den som behöver en bruksbil för daglig användning.
Ja man kanske inte kan förvänta sig flera års problemfritt ägande, eller så kan man det med tanke på din historia. Finns nog stor chans för prutmån också med tanke på att många ser det som att kasta bort pengarna. Kan tänka mig att en elbil som gått 50 är ett säkrare kort.
 
MB har väl väl rykte från förr?
W210 var väl första produkten där ekonomerna fick mer o säga till om än ingenjörerna?
Så ser det ju tyvärr ut på den erouperiska marknaden nu sen några år.
 
Jag provkörde en 996 från 2003 i helgen. Rullat strax under 3k mil. De ska ha 549 för den.

Jag har inte kollat historiken avseende service, men cylindrarna ska bara filmade och coatingen hel.

Vad säger ni om den som daily mellan april och september? Jag har en kompis som är porschebiten och han spyr på 996. Jag tycker att de är fina.
 
Jag provkörde en 996 från 2003 i helgen. Rullat strax under 3k mil. De ska ha 549 för den.

Jag har inte kollat historiken avseende service, men cylindrarna ska bara filmade och coatingen hel.

Vad säger ni om den som daily mellan april och september? Jag har en kompis som är porschebiten och han spyr på 996. Jag tycker att de är fina.
Tycker det är lite "synd" att ha en sådan som daily, men jag tror absolut den kommer hålla för det. Som daily hade man kanske föredragit ett lite mer välanvänt exemplar som redan har lite märken. Men det är bara jag det.

Angående porschepurister och deras åsikt om 996 så ska man nog inte fästa så mycket vikt vid det. Enligt dem är ju allt som inte är luftkylt värdelöst.
 
Tycker det är lite "synd" att ha en sådan som daily, men jag tror absolut den kommer hålla för det. Som daily hade man kanske föredragit ett lite mer välanvänt exemplar som redan har lite märken. Men det är bara jag det.

Angående porschepurister och deras åsikt om 996 så ska man nog inte fästa så mycket vikt vid det. Enligt dem är ju allt som inte är luftkylt värdelöst.
Jag behandlade en bil så en gång - en Dodge challenger - 18. Såldes vid 600 mil och 100 000 k i förlust. Idiotiskt.

Men angående den bilen jag tittar på - den är kanonfin men inte perfekt. Och eftersom att jag inte kan något om Porsche så behöver jag inte respektera puristerna.
 
Jag provkörde en 996 från 2003 i helgen. Rullat strax under 3k mil. De ska ha 549 för den.

Jag har inte kollat historiken avseende service, men cylindrarna ska bara filmade och coatingen hel.

Vad säger ni om den som daily mellan april och september? Jag har en kompis som är porschebiten och han spyr på 996. Jag tycker att de är fina.
Spontan tanke är att det kanske är ett lite udda val, inte för att det är något fel på modellen men en så pass lågmilad / dyr 996:a hade jag antagligen valt att ”spara på”.

Som bruksbil hade jag nog satsat på ett annat exemplar med lite fler mil, du kan antagligen köpa en relativt lågmilad 996:a i bra skick för 200.000 mindre. Alternativt med samma budget en nyare bil, förslagsvis något i stil med denna;


Men, gillar du modellen så kör, den kommer absolut tåla det.

Man kan argumentera för att det på många sätt är en ganska värdelös modell som varken är lika genomarbetad som de nyare eller lika rolig och entusiastbetonad som de luftkylda…. men man kan lika gärna argumentera för att det är en perfekt blandning som fortfarande behåller det nätta formatet och den analoga känslan samtidigt som den är betydligt mer användbar än de från åttiotalet.
 
Var hos polaren i helgen och vi skulle ÄNTLIGEN ta ut deras Gangster Citroen (Traction Avant) men det var ju 6v system, inget vi hade batteri till :(
IMG_6302.jpeg

Så vi avslutade sommaren i rejäl Pimp stil med frugorna i baksätet
IMG_6298.jpeg


Lite bilder på övriga roliga saker i hans samling
IMG_6303.jpeg

IMG_6304.jpeg
För en kort minut trodde ja han fått ner en Dodge V10 i Spånkorgen och undrade hur i helvete det gick till...
 
Jag provkörde en 996 från 2003 i helgen. Rullat strax under 3k mil. De ska ha 549 för den.

Jag har inte kollat historiken avseende service, men cylindrarna ska bara filmade och coatingen hel.

Vad säger ni om den som daily mellan april och september? Jag har en kompis som är porschebiten och han spyr på 996. Jag tycker att de är fina.
Vad går 993 för i Sverige? Jag använder min flera gånger i veckan (även om jag sällan pendlar) och tycker det funkar fint. Dessutom bra mycket snällare trafik hos dig 😅

Skulle nog oavsett hitta en med fler mil om du ska använda den som daily.
 
Jag provkörde en 996 från 2003 i helgen. Rullat strax under 3k mil. De ska ha 549 för den.

Jag har inte kollat historiken avseende service, men cylindrarna ska bara filmade och coatingen hel.

Vad säger ni om den som daily mellan april och september? Jag har en kompis som är porschebiten och han spyr på 996. Jag tycker att de är fina.

Ser inga hinder ett använda en 996:a dagligen april- september.

Det är en modernare körupplevelse än de äldre luftkylda bilarna, men en mer analog känsla än 991 generationen och nyare. Fortfarande i ett kompakt format.

Jag hade kanske valt att titta på ett exemplar som använts regelbundet som varit dokumenterat välskött än en bil med extremt låga mil. Det kan gömma sig problem i den typen av bilar som återgår i regelbunden användning. Inget som inte går att lösa såklart.

Oavsett låg, mellan eller högmilare kan det vara en bra idé att låta en oberoende Porsche verkstad titta på bilen du är spekulant på. Då kan du backa ur i tid och leta vidare.
 
Kanske någon vill bryta 911-spiralen och ratta en Skyline, finns många på Blocket såg jag. Eller är det förbjudet att äga om man är över 25?
IMG_1782.jpeg
 
Senast ändrad:
Bifoga filer
Jag är lite imponerad att du håller jämnt med Porschen, det är ju bara på dom lite längre rakorna som du tappar 👍 :) .

Mest fart sitter alltid mellan ratten och stolen. Bra rattat @MaziK - och härligt ljud!

Till "min" fördel så är det ju typ en gokartbana :D med en liten och lätt bil. En del av dem där kurvorna exv S-kurvan är bra tight. Så med en större bil så blir det naturligt att man inte kan stå på. Men det var skitkul!

Exv på Gelleråsen så är det inte många kurvor jag hänger på en GT3
 
Tillbaka
Topp