• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Ja DD2 har väl ett eget chassi med frambromsar samt två paddelväxlar annars ska det väl vara snarlikt max 125. Tröttnar man snabbt eller är det tiden som inte räcker till? En sak som man aldrig får något vettigt svar på är hur mycket däck man gör av med egentligen, det är ju rätt dyrt, ca 2500kr för en uppsättning. Har du någon uppfattning ungefär hur många varv man klarar med en däckuppsättning som hobbyåkare?
Man tröttnar inte men det är en del logistik som ska till. Exempelvis ska ju träningstiderna matcha med när man har tid själv och inte ska skjutsa barn åt alla håll och kanter osv. För tyvärr kan man inte åka när man själv vill hur som helst, det måste vara en organiserad träning med träningsledare osv. Så det har helt enkelt matchat lite dåligt.

Däck håller typ en halv sommar om man träningskör så lite som jag gjort. När man kör fullt så orkar man inte så mycket, det blir inte så många varv. Nu pratar jag alltså om orken som 40 åring, de små 10-åringarna kör ju tills man lyfter dem ur kartarna :D
 
Söker lite advice från er på KS innan jag vänder mig till Reddit.

Är ute efter en 4x4 att göra lite overlanding och roadtrips. Fastän målet är en Landcruiser eller Defender så är dessvärre detta inte inom budget just nu, så har kikat lite på Pajeros, Cherokees, Samurais etc. Kan lite mer om dessa bilarna, men dök upp ett intressant objekt på Blocket häromdagen, nämligen:


I relation till vad jag är ute efter och i pris, så checkar denna flera boxar. Enda är just att jag har no idea om märket generellt, utöver att det mångt och mycket är en merca i den. Tänkte kika om ni har någon större input på detta? Passerade besiktning nyligen, servad årligen och vad jag kan se på bilderna jag fått har den klarat sig okej från rost.

Vad säger panelen, är detta bara huvudvärk, eller något som kan vara något i relation till det jag är ute efter?
Köp något du kan reparera i Sverige.

Dessa är coola
 
Har under en längre tid spanat på att ersätta nuvarande V60-14 med en större bil och bland annat skrivit i denna tråd om allt från en E-klass till äldre XC90 som potentiella kandidater. Vi har idag två barn (3 respektive 2 år) och kommer, om allt går vägen, få en tredje i maj. Därav behov av framförallt större kupé men även gärna en bil som upplevs stabilare och säkrare vid de återkommande resor vi gör Sthlm-Norrlandskusten/Fjällen

Initial var tanken att lägga max 200-250 men har insett att vi nog behöver lägga närmare 300' för att få en modernare och större bil som inte har alltför många mil. Var initialt inne på en kombi men frun vill ha SUV och jag skulle kunna tänka mig att testa det, och ser väl 7-sits som ett plus när ungarna blir lite större. Hade helst velat ha en XC90 men för 300' så ligger den kring 20k mil och verkar även vara dyr i verkstadsbesök och där tidigare modellår verkar haft en hel del problem, en äldre XC90 hade fallit inom budget och gillar utseendet men ogillar att den dels är euro5, dels i princip är från 2002 interiör och teknikmässigt.

Har under helgen insett att en Skoda Kodiaq utan tvekan måste vara mest pang för pengen? Bra utrustning i grundutförande, 4wd, 7-sits samt relativt billig att äga för att vara en stor SUV. För mellan 250-300k får jag ett helt okej exemplar som gått omkring 10-12 000 mil. Är det något jag missar i min analys eller annat jag bör tänka på vid inköp av en Kodiaq?
 
Har under en längre tid spanat på att ersätta nuvarande V60-14 med en större bil och bland annat skrivit i denna tråd om allt från en E-klass till äldre XC90 som potentiella kandidater. Vi har idag två barn (3 respektive 2 år) och kommer, om allt går vägen, få en tredje i maj. Därav behov av framförallt större kupé men även gärna en bil som upplevs stabilare och säkrare vid de återkommande resor vi gör Sthlm-Norrlandskusten/Fjällen

Initial var tanken att lägga max 200-250 men har insett att vi nog behöver lägga närmare 300' för att få en modernare och större bil som inte har alltför många mil. Var initialt inne på en kombi men frun vill ha SUV och jag skulle kunna tänka mig att testa det, och ser väl 7-sits som ett plus när ungarna blir lite större. Hade helst velat ha en XC90 men för 300' så ligger den kring 20k mil och verkar även vara dyr i verkstadsbesök och där tidigare modellår verkar haft en hel del problem, en äldre XC90 hade fallit inom budget och gillar utseendet men ogillar att den dels är euro5, dels i princip är från 2002 interiör och teknikmässigt.

Har under helgen insett att en Skoda Kodiaq utan tvekan måste vara mest pang för pengen? Bra utrustning i grundutförande, 4wd, 7-sits samt relativt billig att äga för att vara en stor SUV. För mellan 250-300k får jag ett helt okej exemplar som gått omkring 10-12 000 mil. Är det något jag missar i min analys eller annat jag bör tänka på vid inköp av en Kodiaq?
Hoppar in och snor din expertis, vi väntar en nummer två och behöver uppgradera från en V40. Funkar en V60 ok med två barn?
 
Har under helgen insett att en Skoda Kodiaq utan tvekan måste vara mest pang för pengen? Bra utrustning i grundutförande, 4wd, 7-sits samt relativt billig att äga för att vara en stor SUV. För mellan 250-300k får jag ett helt okej exemplar som gått omkring 10-12 000 mil. Är det något jag missar i min analys eller annat jag bör tänka på vid inköp av en Kodiaq?
Egentligen inget "fel" på bilen men akta dig för bilar som har 12.000 mila servicen ogjord. Den är väldigt dyr, lätt 20k. Så bättre att välja en som gått 13.000 mil med servicen gjord än en som gått 11000 mil så att säga. I övrigt finns få typfel vid det här laget på Kodiaq. 2.0tdi motorn är extremt beprövad vid det här laget.
 
Egentligen inget "fel" på bilen men akta dig för bilar som har 12.000 mila servicen ogjord. Den är väldigt dyr, lätt 20k. Så bättre att välja en som gått 13.000 mil med servicen gjord än en som gått 11000 mil så att säga. I övrigt finns få typfel vid det här laget på Kodiaq. 2.0tdi motorn är extremt beprövad vid det här laget.
De använder sig väl av VAG-koncernens DSG-lådor? De är väl inte alltid skottsäkra..
 
Då var det dags igen. Svärmors bil, grannens bil. Svärfars hade rattkrycka och var orörd.
Messenger_creation_0D17EE24-5016-4D0D-9618-2AED10EAFED6.jpeg
Messenger_creation_59A17CCA-E1F2-4BDD-A500-8E78D6341198.jpeg
 
De använder sig väl av VAG-koncernens DSG-lådor? De är väl inte alltid skottsäkra..
De är mkt bättre nu. Tror inte jag sett en enda Kodiaq med växellådsproblem. De främsta problemen gällde också den sjuväxlade DSG med torrkoppling (satt bla i gaspassaterna, caddy mfl med motorer med lägre slagvolym) och det är inte den i diesel-Kodiaq/Tiguan/Ateca
 
Senast ändrad:
Egentligen inget "fel" på bilen men akta dig för bilar som har 12.000 mila servicen ogjord. Den är väldigt dyr, lätt 20k. Så bättre att välja en som gått 13.000 mil med servicen gjord än en som gått 11000 mil så att säga. I övrigt finns få typfel vid det här laget på Kodiaq. 2.0tdi motorn är extremt beprövad vid det här laget.
Tack! Precis sådant som jag ville veta, du som alltjämt verkar insatt i allt som rör VAG: någon egentlig skillnad mellan Kodiaq, Tiguan AllSpace samt Tarraco? Förstod att det i mångt och mycket är samma bil.

Värt att sträcka sig för en med DCC eller endast risk för dyra reparationer? Läst att det gör stor skillnad för komforten, likaså akustikrutor.
 
Hoppar in och snor din expertis, vi väntar en nummer två och behöver uppgradera från en V40. Funkar en V60 ok med två barn?
Beror på hur man definierar ok - funkade bra initialt då minsta satt i babyskydd men nu när båda har bilbarnstolar så kan jag ej ha stolen så långt bak som jag vill (178 cm), även frun hade önskat kunna ha stolen mer lutad framförallt nu när hon är gravid. Går knappt att ha en femte passagerare pga så trångt i baksätet.

Så även innan vi visste om en tredje så var jag inne på att byta bil, just för att kupén känns så trång (även om bagaget funkar ok tillsammans med takbox).

Med det jag vet idag hade jag därför hellre köpt en v70, superb, passat eller motsvarande istället för en V60 (kan dock inte uttala mig om nya - har som sagt en 2014).
 
Tack! Precis sådant som jag ville veta, du som alltjämt verkar insatt i allt som rör VAG: någon egentlig skillnad mellan Kodiaq, Tiguan AllSpace samt Tarraco? Förstod att det i mångt och mycket är samma bil.

Värt att sträcka sig för en med DCC eller endast risk för dyra reparationer? Läst att det gör stor skillnad för komforten, likaså akustikrutor.
Nej det är väldigt mycket samma bil med lite olika yttermått bara.
DCC är bra, inte hört om några större kvalitetsproblem. Dock brukar det betyda dyrare reservdelar när bytet väl kommer.

Akustikrutor finns inte till gamla Tiguanfamiljen vad jag vet. Eller så ingår det i tillvalet tonade rutor, inte sett det som separat tillval iaf. Generellt sett är ljudnivån inte den modellseriens starkaste sida. Det bullrar en del om däck och i högre fart brusar det om vinden, framförallt om man har panoramtak. Min pappa har en Tiguan* och med hänsyn till den undrar jag hur det kan klagas så mycket på Tesla :angel:

* dock 20" däck och panoramatak så det är nog den bullrigaste varianten
 
Tack! Precis sådant som jag ville veta, du som alltjämt verkar insatt i allt som rör VAG: någon egentlig skillnad mellan Kodiaq, Tiguan AllSpace samt Tarraco? Förstod att det i mångt och mycket är samma bil.

Värt att sträcka sig för en med DCC eller endast risk för dyra reparationer? Läst att det gör stor skillnad för komforten, likaså akustikrutor.
Har en Tarraco från 2019, köpte den 2021 med 3000 mil på mätaren för 279K har jag för mig, då iallafall 50K billigare än motsvarande Kodiak. Helnöjd överlag, inget strul utöver att jag haft ett elfel som verkar finnas i koncernen, men fixades kostnadsfritt även utanför garantin. Nu är den uppe i 11K mil nånting och rullar på fint.
 
Söker lite advice från er på KS innan jag vänder mig till Reddit.

Är ute efter en 4x4 att göra lite overlanding och roadtrips. Fastän målet är en Landcruiser eller Defender så är dessvärre detta inte inom budget just nu, så har kikat lite på Pajeros, Cherokees, Samurais etc. Kan lite mer om dessa bilarna, men dök upp ett intressant objekt på Blocket häromdagen, nämligen:


I relation till vad jag är ute efter och i pris, så checkar denna flera boxar. Enda är just att jag har no idea om märket generellt, utöver att det mångt och mycket är en merca i den. Tänkte kika om ni har någon större input på detta? Passerade besiktning nyligen, servad årligen och vad jag kan se på bilderna jag fått har den klarat sig okej från rost.

Vad säger panelen, är detta bara huvudvärk, eller något som kan vara något i relation till det jag är ute efter?
Kolla in manges_adventures på Insta.
Dom har en nyare Jimny med taktält och lite annat kul monterat. Suverän äventyrsbil.
IMG_20230909_091133.jpg
 
Har under en längre tid spanat på att ersätta nuvarande V60-14 med en större bil och bland annat skrivit i denna tråd om allt från en E-klass till äldre XC90 som potentiella kandidater. Vi har idag två barn (3 respektive 2 år) och kommer, om allt går vägen, få en tredje i maj. Därav behov av framförallt större kupé men även gärna en bil som upplevs stabilare och säkrare vid de återkommande resor vi gör Sthlm-Norrlandskusten/Fjällen

Initial var tanken att lägga max 200-250 men har insett att vi nog behöver lägga närmare 300' för att få en modernare och större bil som inte har alltför många mil. Var initialt inne på en kombi men frun vill ha SUV och jag skulle kunna tänka mig att testa det, och ser väl 7-sits som ett plus när ungarna blir lite större. Hade helst velat ha en XC90 men för 300' så ligger den kring 20k mil och verkar även vara dyr i verkstadsbesök och där tidigare modellår verkar haft en hel del problem, en äldre XC90 hade fallit inom budget och gillar utseendet men ogillar att den dels är euro5, dels i princip är från 2002 interiör och teknikmässigt.

Har under helgen insett att en Skoda Kodiaq utan tvekan måste vara mest pang för pengen? Bra utrustning i grundutförande, 4wd, 7-sits samt relativt billig att äga för att vara en stor SUV. För mellan 250-300k får jag ett helt okej exemplar som gått omkring 10-12 000 mil. Är det något jag missar i min analys eller annat jag bör tänka på vid inköp av en Kodiaq?
Skulle rekommendera
Bara släppa och inse att det är mest ekonomiska och utrymningsmässigt lämpliga för en barnfamilj i din situation. Smidig i och urlastning är också en bonus jämfört med trånga SUVar. Låga mil och driftsäkra, alltså annat än hårt körda xc90s eller Kodiaq.
 
Skulle rekommendera
Bara släppa och inse att det är mest ekonomiska och utrymningsmässigt lämpliga för en barnfamilj i din situation. Smidig i och urlastning är också en bonus jämfört med trånga SUVar. Låga mil och driftsäkra, alltså annat än hårt körda xc90s eller Kodiaq.
Frågan är om de där är så pålitliga?

Vi hade ganska många i företaget tidigare, nu är två kvar, och jag tycker att de mest stått på verkstad hela tiden. Det har förvisso varit skåpversionen men men det är väl i allt väsentligt samma bil. Dessutom är de benägna att dra till sig rost.

Däremot är de väldigt trevliga att köra, bra komfort och naturligtvis är det en extremt praktisk bil.
 
Frågan är om de där är så pålitliga?

Vi hade ganska många i företaget tidigare, nu är två kvar, och jag tycker att de mest stått på verkstad hela tiden. Det har förvisso varit skåpversionen men men det är väl i allt väsentligt samma bil. Dessutom är de benägna att dra till sig rost.

Däremot är de väldigt trevliga att köra, bra komfort och naturligtvis är det en extremt praktisk bil.
Min bild är också att drivlinan inte riktigt är dimensionerad för den höga vikten.
 
Pga mindervärdeskomplex på förskoleparkering (och en brant uppförsbacke till huset) har jag börjat fundera på en 4x4 SUV. Typ <10k mil och dragkrok. Något tips? Kanske är lite hugget som stucket men kikat lite på RAV4, XC60, X3 och Q3/Q4. Typ runt 300k.
 
Pga mindervärdeskomplex på förskoleparkering (och en brant uppförsbacke till huset) har jag börjat fundera på en 4x4 SUV. Typ <10k mil och dragkrok. Något tips? Kanske är lite hugget som stucket men kikat lite på RAV4, XC60, X3 och Q3/Q4. Typ runt 300k.
Mindervärdeskomplexet kommer du väl inte över med någon av de nämnda bilarna 😛
Men backen kan du ju klara 😉
Hade också som nämnts ovan hatt en kik på CX-5.
Prisvärd, japansk (med alla fördelar det innebär) och inredning som känns mer premium än många sk premium bilar. Ingen av dem är väl speciellt roliga men Mazdan är väl mest körglad av dem dessutom.
 
Senast ändrad:
Frågan är om de där är så pålitliga?

Vi hade ganska många i företaget tidigare, nu är två kvar, och jag tycker att de mest stått på verkstad hela tiden. Det har förvisso varit skåpversionen men men det är väl i allt väsentligt samma bil. Dessutom är de benägna att dra till sig rost.

Däremot är de väldigt trevliga att köra, bra komfort och naturligtvis är det en extremt praktisk bil.
Då finns det andra alternativ när man vill vara säker på pålitligheten. Även plats för svärmor och barnvagnen!


Easy choice!
 
Mindervärdeskomplexet kommer du väl inte över med någon av de nämnda bilarna 😛
Men backen kan du ju klara 😉
Hade också som nämnts ovan hatt en kik på CX-5.
Prisvärd, japansk (med alla fördelar det innebär) och inredning som känns mer premium än många sk premium bilar. Ingen av dem är väl speciellt roliga men Mazdan är väl mest körglad av dem dessutom.
Ska kika! Har en polare med en cx-5 men har då tänkt - Mazda?! Men kan inte mycket om bilar och märken. Kan ju testköra den då också 👍🏻
 
Pga mindervärdeskomplex på förskoleparkering (och en brant uppförsbacke till huset) har jag börjat fundera på en 4x4 SUV. Typ <10k mil och dragkrok. Något tips? Kanske är lite hugget som stucket men kikat lite på RAV4, XC60, X3 och Q3/Q4. Typ runt 300k.
Nån Q4 får du inte för 300k än, tänk på att det inte är fyrhjulsdrift på de enklare varianterna. Q3 tycker jag är för dyr för vad det är, det är en förhöjd Audi A3 och faktiskt ganska enkelt utförande invändigt. Inget fel på den dock. Samma heads up där också - väldigt många av de som är till salu är inte 4wd.

RAV4 har jag inte så mkt erfarenhet av. Tveksamma testresultat på fyrhjulsdriften dock på hybriderna.

XC60 får nog bli den gamla varianten om du ska hålla dig under 300k. Inget fel på den men femman känns ganska seg och bullrig med moderna mått. Driftsäker, billig försäkring, gott om prisvärda alternativ för service håller dock nere ägandekostnaderna.
 
Nån Q4 får du inte för 300k än, tänk på att det inte är fyrhjulsdrift på de enklare varianterna. Q3 tycker jag är för dyr för vad det är, det är en förhöjd Audi A3 och faktiskt ganska enkelt utförande invändigt. Inget fel på den dock. Samma heads up där också - väldigt många av de som är till salu är inte 4wd.

RAV4 har jag inte så mkt erfarenhet av. Tveksamma testresultat på fyrhjulsdriften dock på hybriderna.

XC60 får nog bli den gamla varianten om du ska hålla dig under 300k. Inget fel på den men femman känns ganska seg och bullrig med moderna mått. Driftsäker, billig försäkring, gott om prisvärda alternativ för service håller dock nere ägandekostnaderna.
Xc60 med 4x4 runt ~10k mil från typ 2019-2021 ligger inte allt för långt ifrån 300k, någon tom strax under. Stortrivs med min v60 från 2017 så kanske bara att fortsätta på villa vovve volvo spåret
 
Tillbaka
Topp