• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Pga mindervärdeskomplex på förskoleparkering (och en brant uppförsbacke till huset) har jag börjat fundera på en 4x4 SUV. Typ <10k mil och dragkrok. Något tips? Kanske är lite hugget som stucket men kikat lite på RAV4, XC60, X3 och Q3/Q4. Typ runt 300k.
Jag tyckte vindbruset i kupén på RAV4:an var hemskt så åker du mycket motorväg hade jag undvikit den bilen.
 
Senast ändrad:
Dags för vinterpôsar!

Blir extremt olika uttryck med extremt olika hjul.
Gillar båda, fast helsvart är nog bäst.
Gillar inte att bilen blir grisig på typ en dag.
IMG_2028.jpeg
IMG_2027.jpeg
 
Efter ha passerat en kronhjort med 2 meters marginal i helgen så insåg jag att behovet gällande ny bil är troligtvis höjd på motorhuven för ökad säkerhet mot vilt. Varit inne på Tesla bilarna men de känns inte säkra mot vilt, men var är det som är avgörande för bra säkerhet mot vilt? Vilka bilar erbjuder även bäst lampor? Eller är eftermarknadslampor så överlägset så det är det där man ska lägga en slant? Jag förstår att skyddet för gångare kommer bli betydligt sämre men majoriteten av körandet kommer göras på landsvägar och inte inne i stadsmiljö.
 
Efter ha passerat en kronhjort med 2 meters marginal i helgen så insåg jag att behovet gällande ny bil är troligtvis höjd på motorhuven för ökad säkerhet mot vilt. Varit inne på Tesla bilarna men de känns inte säkra mot vilt, men var är det som är avgörande för bra säkerhet mot vilt? Vilka bilar erbjuder även bäst lampor? Eller är eftermarknadslampor så överlägset så det är det där man ska lägga en slant? Jag förstår att skyddet för gångare kommer bli betydligt sämre men majoriteten av körandet kommer göras på landsvägar och inte inne i stadsmiljö.

Pickup/SUV med frontskydd för vilt, men det kommer inte gillas av årliga bilprovningen och jag kan inte gå i god för att det påverkar krocksäkerheten positivt. Det finns mer än vilt och gångtrafikanter att ta hänsyn till.

Hur som helst satt ett sånt frontskydd på en pickup vi hade i släkten i norra delarna av Sverige tills bilprovningen slog ner på det ett år.

Som sagt vet jag inte om det egentligen ger något skydd i praktiken. En älg kommer säkert ändå farande in i coupen i en SUV/Pickup. Skyddar troligtvis mer skador på själva bilen. Plåt och motorskador. Kanske försämrar det krockskyddet vid en regelrätt krock med andra fordon. Ändrar deformationszoner.

Jag körde själv på motorvägen förra veckan och hamnade efter en trafikolycka med vilt på motorvägen. Glest trafikerad tidpunkt. Det skulle kunnat vara undertecknad som drabbats i momsad motorvägstempo. Händelsen fick en att tänka till lite. Samma visa varje år såhär års.

Extra helljus monterat gör stor skillnad den mörka årstiden. Men det är inget jag själv har monterat. Hade kanske prioriterat annorlunda om man körde vintertid i andra delar av landet norröver med mil efter mil i totalt mörker utan mötande trafik eller att man kommer ifatt annan.
 
Senast ändrad:
Efter ha passerat en kronhjort med 2 meters marginal i helgen så insåg jag att behovet gällande ny bil är troligtvis höjd på motorhuven för ökad säkerhet mot vilt. Varit inne på Tesla bilarna men de känns inte säkra mot vilt, men var är det som är avgörande för bra säkerhet mot vilt? Vilka bilar erbjuder även bäst lampor? Eller är eftermarknadslampor så överlägset så det är det där man ska lägga en slant? Jag förstår att skyddet för gångare kommer bli betydligt sämre men majoriteten av körandet kommer göras på landsvägar och inte inne i stadsmiljö.
Den enda bil jag känner till som uttryckligen är testad och har sett älgkrockar själv med gott resultat är Volvo XC90.

Tesla bromsar automatiskt och har utmärkt krocksäkerhet generellt sett men jag vet inte om de jobbat så mycket med just älg.

Bäst lampor - numera bromsas man mycket av lagkrav så det är relativt likartat på halvljus. Du bör sikta på någon bil med adaptivt helljus, det gör ganska stor skillnad att man kan ha igång helljuset även när det är trafik. 8st extraljus är ballt men det går knappt att använda eftersom man måste blända av hela tiden. Jag undvek själv en Kronhjortskrock ganska nyligen just för att jag kunde ha helljuset i gång i vägkanten trots att jag hade en bil framför.
 
Den enda bil jag känner till som uttryckligen är testad och har sett älgkrockar själv med gott resultat är Volvo XC90.

Tesla bromsar automatiskt och har utmärkt krocksäkerhet generellt sett men jag vet inte om de jobbat så mycket med just älg.

Bäst lampor - numera bromsas man mycket av lagkrav så det är relativt likartat på halvljus. Du bör sikta på någon bil med adaptivt helljus, det gör ganska stor skillnad att man kan ha igång helljuset även när det är trafik. 8st extraljus är ballt men det går knappt att använda eftersom man måste blända av hela tiden. Jag undvek själv en Kronhjortskrock ganska nyligen just för att jag kunde ha helljuset i gång i vägkanten trots att jag hade en bil framför.
Stora Volvo och MB brukar omnämnas av räddningstjänsten då krockskydd diskuteras.
Körde på ett vildsvin (hane) i 70 knyck med min sänkta Miata.
180k i reparationer.Mycket Alu i Miatan som inte går att rikta. Bara att byta till nya delar.

100-150kg tung, tog tvärstopp.
Hade tur då jag körde på överkroppen så den gick inte in i front rutan utan tumlade längs bild sidan och förstörde hela fronten, mosade mycket i motorrummet , höger hjulupphängning/skärm, höger dörr, höger bak skärm.
Bergaren sa att jag hade tur att den inte gick in i rutan på min 1,20 höga bil…

Får en att tänka efter lite - känns tryggare i min E-klass.
 
Stora Volvo och MB brukar omnämnas av räddningstjänsten då krockskydd diskuteras.
Körde på ett vildsvin (hane) i 70 knyck med min sänkta Miata.
180k i reparationer.Mycket Alu i Miatan som inte går att rikta. Bara att byta till nya delar.

100-150kg tung, tog tvärstopp.
Hade tur då jag körde på överkroppen så den gick inte in i front rutan utan tumlade längs bild sidan och förstörde hela fronten, mosade mycket i motorrummet , höger hjulupphängning/skärm, höger dörr, höger bak skärm.
Bergaren sa att jag hade tur att den inte gick in i rutan på min 1,20 höga bil…

Får en att tänka efter lite - känns tryggare i min E-klass.
Jag jobbar ju i räddningstjänsten, och kan enkelt sammanfatta, större=bättre, om vi ändå pratar hyfsat moderna bilar. Sedan så gör stor-suvarna trafikmiljön farligare pga de är farligare att krocka med för andra bilister.
Men det är ju en annan fråga.
 
Jag jobbar ju i räddningstjänsten, och kan enkelt sammanfatta, större=bättre, om vi ändå pratar hyfsat moderna bilar. Sedan så gör stor-suvarna trafikmiljön farligare pga de är farligare att krocka med för andra bilister.
Men det är ju en annan fråga.
Jag har länge funderat på detta, inte minst utifrån att jag står inför stundande bilbyte - så tack för info! Säga vad man vill om SUV-träsket men just krocksäkerheten talar ju i sådant fall för en SUV, kontra t.ex. en kombi.
 
Jag har länge funderat på detta, inte minst utifrån att jag står inför stundande bilbyte - så tack för info! Säga vad man vill om SUV-träsket men just krocksäkerheten talar ju i sådant fall för en SUV, kontra t.ex. en kombi.
Jag köpte nyligen ny bil, var egentligen inte så sugen på SUV men bland annat detta gjorde att valet föll på en SUV ändå.
 
Efter ha passerat en kronhjort med 2 meters marginal i helgen så insåg jag att behovet gällande ny bil är troligtvis höjd på motorhuven för ökad säkerhet mot vilt. Varit inne på Tesla bilarna men de känns inte säkra mot vilt, men var är det som är avgörande för bra säkerhet mot vilt? Vilka bilar erbjuder även bäst lampor? Eller är eftermarknadslampor så överlägset så det är det där man ska lägga en slant? Jag förstår att skyddet för gångare kommer bli betydligt sämre men majoriteten av körandet kommer göras på landsvägar och inte inne i stadsmiljö.
Nästan alla bilar har förvånande dåligt ljus, det finns undantag men jag hade fokuserat på att hitta en modell jag gillar och sen monterat extraljus på den.

Just nu har jag stor ramp i nosen på min XC60 och ljuset är grymt, det är såklart jättefult men det går absolut att fälla in den i grillen med bra resultat. Då får du antagligen liiiite sämre ljus men det är relativt snyggt och ljuset blir ändå riktigt, riktigt bra.

Men som antyds ovan beror det lite på hur och var du kör, vi kör mycket på mörka vägar med relativt lite mötande trafik så för oss är det inget problem att blända av då och då.
 
Den första bil jag körde var en DAF vid ca 12 års ålder. En galen österrikare vid namn Otto Sowa sålde vid den tiden Citroën och DAF i Uppsala. Farsan var en stort Citroënfreak (+20 st) så vi var där ofta. Han höll till i en stor lada vid F16 och övervåningen var en rundbana där man kunde prova bilar inomhus, vilket Otto övertalade min far att jag skulle få göra ... :nailbiting:
Missade diskussionen i somras 😄, ...Men jag var förbi den där ladan rätt nyligen. Stängt och bommat nu, men med vissa spår kvar av att det har varit ett Mecca för citroënägare. Egentligen enbart verkstad de sista decennierna.
 
Tillbaka
Topp