• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Missade diskussionen i somras 😄, ...Men jag var förbi den där ladan rätt nyligen. Stängt och bommat nu, men med vissa spår kvar av att det har varit ett Mecca för citroënägare. Egentligen enbart verkstad de sista decennierna.

Vid sidan om bilförsäljning tävlade Otto i isbaneracing, oftast tillsammans med sin verkstadschef Rune Eklund. Hittade det här på nätet:

Otto Sowa.jpg


Sett bådas tävlingsbilar. Otto hade bara trimmat sin "Padda" medans Rune ersatte baksätet med en motor till i sin för fyrhjulsdrift. De dom hade gemensamt var "dubbarna" i däcken, som snarare såg ut som polisens spikmattor ... ;)
 
Vid sidan om bilförsäljning tävlade Otto i isbaneracing, oftast tillsammans med sin verkstadschef Rune Eklund. Hittade det här på nätet:

Otto Sowa.jpg


Sett bådas tävlingsbilar. Otto hade bara trimmat sin "Padda" medans Rune ersatte baksätet med en motor till i sin för fyrhjulsdrift. De dom hade gemensamt var "dubbarna" i däcken, som snarare såg ut som polisens spikmattor ... ;)
Kul, ...Ja isbanetävlingar var ju vanliga förr.
 
Jag hämtade ut den här rackaren i mars, och VILKEN bil alltså 😍 Jag har haft Tesla Model S och Mercedes EQE som de senaste två bilarna innan, men Taycan spelar i en totalt egen liga. Chassi, styrning, väghållning, känsla....det är helt otroligt 😀
Porsche Taycan.jpg
Håller med den är ett galet skönt åk. Jag lät min vandra vidare efter att ha haft min 4S i 2 ½ år så nu blev det bensin igen. 911 4S.
 

Bilagor

  • IMG_2652.jpeg
    IMG_2652.jpeg
    1.7 MB · Visningar: 4
Har en Audi A3 som är 1.5 år gammal
Senaste veckan står det ”oljebyte om ** dagar” på displayen. Gått ca 900 mil.

** varierar mellan 25-38 vad jag sett, hela tiden. Olika varje dag.

Frågor;

1. Ska vi byta olja så tidigt? Den är som sagt från 2023.

2. Varför pendlar dagarna det står så kraftigt?

Ja. Jag har ringt Audi. Två gånger. Dom bollar bara runt mig och säger att någon från service ska ringa upp som dom inte gör.
 
Senast ändrad:
Har en Audi A3 som är 1.5 år gammal
Senaste veckan står det ”oljebyte om ** dagar” på displayen. Gått ca 900 mil.

** varierar mellan 25-38 vad jag sett, hela tiden. Olika varje dag.

Frågor;

1. Ska vi byta olja så tidigt? Den är som sagt från 2023.

2. Varför pendlar dagarna det står så kraftigt?

Ja. Jag har ringt Audi. Två gånger. Dom bollar bara runt mig och säger att någon från service ska ringa upp som dom inte gör.
Det låter absolut lite tidigt efter 18 månader och 900 mil. Intervallet kan sträcka sig ändå upp till 3000 mil tror jag. Max 24 mån. Antalet dagar borde också bara räkna nedåt, inte gå upp igen.
 
Det låter absolut lite tidigt efter 18 månader och 900 mil. Intervallet kan sträcka sig ändå upp till 3000 mil tror jag. Max 24 mån. Antalet dagar borde också bara räkna nedåt, inte gå upp igen.
Pendlar så konstigt också. Ena dagen "25 dagar". Nästa dag "32 dagar"... Får väl ringa dom igen antar jag.
 
Corvette c6 z06. 7L V8 på 505 häst original som kan ligga på 0.7 l/ Milen så typ en miljöbil dessutom.
Helt oförklarligt för mig hur jag aldrig möter en Corvette på vägarna. Är enligt mig den ultimata bilen, sett till prisklassen iaf. Grannarna frågar gärna ”hur firman går” när deras nya Volvo/tesla kostar 2-3 gånger så mycket
Lastutrymmet är imponerande stort också. Funkar både till tippen, festen och Bauhaus drive in.

Det enda jag kan rata ner på är att den inte kommer duga när vintern kommer

IMG_3951.jpeg

IMG_4184.jpeg
IMG_2838.png

Den där ser jag ofta parkerad nära mig, riktigt schysst!
 
Lyckades klämma in ett ”front byte” i helgen. Nu har 9-3X:en fått den sista faciliteten SAAB mäktade med vilket innebär ny grill som matchar sista generationens 9-5:eek:r samt 9-4X. Vidare så byttes även lyktorna ut mot så kallade ”Iceblock” lyktor som fått sitt namn av den blåa toningen som återfinns i linsen. Mycket nöjd med resultatet.
IMG_1364.jpeg


IMG_1442.jpeg
 
Har en Audi A3 som är 1.5 år gammal
Senaste veckan står det ”oljebyte om ** dagar” på displayen. Gått ca 900 mil.

** varierar mellan 25-38 vad jag sett, hela tiden. Olika varje dag.

Frågor;

1. Ska vi byta olja så tidigt? Den är som sagt från 2023.

2. Varför pendlar dagarna det står så kraftigt?

Ja. Jag har ringt Audi. Två gånger. Dom bollar bara runt mig och säger att någon från service ska ringa upp som dom inte gör.
Audi har ett ”intelligent” system som ska känna av typ av körning etc för att indikera när det är dags för service. Kortare körningar oftare service osv…
Att en bil som gått mestadels korta sträckor 900mil/18 månader är tycker jag inte är konstigt att de vill ha in den på service.
2år/3000 mil hade däremot varit märkligt, och definitivt inte bra för motorn.
Dock borde ju inte dagarna variera rent logiskt.
 
Sitter och funderar på en Jaguar som bruksbil, X300-modellen specifikt med rak sexa. Är det något som man bör tänka på?
Fantastiskt trevlig bil. Håller ihop betydligt bättre än föregångaren. Dock skulle jag inte rekommendera den som bruksbil (året om) om du inte kan o har plats att meka själv. Kommer till åren oavsett hur bra den än är.
 
ifall någon är sugen på en banbil

 
Sitter och funderar på en Jaguar som bruksbil, X300-modellen specifikt med rak sexa. Är det något som man bör tänka på?
De börjar bli gamla och de flesta är slutkörda vid det här laget... men bortsett från det är bilarna bra.

Vanliga fel:
-Rost, bakskärmar, framskärmar, trösklar, golv, runt rutorna
-Läckage grenrör
-Hängande innertak
-Hål i förarstolen (vid insteget)
-Vinande bakaxel
-Elektrisk ratt som inte går att justera längre

Det låter kanske illa men på många sätt är det en ganska enkel bil, ingen navigator, ingen adaptiv fjädring, ingen luftfjädring, inga p-sensorer... De har också väldigt befriade från typfel, nästan allt som drabbar dem är sådant som drabbar mer eller mindre alla gamla bilar, det stora problemet torde vara tidigare ägare som inte skött om dem, samt att de exemplar som nu gått snart 30.0000 mil varav hälften fördelade över 30 vintrar helt enkelt är nedslitna.

Det bra då? Jo men de är i grunden väldigt välgjorda och de har väldigt få mekaniska bekymmer, jag har kört säkert 20-30.000mil med X300:eek:r och har väl i princip aldrig haft några problem med någonting.
 
De börjar bli gamla och de flesta är slutkörda vid det här laget... men bortsett från det är bilarna bra.

Vanliga fel:
-Rost, bakskärmar, framskärmar, trösklar, golv, runt rutorna
-Läckage grenrör
-Hängande innertak
-Hål i förarstolen (vid insteget)
-Vinande bakaxel
-Elektrisk ratt som inte går att justera längre

Det låter kanske illa men på många sätt är det en ganska enkel bil, ingen navigator, ingen adaptiv fjädring, ingen luftfjädring, inga p-sensorer... De har också väldigt befriade från typfel, nästan allt som drabbar dem är sådant som drabbar mer eller mindre alla gamla bilar, det stora problemet torde vara tidigare ägare som inte skött om dem, samt att de exemplar som nu gått snart 30.0000 mil varav hälften fördelade över 30 vintrar helt enkelt är nedslitna.

Det bra då? Jo men de är i grunden väldigt välgjorda och de har väldigt få mekaniska bekymmer, jag har kört säkert 20-30.000mil med X300:eek:r och har väl i princip aldrig haft några problem med någonting.
Låter som en projektbil/sommarbil, inte något man vill lita på varje dag. Gamla katter förtjänar att vårdas väl, inte slitas ut i saltslask tycker jag. Det finns ju så få kvar. Använd en gammal V70 vintertid snälla @Brage
 
De börjar bli gamla och de flesta är slutkörda vid det här laget... men bortsett från det är bilarna bra.

Vanliga fel:
-Rost, bakskärmar, framskärmar, trösklar, golv, runt rutorna
-Läckage grenrör
-Hängande innertak
-Hål i förarstolen (vid insteget)
-Vinande bakaxel
-Elektrisk ratt som inte går att justera längre

Det låter kanske illa men på många sätt är det en ganska enkel bil, ingen navigator, ingen adaptiv fjädring, ingen luftfjädring, inga p-sensorer... De har också väldigt befriade från typfel, nästan allt som drabbar dem är sådant som drabbar mer eller mindre alla gamla bilar, det stora problemet torde vara tidigare ägare som inte skött om dem, samt att de exemplar som nu gått snart 30.0000 mil varav hälften fördelade över 30 vintrar helt enkelt är nedslitna.

Det bra då? Jo men de är i grunden väldigt välgjorda och de har väldigt få mekaniska bekymmer, jag har kört säkert 20-30.000mil med X300:eek:r och har väl i princip aldrig haft några problem med någonting.

Besökte Joes Garage utanför Löddeköpinge för inte så länge sedan. De hade en del fina och välskötta Jaguarer. Hoppas de hamnar hos ägare behandlar dem sympatiskt. Provkörde en XJR med den kompressormatade V8 för många år sedan, men ville egentligen hitta en fin med den kompressormatade sexan. Just där och då lyckades jag inte. Släppte planerna helt. Idag hade det varit en entusiastbil som kan användas delar av säsongen som en daily driver. Man hade velat skona den för att bibehålla skicket längre om man fått tag i ett fint exemplar.

En väns föräldrar har en X351, den modernare XJ modellen. Har kört den vid ett par tillfällen. Det är en väldigt trevlig bil. Upplevs lättare än en bil i den storleken borde kännas. Fin komfort under långfärd. Jag hade nog tittat åt det hållet om bilen ska brukas. Man får mycket bil för pengarna. Många av dem är välskötta av sina ägare. Karossen är aluminium och mycket av hjulupphängningen. Interiören är påkostad och exklusiv jämfört med de flesta konkurenterna i den klassen. Det som inte åldras så bra är de digitala displayerna och lite plastdetaljer som blir klibbiga. Något som drabbar allt från billiga bilar till exklusiva Ferraris och även somliga Porsches.
 
Audi var (är?) kända för ”dricka” olja. Mina tre som jag haft fick toppas upp varje 150-200 mil. Hade en 5 liters dunk i bagagen. Var en feature som jag fick leva med.
2.0T-motorerna från runt 2009 till några år senare är horribla i detta avseende. Morsan köpte en Q5:a från denna period begagnad, som drack hur mycket olja som helst. Hon hade fått ett av de absolut värsta exemplaren. Jag tror det visade sig att den drack nästan 1L på 100 mil. Audi skulle minsann inte fixa problemet på de många bilar som var drabbade. En fix skulle kräva att man går djupt in i motorn och byter kolvringar, kanske något till, jag minns inte. Det skulle kosta väldigt mycket. Även om kolvringar i sig inte är dyra eller särskilt komplicerade så kräver det ju i princip en full demontering av motorn. Vid det laget var det nästan enklare att byta motor (utifrån verkstadens perspektiv). Efter flera månader med köp av oljedunkar, veckovisa påfyllningar och antecknande/mätningar på hur mycket den drack fick det vara nog. En bil för typ 180-200tkr såldes för runt 40,000kr genom Audihandlaren till något Östeuropeiskt land där de förmodligen reparerade motorn med billigare arbetskraft. Sur bilaffär det där. "Aldrig något från VW igen", lät det.

Nu kör de en ny Kia som kanske är den tråkigaste bilen jag kört. "Men den har ju 7 års garanti!".
 
2.0T-motorerna från runt 2009 till några år senare är horribla i detta avseende. Morsan köpte en Q5:a från denna period begagnad, som drack hur mycket olja som helst. Hon hade fått ett av de absolut värsta exemplaren. Jag tror det visade sig att den drack nästan 1L på 100 mil. Audi skulle minsann inte fixa problemet på de många bilar som var drabbade. En fix skulle kräva att man går djupt in i motorn och byter kolvringar, kanske något till, jag minns inte. Det skulle kosta väldigt mycket. Även om kolvringar i sig inte är dyra eller särskilt komplicerade så kräver det ju i princip en full demontering av motorn. Vid det laget var det nästan enklare att byta motor (utifrån verkstadens perspektiv). Efter flera månader med köp av oljedunkar, veckovisa påfyllningar och antecknande/mätningar på hur mycket den drack fick det vara nog. En bil för typ 180-200tkr såldes för runt 40,000kr genom Audihandlaren till något Östeuropeiskt land där de förmodligen reparerade motorn med billigare arbetskraft. Sur bilaffär det där. "Aldrig något från VW igen", lät det.

Nu kör de en ny Kia som kanske är den tråkigaste bilen jag kört. "Men den har ju 7 års garanti!".
Jag har samma erfarenheter, hade en A6 av liknande årsmodell med den motorn, fick fan tanka olja lika ofta som bensin och enligt Audi var det helt normalt...
Det var sista gången jag ägde en bil från den koncernen, sämsta bilen någonsin. Klimatanläggningen pajade, klarlacken släppte och den började rosta..
Den var då bara 2-3 år gammal...
 
Tillbaka
Topp