• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Missade diskussionen i somras 😄, ...Men jag var förbi den dĂ€r ladan rĂ€tt nyligen. StĂ€ngt och bommat nu, men med vissa spĂ„r kvar av att det har varit ett Mecca för citroĂ«nĂ€gare. Egentligen enbart verkstad de sista decennierna.

Vid sidan om bilförsÀljning tÀvlade Otto i isbaneracing, oftast tillsammans med sin verkstadschef Rune Eklund. Hittade det hÀr pÄ nÀtet:

Otto Sowa.jpg

Sett bÄdas tÀvlingsbilar. Otto hade bara trimmat sin "Padda" medans Rune ersatte baksÀtet med en motor till i sin för fyrhjulsdrift. De dom hade gemensamt var "dubbarna" i dÀcken, som snarare sÄg ut som polisens spikmattor ... ;)

Vid sidan om bilförsÀljning tÀvlade Otto i isbaneracing, oftast tillsammans med sin verkstadschef Rune Eklund. Hittade det hÀr pÄ nÀtet:

Otto Sowa.jpg

Sett bÄdas tÀvlingsbilar. Otto hade bara trimmat sin "Padda" medans Rune ersatte baksÀtet med en motor till i sin för fyrhjulsdrift. De dom hade gemensamt var "dubbarna" i dÀcken, som snarare sÄg ut som polisens spikmattor ... ;)
Kul, ...Ja isbanetÀvlingar var ju vanliga förr.

Jag hĂ€mtade ut den hĂ€r rackaren i mars, och VILKEN bil alltsĂ„ 😍 Jag har haft Tesla Model S och Mercedes EQE som de senaste tvĂ„ bilarna innan, men Taycan spelar i en totalt egen liga. Chassi, styrning, vĂ€ghĂ„llning, kĂ€nsla....det Ă€r helt otroligt 😀
Porsche Taycan.jpg
HĂ„ller med den Ă€r ett galet skönt Ă„k. Jag lĂ€t min vandra vidare efter att ha haft min 4S i 2 Âœ Ă„r sĂ„ nu blev det bensin igen. 911 4S.

Bilagor

• IMG_2652.jpeg
    IMG_2652.jpeg
    1.7 MB · Visningar: 6
Har en Audi A3 som Àr 1.5 Är gammal
Senaste veckan stĂ„r det ”oljebyte om ** dagar” pĂ„ displayen. GĂ„tt ca 900 mil.

** varierar mellan 25-38 vad jag sett, hela tiden. Olika varje dag.

FrÄgor;

1. Ska vi byta olja sÄ tidigt? Den Àr som sagt frÄn 2023.

2. Varför pendlar dagarna det stÄr sÄ kraftigt?

Ja. Jag har ringt Audi. TvÄ gÄnger. Dom bollar bara runt mig och sÀger att nÄgon frÄn service ska ringa upp som dom inte gör.

Senast Àndrad:
Senaste veckan stĂ„r det ”oljebyte om ** dagar” pĂ„ displayen. GĂ„tt ca 900 mil.

FrÄgor;

Ja. Jag har ringt Audi. TvÄ gÄnger. Dom bollar bara runt mig och sÀger att nÄgon frÄn service ska ringa upp som dom inte gör.
Det lÄter absolut lite tidigt efter 18 mÄnader och 900 mil. Intervallet kan strÀcka sig ÀndÄ upp till 3000 mil tror jag. Max 24 mÄn. Antalet dagar borde ocksÄ bara rÀkna nedÄt, inte gÄ upp igen.

Det lÄter absolut lite tidigt efter 18 mÄnader och 900 mil. Intervallet kan strÀcka sig ÀndÄ upp till 3000 mil tror jag. Max 24 mÄn. Antalet dagar borde ocksÄ bara rÀkna nedÄt, inte gÄ upp igen.
Pendlar sÄ konstigt ocksÄ. Ena dagen "25 dagar". NÀsta dag "32 dagar"... FÄr vÀl ringa dom igen antar jag.

Corvette c6 z06. 7L V8 pÄ 505 hÀst original som kan ligga pÄ 0.7 l/ Milen sÄ typ en miljöbil dessutom.
Helt oförklarligt för mig hur jag aldrig möter en Corvette pĂ„ vĂ€garna. Är enligt mig den ultimata bilen, sett till prisklassen iaf. Grannarna frĂ„gar gĂ€rna ”hur firman gĂ„r” nĂ€r deras nya Volvo/tesla kostar 2-3 gĂ„nger sĂ„ mycket
Lastutrymmet Àr imponerande stort ocksÄ. Funkar bÄde till tippen, festen och Bauhaus drive in.

Det enda jag kan rata ner pÄ Àr att den inte kommer duga nÀr vintern kommer

IMG_3951.jpeg

IMG_4184.jpeg
IMG_2838.png

Den dÀr ser jag ofta parkerad nÀra mig, riktigt schysst!

Lyckades klĂ€mma in ett ”front byte” i helgen. Nu har 9-3X:en fĂ„tt den sista faciliteten SAAB mĂ€ktade med vilket innebĂ€r ny grill som matchar sista generationens 9-5:eek:r samt 9-4X. Vidare sĂ„ byttes Ă€ven lyktorna ut mot sĂ„ kallade ”Iceblock” lyktor som fĂ„tt sitt namn av den blĂ„a toningen som Ă„terfinns i linsen. Mycket nöjd med resultatet.
IMG_1364.jpeg

IMG_1442.jpeg

FrÄgor;

Audi har ett ”intelligent” system som ska kĂ€nna av typ av körning etc för att indikera nĂ€r det Ă€r dags för service. Kortare körningar oftare service osv

Att en bil som gÄtt mestadels korta strÀckor 900mil/18 mÄnader Àr tycker jag inte Àr konstigt att de vill ha in den pÄ service.
2Är/3000 mil hade dÀremot varit mÀrkligt, och definitivt inte bra för motorn.
Dock borde ju inte dagarna variera rent logiskt.

Sitter och funderar pĂ„ en Jaguar som bruksbil, X300-modellen specifikt med rak sexa. Är det nĂ„got som man bör tĂ€nka pĂ„?
Fantastiskt trevlig bil. HÄller ihop betydligt bÀttre Àn föregÄngaren. Dock skulle jag inte rekommendera den som bruksbil (Äret om) om du inte kan o har plats att meka sjÀlv. Kommer till Ären oavsett hur bra den Àn Àr.

ifall nÄgon Àr sugen pÄ en banbil

Sitter och funderar pĂ„ en Jaguar som bruksbil, X300-modellen specifikt med rak sexa. Är det nĂ„got som man bör tĂ€nka pĂ„?
De börjar bli gamla och de flesta Àr slutkörda vid det hÀr laget... men bortsett frÄn det Àr bilarna bra.

Vanliga fel:
-Rost, bakskÀrmar, framskÀrmar, trösklar, golv, runt rutorna
-LÀckage grenrör
-HĂ€ngande innertak
-HÄl i förarstolen (vid insteget)
-Vinande bakaxel
-Elektrisk ratt som inte gÄr att justera lÀngre

Det lÄter kanske illa men pÄ mÄnga sÀtt Àr det en ganska enkel bil, ingen navigator, ingen adaptiv fjÀdring, ingen luftfjÀdring, inga p-sensorer... De har ocksÄ vÀldigt befriade frÄn typfel, nÀstan allt som drabbar dem Àr sÄdant som drabbar mer eller mindre alla gamla bilar, det stora problemet torde vara tidigare Àgare som inte skött om dem, samt att de exemplar som nu gÄtt snart 30.0000 mil varav hÀlften fördelade över 30 vintrar helt enkelt Àr nedslitna.

Det bra dÄ? Jo men de Àr i grunden vÀldigt vÀlgjorda och de har vÀldigt fÄ mekaniska bekymmer, jag har kört sÀkert 20-30.000mil med X300:eek:r och har vÀl i princip aldrig haft nÄgra problem med nÄgonting.

De börjar bli gamla och de flesta Àr slutkörda vid det hÀr laget... men bortsett frÄn det Àr bilarna bra.

Vanliga fel:
-LÀckage grenrör
-HĂ€ngande innertak
-Vinande bakaxel

Det lÄter kanske illa men pÄ mÄnga sÀtt Àr det en ganska enkel bil, ingen navigator, ingen adaptiv fjÀdring, ingen luftfjÀdring, inga p-sensorer... De har ocksÄ vÀldigt befriade frÄn typfel, nÀstan allt som drabbar dem Àr sÄdant som drabbar mer eller mindre alla gamla bilar, det stora problemet torde vara tidigare Àgare som inte skött om dem, samt att de exemplar som nu gÄtt snart 30.0000 mil varav hÀlften fördelade över 30 vintrar helt enkelt Àr nedslitna.

Det bra dÄ? Jo men de Àr i grunden vÀldigt vÀlgjorda och de har vÀldigt fÄ mekaniska bekymmer, jag har kört sÀkert 20-30.000mil med X300:eek:r och har vÀl i princip aldrig haft nÄgra problem med nÄgonting.
LÄter som en projektbil/sommarbil, inte nÄgot man vill lita pÄ varje dag. Gamla katter förtjÀnar att vÄrdas vÀl, inte slitas ut i saltslask tycker jag. Det finns ju sÄ fÄ kvar. AnvÀnd en gammal V70 vintertid snÀlla @Brage

Vanliga fel:
-LÀckage grenrör
-HĂ€ngande innertak
-Vinande bakaxel

Besökte Joes Garage utanför Löddeköpinge för inte sÄ lÀnge sedan. De hade en del fina och vÀlskötta Jaguarer. Hoppas de hamnar hos Àgare behandlar dem sympatiskt. Provkörde en XJR med den kompressormatade V8 för mÄnga Är sedan, men ville egentligen hitta en fin med den kompressormatade sexan. Just dÀr och dÄ lyckades jag inte. SlÀppte planerna helt. Idag hade det varit en entusiastbil som kan anvÀndas delar av sÀsongen som en daily driver. Man hade velat skona den för att bibehÄlla skicket lÀngre om man fÄtt tag i ett fint exemplar.

En vÀns förÀldrar har en X351, den modernare XJ modellen. Har kört den vid ett par tillfÀllen. Det Àr en vÀldigt trevlig bil. Upplevs lÀttare Àn en bil i den storleken borde kÀnnas. Fin komfort under lÄngfÀrd. Jag hade nog tittat Ät det hÄllet om bilen ska brukas. Man fÄr mycket bil för pengarna. MÄnga av dem Àr vÀlskötta av sina Àgare. Karossen Àr aluminium och mycket av hjulupphÀngningen. Interiören Àr pÄkostad och exklusiv jÀmfört med de flesta konkurenterna i den klassen. Det som inte Äldras sÄ bra Àr de digitala displayerna och lite plastdetaljer som blir klibbiga. NÄgot som drabbar allt frÄn billiga bilar till exklusiva Ferraris och Àven somliga Porsches.

Audi var (Ă€r?) kĂ€nda för ”dricka” olja. Mina tre som jag haft fick toppas upp varje 150-200 mil. Hade en 5 liters dunk i bagagen. Var en feature som jag fick leva med.
2.0T-motorerna frĂ„n runt 2009 till nĂ„gra Ă„r senare Ă€r horribla i detta avseende. Morsan köpte en Q5:a frĂ„n denna period begagnad, som drack hur mycket olja som helst. Hon hade fĂ„tt ett av de absolut vĂ€rsta exemplaren. Jag tror det visade sig att den drack nĂ€stan 1L pĂ„ 100 mil. Audi skulle minsann inte fixa problemet pĂ„ de mĂ„nga bilar som var drabbade. En fix skulle krĂ€va att man gĂ„r djupt in i motorn och byter kolvringar, kanske nĂ„got till, jag minns inte. Det skulle kosta vĂ€ldigt mycket. Även om kolvringar i sig inte Ă€r dyra eller sĂ€rskilt komplicerade sĂ„ krĂ€ver det ju i princip en full demontering av motorn. Vid det laget var det nĂ€stan enklare att byta motor (utifrĂ„n verkstadens perspektiv). Efter flera mĂ„nader med köp av oljedunkar, veckovisa pĂ„fyllningar och antecknande/mĂ€tningar pĂ„ hur mycket den drack fick det vara nog. En bil för typ 180-200tkr sĂ„ldes för runt 40,000kr genom Audihandlaren till nĂ„got Östeuropeiskt land dĂ€r de förmodligen reparerade motorn med billigare arbetskraft. Sur bilaffĂ€r det dĂ€r. "Aldrig nĂ„got frĂ„n VW igen", lĂ€t det.

Nu kör de en ny Kia som kanske Àr den trÄkigaste bilen jag kört. "Men den har ju 7 Ärs garanti!".

2.0T-motorerna frĂ„n runt 2009 till nĂ„gra Ă„r senare Ă€r horribla i detta avseende. Morsan köpte en Q5:a frĂ„n denna period begagnad, som drack hur mycket olja som helst. Hon hade fĂ„tt ett av de absolut vĂ€rsta exemplaren. Jag tror det visade sig att den drack nĂ€stan 1L pĂ„ 100 mil. Audi skulle minsann inte fixa problemet pĂ„ de mĂ„nga bilar som var drabbade. En fix skulle krĂ€va att man gĂ„r djupt in i motorn och byter kolvringar, kanske nĂ„got till, jag minns inte. Det skulle kosta vĂ€ldigt mycket. Även om kolvringar i sig inte Ă€r dyra eller sĂ€rskilt komplicerade sĂ„ krĂ€ver det ju i princip en full demontering av motorn. Vid det laget var det nĂ€stan enklare att byta motor (utifrĂ„n verkstadens perspektiv). Efter flera mĂ„nader med köp av oljedunkar, veckovisa pĂ„fyllningar och antecknande/mĂ€tningar pĂ„ hur mycket den drack fick det vara nog. En bil för typ 180-200tkr sĂ„ldes för runt 40,000kr genom Audihandlaren till nĂ„got Östeuropeiskt land dĂ€r de förmodligen reparerade motorn med billigare arbetskraft. Sur bilaffĂ€r det dĂ€r. "Aldrig nĂ„got frĂ„n VW igen", lĂ€t det.

Nu kör de en ny Kia som kanske Àr den trÄkigaste bilen jag kört. "Men den har ju 7 Ärs garanti!".
Jag har samma erfarenheter, hade en A6 av liknande Ă„rsmodell med den motorn, fick fan tanka olja lika ofta som bensin och enligt Audi var det helt normalt...
Det var sista gÄngen jag Àgde en bil frÄn den koncernen, sÀmsta bilen nÄgonsin. KlimatanlÀggningen pajade, klarlacken slÀppte och den började rosta..
Den var dÄ bara 2-3 Är gammal...

Videoproduktion( som vanligt) i vÀrldsklass, i alla fall vad gÀller bilrelaterat.

Kul slutsats pÄ slutet :)

SevÀrd produktion.

AngÄende slutsatsen skulle man kunna sÀga att man likavÀl skulle kunna köpa tre fossil bilar (förslagsvis begagnade) istÀllet för en Tesla och förslagna fossil bilar vid sidan om som föreslog.

Tillbaka
Topp