• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Sevärd produktion.

Angående slutsatsen skulle man kunna säga att man likaväl skulle kunna köpa tre fossil bilar (förslagsvis begagnade) istället för en Tesla och förslagna fossil bilar vid sidan om som föreslog.
Då kan man lika gärna slänga in en beggad model 3P i ekvationen (när väl higlandmodellen letar sig ner i priser) :p. Visst man kan säkert hitta en M135/140i med steg1-steg2 trim som går somfan. Men en sån bil hade rasat med mitt körmönster och hur jag kör. Innan alla oljor är varma så hade jag varit framme på jobbet. Inte lika praktisk heller, inte lika mycket utrymme i kupe etc.

Finns ju knappt några fossilare som är lika kompetenta som allroundbil generellt. Tror inte diskussionen var så mycket hur många olika bilar kan man hitta som är billigare än endera. Det var just i jämförelsen mellan specifikt M3 Comp och M3P som jämförelsen gjordes och vilken som är den som är mest allround. Därtill lades prisskillanden fram som en av (om inte den största) avgörande faktorn. För dem absolut flesta så hade bil i Golklassen räckt mer och därtill, var dock inte riktigt vad jämförelsen i videon gick ut på.

Som vardagsbil för dem allra flesta är en elbil svårslagen(om möjlighet till hemmaladdning finns). Jag kör inte elbil med miljön i åtanke(sen om den har den effekten så är det bara bonus), för mig är det överlägset i vardaskörning med den typ av framdrivning. För mig privat så blir det även billigare

En bil som nya M3P(ej att förväxla med gamla) så har du relativt fin kördynamik, den är snabb, praktisk etc. Sen får man även räkna in service/bränsle etc med på fossilare.
Vi får även ha i åtanke i US kan man få en M3P (ny) för under 50k USD det man får för främst vardsgskörning så är det rätt galet mycket bang for buck. Visst det är själlöst men ändå, själva kördynamiken som sådant är bra som dem även säger i videon.

Ämnade inte det här för att ha någon diskussion kring vad som är bäst som sådant men jag håller med dem i mångt och mycket.
 
Senast ändrad:
Hjälp mig!

Ska ta ut en andrabil på firman. Har en Range Rover sedan tidigare.

Funderar på en EX30 med 3-månaders uppsägningstid från Volvo för att slippa bry mig om värdeminskningen men känns inte som en jättekul bil.

Funderat på BMW 330e men osäker på hur de står sig den dagen (1-2 år) jag vill byta bil igen. M3 touring lockar också men tappar väl värde som en sjunkande sten.

Med andra ord, något lite roligt och med rimligt andrahandsvärde.

Någon med något kul förslag? Öppen för det mesta även om el / hybrid är att föredra.

OBS kommer inte bli en KIA, Hyundai, Renault osv.
 
Hjälp mig!

Ska ta ut en andrabil på firman. Har en Range Rover sedan tidigare.

Funderar på en EX30 med 3-månaders uppsägningstid från Volvo för att slippa bry mig om värdeminskningen men känns inte som en jättekul bil.

Funderat på BMW 330e men osäker på hur de står sig den dagen (1-2 år) jag vill byta bil igen. M3 touring lockar också men tappar väl värde som en sjunkande sten.

Med andra ord, något lite roligt och med rimligt andrahandsvärde.

Någon med något kul förslag? Öppen för det mesta även om el / hybrid är att föredra.

OBS kommer inte bli en KIA, Hyundai, Renault osv.
privatleasa en 330e i 12 månader :)(är billigare än motsvarande förmånsvärde) plus att du inte behöver bry dig om värdeminskning

Visst du får stå för försäkring/däck/ privat men då kan du ge dig själv lite mer lön för att täcka det. I helhet så kommer det bli billigare än att ta ut en på bolaget.

1731665305923.png
 
Senast ändrad:
privatleasa en 330e i 12 månader :)(är billigare än motsvarande förmånsvärde) plus att du inte behöver bry dig om värdeminskning

Visst du får stå för försäkring/däck/ privat men då kan du ge dig själv lite mer lön för att täcka det. I helhet så kommer det bli billigare än att ta ut en på bolaget.

1731665305923.png
Ser hur du tänker, vill dock inte en ha en snik-utrustad bil och den kommer nog rulla 3000 mil per år så då springer det iväg?!

Privatleasingen överstiger ju fmv netto? Tror nog det går mer eller mindre på ett ut.

Kollade lite snabbt och med 2000 mil / år kostar det 1000:- extra och verkar endast gälla några få sedaner.

Hade en Macan EV beställd och leveransklar men tog mig ur det...
 
Senast ändrad:
Jag har samma erfarenheter, hade en A6 av liknande årsmodell med den motorn, fick fan tanka olja lika ofta som bensin och enligt Audi var det helt normalt...
Det var sista gången jag ägde en bil från den koncernen, sämsta bilen någonsin. Klimatanläggningen pajade, klarlacken släppte och den började rosta..
Den var då bara 2-3 år gammal...
Just ja, klimatanläggningen fallerade totalt också på morsans bil. Jag tror det var det som blev den sista droppen, så att säga, och som fick henne att bara sälja skiten för småpengar och bli av med den. Givetvis förstår man att bilar är komplicerade och att fel kan dyka upp, men jag tror det absolut största som får dessa att inte vilja köpa från VW-gruppen igen är just hur de hanterade problemen.
 
Då kan man lika gärna slänga in en beggad model 3P i ekvationen (när väl higlandmodellen letar sig ner i priser) :p. Visst man kan säkert hitta en M135/140i med steg1-steg2 trim som går somfan. Men en sån bil hade rasat med mitt körmönster och hur jag kör. Innan alla oljor är varma så hade jag varit framme på jobbet. Inte lika praktisk heller, inte lika mycket utrymme i kupe etc.

Finns ju knappt några fossilare som är lika kompetenta som allroundbil generellt. Tror inte diskussionen var så mycket hur många olika bilar kan man hitta som är billigare än endera. Det var just i jämförelsen mellan specifikt M3 Comp och M3P som jämförelsen gjordes och vilken som är den som är mest allround. Därtill lades prisskillanden fram som en av (om inte den största) avgörande faktorn. För dem absolut flesta så hade bil i Golklassen räckt mer och därtill, var dock inte riktigt vad jämförelsen i videon gick ut på.

Som vardagsbil för dem allra flesta är en elbil svårslagen(om möjlighet till hemmaladdning finns). Jag kör inte elbil med miljön i åtanke(sen om den har den effekten så är det bara bonus), för mig är det överlägset i vardaskörning med den typ av framdrivning. För mig privat så blir det även billigare

En bil som nya M3P(ej att förväxla med gamla) så har du relativt fin kördynamik, den är snabb, praktisk etc. Sen får man även räkna in service/bränsle etc med på fossilare.
Vi får även ha i åtanke i US kan man få en M3P (ny) för under 50k USD det man får för främst vardsgskörning så är det rätt galet mycket bang for buck. Visst det är själlöst men ändå, själva kördynamiken som sådant är bra som dem även säger i videon.

Ämnade inte det här för att ha någon diskussion kring vad som är bäst som sådant men jag håller med dem i mångt och mycket.

Man kom fram till att M3 Comp var dyrt i förhållande till Teslan och att man kunde köpa två andra typer av bilar som komplement till Teslan istället för en M3:a. Jag vidgade tankarna där att man kunde välja tre typer av fossilbilar (begagnade). Det skulle lika gärna kunna vara en begagnad elbil istället som daily driver. Lägger inget värde i vad som är bäst. Det är helt subjektivt. Man behöver ingen prestandabil i vardagen. Men man behöver heller inte välja ett själlöst val om man uppskattar ljudet av en V6:a, V8:a, V10 eller V12 och är beredd på att det kostar vid bensinpumpen och driftkostnader och kanske en obetydlig värdeminskning om man köpt rätt bil för ens vardagsbehov. Jag är en sån som hade kunnat köpa en Maserati Quattroporte GTS från 2010.

BMW M3 är en användbar bil så som den har varit ända sedan M3 E36:an kom ut. En ”sportbil” som man kunde ta med familjen i. I realiteten en glorifierad standardbil med ett fint chassi och motor. Jag har inte kört senare generationerna av M3:an. Senaste var E92 M3 Comp DKG och ett manuellt exemplar av samma bil. Körde en Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio som är jämförbar med M3:an och det var en otroligt fin bil. Prestandan är långt över vad man kan ha nytta av på allmän väg. Faktum är att jag tyckte bilen blev poänglös. En bil man kör runt med strypkoppel 99% av tiden på allmänna vägar och det kommer ändå inte vara en bil man kör bana med.

En modern elbil har extrema accelerationssiffror som överträffar superbilar. De har vikten mot sig, men ändå. Fokus har hamnar helt fel på moderna bilar oavsett drivlina.

Man vill inte vara någon bakåtsträvare, men man kan många gånger ha roligare i äldre bilar som har lägre gränser och är enklare byggda. Börjar man pressa moderna bilarna på bana blir det snabbt en väldigt dyr hobby med däck, bromsbelägg och annat som tar stryk på bana. De är allihopa feta grisar i slutändan.

Vet att du har en MX-5:a så du är helt införstådd i den dynamiken och du kör elbil till vardags vilket fungerar bra för dina behov.
 
Man kom fram till att M3 Comp var dyrt i förhållande till Teslan och att man kunde köpa två andra typer av bilar som komplement till Teslan istället för en M3:a. Jag vidgade tankarna där att man kunde välja tre typer av fossilbilar (begagnade). Det skulle lika gärna kunna vara en begagnad elbil istället som daily driver. Lägger inget värde i vad som är bäst. Det är helt subjektivt. Man behöver ingen prestandabil i vardagen. Men man behöver heller inte välja ett själlöst val om man uppskattar ljudet av en V6:a, V8:a, V10 eller V12 och är beredd på att det kostar vid bensinpumpen och driftkostnader och kanske en obetydlig värdeminskning om man köpt rätt bil för ens vardagsbehov. Jag är en sån som hade kunnat köpa en Maserati Quattroporte GTS från 2010.

BMW M3 är en användbar bil så som den har varit ända sedan M3 E36:an kom ut. En ”sportbil” som man kunde ta med familjen i. I realiteten en glorifierad standardbil med ett fint chassi och motor. Jag har inte kört senare generationerna av M3:an. Senaste var E92 M3 Comp DKG och ett manuellt exemplar av samma bil. Körde en Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio som är jämförbar med M3:an och det var en otroligt fin bil. Prestandan är långt över vad man kan ha nytta av på allmän väg. Faktum är att jag tyckte bilen blev poänglös. En bil man kör runt med strypkoppel 99% av tiden på allmänna vägar och det kommer ändå inte vara en bil man kör bana med.

En modern elbil har extrema accelerationssiffror som överträffar superbilar. De har vikten mot sig, men ändå. Fokus har hamnar helt fel på moderna bilar oavsett drivlina.

Man vill inte vara någon bakåtsträvare, men man kan många gånger ha roligare i äldre bilar som har lägre gränser och är enklare byggda. Börjar man pressa moderna bilarna på bana blir det snabbt en väldigt dyr hobby med däck, bromsbelägg och annat som tar stryk på bana. De är allihopa feta grisar i slutändan.

Vet att du har en MX-5:a så du är helt införstådd i den dynamiken och du kör elbil till vardags vilket fungerar bra för dina behov.
Nu var ju jämförelsen mellan två (nya) prestandasedaner.
Jag vill ha en prestandavagn i vardagen, villhöver-frågan kan diskuteras i öändlighet. Det här forumet behövs inte heller då vi alla kunde använt mobilklockan.

06:30 på morgonen på väg till jobbet 22a-december vill jag inte förlita mig till en Maserati från 2010, sådant får andra syssla med. Jag körde min Mustang dagligdags, men kunde inte dra på något för att ens höra ljudet ordentligt förrens alla oljor var varma(exv 9.5l motorolja tar en tid innan den är i full temp)(trots att den stod i varmgarage). Behöver inte gå in på hur mycket jag betalade i soppa(och då var det ändå mycket billigare än vad det är nu).

Så det där med att köpa en ICE-prestandavagn för vardsgskörning speciellt om man inte har garage och i ett land som Sverige.
Räknade snabbt bara den här veckan så har jag gjort 5 resor (där resan åt endera håll varit 5-6 minuter) utöver annan körning , vill inte göra det i en ICE, speciellt inte i någon gammal italiensk bil :p

Förstå mig inte fel, jag älskar bilar men som vardagsbil, så är i min mening en elis-svårslagen speciellt de lite mer "roliga"(om man gillar att köra mer "dynamiskt). M3P som sådant är ett trevligt mellanting, bara förmånsvärdet på den är 13k billigare/månad jämför M3 Comp utan extrautrustning. Alla elbilar är inte bara accelerationssiffror några av dem kan faktiskt också svänga rätt bra numer :). Varvtiderna dem körde med båda bilarna var snabbare än tiden dem kört med en 458, säger ändå lite(och däcken på M3P är inget att hurra för)

M3P och M3 Comp har samma vikt i princip(skiljer 24kg)! Båda tunga jämfört med äldre bilar dock! MX5an är ju motsatsen. Det var lite det dem ville säga med videon, elbil som bruksis och en något roligt lättare som ha kul bil.
 
Senast ändrad:
Nu var ju jämförelsen mellan två (nya) prestandasedaner.
Jag vill ha en prestandavagn i vardagen, villhöver-frågan kan diskuteras i öändlighet. Det här forumet behövs inte heller då vi alla kunde använt mobilklockan.

06:30 på morgonen på väg till jobbet 22a-december vill jag inte förlita mig till en Maserati från 2010, sådant får andra syssla med. Jag körde min Mustang dagligdags, men kunde inte dra på något för att ens höra ljudet ordentligt förrens alla oljor var varma(exv 9.5l motorolja tar en tid innan den är i full temp)(trots att den stod i varmgarage). Behöver inte gå in på hur mycket jag betalade i soppa(och då var det ändå mycket billigare än vad det är nu).

Så det där med att köpa en ICE-prestandavagn för vardsgskörning speciellt om man inte har garage och i ett land som Sverige.

Förstå mig inte fel, jag älskar bilar men som vardagsbil, så är i min mening en elis-svårslagen speciellt de lite mer "roliga"(om man gillar att köra mer "dynamiskt). M3P som sådant är ett trevligt mellanting, bara förmånsvärdet på den är 13k billigare/månad jämför M3 Comp utan extrautrustning.

M3P och M3 Comp har samma vikt i princip(skiljer 24kg)! Båda tunga jämfört med äldre bilar dock! MX5an är ju motsatsen. Det var lite det dem ville säga med videon, elbil som bruksis och en något roligt lättare som ha kul bil

Jag tror man får ta in en sak i ekvationen. Vissa köper bilar privat för skattade pengar och kanske behåller bilarna över tid längre, medans andra köper dem via företag och har dem som tjänstebilar eller förmånsbilar.

Maseratin hade startat alla dagar i veckan om den är välskött. Det var kanske inte bästa exemplet. Sedan kan allt hända oavsett om det är en fabriksny bil eller begagnad en dålig dag. Jag förstår att det inte är något för alla att äga en äldre bil eller för del delen en italiensk äldre bil vars kvalitetsrykte som märke fick sig en törn redan på 70- talet precis som Alfa, Fiat och Lancia.

Nackdelen med Maseratin är ett den är antisocial att kallstarta en tidig morgon för grannarna. Men man hade dragit ett dolt smile varje gång som ägare när man körde iväg. Det är värt rätt mycket. Inget varar för evigt. Det finns många fossilbilar som är hyfsat moderna. Modernare än Maseratin och lämpligare för våra breddgrader. Det är bara att passa på så länge det varar.

Det är kul att Tesla har tagit upp kampen vad gäller kördynamiken. Jag har bara kört en Porsche Taycan och på många plan är det en imponerande bil. Porsche har lyckats att få vikt av reglage och annat som gör att släktbandet är nära med 911:an trots elmotorn. Man kan inte dölja vikten på bilen. Vikt som bekant dödar körglädje. Teslan väger mindre än en Taycan och som du säger väger moderna bilar oavsett drivlina mycket. Man får kompensera med mycket gummi, diverse elektroniska hjälpmedel och avancerade aktiva chassin.

Hur bra t ex den där BMW M3 Comp i videon än är är det en kompromiss från början. Den är bra på mycket, men det kan aldrig bli en renodlad sportbil, den kan aldrig bli en renodlad familjebil och man kommer uppleva att man eldar för kråkorna 99% av tiden bakom ratten som på en Giulia Quattroporte. Möjligtvis mer användbar i Norden med fyrhjulsdriften, men lika ömtålig med diverse kolfiberdetaljer som inte uppskattar årets sämre årstider.

Det är bara att njuta av möjligheten att ha mer än en bil som komplement till vardagsbilen. Det är inte alla som har den möjligheten rent praktiskt ens. De får försöka hitta en bil som kan allt.
 
Jag tror man får ta in en sak i ekvationen. Vissa köper bilar privat för skattade pengar och kanske behåller bilarna över tid längre, medans andra köper dem via företag och har dem som tjänstebilar eller förmånsbilar.

Maseratin hade startat alla dagar i veckan om den är välskött. Det var kanske inte bästa exemplet. Sedan kan allt hända oavsett om det är en fabriksny bil eller begagnad en dålig dag. Jag förstår att det inte är något för alla att äga en äldre bil eller för del delen en italiensk äldre bil vars kvalitetsrykte som märke fick sig en törn redan på 70- talet precis som Alfa, Fiat och Lancia.

Nackdelen med Maseratin är ett den är antisocial att kallstarta en tidig morgon för grannarna. Men man hade dragit ett dolt smile varje gång som ägare när man körde iväg. Det är värt rätt mycket. Inget varar för evigt. Det finns många fossilbilar som är hyfsat moderna. Modernare än Maseratin och lämpligare för våra breddgrader. Det är bara att passa på så länge det varar.

Det är kul att Tesla har tagit upp kampen vad gäller kördynamiken. Jag har bara kört en Porsche Taycan och på många plan är det en imponerande bil. Porsche har lyckats att få vikt av reglage och annat som gör att släktbandet är nära med 911:an trots elmotorn. Man kan inte dölja vikten på bilen. Vikt som bekant dödar körglädje. Teslan väger mindre än en Taycan och som du säger väger moderna bilar oavsett drivlina mycket. Man får kompensera med mycket gummi, diverse elektroniska hjälpmedel och avancerade aktiva chassin.

Hur bra t ex den där BMW M3 Comp i videon än är är det en kompromiss från början. Den är bra på mycket, men det kan aldrig bli en renodlad sportbil, den kan aldrig bli en renodlad familjebil och man kommer uppleva att man eldar för kråkorna 99% av tiden bakom ratten som på en Giulia Quattroporte. Möjligtvis mer användbar i Norden med fyrhjulsdriften, men lika ömtålig med diverse kolfiberdetaljer som inte uppskattar årets sämre årstider.

Det är bara att njuta av möjligheten att ha mer än en bil som komplement till vardagsbilen. Det är inte alla som har den möjligheten rent praktiskt ens. De får försöka hitta en bil som kan allt.
Hade jag varit normalt funtad så hade jag privatleasat en billig elbil och sparat en massa 🤣
 
Hade jag varit normalt funtad så hade jag privatleasat en billig elbil och sparat en massa 🤣

Om jag hade varit normalt funtad hade jag inte ägt något bil privat alls. Lagt lite mer pengar på taxi resor.

Allmänna kommunikationsmedel är inte tillräckliga om man inte bor i Stockholms innerstad med tunnelbanan. Även där tar jag taxi eller promenerar heller än tar tunnelbanan. Men den finns där åtminstone och fungerar utmärkt.

Övriga landet lämnar mycket att önska på den punkten. Därav friheten med egen bil. Värt mycket.
 
Om jag hade varit normalt funtad hade jag inte ägt något bil privat alls. Lagt lite mer pengar på taxi resor.

Allmänna kommunikationsmedel är inte tillräckliga om man inte bor i Stockholms innerstad med tunnelbanan. Även där tar jag taxi eller promenerar heller än tar tunnelbanan. Men den finns där åtminstone och fungerar utmärkt.

Övriga landet lämnar mycket att önska på den punkten. Därav friheten med egen bil. Värt mycket.

Att inte ha bil funkar tyvärr inte, alla barnens aktiviteter etc.

Till och från jobbet hade jag klarat mig dock numer då jag är inne 2ggr(max 3)/vecka. Blir 80-90 min extra i pendling kommunalt (varje gång)
 
Sitter och funderar på en Jaguar som bruksbil, X300-modellen specifikt med rak sexa. Är det något som man bör tänka på?
Jag körde en i sisådär två år, mer eller mindre dagligen.
Den fick lite vila under somrarna, men annars var det slit och släng.
Startade alltid, drack kanske något för mycket och var universellt uppskattad av alla som såg att man körde den. Det senare på en verkligen konstig nivå - det är liksom ingen som riktigt förstår att det är en häck som kostar en tjugondedel av vad en ny Volvo av enklare sort gör.

Redan när jag köpte hade den en del av de problem som @Tapiren nämner; rost, hängande innertak och vinande bakaxel.
Hade den inne på lokal Jagga-verkstad som fick fixa en del med det förstnämnda, men benämnde det sistnämnda som okej att lämna, vilket jag också gjorde. Bortsett från det och årlig service så gjorde jag ingenting med bilen under 2 år/2.000 mil.

Sålde för några tusenlappar mer än jag köpte, vilket så klart alltid är en bonus.
Att jag alls sålde var på grund av rosten, som började krypa runt kanter och bli synlig.

Kan helhjärtat rekommendera, även om man måste veta vad man ger sig in på.
 
Sitter och funderar på en Jaguar som bruksbil, X300-modellen specifikt med rak sexa. Är det något som man bör tänka på?
Charmiga och pålitliga bilar, hade en i tretton år, men som många har skrivit så börjar de vara gamla nu. Bytte själv till en X350 som är en mycket modernare bil på många sätt, kanske en modell att satsa på?

En väns föräldrar har en X351, den modernare XJ modellen. Har kört den vid ett par tillfällen. Det är en väldigt trevlig bil. Upplevs lättare än en bil i den storleken borde kännas. Fin komfort under långfärd. Jag hade nog tittat åt det hållet om bilen ska brukas. Man får mycket bil för pengarna. Många av dem är välskötta av sina ägare. Karossen är aluminium och mycket av hjulupphängningen. Interiören är påkostad och exklusiv jämfört med de flesta konkurenterna i den klassen. Det som inte åldras så bra är de digitala displayerna och lite plastdetaljer som blir klibbiga. Något som drabbar allt från billiga bilar till exklusiva Ferraris och även somliga Porsches.
Fast letar man efter en X300 så gissar jag på att man gillar den klassiska XJ-designen. Tyvärr är det inget man kan anklaga X351 för att ha...
all-generations-jaguar-xj-jpg.2568759
 
X351 har klart frångått den klassiska XJ designen, men den har åldrats rätt bra får man ändå säga när man stöter på dem i trafiken idag. Modellen har ju utgått. Jag gillar själv den klassiska X300 designen. På X350 har de eleganta smäckra linjerna försvunnit kan jag tycka även om släktskapet finns där med den klassiska X300 designen. Det är en helt omarbetad bil i aluminium kaross så man kan nog inte gå fel med en X350 eller X351 vad man nu föredrar. Idag hade jag gått på en X351 och köpt en äldre XJ X308 eller äldre XJ som en entusiastbil om jag ville ha en klassisk XJ i garaget.
 
Snyggt!! Det finns inget mer själadödande än att sätta på små fula vinterdäck på bilen och bara se den förvandlas till en patetisk skugga av sitt forna jag..
Ja speciellt när man är så fåfäng att man monterat spacers för att få ut hjulen till kanten av karossen så man får till en bättre look. Så känns det lite illa i magen att montera 16” som sitter så långt in i hjulhuset att man tror att dom ska ta i 🤣

IMG_2682.jpeg
 
Ja speciellt när man är så fåfäng att man monterat spacers för att få ut hjulen till kanten av karossen så man får till en bättre look. Så känns det lite illa i magen att montera 16” som sitter så långt in i hjulhuset att man tror att dom ska ta i 🤣

IMG_2682.jpeg
Har du mindre rullomkrets på vintern?
 
Tillbaka
Topp