Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
Äntligen så fick vi lite snö i huvudstaden (nej inte den där borta utan den på Sveriges framsida). Första gången jag får testa SAABs XWD system. Minst sagt imponerad, vill man ha grepp låt ESPn vara påslagen så kan du framföra den på ett sätt som får dig att glömma snön under däcken. Slå av ESPn så blir det riktigt roligt.
Den är perfekt. Kanske inte ur ett konstruktionsmässigt avseende. Men som bil betraktad: perfektion. 5.0L V8:an och färger som får vem som helst att baxna.
Ja-ha, då närmar man sig "the big 4-0"…. Är det inte nu man ska köpa en röd sportbil?
Nu kanske det inte måste vara en sportbil men som entusiast känns ju detta som ett gyllene tillfälle att köpa en bil att äga för lång tid framöver, jag har bytt bil som andra byter kalsonger sedan körkortet landade i plånboken men nu är jag…gammal, torr och trött. Jag vill ha en bil att äga, och vara stolt över, resten av ett förhoppningvis långt liv.
Hur ser drömbilen ut då? Tja, jag vet inte…. veteranbilar är jätteroliga men i praktiken kommer jag ju aldrig att använda en bil om den är för obekväm och opraktisk, även om jag absolut gillar gamla bilar och har en MGB -67 i garaget just nu. Veteranbilar i olika former finns med på listan, men ligger inte riktigt i ledning.
Hur resonerar ni, vad hade ni köpt? Budgeten är som alltid begränsad men säg upp till 800-900. Gärna mindre. Bilen bör vara rolig, snygg, hyfsat användbar…. Gärna unik eller i alla fall ovanlig, men kanske inte allt för konstig eller opålitlig då det brukar begränsa användningen.
Såhär ser listan ut, just nu alltså, men hjälp mig fylla på, snälla!
-Porsche 911, 997-serien, uppfyller allt och….ja den uppfyller i princip alla mina krav och ligger därför bra till. Nyare 911r är för dyra, 996 tilltalar mig inte (fullt så mycket) och SC har jag haft. Kanske 993?
-Mercedes W111, oroligt snygg och smakfull men kanske lite för omodern….men den finns med på listan. Än så länge. För att den är så snygg och läcker, den är från en tid när Mercedes var en upplevelse.
-Mercedes S-klass, i princip valfri nyare modell. Kanske inte så spännande men otroligt elegant och användbar, absolut en bil att njuta av. En cool bil att rulla ut från garaget sommaren 2065 och med hes röst väsa ”denna köpte jag….”
-Aston Martin DB7, snudd på ett hemmabygge men lagom unik och med förvånande högt bruksvärde då den lite löst är baserad på olika Jaguarmodeller. Dock är de…dåliga…. ganska sopiga att köra, trånga, smäckigt byggda.
-Volvo S80… men vänta nu? Hallå? Jo men jag gillar dem, stora sedaner är överlag min melodi och de är naturligtvis extremt bruksvänliga. Med rätt spec, V8 och executive-paket, är de dessutom lagom unika. Rätt prisbild har de också, ett bra ex med låga mil… 300? 400? Billigare än flera av konkurrenterna i denna lista.
-Rolls Royce Silver Spur…nämnde jag min fascination för stora sedaner? Den får också vara med, om än på nåder då jag vet att den kombinerar driftskostnaderna från en Ferrari med körkänslan i en Caprice från 1987.
Kul fråga! Jag hade absolut tittat närmare på 997 (997.2 har väl PDK-lådan som är trevlig) och 993. Äger den sistnämnda själv och verkligen älskar den. Nästan bekväm nog att pendla i och imponeras varje helg av hur tight den är även uppe i bergen. Provkör båda!
Utöver dem så hade jag kanske även kikat på en R107:
Men ja, om jag utgår från din lista så finns det ju bara ett svar och det är 997/993...
Kul fråga! Jag hade absolut tittat närmare på 997 (997.2 har väl PDK-lådan som är trevlig) och 993. Äger den sistnämnda själv och verkligen älskar den. Nästan bekväm nog att pendla i och imponeras varje helg av hur tight den är även uppe i bergen. Provkör båda!
Utöver dem så hade jag kanske även kikat på en R107:
Men ja, om jag utgår från din lista så finns det ju bara ett svar och det är 997/993...
Bra förslag! Egentligen skulle väl även 964 kunna vara ett alternativ, men…jo men de är faktiskt ett alternativ. SL är ett riktigt bra förslag, har tittat på dem tidigare.
Bra förslag! Egentligen skulle väl även 964 kunna vara ett alternativ, men…jo men de är faktiskt ett alternativ. SL är ett riktigt bra förslag, har tittat på dem tidigare.
Valfri S Mercedes med 63 eller 65 i beteckning. eller Aston Martin V8 Vantage (trevlig att köra och ser fortfarande riktigt bra ut) om man kan överleva Volvo delarna-nyckel och navi
Edit: lägger till 500e i listan
Valfri S Mercedes med 63 eller 65 i beteckning. eller Aston Martin V8 Vantage (trevlig att köra och ser fortfarande riktigt bra ut) om man kan överleva Volvo delarna-nyckel och navi
Edit: lägger till 500e i listan
Ja-ha, då närmar man sig "the big 4-0"…. Är det inte nu man ska köpa en röd sportbil?
Nu kanske det inte måste vara en sportbil men som entusiast känns ju detta som ett gyllene tillfälle att köpa en bil att äga för lång tid framöver, jag har bytt bil som andra byter kalsonger sedan körkortet landade i plånboken men nu är jag…gammal, torr och trött. Jag vill ha en bil att äga, och vara stolt över, resten av ett förhoppningvis långt liv.
Hur ser drömbilen ut då? Tja, jag vet inte…. veteranbilar är jätteroliga men i praktiken kommer jag ju aldrig att använda en bil om den är för obekväm och opraktisk, även om jag absolut gillar gamla bilar och har en MGB -67 i garaget just nu. Veteranbilar i olika former finns med på listan, men ligger inte riktigt i ledning.
Hur resonerar ni, vad hade ni köpt? Budgeten är som alltid begränsad men säg upp till 800-900. Gärna mindre. Bilen bör vara rolig, snygg, hyfsat användbar…. Gärna unik eller i alla fall ovanlig, men kanske inte allt för konstig eller opålitlig då det brukar begränsa användningen.
Såhär ser listan ut, just nu alltså, men hjälp mig fylla på, snälla!
-Porsche 911, 997-serien, uppfyller allt och….ja den uppfyller i princip alla mina krav och ligger därför bra till. Nyare 911r är för dyra, 996 tilltalar mig inte (fullt så mycket) och SC har jag haft. Kanske 993?
-Mercedes W111, oroligt snygg och smakfull men kanske lite för omodern….men den finns med på listan. Än så länge. För att den är så snygg och läcker, den är från en tid när Mercedes var en upplevelse.
-Mercedes S-klass, i princip valfri nyare modell. Kanske inte så spännande men otroligt elegant och användbar, absolut en bil att njuta av. En cool bil att rulla ut från garaget sommaren 2065 och med hes röst väsa ”denna köpte jag….”
-Aston Martin DB7, snudd på ett hemmabygge men lagom unik och med förvånande högt bruksvärde då den lite löst är baserad på olika Jaguarmodeller. Dock är de…dåliga…. ganska sopiga att köra, trånga, smäckigt byggda.
-Volvo S80… men vänta nu? Hallå? Jo men jag gillar dem, stora sedaner är överlag min melodi och de är naturligtvis extremt bruksvänliga. Med rätt spec, V8 och executive-paket, är de dessutom lagom unika. Rätt prisbild har de också, ett bra ex med låga mil… 300? 400? Billigare än flera av konkurrenterna i denna lista.
-Rolls Royce Silver Spur…nämnde jag min fascination för stora sedaner? Den får också vara med, om än på nåder då jag vet att den kombinerar driftskostnaderna från en Ferrari med körkänslan i en Caprice från 1987.
Förstår dig precis
Delar också fablessen för stora sedaner
Det viktigaste är väl att du hittar en kärra som du brinner för och du känner ”fucking hell” vare gång du öppnar garageporten.
Hittade en katalog i gömmorna igår som jag själv sitter o dräglar över nu
Annat alternativ är ju Bentley från -90 talet, iaf som alternativ till RR…
911 känns för mig lite väl vanlig o förutsägbar. Men visst är det ett relativt problemfritt ägande, och något du alltid kan bli av med om du ångrar dig framöver. Hade dock letat efter en manuell då de säkert blir mer eftertraktade än PDK.
Ja-ha, då närmar man sig "the big 4-0"…. Är det inte nu man ska köpa en röd sportbil?
Nu kanske det inte måste vara en sportbil men som entusiast känns ju detta som ett gyllene tillfälle att köpa en bil att äga för lång tid framöver, jag har bytt bil som andra byter kalsonger sedan körkortet landade i plånboken men nu är jag…gammal, torr och trött. Jag vill ha en bil att äga, och vara stolt över, resten av ett förhoppningvis långt liv.
Hur ser drömbilen ut då? Tja, jag vet inte…. veteranbilar är jätteroliga men i praktiken kommer jag ju aldrig att använda en bil om den är för obekväm och opraktisk, även om jag absolut gillar gamla bilar och har en MGB -67 i garaget just nu. Veteranbilar i olika former finns med på listan, men ligger inte riktigt i ledning.
Hur resonerar ni, vad hade ni köpt? Budgeten är som alltid begränsad men säg upp till 800-900. Gärna mindre. Bilen bör vara rolig, snygg, hyfsat användbar…. Gärna unik eller i alla fall ovanlig, men kanske inte allt för konstig eller opålitlig då det brukar begränsa användningen.
Såhär ser listan ut, just nu alltså, men hjälp mig fylla på, snälla!
-Porsche 911, 997-serien, uppfyller allt och….ja den uppfyller i princip alla mina krav och ligger därför bra till. Nyare 911r är för dyra, 996 tilltalar mig inte (fullt så mycket) och SC har jag haft. Kanske 993?
-Mercedes W111, oroligt snygg och smakfull men kanske lite för omodern….men den finns med på listan. Än så länge. För att den är så snygg och läcker, den är från en tid när Mercedes var en upplevelse.
-Mercedes S-klass, i princip valfri nyare modell. Kanske inte så spännande men otroligt elegant och användbar, absolut en bil att njuta av. En cool bil att rulla ut från garaget sommaren 2065 och med hes röst väsa ”denna köpte jag….”
-Aston Martin DB7, snudd på ett hemmabygge men lagom unik och med förvånande högt bruksvärde då den lite löst är baserad på olika Jaguarmodeller. Dock är de…dåliga…. ganska sopiga att köra, trånga, smäckigt byggda.
-Volvo S80… men vänta nu? Hallå? Jo men jag gillar dem, stora sedaner är överlag min melodi och de är naturligtvis extremt bruksvänliga. Med rätt spec, V8 och executive-paket, är de dessutom lagom unika. Rätt prisbild har de också, ett bra ex med låga mil… 300? 400? Billigare än flera av konkurrenterna i denna lista.
-Rolls Royce Silver Spur…nämnde jag min fascination för stora sedaner? Den får också vara med, om än på nåder då jag vet att den kombinerar driftskostnaderna från en Ferrari med körkänslan i en Caprice från 1987.
Har haft en 997 turbo, manuell, röd som på bilden, vilket var en fantastisk bil på många sätt. Självklart väldigt allround och användbar, snygg, kompetent mm. Jag sålde den dock i våras efter några års ägande. Jag hade skaffat en Morgan Roadster med 3,7 l V6 från år 2016 också jag haft en tid och valde att behålla denna av de två då de ju mest stod i garage. En nyare Morgan är en otroligt rolig bil att köra om du inta ska köra bana, men speciell, spartansk men en underbar bil. Billigare att äga och nyare men mer old fashion än Porschen förstås. Så det kanske vore något att överväga på din lista!
Har haft en 997 turbo, manuell, röd som på bilden, vilket var en fantastisk bil på många sätt. Självklart väldigt allround och användbar, snygg, kompetent mm. Jag sålde den dock i våras efter några års ägande. Jag hade skaffat en Morgan Roadster med 3,7 l V6 från år 2016 också jag haft en tid och valde att behålla denna av de två då de ju mest stod i garage. En nyare Morgan är en otroligt rolig bil att köra om du inta ska köra bana, men speciell, spartansk men en underbar bil. Billigare att äga och nyare men mer old fashion än Porschen förstås. Så det kanske vore något att överväga på din lista!
Jo, den är absolut läcker och bör helt klart finnas med i funderingarna. Det som oroar är att den…kan den vara för bra? Jag hade en jättefin 560 SEL några år och den blev nästan lite tråkig eftersom den var så bra och ”normal”. Men helt klart, en 500:a vore absolut trevligt.
Det handlar ju om rätt exemplar också, hittar man en fin bil med rätt färger och rätt historik smäller det ju högt även om det inte var exakt den bil man tänkt sig från början.
Jaguar X350 som föreslås ovan är läcker men jag har haft en sådan, så det känns lite gjort, om man inte hittar en udda specad Daimler eller liknande, men bra förslag!
Jo, den är absolut läcker och bör helt klart finnas med i funderingarna. Det som oroar är att den…kan den vara för bra? Jag hade en jättefin 560 SEL några år och den blev nästan lite tråkig eftersom den var så bra och ”normal”. Men helt klart, en 500:a vore absolut trevligt.
Det handlar ju om rätt exemplar också, hittar man en fin bil med rätt färger och rätt historik smäller det ju högt även om det inte var exakt den bil man tänkt sig från början.
Jaguar X350 som föreslås ovan är läcker men jag har haft en sådan, så det känns lite gjort, om man inte hittar en udda specad Daimler eller liknande, men bra förslag!
De är ju ovanliga…men tillför fyrhjulsdriften något på en sommarbil? En kompis fick (!) just en fyrhjulsdriven 124:a och vi tyckte nog båda att det hade varit mer attraktivt om den varit en RWD istället (bortsett att det ju är mer värde i 4x4).
De är ju ovanliga…men tillför fyrhjulsdriften något på en sommarbil? En kompis fick (!) just en fyrhjulsdriven 124:a och vi tyckte nog båda att det hade varit mer attraktivt om den varit en RWD istället (bortsett att det ju är mer värde i 4x4).
Ja-ha, då närmar man sig "the big 4-0"…. Är det inte nu man ska köpa en röd sportbil?
Nu kanske det inte måste vara en sportbil men som entusiast känns ju detta som ett gyllene tillfälle att köpa en bil att äga för lång tid framöver, jag har bytt bil som andra byter kalsonger sedan körkortet landade i plånboken men nu är jag…gammal, torr och trött. Jag vill ha en bil att äga, och vara stolt över, resten av ett förhoppningvis långt liv.
Hur ser drömbilen ut då? Tja, jag vet inte…. veteranbilar är jätteroliga men i praktiken kommer jag ju aldrig att använda en bil om den är för obekväm och opraktisk, även om jag absolut gillar gamla bilar och har en MGB -67 i garaget just nu. Veteranbilar i olika former finns med på listan, men ligger inte riktigt i ledning.
Hur resonerar ni, vad hade ni köpt? Budgeten är som alltid begränsad men säg upp till 800-900. Gärna mindre. Bilen bör vara rolig, snygg, hyfsat användbar…. Gärna unik eller i alla fall ovanlig, men kanske inte allt för konstig eller opålitlig då det brukar begränsa användningen.
Såhär ser listan ut, just nu alltså, men hjälp mig fylla på, snälla!
-Porsche 911, 997-serien, uppfyller allt och….ja den uppfyller i princip alla mina krav och ligger därför bra till. Nyare 911r är för dyra, 996 tilltalar mig inte (fullt så mycket) och SC har jag haft. Kanske 993?
-Mercedes W111, oroligt snygg och smakfull men kanske lite för omodern….men den finns med på listan. Än så länge. För att den är så snygg och läcker, den är från en tid när Mercedes var en upplevelse.
-Mercedes S-klass, i princip valfri nyare modell. Kanske inte så spännande men otroligt elegant och användbar, absolut en bil att njuta av. En cool bil att rulla ut från garaget sommaren 2065 och med hes röst väsa ”denna köpte jag….”
-Aston Martin DB7, snudd på ett hemmabygge men lagom unik och med förvånande högt bruksvärde då den lite löst är baserad på olika Jaguarmodeller. Dock är de…dåliga…. ganska sopiga att köra, trånga, smäckigt byggda.
-Volvo S80… men vänta nu? Hallå? Jo men jag gillar dem, stora sedaner är överlag min melodi och de är naturligtvis extremt bruksvänliga. Med rätt spec, V8 och executive-paket, är de dessutom lagom unika. Rätt prisbild har de också, ett bra ex med låga mil… 300? 400? Billigare än flera av konkurrenterna i denna lista.
-Rolls Royce Silver Spur…nämnde jag min fascination för stora sedaner? Den får också vara med, om än på nåder då jag vet att den kombinerar driftskostnaderna från en Ferrari med körkänslan i en Caprice från 1987.
Bentley har varit uppe innan, Flying Spur eller en Continental GT är fina! Gärna en med V8, lättare och smidigare. Och lär ju vara ”billiga” i drift jämfört med en Rolls
Frugan ville ha en ny familjebil för vintern
Det blåser in lite kallt kanske, men den har ju faktiskt fyra säten och något form av bagageutrymme i fram.
Porsche 911 Targa - 1973
Hur ser drömbilen ut då? Tja, jag vet inte…. veteranbilar är jätteroliga men i praktiken kommer jag ju aldrig att använda en bil om den är för obekväm och opraktisk, även om jag absolut gillar gamla bilar och har en MGB -67 i garaget just nu. Veteranbilar i olika former finns med på listan, men ligger inte riktigt i ledning.
Hur resonerar ni, vad hade ni köpt? Budgeten är som alltid begränsad men säg upp till 800-900. Gärna mindre. Bilen bör vara rolig, snygg, hyfsat användbar…. Gärna unik eller i alla fall ovanlig, men kanske inte allt för konstig eller opålitlig då det brukar begränsa användningen.
"Opålitlig" brukar minska urvalet avsevärt.
Ska du ha med dig flera personer än en passagerare begränsar det ytterligare.
W222 S-klass cab gillar jag, men tycker instrumentpanelen på S-sedan är lyxigare.
Nyare W223 är plastigare inne och slätstruken ute, undvik.
Obekväm och opraktisk är personligt, jag jobbpendlar till jobbet i en bantrimmad stenhård högljudd Miata som körs nedcabbat utom då det regnar mycket. Lite regn flyger bort i fart men man får fälla upp cabben vid rödljus.
Ovanlig tar bort en 911 enl mig, men en S-cab är sjukt ovanlig i sverige.
Jagga, RR eller Bentley håller dåligt och var ska man serva och reparera? Älska designen annars, men man vill väl att skiten alltid funkar perfekt.
En S-klass fixar de flesta bättre MB-handlare.
Och de har sjukt bra stereo! Köpte min E-klass mycket pga stereon. Är obotlig nörd, har nog lagt mer pengar på hifi än bilar genom åren... Som de säger "som droger fast dyrare"
Ja-ha, då närmar man sig "the big 4-0"…. Är det inte nu man ska köpa en röd sportbil?
Nu kanske det inte måste vara en sportbil men som entusiast känns ju detta som ett gyllene tillfälle att köpa en bil att äga för lång tid framöver, jag har bytt bil som andra byter kalsonger sedan körkortet landade i plånboken men nu är jag…gammal, torr och trött. Jag vill ha en bil att äga, och vara stolt över, resten av ett förhoppningvis långt liv.
Hur ser drömbilen ut då? Tja, jag vet inte…. veteranbilar är jätteroliga men i praktiken kommer jag ju aldrig att använda en bil om den är för obekväm och opraktisk, även om jag absolut gillar gamla bilar och har en MGB -67 i garaget just nu. Veteranbilar i olika former finns med på listan, men ligger inte riktigt i ledning.
Hur resonerar ni, vad hade ni köpt? Budgeten är som alltid begränsad men säg upp till 800-900. Gärna mindre. Bilen bör vara rolig, snygg, hyfsat användbar…. Gärna unik eller i alla fall ovanlig, men kanske inte allt för konstig eller opålitlig då det brukar begränsa användningen.
Såhär ser listan ut, just nu alltså, men hjälp mig fylla på, snälla!
-Porsche 911, 997-serien, uppfyller allt och….ja den uppfyller i princip alla mina krav och ligger därför bra till. Nyare 911r är för dyra, 996 tilltalar mig inte (fullt så mycket) och SC har jag haft. Kanske 993?
-Mercedes W111, oroligt snygg och smakfull men kanske lite för omodern….men den finns med på listan. Än så länge. För att den är så snygg och läcker, den är från en tid när Mercedes var en upplevelse.
-Mercedes S-klass, i princip valfri nyare modell. Kanske inte så spännande men otroligt elegant och användbar, absolut en bil att njuta av. En cool bil att rulla ut från garaget sommaren 2065 och med hes röst väsa ”denna köpte jag….”
-Aston Martin DB7, snudd på ett hemmabygge men lagom unik och med förvånande högt bruksvärde då den lite löst är baserad på olika Jaguarmodeller. Dock är de…dåliga…. ganska sopiga att köra, trånga, smäckigt byggda.
-Volvo S80… men vänta nu? Hallå? Jo men jag gillar dem, stora sedaner är överlag min melodi och de är naturligtvis extremt bruksvänliga. Med rätt spec, V8 och executive-paket, är de dessutom lagom unika. Rätt prisbild har de också, ett bra ex med låga mil… 300? 400? Billigare än flera av konkurrenterna i denna lista.
-Rolls Royce Silver Spur…nämnde jag min fascination för stora sedaner? Den får också vara med, om än på nåder då jag vet att den kombinerar driftskostnaderna från en Ferrari med körkänslan i en Caprice från 1987.
Japp, den var också med på listan, gillar den! Tyvärr föll den bort för mig pga bristande möjlighet till dragkrok - men det är sannolikt inte viktigt om man inte ska bruksa den.
Den härliga 5.0 V8 Supersport vrålar nog fint
Den passar utmärkt till att vara idiot i stadstrafik, liten och smidig. Smäller relativt trevligt för att vara en 4a. Rolig att vardagssmiska även om den är väldigt digital.
Men, jag är 40 årig småbarnsfar. Känner att den kunde ha varit lite bekvämare… Och visst hade det varit skönt med ett större bagage…
Drömde inatt om att jag fortfarande ägde Mavericken och blev i drömmen ledsen av tanken på att sälja.
Den passar utmärkt till att vara idiot i stadstrafik, liten och smidig. Smäller relativt trevligt för att vara en 4a. Rolig att vardagssmiska även om den är väldigt digital.
Men, jag är 40 årig småbarnsfar. Känner att den kunde ha varit lite bekvämare… Och visst hade det varit skönt med ett större bagage…
Drömde inatt om att jag fortfarande ägde Mavericken och blev i drömmen ledsen av tanken på att sälja.
Full förståelse för att man blir "mätt" på småhysteriska R-bilar efter ett tag. Det är kul för stunden, sen längtar man till mjuk fjädring och fluffig komfort. Lösningen är kanske att försöka ha två bilar
Full förståelse för att man blir "mätt" på småhysteriska R-bilar efter ett tag. Det är kul för stunden, sen längtar man till mjuk fjädring och fluffig komfort. Lösningen är kanske att försöka ha två bilar
Så är det. Men gatuparkering i storstad och max 700 mil om året, min plånbok och mitt sinnes välbefinnande skulle vackla. Måste nog gå mot det sistnämnda, fluffig komfort.
Japp, den var också med på listan, gillar den! Tyvärr föll den bort för mig pga bristande möjlighet till dragkrok - men det är sannolikt inte viktigt om man inte ska bruksa den.
Den härliga 5.0 V8 Supersport vrålar nog fint