• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Någon här som rattar en XC90 (gen 2) - D5, T6 eller T8) och har lust att dela med sig om vad som varit bra/dåligt? Anledning till frågan är att jag starkt överväger en begagnad sådan MY18 och framåt men ännu inte landat i bensin, diesel eller hybrid.
 
Någon här som rattar en XC90 (gen 2) - D5, T6 eller T8) och har lust att dela med sig om vad som varit bra/dåligt? Anledning till frågan är att jag starkt överväger en begagnad sådan MY18 och framåt men ännu inte landat i bensin, diesel eller hybrid.
Kvaliteten på tidiga exemplar är direkt dålig men en MY18 borde vara lugnt. D5 eller T8 (T6 finns extremt få) styrs ju helt av dina körmönster. Kör du längre sträckor välj absolut dieseln. Inte för att T8 är "dålig" på långfärd men den blir lite poänglös.
 
Någon här som rattar en XC90 (gen 2) - D5, T6 eller T8) och har lust att dela med sig om vad som varit bra/dåligt? Anledning till frågan är att jag starkt överväger en begagnad sådan MY18 och framåt men ännu inte landat i bensin, diesel eller hybrid.
Spana in forurmet "jagrullar" finns massvis med trådar där om diverse volvomodeller XC90 inkluderat. :)
 
Kvaliteten på tidiga exemplar är direkt dålig men en MY18 borde vara lugnt. D5 eller T8 (T6 finns extremt få) styrs ju helt av dina körmönster. Kör du längre sträckor välj absolut dieseln. Inte för att T8 är "dålig" på långfärd men den blir lite poänglös.
Ja, men förhoppningvis slipper jag det om jag kollar på 18 och framåt. Bor i Stockholm och åker kollektivt till jobb så bilen går mest på helgerna samt långkörningar 50+ mil till släkt och sommarstuga norröver.

Mao hade T8 funkat bra för all typ av körning i Stockholm medan D5 gör sig bra för de långresor vi gör per år (vilket är huvuddelen av de mil vi kör). Snittar ca 1800 mil/år utslaget på senaste 3 åren, så funderar på om vi likväl ska köra en T6 då vi inte kör så hiskeligt mycket samt för att alla korta vardags körningar till och från affären inte känns optimalt för en diesel? Eller är det bara amerikaner som är orimligt rädda för att partikelfiltret ska ryka? li
 
Ja, men förhoppningvis slipper jag det om jag kollar på 18 och framåt. Bor i Stockholm och åker kollektivt till jobb så bilen går mest på helgerna samt långkörningar 50+ mil till släkt och sommarstuga norröver.

Mao hade T8 funkat bra för all typ av körning i Stockholm medan D5 gör sig bra för de långresor vi gör per år (vilket är huvuddelen av de mil vi kör). Snittar ca 1800 mil/år utslaget på senaste 3 åren, så funderar på om vi likväl ska köra en T6 då vi inte kör så hiskeligt mycket samt för att alla korta vardags körningar till och från affären inte känns optimalt för en diesel? Eller är det bara amerikaner som är orimligt rädda för att partikelfiltret ska ryka? li
Kört mkt dieselbilar…..korta sträckor, den enda som sotat igen och stökat är Land Rover Freelander II……limp mode och max 30 blås. Fick åka tor Västerås nattetid för att blåsa rent den…..
 
Ja, men förhoppningvis slipper jag det om jag kollar på 18 och framåt. Bor i Stockholm och åker kollektivt till jobb så bilen går mest på helgerna samt långkörningar 50+ mil till släkt och sommarstuga norröver.

Mao hade T8 funkat bra för all typ av körning i Stockholm medan D5 gör sig bra för de långresor vi gör per år (vilket är huvuddelen av de mil vi kör). Snittar ca 1800 mil/år utslaget på senaste 3 åren, så funderar på om vi likväl ska köra en T6 då vi inte kör så hiskeligt mycket samt för att alla korta vardags körningar till och från affären inte känns optimalt för en diesel? Eller är det bara amerikaner som är orimligt rädda för att partikelfiltret ska ryka? li
Det finns en väldigt få t6or att välja på bara. Men ja, den låter som en lämplig kompromiss.
 
For shits and giggles. Dötid och Blocket-surf.
<500.000 kr och "roligt". Jag ska inte köpa någon alls av dem, men inget hade gjort mig gladare än om någon annan hade gjort. :)



Dessa har redan studsat upp en hel del de senaste ~10 åren, men givet produktionssiffror och hur konstig den ändå var i BMW:s dåvarande modellprogram så är det ju en solklar klassiker som borde kunna ha en del värdemässigt utrymme uppåt. Finns också ett par 840 att välja, om man inte tycker att det är fullt lika roligt med "dubbelt av allt" som tolvan drogs med.



E30 är ju omöjliga sen länge. Men är inte E36:an egentligen en väldigt snygg modell? Direkt efter köp hade man ju behövt stå på bilhandlarens parkering och bända loss ögonlock och fula emblem från grillen, men det är ju en smal sak.



Artontusen måste man ju kunna pruta? Inte världens sexigaste spec, kanske - men man slipper bända ögonlock och turbinfälgarna är ju bara magiska!



Inte många Porschar klarar satt budget, men en av de hårdare gör. En av de större serieproducerade fyrorna som hivats i bilar och färgkombinationer som egentligen bara var relevanta under en tvåårsperiod under förra århundrandet.



...och på tal om solklara färgkombinationer. En knasblå stridsvagn med tolva!



Jag är egentligen originalfetischist. Men nog är den ganska hård, ändå? Sannolikt enda bilen på listan med dragkrok. Bara en sån sak!



Lågmil och lågmil. Vet inte att någon ägare av Bentley Turbo R från tiden nånsin kommit upp i så här höga miltal mellan verkstadsbesöken. Säkert inget för den fega, men i mitt tycke peak-Bentley.



Minst lika engelsk men förmodligen (åtminstone jämförelsevis) ordentligt mycket lättare att leva med. Sexa är så klart inte lika coolt som med tolvorna man också kunde få dessa med, men fyralitaren är ju en av Jaguars bättre motoralternativ.



Jag ger så otroligt lite för jänkejärn överlag, men en Chevelle SS är ändå någonting som jag skulle kunna tänka mig att sakta mullra fram i.


...och sen två slamkrypare som tveklöst gör dig kufigast på gatan:



Egentligen är kanske föregångaren XT snäppet coolare. Men SVX har tillräckligt många idiotattribut för att vara kvalificerat kufig.



Vet inte om jag ens visste att Avanti II var en grej. Vet väl inte heller om mitt liv har blivit särskilt mycket rikare när jag nu vet. Men en sån här... Det kommer du ju aldrig möta en till på gatan.
 
For shits and giggles. Dötid och Blocket-surf.
<500.000 kr och "roligt". Jag ska inte köpa någon alls av dem, men inget hade gjort mig gladare än om någon annan hade gjort. :)



Dessa har redan studsat upp en hel del de senaste ~10 åren, men givet produktionssiffror och hur konstig den ändå var i BMW:s dåvarande modellprogram så är det ju en solklar klassiker som borde kunna ha en del värdemässigt utrymme uppåt. Finns också ett par 840 att välja, om man inte tycker att det är fullt lika roligt med "dubbelt av allt" som tolvan drogs med.



E30 är ju omöjliga sen länge. Men är inte E36:an egentligen en väldigt snygg modell? Direkt efter köp hade man ju behövt stå på bilhandlarens parkering och bända loss ögonlock och fula emblem från grillen, men det är ju en smal sak.



Artontusen måste man ju kunna pruta? Inte världens sexigaste spec, kanske - men man slipper bända ögonlock och turbinfälgarna är ju bara magiska!



Inte många Porschar klarar satt budget, men en av de hårdare gör. En av de större serieproducerade fyrorna som hivats i bilar och färgkombinationer som egentligen bara var relevanta under en tvåårsperiod under förra århundrandet.



...och på tal om solklara färgkombinationer. En knasblå stridsvagn med tolva!



Jag är egentligen originalfetischist. Men nog är den ganska hård, ändå? Sannolikt enda bilen på listan med dragkrok. Bara en sån sak!



Lågmil och lågmil. Vet inte att någon ägare av Bentley Turbo R från tiden nånsin kommit upp i så här höga miltal mellan verkstadsbesöken. Säkert inget för den fega, men i mitt tycke peak-Bentley.



Minst lika engelsk men förmodligen (åtminstone jämförelsevis) ordentligt mycket lättare att leva med. Sexa är så klart inte lika coolt som med tolvorna man också kunde få dessa med, men fyralitaren är ju en av Jaguars bättre motoralternativ.



Jag ger så otroligt lite för jänkejärn överlag, men en Chevelle SS är ändå någonting som jag skulle kunna tänka mig att sakta mullra fram i.


...och sen två slamkrypare som tveklöst gör dig kufigast på gatan:



Egentligen är kanske föregångaren XT snäppet coolare. Men SVX har tillräckligt många idiotattribut för att vara kvalificerat kufig.



Vet inte om jag ens visste att Avanti II var en grej. Vet väl inte heller om mitt liv har blivit särskilt mycket rikare när jag nu vet. Men en sån här... Det kommer du ju aldrig möta en till på gatan.
Bentleyn hos Ricond har jag varit och tittat på, den såg rätt så trött ut faktiskt. Det är en läcker tårta men som riktiga tårtor blir den snabbt dålig om den förvaras på fel sätt, och jag fick intrycket av att den har stått ute på deras gård ganska länge.

Kuriosa är att jag faktiskt tittat på en annan Bentley av samma modell hos dem, som dessutom hade ungefär samma öde, när säljaren såg min tveksamma blick rusade han snabbt fram, greppade en rostig skärmkant och på bästa bilhandlar-slang (bred Stockholmska?) utbrasts ”nej men det där ska vi fixa till vettu, och på en så här bil fuskar man liksom inte, vi kommer köra bästa sprayburken i stan, fattaru? Inget biltema-jox utan top-of-the-lajn som vi blandar speciellt va”

Inte för att en sprayburkslack är hela världen på en gammal bil för 100.000, men det var ändå lite lustigt på något sätt.
 

Bilagor

  • IMG_3355.jpeg
    IMG_3355.jpeg
    523.4 KB · Visningar: 1
  • IMG_3356.jpeg
    IMG_3356.jpeg
    694.7 KB · Visningar: 1
  • IMG_3354.jpeg
    IMG_3354.jpeg
    805.4 KB · Visningar: 1
For shits and giggles. Dötid och Blocket-surf.
<500.000 kr och "roligt". Jag ska inte köpa någon alls av dem, men inget hade gjort mig gladare än om någon annan hade gjort. :)



Dessa har redan studsat upp en hel del de senaste ~10 åren, men givet produktionssiffror och hur konstig den ändå var i BMW:s dåvarande modellprogram så är det ju en solklar klassiker som borde kunna ha en del värdemässigt utrymme uppåt. Finns också ett par 840 att välja, om man inte tycker att det är fullt lika roligt med "dubbelt av allt" som tolvan drogs med.



E30 är ju omöjliga sen länge. Men är inte E36:an egentligen en väldigt snygg modell? Direkt efter köp hade man ju behövt stå på bilhandlarens parkering och bända loss ögonlock och fula emblem från grillen, men det är ju en smal sak.



Artontusen måste man ju kunna pruta? Inte världens sexigaste spec, kanske - men man slipper bända ögonlock och turbinfälgarna är ju bara magiska!



Inte många Porschar klarar satt budget, men en av de hårdare gör. En av de större serieproducerade fyrorna som hivats i bilar och färgkombinationer som egentligen bara var relevanta under en tvåårsperiod under förra århundrandet.



...och på tal om solklara färgkombinationer. En knasblå stridsvagn med tolva!



Jag är egentligen originalfetischist. Men nog är den ganska hård, ändå? Sannolikt enda bilen på listan med dragkrok. Bara en sån sak!



Lågmil och lågmil. Vet inte att någon ägare av Bentley Turbo R från tiden nånsin kommit upp i så här höga miltal mellan verkstadsbesöken. Säkert inget för den fega, men i mitt tycke peak-Bentley.



Minst lika engelsk men förmodligen (åtminstone jämförelsevis) ordentligt mycket lättare att leva med. Sexa är så klart inte lika coolt som med tolvorna man också kunde få dessa med, men fyralitaren är ju en av Jaguars bättre motoralternativ.



Jag ger så otroligt lite för jänkejärn överlag, men en Chevelle SS är ändå någonting som jag skulle kunna tänka mig att sakta mullra fram i.


...och sen två slamkrypare som tveklöst gör dig kufigast på gatan:



Egentligen är kanske föregångaren XT snäppet coolare. Men SVX har tillräckligt många idiotattribut för att vara kvalificerat kufig.



Vet inte om jag ens visste att Avanti II var en grej. Vet väl inte heller om mitt liv har blivit särskilt mycket rikare när jag nu vet. Men en sån här... Det kommer du ju aldrig möta en till på gatan.
Underbart inlägg!!
 
Tillbaka
Topp