• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Mercedes W213 - Vilken motor satsar jag på? (Av de små). Vilken/vilka utrustningar är ”måste”? Normalt år för mig är ca 700 mil.
Tänker mig något beggat runt 300. Aldrig ägt en Mercerdes.
Merci

Kasta om siffrorna och skaffa en fin W123 istället. Mycket charmigare bil. Jag har haft flera stycken men fina börjar bli dyra nu.

Skämt åsido, W213 är bra och de flesta exemplaren i Sverige bör vara 200/220 dieslar. Bra och pålitliga motorer där både motor och autlåda normalt sett klarar långt över 50 000 mil efter vanlig service. Tråkiga motorer dock (har själv en 200 fast i W212-kaross).

E-klassen är fortfarande en kvalitetsbil skulle jag säga, även om det nu inte är som på W123 och W124-tiden då Mercedes i princip var det bästa. Stort minus med W213 är att det kommer börja läcka luft från bälgarna bak eller i anslutningarna till dem någon gång mellan 12-20 000 mil. Går snabbt för verkstaden att laga/byta men det är dyra delar. Ad-blue är ett helvete (gäller alla bilmärken) om man bor där det blir vinter. Jag lät koda bort ad-bluen på min då systemet frös för andra gången. Bälgarna är förstås också bytta..

Kör man så lite som du skulle jag tittat på roligare motor - E63 kanske? Jag som ligger på över 3 000 mil om året är nöjd med att åka ca 130-140 mil på en tank sommartid med lilla 200-dieseln.

Utrustning? skippa 4-matic om du inte verkligen behöver det. Sikta på en bil med Burmeisterljud om du gillar att poppa musik.

Mercedes W213 - Vilken motor satsar jag på? (Av de små). Vilken/vilka utrustningar är ”måste”? Normalt år för mig är ca 700 mil.
Tänker mig något beggat runt 300. Aldrig ägt en Mercerdes.
Merci

Jag har en W213 med 220 dieseln, älskar fullkomligt bilen, tycker den är helt perfekt!
Min är väl utrustad med Amg paket och stora skärmarna, skönaste stolarna med härlig läderklädsel vilket jag kan rekommendera.
Min saknar luftfjädringen vilket jag är glad för, dyra reparationer kommer förr eller senare.

Bilagor

• IMG_7243.PNG
    IMG_7243.PNG
    47.1 KB · Visningar: 1
Tack alla för inputs gällande E-klassen. Blir att avvakta lite, min spontanköpta T-Roc verkar inte vara så populär bland handlarna, knappt några som vill ta in den.

Mitt i köp av ny bostad och ids inte blocket.

Tack alla för inputs gällande E-klassen. Blir att avvakta lite, min spontanköpta T-Roc verkar inte vara så populär bland handlarna, knappt några som vill ta in den.

Mitt i köp av ny bostad och ids inte blocket.
Min erfarenhet av att sälja bilar i närtid är - inte lönt att försöka själv via blocket etc. Ta in anbud från Kamux, Riddermarks, Niemi och CarNext tex. Har fått såpass bra betalt att det inte känts som en privat affär på Blocket skulle kunna matcha. Handlarna har små marginaler, de tjänar pengar på kringtjänster som finans, serviceavtal och förmedling av försäkring / garantitjänster.

Digital instrumentering gör ganska stor skillnad på dem, det känns fräschare och mer modernt.

Kolla inredningen, väldigt många har en plastig galon-klädsel som ofta kallas ”skinnklädsel” men det är ren okunnighet, det är Mercedes Artico som är just konstläder/galon.
Ja fy, den är trist. Bra påpekande, lätt att missa då säljaren gärna vill vara otydlig avseende sk ”skinnklädsel”

Tillbaka
Topp