JeppeH
Basic
Mercedes W213 - Vilken motor satsar jag på? (Av de små). Vilken/vilka utrustningar är ”måste”? Normalt år för mig är ca 700 mil.
Tänker mig något beggat runt 300. Aldrig ägt en Mercerdes.
Merci
Kasta om siffrorna och skaffa en fin W123 istället. Mycket charmigare bil. Jag har haft flera stycken men fina börjar bli dyra nu.
Skämt åsido, W213 är bra och de flesta exemplaren i Sverige bör vara 200/220 dieslar. Bra och pålitliga motorer där både motor och autlåda normalt sett klarar långt över 50 000 mil efter vanlig service. Tråkiga motorer dock (har själv en 200 fast i W212-kaross).
E-klassen är fortfarande en kvalitetsbil skulle jag säga, även om det nu inte är som på W123 och W124-tiden då Mercedes i princip var det bästa. Stort minus med W213 är att det kommer börja läcka luft från bälgarna bak eller i anslutningarna till dem någon gång mellan 12-20 000 mil. Går snabbt för verkstaden att laga/byta men det är dyra delar. Ad-blue är ett helvete (gäller alla bilmärken) om man bor där det blir vinter. Jag lät koda bort ad-bluen på min då systemet frös för andra gången. Bälgarna är förstås också bytta..
Kör man så lite som du skulle jag tittat på roligare motor - E63 kanske? Jag som ligger på över 3 000 mil om året är nöjd med att åka ca 130-140 mil på en tank sommartid med lilla 200-dieseln.
Utrustning? skippa 4-matic om du inte verkligen behöver det. Sikta på en bil med Burmeisterljud om du gillar att poppa musik.