• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Det är inte säsong. Folk kan inte ens tänka tanken på sommarbil förrän i maj.

Vadå sommarbil? En coupé är väl en åretruntbil så god som någon? Om jag inte redan hade en 4-serie Gran Coupé skulle jag vara intresserad ... ;)
BMW 420 GC 2019-04-16 (vänster).jpg

Det tråkiga är ju att flera biltillverkare bara tittat på Tesla och tänkt "jaha, man tar bort alla knappar och stoppar in dem i skärmen så blir allt billigare att bygga" men inte förstått det grundarbete som Tesla gjort. Bilen har en fullständigt briljant profilstyrning, man behöver aldrig ställa in någonting i bilen oavsett hur många förare man är. Bilen har välfungerande automatiska funktioner för klimat, stolsvärme, rattvärme, vilken låt man lyssnade på sist osv - allt sånt är igång redan från början vid behov när man rör dörrhandtaget.

Värsta exemplet jag testat är VW ID där man hela tiden måste in i skärmen och ner 4 steg i menyer för att ställa zin saker eftersom bilen behöver justeringar för att funka bra. Mest talande för dumheten är väl att bilen hela tiden frågar om man vill vara i onlineläge: VARFÖR SKULLE MAN NÅNSIN VILJA NÅGOT ANNAT OCH VARFÖR BEHÖVER DU FRÅGA VARJE GÅNG!!!!????

I Tesla är jag nästan aldrig inne i några menyer överhuvudtaget. Allt man behöver finns i rattknapparna trots att det inte ser ut så. Den hemläxan har inte VW gruppen gjort och inte Volvo heller.
Det är helt magiskt bra hur det mesta fungerar i Tesla utan att man behöver göra något själv, den lägger ju tom i backen numera, när man hoppar in i bilen på hemmaparkeringen. 😄
Jag tar mer och mer hellre fruns 3:a istället för min egen Cayenne när jag skall iväg någonstans. Trivs bättre i Teslan och älskar den avskalade interiören.
Men blinkersknapparna på ratten har gubbhjärnan svårt att hantera när man skall blinka ur en rondell. 😄

100950_1.jpg

Frångår Blocket i mitt tipsande. Att köpa av KFM känns ju överlag som en mer riskabel affär än att handla från valfri privatperson på Blocket.
Men om miltalet kan någorlunda verifieras (slitage på interiör känns rimligt) så måste detta ju vara en ordentligt ovanlig bil.
Totalt 67 st producerade i specen. Vid detta laget bör en hel del av dessa gått busbilsdöden.

En del fix för att få den till original, så klart - men verkligen inte omöjligt.
Efter det borde det vara en bil som kan betinga en hel del värde på en entusiastbilsauktion.
...därmed inte sagt att inte också KFM får premiumpris. Blir ofta förvånad hur mycket folk vågar bjuda för fordon med tveksam ägarhistorik på deras auktioner.

100950_1.jpg

Frångår Blocket i mitt tipsande. Att köpa av KFM känns ju överlag som en mer riskabel affär än att handla från valfri privatperson på Blocket.
Men om miltalet kan någorlunda verifieras (slitage på interiör känns rimligt) så måste detta ju vara en ordentligt ovanlig bil.
Totalt 67 st producerade i specen. Vid detta laget bör en hel del av dessa gått busbilsdöden.

En del fix för att få den till original, så klart - men verkligen inte omöjligt.
Efter det borde det vara en bil som kan betinga en hel del värde på en entusiastbilsauktion.
...därmed inte sagt att inte också KFM får premiumpris. Blir ofta förvånad hur mycket folk vågar bjuda för fordon med tveksam ägarhistorik på deras auktioner.
Man blir verkligen förvånad, speciellt med den historiken och ägarbilden. Att all dokumentation dessutom saknas gör inte saken bättre på en sådan bil. Det är väl typ "Bil-Connys fix och trix" som bjuder, sedan till salu för dyra pengar. Då iordninggjord och fixad historik/full dokumentation...😮‍💨

100950_1.jpg

Avställd sedan 2014 så miltalet kanske stämmer? Den har också varit stulen / efterlyst 2023.

Kan inget om Volvobilar i stort eller värde / potential att samla på men hade det varit en kombi hade jag kunnat tänka mig att buda. Känns mer rätt för modellen imho.

Avställd sedan 2014 så miltalet kanske stämmer? Den har också varit stulen / efterlyst 2023.

Kan inget om Volvobilar i stort eller värde / potential att samla på men hade det varit en kombi hade jag kunnat tänka mig att buda. Känns mer rätt för modellen imho.

Njae, jag har ju inte heller någon egentlig spåkula. Men de otroligt låga produktionssiffrorna borde ju kunna stå för något.
Det är ju en Volvo, så en herrgårdsvagn hade så klart varit än mer rätt. Men då är man tillbaka till att tillverkningen var betydligt högre.
Kommer ihåg att det var en familj på gatan jag växte upp som hade en ny saffransgul kombi när jag växte upp. I shittown-Mellanskåne var det nånting. :)

Jag tror också på miltalet, för övrigt.

100950_1.jpg

Inte för o va sådan 😉 men den känns ju shady de lux.
Tror just det exemplaret har svårt o få samlarvärde, och kommer kosta en hel del (hur mycket - omöjligt att veta) att återställa.
”67 med den specen” (vet inte var den infon kommer ifrån) men det handlar ju isf om just den specifika utrustningen/färgval etc. Totalt tillverkades 533 st S70R, och just detta exemplar är inte den mest attraktiva kombinationen…

Inte för o va sådan 😉 men den känns ju shady de lux.
Tror just det exemplaret har svårt o få samlarvärde, och kommer kosta en hel del (hur mycket - omöjligt att veta) att återställa.
”67 med den specen” (vet inte var den infon kommer ifrån) men det handlar ju isf om just den specifika utrustningen/färgval etc. Totalt tillverkades 533 st S70R, och just detta exemplar är inte den mest attraktiva kombinationen…

Jo, precis. Manuell och Saffran.
Listat på något Volvo-forum. Inte grävt mer än så.

Av ren nyfikenhet - vad är den mest attraktiva kombinationen? I min bok är det just manuell och Saffran.

Av ren nyfikenhet - vad är den mest attraktiva kombinationen? I min bok är det just manuell och Saffran.
Instämmer. Det lär vara betydligt fler byggda med automat.

Jag ser inte heller vad som är så avskräckande med bilen (förutom historiken). Om bilderna stämmer är den snarare i bra än dåligt skick. En del av felen kan bero på det dåliga batteriet dessutom.

Jo, precis. Manuell och Saffran.
Listat på något Volvo-forum. Inte grävt mer än så.

Nu är det ju lite svårt att spå in i framtiden utan glaskula. Modellen har ju inte hunnit bli samlarbil på riktigt ännu.
Idag är väl V70 AWD manuell den mest attraktiva kombinationen. Skulle dock inte bli förvånad om S70 blir mer eftertraktad på sikt då de tillverkades färre S70 vs V70. Taklucka är ovanligt, samt ljusa inredningen med ljusa träpanelen, så har man en sån med manuell låda i originalskick o låga mil kan man nog gott vänta ut tidens tand.
Men alla S/V70R i orginalskick kommer garanterat bli samlarbilar vad det lider.
Instämmer. Det lär vara betydligt fler byggda med automat.

Jag ser inte heller vad som är så avskräckande med bilen (förutom historiken). Om bilderna stämmer är den snarare i bra än dåligt skick. En del av felen kan bero på det dåliga batteriet dessutom.
Ganska precis 50/50 aut/man.
Historiken är väl det mest avskräckande. “Blir ju lite grisen i säcken”. Vad har den varit med om sedan 2014? Stulel, säljs av KFM… Att det varit en välvårdad entusiastbil kan vi ju nästan utesluta i vart fall 😉

Nu är det ju lite svårt att spå in i framtiden utan glaskula. Modellen har ju inte hunnit bli samlarbil på riktigt ännu.
Idag är väl V70 AWD manuell den mest attraktiva kombinationen. Skulle dock inte bli förvånad om S70 blir mer eftertraktad på sikt då de tillverkades färre S70 vs V70. Taklucka är ovanligt, samt ljusa inredningen med ljusa träpanelen, så har man en sån med manuell låda i originalskick o låga mil kan man nog gott vänta ut tidens tand.
Men alla S/V70R i orginalskick kommer garanterat bli samlarbilar vad det lider.

Ganska precis 50/50 aut/man.
Historiken är väl det mest avskräckande. “Blir ju lite grisen i säcken”. Vad har den varit med om sedan 2014? Stulel, säljs av KFM… Att det varit en välvårdad entusiastbil kan vi ju nästan utesluta i vart fall 😉
Många R är rätt dåliga vid det här laget men för egen del ser jag det som ett större problem om lacken är dålig än om den har mekaniska småfel. S70/V70 är lättmeckat och delar finns i drivor. Relativt få delar är unika för R-modellerna också så det behöver inte vara så farligt att göra i ordning den. Om de enda lackdefekterna är de som är med på bilderna skulle jag kalla det ett bra objekt snarare än ett dåligt. Bilen är ju dock inte körd och definitivt inte testad av någon mekaniker så man ska nog räkna med att bilen kan bjuda på överraskningar.

Många R är rätt dåliga vid det här laget men för egen del ser jag det som ett större problem om lacken är dålig än om den har mekaniska småfel. S70/V70 är lättmeckat och delar finns i drivor. Relativt få delar är unika för R-modellerna också så det behöver inte vara så farligt att göra i ordning den. Om de enda lackdefekterna är de som är med på bilderna skulle jag kalla det ett bra objekt snarare än ett dåligt. Bilen är ju dock inte körd och definitivt inte testad av någon mekaniker så man ska nog räkna med att bilen kan bjuda på överraskningar.
Är hjulen rätt? Brukar inte Volvo ha fälgar med ’R’ ingjutet i godset på dessa?

Idag är väl V70 AWD manuell den mest attraktiva kombinationen. Skulle dock inte bli förvånad om S70 blir mer eftertraktad på sikt då de tillverkades färre S70 vs V70. Taklucka är ovanligt, samt ljusa inredningen med ljusa träpanelen
-97 eller tidigare i så fall. Det var sista året med äkta masurbjörk. Sen blev det träimitation i plast. 😁

Alright, så det är så klart snyggare med ljus inredning...
Men trettiotusen mil är fler än tiotusen. Även om Bilwebs gamla saffran givetvis känns ärligare (coolt med en ägare över alla milen).

Vet inte egentligen vem jag försöker övertyga. Mig själv, kanske? ;)

Senast ändrad:
100950_1.jpg

Finns väl roligare bilar för 124k, än en V70 med osäker historik - tex en tidig Boxster, Honda Type-R. Mer sportbil.
Å andra sdan...ingen mins en fegis - köp den!

Alright, så det är så klart snyggare med ljus inredning...
Men trettiotusen mil är fler än tiotusen. Även om Bilwebs gamla saffran givetvis känns ärligare (coolt med en ägare över alla milen).

Vet inte egentligen vem jag försöker övertyga. Mig själv, kanske? ;)
Köp köp köp köp ;-)

Tillbaka
Topp