• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Jag har kört Tesla sedan 2014 då jag bytte från BMW. Har ägt alla modeller i ordningen S3XYY. Nu känns det dock lite halvtrist även om bilen i sig är otroligt bra så blir det nog ingen Tesla nästa gång. Nya Model Y tilltalar mig inte för fem öre, tycker den ser ut som en billig Kina-kopia av BYD, och Elon hjälper ju knappast till andrahandsvärdet. Perfekt läge att köpa beggat dock för man får astronomiskt mycket bil för pengarna. Sneglar både åt Audi och Porsche-hållet för nästa variant men jag tror det blir svårt att få plats med både hund och packning i en Taycan CrossTurismo så enda alternativet är väl EX90 eller en Etron vet inte vad det finns typ Q8 eller vad de nu heter i de större modellerna. Eller så köper jag bara en gammal V90XC och lägger resterande pengar på klockor. :D
Då du verkar ganska inne på elbilar så finns det en elbilstråd också, kan vara värt att ställa frågan där gällande alternativen, kanske någon med förstahandserfarenhet av alternativen du nämnt!

Då du verkar ganska inne på elbilar så finns det en elbilstråd också, kan vara värt att ställa frågan där gällande alternativen, kanske någon med förstahandserfarenhet av alternativen du nämnt!

Jo jag vet. Men jag kan inte byta nu. Restvärdet är alldeles för högt jämfört med begagnatpriserna.

Nån som rattar M2 G87 här? är inne på att köpa någon rolig bil igen, där M2 och RS3 står som kandidater.
Haft en -18 Rs3 Sedan tidigare, och en M235i men aldrig någon M2.
Tyckte G87 var skitful när den kom, såg konstig ut på bilder. Men efter att ha sett den IRL har den åsikten verkligen ändrats, tycker den är riktigt ball!

Spontant tänker jag att M2 är nog en roligare bil.. kostnadsmässigt ligger de- isch runt samma, BMW något lite dyrare både i inköp,skatt och försäkring men det är marginellt. Däremot lär man väl få ha större däckkonto till den..
Sen kan man ju komma undan billigare om man inte köper senaste faceliftade Rs3...

Vad säger panelen?
@par du som är lite insatt i Audin, är det dumt att inte satsa på faceliften om man går för en Rs3?

Räknas detta som bil? 😁
1000000398.jpg

Nån som rattar M2 G87 här? är inne på att köpa någon rolig bil igen, där M2 och RS3 står som kandidater.
Haft en -18 Rs3 Sedan tidigare, och en M235i men aldrig någon M2.
Tyckte G87 var skitful när den kom, såg konstig ut på bilder. Men efter att ha sett den IRL har den åsikten verkligen ändrats, tycker den är riktigt ball!

Spontant tänker jag att M2 är nog en roligare bil.. kostnadsmässigt ligger de- isch runt samma, BMW något lite dyrare både i inköp,skatt och försäkring men det är marginellt. Däremot lär man väl få ha större däckkonto till den..
Sen kan man ju komma undan billigare om man inte köper senaste faceliftade Rs3...

Vad säger panelen?
@par du som är lite insatt i Audin, är det dumt att inte satsa på faceliften om man går för en Rs3?
Som vardags/gatbil så hade jag nog köpt RS3an. Där får du mer utrymmen i kupen och 4wd. Har inte kört den nya men sen ska vara väldigt bra. Ligger inte rs3an generellt en he del under i pris med?

Har lurat på båda själv!

Ska till Norrtan idag, kan plocka upp den för dig :p
https://www.blocket.se/annons/stockholm/audi_rs3_sedan_400hk_s_tronic/1002211631

Senast ändrad:
Som vardags/gatbil så hade jag nog köpt RS3an. Där får du mer utrymmen i kupen och 4wd. Har inte kört den nya men sen ska vara väldigt bra. Ligger inte rs3an generellt en he del under i pris med?

Har lurat på båda själv!

Ska till Norrtan idag, kan plocka upp den för dig :p
https://www.blocket.se/annons/stockholm/audi_rs3_sedan_400hk_s_tronic/1002211631
Just när det gäller utrymme har jag egentligen inget behov av det, har inga kids.. Cyklar dessutom till jobbet merparten av dagarna så i princip blir det ju en ren nöjesbil i vilket fall som helst med få undantag :)

Ja man har ju spenderat några timmar på youtube och det verkar som att nyaste rs3an är rätt mycket bättre än föregångaren, och för att inte prata om generationen ännu tidigare som jag då själv hade!

Du har inte helt fel ang priset, men det verkar variera en del på priserna på M2.. Jag var väldigt nära på att hugga en hos Förenade Bil i Malmö, demobil som gått 400mil, de ville ha 720' men det blev inget då jag egentligen inte är något större fan av färgen på den bilen (grundlacksgrå)
Just nu ligger de flesta norr om 800 (och närmre 900) på blocket med få undantag med typ 2st som gått 2-3000mil som ligger på 720-760'

Just den där Rs3an ligger sparad som favorit redan 😂 synd den inte har skalstolarna dock...

Edit: Slänger in en bild på min gamla, blir roligare med lite bilder :) hade stans snabbaste cykeltransport på den tiden!
ADE54009-E47A-4486-84AE-A8D802F2C850.jpeg

Ej gatlegal. Bra trüch. Klassen heter ”Clubman”, rimligt aktivt startfält i Sverige enligt min uppfattning. Man brukar säga att de går on par eller snabbare än en GT3, racingklassen dvs, beroende på bana.
Magiskt ju, enda tråkiga info på den sidan var ju priset på £ 70.000 😬 förstår att det är mkt rejs för slanten men mycket pengar för en ren leksak 🤪

Magiskt ju, enda tråkiga info på den sidan var ju priset på £ 70.000 😬 förstår att det är mkt rejs för slanten men mycket pengar för en ren leksak 🤪

Jag har spekulerat i typ allt som går fort för rimliga pengar. Detta eller en Radical är väl typ mest pang för pengen. Att åka fortare än detta brukar bli mångdubbelt dyrt.

Och det går ju att handla begagnat - hittar ingen till salu för närvarande så där på studs men här är väl ett typexempel:

Och då verkar de ha ökat en del i pris trots allt, kostade billigt för typ 10 år sedan är min minnesbild.

Just när det gäller utrymme har jag egentligen inget behov av det, har inga kids.. Cyklar dessutom till jobbet merparten av dagarna så i princip blir det ju en ren nöjesbil i vilket fall som helst med få undantag :)

Ja man har ju spenderat några timmar på youtube och det verkar som att nyaste rs3an är rätt mycket bättre än föregångaren, och för att inte prata om generationen ännu tidigare som jag då själv hade!

Du har inte helt fel ang priset, men det verkar variera en del på priserna på M2.. Jag var väldigt nära på att hugga en hos Förenade Bil i Malmö, demobil som gått 400mil, de ville ha 720' men det blev inget då jag egentligen inte är något större fan av färgen på den bilen (grundlacksgrå)
Just nu ligger de flesta norr om 800 (och närmre 900) på blocket med få undantag med typ 2st som gått 2-3000mil som ligger på 720-760'

Just den där Rs3an ligger sparad som favorit redan 😂 synd den inte har skalstolarna dock...

Edit: Slänger in en bild på min gamla, blir roligare med lite bilder :) hade stans snabbaste cykeltransport på den tiden!
ADE54009-E47A-4486-84AE-A8D802F2C850.jpeg
Vi har en skyscraper och en zandvoort m2 demo som är redo att säljas! 👍🏻 (förenade bil Malmö).

M2 är fantastisk, jag har inte kört rs3 så kan inte riktigt jämföra.
M2 funkar alldeles utmärkt till vardagskörning och ändå bra utrymmen trots liten bil, stor skillnad på g87 mot f87, motor såklart men främst chassi och att den fått så mycket från storebror m3/4. Ren glädje på bana! 🚗💨

Vi har en skyscraper och en zandvoort m2 demo som är redo att säljas! 👍🏻 (förenade bil Malmö).

M2 är fantastisk, jag har inte kört rs3 så kan inte riktigt jämföra.
M2 funkar alldeles utmärkt till vardagskörning och ändå bra utrymmen trots liten bil, stor skillnad på g87 mot f87, motor såklart men främst chassi och att den fått så mycket från storebror m3/4. Ren glädje på bana! 🚗💨
Det är också vad jag hört/sett på YouTube så tvivlar inte på att en M2 hade blivit kanon 👍🏻

Jo jag vet, men en babyblå kommer jag aldrig köpa, det är värre färg än grundlacksgrå 😂 och skyscrapern sniffar ju nästan på miljonen vilket dessvärre är mer än vad jag är beredd att lägga på en bil.

Priset är plus moms.. och Tull nu då🤓🫠

165hk enhetsmotor minimivikt 580kg.
Min har pushrod fram med Nitron 2 vägare.
Dedion med wattlänk och Öhlins 2väg +knivkrängare bak.
Skall bli öhlins och knivar fram med så småningom

Har lyckligtvis en kontakt på Öhlins, och han har under sina 20 år ALDRIG sett såna här siffror på em cornerweight, säger väl endel :) :
1000006917.jpg

Jag köpte ett billigt "lik" som jag kastat massa pengar på, men bilen har förstört mig, när man åkt full-aero slicks bil vill man inte åka något annat sen.
Åkte med en banprepoad Lotus evora på Gtr senast jag var där. Kändes som att åka Volvo 240.

Tyvärr har jag haft strul dom senaste körningarna (Läs 3 varv på gelleråsen och sköt loss slutväxeln ur ramen, för att sedan laga/uppdatera hela vintern för att komma 7 varv på mantorp innan bilen började brinna...) skall skruva ihop det sista imorgon, så hägrar Test på gelleråsen igen under nationaldagen, för att sedan köra rejs på Rudskogen veckan efter, om allt håller ihop..

Tyvärr är det alldeles för lite uppslutning på tävlingarna, dom flesta bilarna står i garage och dammar. Tråkigt, för det är EXTREMT kostnadseffektiv racing i förhållande till farten. Men visst, gratis är det absolut inte..

Det är också vad jag hört/sett på YouTube så tvivlar inte på att en M2 hade blivit kanon 👍🏻

Jo jag vet, men en babyblå kommer jag aldrig köpa, det är värre färg än grundlacksgrå 😂 och skyscrapern sniffar ju nästan på miljonen vilket dessvärre är mer än vad jag är beredd att lägga på en bil.
Jag är med! Om intressant så skicka pm med vad du söker så kan jag se om jag kan hjälpa dig! 👍🏻

IMG_1885.jpeg

Grundlacksgrå? :)
Fattar vad du menar. Tyckte att det var ganska coolt de första gångerna man stötte på det. Men det blev ganska snabbt gammalt.

Inte min bil dock. Kom bara att tänka på diskussionen när jag såg den idag.
Heller inte dumt med en Icaparkeringsbild trots att det inte står tisdag i almanackan. ;)

IMG_1885.jpeg

Grundlacksgrå? :)
Fattar vad du menar. Tyckte att det var ganska coolt de första gångerna man stötte på det. Men det blev ganska snabbt gammalt.

Inte min bil dock. Kom bara att tänka på diskussionen när jag såg den idag.
Heller inte dumt med en Icaparkeringsbild trots att det inte står tisdag i almanackan. ;)
Exakt så.
Den var ball när Audi släppte den som unik RS-färg för typ 10år sedan.
Numera är varannan xc60 samt hela hemtjänstens vagnpark bestående av ID4’or den färgen och av just den anledningen väljer jag bort det.

Sen tycker jag den verkar tråkig rent allmänt ändå, känns som en färg som aldrig
”Poppar” hur mycket du än polerar eller lägger keramiska behandlingar på den 🤷🏼‍♂️

Exakt så.
Den var ball när Audi släppte den som unik RS-färg för typ 10år sedan.
Numera är varannan xc60 samt hela hemtjänstens vagnpark bestående av ID4’or den färgen och av just den anledningen väljer jag bort det.

Sen tycker jag den verkar tråkig rent allmänt ändå, känns som en färg som aldrig
”Poppar” hur mycket du än polerar eller lägger keramiska behandlingar på den 🤷🏼‍♂️

Det var dock en bit över 20 år sedan som Saab kom på idén att bara strunta i att lackera över grundlacken med annat än en klarlack. :)
Rimligtvis fanns det säkert tillverkare som gjorde det långt tidigare än så också - men det är denna jag har som egen ”pionjär”

Saab från den tiden kom för övrigt i en lack som jag verkligen tycker håller fortfarande - Glacier Blue.

IMG_1886.png

Det var dock en bit över 20 år sedan som Saab kom på idén att bara strunta i att lackera över grundlacken med annat än en klarlack. :)
Rimligtvis fanns det säkert tillverkare som gjorde det långt tidigare än så också - men det är denna jag har som egen ”pionjär”

Saab från den tiden kom för övrigt i en lack som jag verkligen tycker håller fortfarande - Glacier Blue.

IMG_1886.png
Du har givetvis rätt, jag har dålig koll på när den kom eller vem som var först😅 det är nog mest jag själv som associerar den med tidigare Audi RS-modeller. Men vart jag också ville komma var att den var ball i början, men man tröttnade fort, mycket pga den är så vanlig idag också..

Du har givetvis rätt, jag har dålig koll på när den kom eller vem som var först😅 det är nog mest jag själv som associerar den med tidigare Audi RS-modeller. Men vart jag också ville komma var att den var ball i början, men man tröttnade fort, mycket pga den är så vanlig idag också..
Kanske inte spännande men fortfarande väldigt bra. Varför man trilskats med metalliclacker så länge/mycket är märkligt.

Jag som pendlar motorväg/landsväg skulle aldrig välja något som inte är smutsvänligt. Råkade bli en blå nu men saknar den gamla smutsgrå som dolde smutsen så mycket bättre.

Kanske inte spännande men fortfarande väldigt bra. Varför man trilskats med metalliclacker så länge/mycket är märkligt.

Jag som pendlar motorväg/landsväg skulle aldrig välja något som inte är smutsvänligt. Råkade bli en blå nu men saknar den gamla smutsgrå som dolde smutsen så mycket bättre.
Du har nog rätt i att det är en tacksam färg, men en blå låter mycket roligare enligt mig 😊

Tillbaka
Topp