Tapiren
Basic
Ja, det är nog ganska stor skillnad på en tidig v12 och en sen XJ-S med sexan. Sen kan XJ-S v12 ibland få lite oförtjänt dålig kritik, den har väl ett stort problem och det är kylningen och allt som är relaterat därtill, en gammal bil med raka sexan kan nog klara sig med ett kylsystem som inte är i speciellt god kondition, men v12:an kräver verkligen att allt är i gott skick för att den inte ska riskera att koka en varm dag. Rent känslomässigt håller jag dock tidiga V12 väldigt högt, de är otroligt lena och bekväma att åka i. Sexan går ju lite råare, av logiska skäl.Den "osmartaste" borde i sånt fall vara en tidig åttiotalare med V12.
På orten där jag bor så står det en sån utanför en mack och bara förfaller.
Kom dit strax efter att vi flyttat till huset - vilket är, ganska precis, fem år sedan...
Vet inte hur många gånger jag tänkt att jag skulle jaga rätt i ägaren för att försöka köpa. Men utgångsläget blir ju bara sämre och sämre, så jag fortsätter nog att skjuta det på tiden!
Jag vet inte om de var så mycket konkurrenter?
På sätt och vis, visst... Men jag har alltid sätt Jagga-ägare lite som Cittra-ägare (och jag menar verkligen inget illa med det - jag älskar båda märkena), d.v.s. att de aldrig skulle titta på något annat än just en Jagga.
Då, mer än nu. Lite mer flytande numera - både hos Jaguar och Citroën.
Det är nog möjligt att de kanske inte var direkta konkurrenter, men det är ungefär samma biltyp, tillsammans med Mercedes SLC och några till. XJ-S sålde initialt väldigt, väldigt dåligt men till slut blev den en ganska lyckad affär för märket, modellen fick en uppdatering på 80-talet och en på 90-talet som hjälpte försäljningen en hel del.