Undra ifall det är fel tråd att fråga detta.. Men.. Är på jakt efter en ny bil och har länge varit inne på relativt ny A6a. Kravet är Automat, diesel, parkeringssensorer och inte över 11 000 mil på mätaren. Det jag hittills kikat på är faceliften som kom 2012 och senare. Finns en uppsjö att välja bland och med de kraven jag nämnt ovan kan man med lite tur komma undan med en budget på ca 200k. Tanken här är att jag ska ha bilen i minst 3 år och då köper jag den privat.
MEN
På senare tid har jag blivit allt mer intresserad av Mercedes CLA Shooting brake, också kombi som Audin men lite snyggare! Problemet är dock att denna är dyr att köpa privat, dock har jag möjlighet att köpa loss denna som tjänstebil. Har förstås gjort lite kalkyler på vad det skulle kosta mig och räknar man med fri service och däck vid behov så blir förlusten på båda bilarna ungefär lika stor efter 3 år.
Är det smartare att köpa Audin i detta fall och köpa loss hela bilen eller ska man ta en tjänstebil? Då betalar jag leasingavgiften samt förmånsskatt. Finns säkert någon som suttit i denna situation som kan ge lite tips och råd?