• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Mjo, men fortfarande jäkla skillnad mot plast.
varför tror du koenigsegg gör sina bilar till största del i kolfiber? :)
Dock i mitt fall där det endast gäller själva utblåset är det nog bara för utseendets skull! Går att välja utblås i titan också.
Precis, lite lökigt. Byggt, eller satt ihop, en cykel i plast/kol men när det inte fyller en funktion blir jag ond.
 
  • Like
Reactions: K-S
Precis, lite lökigt. Byggt, eller satt ihop, en cykel i plast/kol men när det inte fyller en funktion blir jag ond.
Haha, förstår vad du menar nu och kan väl hålla med dig :)
Men eftersom det,precis som du själv sa,är det enda du ser så är det nog ett tillval endast för att många gillar kolfiberlooken! Du får med andra ord prestanda och ett snyggt utblås(för dem som gillar kolfiberlooken dvs.)
 
Haha, förstår vad du menar nu och kan väl hålla med dig :)
Men eftersom det,precis som du själv sa,är det enda du ser så är det nog ett tillval endast för att många gillar kolfiberlooken! Du får med andra ord prestanda och ett snyggt utblås(för dem som gillar kolfiberlooken dvs.)

Glöm inte at kolfibern ger 10 extra "street cred" hästar. ;)
Annars är jag ingen fan av "kokos" när det enbart är av dekorations typ. Dock tror jag det lirar välldigt bra på din nya bil då du har det fronten och sidokjolarna med tyckte jag det såg ut som.
 
Så. Jävla. Rätt.
Förstår mig inte på folk som köper sportbil där man är ute efter att just körupplevelsen och ska ha den som finbil och då väljer automat/PDK när det finns manuell låda som val. Okej om man kör bilen året runt men dom där få timmarna man njuter vill jag köra fullt ut själv.
Men du kan inte dra automat och PDK över en kam.

PDK är ren njutning och enligt mig ett måste på en nyare Porsche (i synnerhet på de större bilarna).
 
Men du kan inte dra automat och PDK över en kam.

PDK är ren njutning och enligt mig ett måste på en nyare Porsche (i synnerhet på de större bilarna).

Fullt medveten om att det är väsenskillnad mellan PDK (i alla olika dess former/namn) och automat men det är fortfarande mer njutbart och involverande med en klassisk manuell låda i en bil du just har för att köra och njuta. Och visst är Porsches PDK riktigt jäkla vassa. Jag har kört en 991 GT3 och dom är då inte dåliga. Dock skulle det vara flera gånger roligare med en vanlig manuell låda i den bilen för en GT3 är ändå inte en bil du har för att åka till jobbet eller till Ica och köpa välling eller mjölk där det är bekvämare med en manuell låda. Att en PDK är snabbare och kanske bättre tekniskt sätt är en helt annan sak. Jag pratar om känslan och mina fem cent. :)
 
Fullt medveten om att det är väsenskillnad mellan PDK (i alla olika dess former/namn) och automat men det är fortfarande mer njutbart och involverande med en klassisk manuell låda i en bil du just har för att köra och njuta. Och visst är Porsches PDK riktigt jäkla vassa. Jag har kört en 991 GT3 och dom är då inte dåliga. Dock skulle det vara flera gånger roligare med en vanlig manuell låda i den bilen för en GT3 är ändå inte en bil du har för att åka till jobbet eller till Ica och köpa välling eller mjölk där det är bekvämare med en manuell låda. Att en PDK är snabbare och kanske bättre tekniskt sätt är en helt annan sak. Jag pratar om känslan och mina fem cent. :)
Ja och det är ju härligt att man tycker annorlunda :)

Och visst finns det en charm att växla själv! I synnerhet om man tänker hålla till på bana!
 
Så. Jävla. Rätt.
Förstår mig inte på folk som köper sportbil där man är ute efter att just körupplevelsen och ska ha den som finbil och då väljer automat/PDK när det finns manuell låda som val. Okej om man kör bilen året runt men dom där få timmarna man njuter vill jag köra fullt ut själv.
Har haft manuell på alla mina gamla Porschar men ska nog testa PDK nästa gång nu. Som många säger så går de nya inte att jämföra med en gammal automat.

Att ha på sportläge, spjällen öppna och gasa fullt. Slå i växlarna när systemet ger mellangas. Att inte också kalla det njutning, då är man nog en bakåtsträvandestofil. Båda alternativen har såklart sin tjusning i olika former.
 
Rullar nog en av forumets mest osexiga bilar, en företagsmoddad Toyota Yaris Hybrid. Där jag den enda "ägaren" så det får väll räknas som något..

Hybrid motorn måste något full Japan ha konfigurerat för det är mig inte lätt att få den endast gå på el, tittar man på gaspedalen så kickar bensinmotorn igång. Dock kommer jag cirka 60 mil på en tank och fulltank ligger på under 400kr.. Om jag inte byter jobb innan så är denna "kärra" min de nästkommande 2,5 åren..

Plus är att golfbagen faktiskt går in i bagageluckan, dock får träklubborna plockas ut och läggas i baksätet..
 
Sommardäck på svennebanan-kombin.

Fortfarande sjukt nöjd efter några månader med VW.

(Nu måste jag bara tvätta).

image.jpeg
 
Har haft manuell på alla mina gamla Porschar men ska nog testa PDK nästa gång nu. Som många säger så går de nya inte att jämföra med en gammal automat.

Att ha på sportläge, spjällen öppna och gasa fullt. Slå i växlarna när systemet ger mellangas. Att inte också kalla det njutning, då är man nog en bakåtsträvandestofil. Båda alternativen har såklart sin tjusning i olika former.
Sport Chrono Package är ett måste och gärna sportavgas!
 
Senast ändrad:
Undra ifall det är fel tråd att fråga detta.. Men.. Är på jakt efter en ny bil och har länge varit inne på relativt ny A6a. Kravet är Automat, diesel, parkeringssensorer och inte över 11 000 mil på mätaren. Det jag hittills kikat på är faceliften som kom 2012 och senare. Finns en uppsjö att välja bland och med de kraven jag nämnt ovan kan man med lite tur komma undan med en budget på ca 200k. Tanken här är att jag ska ha bilen i minst 3 år och då köper jag den privat.

MEN

På senare tid har jag blivit allt mer intresserad av Mercedes CLA Shooting brake, också kombi som Audin men lite snyggare! Problemet är dock att denna är dyr att köpa privat, dock har jag möjlighet att köpa loss denna som tjänstebil. Har förstås gjort lite kalkyler på vad det skulle kosta mig och räknar man med fri service och däck vid behov så blir förlusten på båda bilarna ungefär lika stor efter 3 år.

Är det smartare att köpa Audin i detta fall och köpa loss hela bilen eller ska man ta en tjänstebil? Då betalar jag leasingavgiften samt förmånsskatt. Finns säkert någon som suttit i denna situation som kan ge lite tips och råd? :)
 
Undra ifall det är fel tråd att fråga detta.. Men.. Är på jakt efter en ny bil och har länge varit inne på relativt ny A6a. Kravet är Automat, diesel, parkeringssensorer och inte över 11 000 mil på mätaren. Det jag hittills kikat på är faceliften som kom 2012 och senare. Finns en uppsjö att välja bland och med de kraven jag nämnt ovan kan man med lite tur komma undan med en budget på ca 200k. Tanken här är att jag ska ha bilen i minst 3 år och då köper jag den privat.

MEN

På senare tid har jag blivit allt mer intresserad av Mercedes CLA Shooting brake, också kombi som Audin men lite snyggare! Problemet är dock att denna är dyr att köpa privat, dock har jag möjlighet att köpa loss denna som tjänstebil. Har förstås gjort lite kalkyler på vad det skulle kosta mig och räknar man med fri service och däck vid behov så blir förlusten på båda bilarna ungefär lika stor efter 3 år.

Är det smartare att köpa Audin i detta fall och köpa loss hela bilen eller ska man ta en tjänstebil? Då betalar jag leasingavgiften samt förmånsskatt. Finns säkert någon som suttit i denna situation som kan ge lite tips och råd? :)
Omöjligt att svara på utifrån den infon. Du jämför dessutom en rätt så stor bil med en betydligt trängre men det vet du nog.
Men ska du i fallet tjänstebil betala både förmånsvärde och hela leasingavgiften, varför det? Menar du inte ett bruttolöneavdrag?
Hur mkt kör du per år och vad har du för marginalskatt?
 
Omöjligt att svara på utifrån den infon. Du jämför dessutom en rätt så stor bil med en betydligt trängre men det vet du nog.
Men ska du i fallet tjänstebil betala både förmånsvärde och hela leasingavgiften, varför det? Menar du inte ett bruttolöneavdrag?
Hur mkt kör du per år och vad har du för marginalskatt?

Jo absolut är jag medveten om storleken, är inte alls i behov av kombi egentligen då jag ofta åker ensam, tycker bara kombin ser bättre ut på båda modellerna. Det är för att jag äger företaget, men då man räknas som anställd i ett aktiebolag så betalar arbetsgivaren leasingavgiften och den anställde förmånsskatten. Så därför blir det jag som betalar det, blir samma utgift som att räkna det som bruttolöneavdrag på lönen. Kör kanske 1000 mil totalt per år, 500 privat och 500 i tjänst, så inte alls mycket. Marginalskatt ca 50%. Tycker det är så svårt att köpa bil, tidigare har jag bara köpt en privat och haft i tjänst för att underlätta.
 
Jo absolut är jag medveten om storleken, är inte alls i behov av kombi egentligen då jag ofta åker ensam, tycker bara kombin ser bättre ut på båda modellerna. Det är för att jag äger företaget, men då man räknas som anställd i ett aktiebolag så betalar arbetsgivaren leasingavgiften och den anställde förmånsskatten. Så därför blir det jag som betalar det, blir samma utgift som att räkna det som bruttolöneavdrag på lönen. Kör kanske 1000 mil totalt per år, 500 privat och 500 i tjänst, så inte alls mycket. Marginalskatt ca 50%. Tycker det är så svårt att köpa bil, tidigare har jag bara köpt en privat och haft i tjänst för att underlätta.
Med de förutsättningarna kan jag säga att du troligen ska gå på en privatägd kärra. Du vinner ju inte mycket på att betala via firman.
Jag själv får kalkylen med tjänstebil knappt att gå ihop och då kör jag ändå dubbelt så mycket och med fritt drivmedel via arbetsgivaren.
 
Med de förutsättningarna kan jag säga att du troligen ska gå på en privatägd kärra. Du vinner ju inte mycket på att betala via firman.
Jag själv får kalkylen med tjänstebil knappt att gå ihop och då kör jag ändå dubbelt så mycket och med fritt drivmedel via arbetsgivaren.
Okej tack för din input! Det låter väl mest logiskt av alternativen egentligen. På företaget skulle bilen kosta mig ca 180k efter 3 år. Då har jag dock fått service, däck och försäkring för den kostnaden. Köper jag en bil privat för 200k så betalar jag service, skatt och försäkring men då kan jag sälja bilen efter 3 år för en total förlust på strax över 50k inkl. värdeminsking. Mercedesen blir såklart dyrare än så att köpa privat och förlusten blir något högre.

Är som sagt inte alls speciellt kunnig när det kommer till att köpa bil, tack igen för tipsen :)
 
Tillbaka
Topp