• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

IMS är så sjukt överdrivet, några få bilar som haft problem och helt plötsligt sprids det på nätet att alla motorer kommer rasa. Man kan ju dock informera att det är endast de tidiga motorerna som det är ganska enkelt att byta lagret på. Sen måste man klyva hela motorn och då är det inte så enkelt längre. Lagret blev dock förstärkt från 07, har aldrig läst/hört att en 07+ motor rasat. 09 kom genII med en ny motor.
Instämmer! Helt klart ett internetfenomen!
 
  • Like
Reactions: cab
Ägt en sen S2000 och kan bara rekommendera den. Grym bil på många sätt gällande låda och motor. Däremot behövs lite nya dämpare för att den ska bli mer kompetent
Stämmer nog bra, jag tror att avgas, CAI och uppgraderade dämpare så har man en mycket potent bus/babbel son inte heller gör ont att titta på och är helt ok att lägga 20 mil i. Det sistnämnda son gör mig lite osäker på Speedster även om jag kört extrema saker långt så skadar det inte med lite bekvämlighet :) blir att prova alla innan :)

Ägarkostnader på boxster avskräcker lite också även om den känns mest vuxen men också det man ser oftast på gatorna.
 
Stämmer nog bra, jag tror att avgas, CAI och uppgraderade dämpare så har man en mycket potent bus/babbel son inte heller gör ont att titta på och är helt ok att lägga 20 mil i. Det sistnämnda son gör mig lite osäker på Speedster även om jag kört extrema saker långt så skadar det inte med lite bekvämlighet :) blir att prova alla innan :)

Ägarkostnader på boxster avskräcker lite också även om den känns mest vuxen men också det man ser oftast på gatorna.
Just det, jag hade något helsystem på min. Hade inte köpt det själv så kommer inte ihåg märke. Det ljudet var helt brutalt, varje gång man nådde 5-6 tusen varv och V-tecen gick in lät det som en explosion bakom en. Rekommenderas starkt, beroendeframkallande som sjutton.
 
Angående sextrettifemmor (eller kanske entusiastbilar i allmänhet).
Slog min egen bil på biluppgifter.se och fick upp denna nedslående läsning:


Ägare

Fordonet ägs av en man född 1983 (33 år gammal i år) från Malmö, han har ägt fordonet i tre år och elva månader. Vi uppskattar den årliga körsträckan till 60 mil.

...nu stämmer inte den uppskattade körsträckan helt (och i år har jag, hittills, sålt mer än 100 mil), men ändå.
Det läggs mycket pengar på något som uppenbarligen inte används så mycket som det borde.

Jag var tvungen att testa mig själv:

"Vi uppskattar den årliga körsträckan till 7 mil."

...tur att jag precis sålde.
 
Jag var tvungen att testa mig själv:

"Vi uppskattar den årliga körsträckan till 7 mil."

...tur att jag precis sålde.
Jag har snittat runt 10 mil per säsong med min hobbybil senaste åren, men nu förra veckan kände jag bara "nej nu j_vlar" så sedan dess har jag kört den varje dag, känns riktigt riktigt bra:)

Redan första dagen fick jag dock det där samtalet man gärna slipper, "Är den svarta xxxx nere i garaget din...? Då har vi ett litet problem, det råkade hända en liten grej...".
 
Jag har snittat runt 10 mil per säsong med min hobbybil senaste åren, men nu förra veckan kände jag bara "nej nu j_vlar" så sedan dess har jag kört den varje dag, känns riktigt riktigt bra:)

Redan första dagen fick jag dock det där samtalet man gärna slipper, "Är den svarta xxxx nere i garaget din...? Då har vi ett litet problem, det råkade hända en liten grej...".
Fyfan, var det illa?
 
Fyfan, var det illa?
Nja, en "vanlig" människa skulle nog inte tycka det men som entusiast och pedant så är det desto värre, jag kan inte slappna av förrän det är reparerat, det tar bort en del av njutningen att åka runt med en intryckt stötfångare / repor.

Men tur i oturen var att illgärningskvinnan valde det hörn på bilen som redan var omlackad en gång!
 
Också skönt att folk kryper till korset.

Har haft skador på min bil med uppenbara sabotörer som ser ut som levande frågetecken när man konfronterar...

Men förstås väldigt tråkigt oavsett.
 
Nja, en "vanlig" människa skulle nog inte tycka det men som entusiast och pedant så är det desto värre, jag kan inte slappna av förrän det är reparerat, det tar bort en del av njutningen att åka runt med en intryckt stötfångare / repor.

Men tur i oturen var att illgärningskvinnan valde det hörn på bilen som redan var omlackad en gång!
En av våra bilar här hemma har en backspegel som fick sig en smäll medan jag var inne på Ica i ungefär 10 min. Men den personen "märkte" väl det inte ens :banghead:
 
Menar du den i närheten av Hamburgarprinsen?:)

Stämmer bra! Bor själv i Stuvsta så har faktiskt sett den vita också, finns även en annan röd 944a i nästan samma kvarter i Fruängen. (Förutsätter att vi sett samma vita) :p

Precis!
Den ser relativt fin ut men har en ruskig bula på ena hjulhuset. Kommer inte ihåg om det var fram eller bak man har för mig det var fram. Den röda har jag dock inte spottat än men det står en lite cool gammal jänk på andra sidan centrum i Fruängen. Tror det är en Bel-air 4-dörrars.
 
Precis!
Den ser relativt fin ut men har en ruskig bula på ena hjulhuset. Kommer inte ihåg om det var fram eller bak man har för mig det var fram. Den röda har jag dock inte spottat än men det står en lite cool gammal jänk på andra sidan centrum i Fruängen. Tror det är en Bel-air 4-dörrars.
Den vita ägs av en granne till mig. Han har ungefär 4 bilar till som står runt om i området, ska fråga honom om den är till salu :p
 
Appropå transaxel-Porschar, jäklar vad sugen jag precis blev på en 924a.

image.jpeg


http://petrolicious.com/if-you-ve-d...porsche-924-gtr-race-car-it-s-time-to-wake-up
 
Någon här som har erfarenheter av tidiga Cayenne? Exempelvis denna modell;

https://www.blocket.se/gotland/Porsche_Cayenne_3_6L_67710904.htm?ca=11&w=3

Jag behöver något som är rymligt / bekvämt / pålitligt inför en stundande renovering. Att bilen är hyfsat pålitlig är viktigt, så jag är inne Land Cruiser / Pajero men nästan alla är diesel och i den prisklass jag letar har de dessutom gått väldigt långt. XC90 är en helt kandidat, XC60 likaså men de är tyvärr ganska trånga.

Turbo / V8 är inte jätteintressant men det finns en hel del 3.2 och 3.6 V6 till salu, för vettiga pengar.
 
Någon här som har erfarenheter av tidiga Cayenne? Exempelvis denna modell;

https://www.blocket.se/gotland/Porsche_Cayenne_3_6L_67710904.htm?ca=11&w=3

Jag behöver något som är rymligt / bekvämt / pålitligt inför en stundande renovering. Att bilen är hyfsat pålitlig är viktigt, så jag är inne Land Cruiser / Pajero men nästan alla är diesel och i den prisklass jag letar har de dessutom gått väldigt långt. XC90 är en helt kandidat, XC60 likaså men de är tyvärr ganska trånga.

Turbo / V8 är inte jätteintressant men det finns en hel del 3.2 och 3.6 V6 till salu, för vettiga pengar.

Är inte cayennes sanslöst dyra att äga? Skulle nog hellre satsa på en land cruiser med fler mil än en cayenne i detta fall.
 
Jo, den är nog rätt så dyr avseende skatt/försäkring/förbrukning men man undrar ju hur reparationskostnaderna ligger? Dessa är ju såpass gamla nu att man knappast behöver vända sig till märkesverkstaden för hjälp.
 
Jo, den är nog rätt så dyr avseende skatt/försäkring/förbrukning men man undrar ju hur reparationskostnaderna ligger? Dessa är ju såpass gamla nu att man knappast behöver vända sig till märkesverkstaden för hjälp.

Som med de flesta äldre premiumbilar gäller väl att delarna är dyra och att det är rätt bökigt att byta. Gissar att elektroniken inte är skitsimpel heller.
 
V90, utan tvekan. Nu har jag förvisso bara provsuttit mer eller mindre "maxade" exemplar men vilken inredning den har, i alla fall om man väljer till komfortstolar, skinn på instrumentpanel etc. Jag uppfattade den som helt överlägsen exempelvis BMW 5-serie och nya Mercedes E-klass.
Har Volvo äntligen tagit klivet från mellanmjölk till Premium? :D
 
Har Volvo äntligen tagit klivet från mellanmjölk till Premium? :D

Nya inredningarna är faktiskt imponerande. Både i kvalitetskänsla i förhållande till äldre Volvo-modeller (även om vissa saker fortfarande är under all kritik), men också i hur nytänkande de är i förhållande till andra premiumbilar.

Är imponerad faktiskt!
 
Har Volvo äntligen tagit klivet från mellanmjölk till Premium? :D
Ja... det är ju svårt att bedöma bara sådär men jag tycker att de har gjort en imponerande resa, jag tycker nog de har varit premium på samma sätt som BMW/Audi i några år nu, en position som etableras i och med nya XC90 och S90/V90.

Därmed inte sagt att de är exakt lika mycket premium som exempelvis BMW men för mig befinner de sig mer i premium-spannet än "normalsegmentet" där VW, Toyota, Opel mfl huserar.
 
Vad jag hört är Cayennes bromsar extremt dyra när det blir dags för nya skivor. Har en bekant som jag inte känner jättebra som sålde sin Cayenne just för att bromsbytet skulle gå på närmare 100k. Det var dock en Turbo.

Aa, lite dryg snubbe i och med att det är sjuk brist på parkeringar i området. Han har en svart 335 coupé! :)

Jo det var något mamma helt missat att tänka på då hon flyttade från villa. Tur som är har hon extremt snälla grannar som lånat ut deras privata P-plats till mamma när de är på landet i sommar.
 
Vad jag hört är Cayennes bromsar extremt dyra när det blir dags för nya skivor. Har en bekant som jag inte känner jättebra som sålde sin Cayenne just för att bromsbytet skulle gå på närmare 100k. Det var dock en Turbo.
Fanns det keramiska bromsar till Cayenne, om inte så låter 100k orimligt dyrt imho!
 
Tillbaka
Topp