• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Ja men det måste det väl vara? 120k vill man väl gärna ha försäkrat tänker jag?

Visst vill man det men om man inte kör som en dåre så undrar jag om man verkligen behöver det. Det beror så klart på hur gammal man är och hur nära besläktad man är med Ari Vatanen. Jag personligen hade klarat mig med en halvförsäkring på en M5 E39.
 
Kool! Grymma bilar på g, bytt nörderigren att slänga pengar på?

Försäkring är inget för billiga bilar...
I hope so. Vette fasen om man är riktigt funtad då jag köpt 635an på samma sätt som jag köper en klocka, osedd och endast sett på bild. Men jag tror det ska vara legit då det är från en entusiast som endast kört 62mil med den sedan den lackades och fick en del nya delar. Han plockade ut den från sin förvaring och den startade direkt efter 3år och så körde han den hem de sju milen och allt fungerade, till och med ACn. Ägaren innan hade den i tiotalet år men körde den endast en sommar och därefter stod den avställd. Nuvarande ägare har bytt alla oljerör till automatlådan samt bytt olja och gått igenom drivlina samt motor, så jag håller tummarna.
TRX fälgar och TRX däck var det dessutom :D

Samma person är det som sitter med 528an, dock har den gått 23,000mil men även den har fått ny lack då dörrar, huv och skärmar byttes ut samt ny original inredning i form av blått läder. All krom utvändigt byttes tillsammans med ny fram och bakruta. 100k är begärt pris och även om det känns i högsta laget så verkar bilarna i ett gott skick nere i Tyskland säljas för mer pengar än så.

Jag hoppas kunna kombinera intressena men har valt att skala ned "samlingen" till Zenithen och Lemanian.
 
Senast ändrad:
Visst vill man det men om man inte kör som en dåre så undrar jag om man verkligen behöver det. Det beror så klart på hur gammal man är och hur nära besläktad man är med Ari Vatanen. Jag personligen hade klarat mig med en halvförsäkring på en M5 E39.
Oavsett hur en annan kör så finns det alltid idioter längs med vägarna. Efter att ha lagt 30,000mil de senaste 4 åren är min tveklösa uppfattning att alla i trafiken är idioter :bored:
 
Åh fan,
Ja det är säkert inget dumt köp över tid heller. Gillar dessa klart bättre än E60 och det trots att jag ägt två men aldrig en E39 :bored:

635csiA är på ingång i alla fall, väntar på bekräftelse från transportbolaget, möjligen följer en 528i -85 med på vägen, i nyskick med M5 läpp, BBS splitfälgar, BBS vinge bak osv.. Annars hade jag möjligen kunna tänka mig att gå efter denna M5 :)
BBS vinge.... ska såklart stå M5 vinge... suck
 
Så är det. Men jag personligen hade bara halvförsäkrat. Kör mest till den lokala korvmojen på söndagar.
Jag tror jag skulle lägga nånstans mellan 2-6mil om dagen med den under sommaren.. säkert mer på helger och säkert åka på nån träff både här och i Norge. Skulle nog föredra en helförsäkring då.
 
IMS är så sjukt överdrivet, några få bilar som haft problem och helt plötsligt sprids det på nätet att alla motorer kommer rasa. Man kan ju dock informera att det är endast de tidiga motorerna som det är ganska enkelt att byta lagret på. Sen måste man klyva hela motorn och då är det inte så enkelt längre. Lagret blev dock förstärkt från 07, har aldrig läst/hört att en 07+ motor rasat. 09 kom genII med en ny motor.

Lite så jag mindes det också. Många av bilarna som hade problem gick om jag minns rätt dessutom rätt hårt på bana och med R-däck.

Men som sagt, känns som att de fått ett lite orimligt dåligt rykte...
 
  • Like
Reactions: cab
Lite så jag mindes det också. Många av bilarna som hade problem gick om jag minns rätt dessutom rätt hårt på bana och med R-däck.

Men som sagt, känns som att de fått ett lite orimligt dåligt rykte...
Ja var väl just kombinationen r-däck och bana intensivt son överlag var den springande punkten.

Har nu börjat bli riktigt sugen på lekbil igen efter flera år utan, så fort dottern blir lite större ska jag ta tag i det. Snöat in på Speedster, Boxster S, S2000 eller bubblaren i form av Integra type R :) ungefär den nivån jag kan hålla som mest känns det som.
 
Ja var väl just kombinationen r-däck och bana intensivt son överlag var den springande punkten.

Har nu börjat bli riktigt sugen på lekbil igen efter flera år utan, så fort dottern blir lite större ska jag ta tag i det. Snöat in på Speedster, Boxster S...

Bra smak! :)

Skulle gärna växlat upp själv till den andra tysken. Fast med tak. Enormt imponerad av nya GT4an även om det är på tok för mycket pengar för att sätta i ett räcke.
 
Ja var väl just kombinationen r-däck och bana intensivt son överlag var den springande punkten.

Har nu börjat bli riktigt sugen på lekbil igen efter flera år utan, så fort dottern blir lite större ska jag ta tag i det. Snöat in på Speedster, Boxster S, S2000 eller bubblaren i form av Integra type R :) ungefär den nivån jag kan hålla som mest känns det som.

Röstar för s2000. Grymt härlig motor och när du varvar uppåt 9k rpm så sitter man bara och garvar :)
 
Ja men det måste det väl vara? 120k vill man väl gärna ha försäkrat tänker jag?
Beror på hur du tror bilen kan skadas... Smackar du den rejält är det så klart trevligt med försäkring men det mesta annat går ju under självrisken. Kör trafik på min då innerstad blev lite för dyrt.
 
I hope so. Vette fasen om man är riktigt funtad då jag köpt 635an på samma sätt som jag köper en klocka, osedd och endast sett på bild. Men jag tror det ska vara legit då det är från en entusiast som endast kört 62mil med den sedan den lackades och fick en del nya delar. Han plockade ut den från sin förvaring och den startade direkt efter 3år och så körde han den hem de sju milen och allt fungerade, till och med ACn. Ägaren innan hade den i tiotalet år men körde den endast en sommar och därefter stod den avställd. Nuvarande ägare har bytt alla oljerör till automatlådan samt bytt olja och gått igenom drivlina samt motor, så jag håller tummarna.
TRX fälgar och TRX däck var det dessutom :D

Samma person är det som sitter med 528an, dock har den gått 23,000mil men även den har fått ny lack då dörrar, huv och skärmar byttes ut samt ny original inredning i form av blått läder. All krom utvändigt byttes tillsammans med ny fram och bakruta. 100k är begärt pris och även om det känns i högsta laget så verkar bilarna i ett gott skick nere i Tyskland säljas för mer pengar än så.

Jag hoppas kunna kombinera intressena men har valt att skala ned "samlingen" till Zenithen och Lemanian.
Bilder på skönheterna? :)
 
IMS är så sjukt överdrivet, några få bilar som haft problem och helt plötsligt sprids det på nätet att alla motorer kommer rasa. Man kan ju dock informera att det är endast de tidiga motorerna som det är ganska enkelt att byta lagret på. Sen måste man klyva hela motorn och då är det inte så enkelt längre. Lagret blev dock förstärkt från 07, har aldrig läst/hört att en 07+ motor rasat. 09 kom genII med en ny motor.
Jag känner till 3 som rasat maskin pga IMS. Dessa brukades alla på olika sätt. Med det sagt så har jag dock själv ägt en 911 med IMS motorn - smärtfritt.
 
Beror på hur du tror bilen kan skadas... Smackar du den rejält är det så klart trevligt med försäkring men det mesta annat går ju under självrisken. Kör trafik på min då innerstad blev lite för dyrt.
När man huserar i landsbygden så får man ta vilt i beaktande också :( Trots allt vågat att rulla med trafikförsäkring.
 
Lite så jag mindes det också. Många av bilarna som hade problem gick om jag minns rätt dessutom rätt hårt på bana och med R-däck.

Men som sagt, känns som att de fått ett lite orimligt dåligt rykte...

Nästan rätt. Bankörning och r-däck har inget med IMS rasen att göra (som utan tvekan är ett överdrivet rykte i sig). Däremot är original oljetråg på 996/Boxster/tidiga 997 inte designade för att hantera kombinationen med r-däck och bankörning (dvs. högre g-kraft). Finns risk att oljan skvalpar runt för mycket och man tappar smörjning med påföljande motorras. Går dock lätt att förebygga med bättre skvalskydd (Porsche original eller eftermarknad) och gärna lite djupare sump med plats för mer olja.
 
Nästan rätt. Bankörning och r-däck har inget med IMS rasen att göra (som utan tvekan är ett överdrivet rykte i sig). Däremot är original oljetråg på 996/Boxster/tidiga 997 inte designade för att hantera kombinationen med r-däck och bankörning (dvs. högre g-kraft). Finns risk att oljan skvalpar runt för mycket och man tappar smörjning med påföljande motorras. Går dock lätt att förebygga med bättre skvalskydd (Porsche original eller eftermarknad) och gärna lite djupare sump med plats för mer olja.

Som sagt, längesedan jag var påläst. Fick för mig att o-bafflat oljetråg och 'oil starvation' var det som knäckte IMS-lagret.

Tack för korrigeringen!

(Vill minnas att det var långa vänsterkurvor som var problemet :) ).
 
Senast ändrad:
Ägt denna pärla i snart 2 månader. Otroligt underbar bil. Behöver egentligen sälja den då studier väntar i höst, men..
20160628_231930.jpg
 
Angående sextrettifemmor (eller kanske entusiastbilar i allmänhet).
Slog min egen bil på biluppgifter.se och fick upp denna nedslående läsning:


Ägare

Fordonet ägs av en man född 1983 (33 år gammal i år) från Malmö, han har ägt fordonet i tre år och elva månader. Vi uppskattar den årliga körsträckan till 60 mil.

...nu stämmer inte den uppskattade körsträckan helt (och i år har jag, hittills, sålt mer än 100 mil), men ändå.
Det läggs mycket pengar på något som uppenbarligen inte används så mycket som det borde.
 
Tillbaka
Topp