• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Juste, jag köpte min första bil för två veckor sen. Blev en Jaguar!

image.jpeg
 
Bäst i tråden!

Jagga är så skönt coola alltså :)

Tack! Känns lite eget som 22-åring.

Ruskigt skön att köra! Fick med allt, till och med originalkvittot från 2001 - en halv mille hade gubben lagt på den. Fyra ägare och gått 14k...

Hörde senaste igår en kommentar utanför ICA "Oj jävlar, grabben kör en Jaguar". Bästa var ändå när mamman till tjejen jag träffar blev chockad över att det stod en Jaguar utanför huset :D
 
;):);)
Tack! Känns lite eget som 22-åring.

Ruskigt skön att köra! Fick med allt, till och med originalkvittot från 2001 - en halv mille hade gubben lagt på den. Fyra ägare och gått 14k...

Hörde senaste igår en kommentar utanför ICA "Oj jävlar, grabben kör en Jaguar". Bästa var ändå när mamman till tjejen jag träffar blev chockad över att det stod en Jaguar utanför huset :D
Lika chockad som du kommer bli första gången något pajar och du får ett kostnadsförslag ;)
 
Äsch - X-type är väl mestadels Ford Mondeo, eller?
Alldeles oavsett... Coolt val av förstabil @Ernesto!
Jag har haft tre X-type, två V6 och en diesel, riktigt trevliga faktiskt. En del Mondeo är det ju men det finns fördelar med det, vissa slitage och servicedelar är oförskämt billiga och tillgängliga överallt, de har ganska pigga vägegenskaper etc. Klart trevliga!

Men det är i princip bara vissa slitagedelar som passar rakt av mellan Mondeo/X-type.
 
Jag har haft tre X-type, två V6 och en diesel, riktigt trevliga faktiskt. En del Mondeo är det ju men det finns fördelar med det, vissa slitage och servicedelar är oförskämt billiga och tillgängliga överallt, de har ganska pigga vägegenskaper etc. Klart trevliga!

Men det är i princip bara vissa slitagedelar som passar rakt av mellan Mondeo/X-type.
Har haft min x-type i snart 10 år. Riktigt bra bruksbil och man kan få dem otroligt billigt. Fyrhjulsdrift, tillräckligt pigg, i allt väsentligt bra kvalitet, hyfsat billig i drift. Visst, lite rappligare i känslan än motsv. BMW. Men prisskillnaden uppväger mer än väl
 

En legitim punkt att beakta - att de får bära epitetet 'glasmotor' pga detta är kanske lite överdrivet.

Nu var det längesedan jag satte mig in i det på riktigt så det kan vara så att fler bilar fått problem men för några år sedan var det ju väldigt få som verkligen haft problem. Och det är ju en rätt enkel, men meckigt, fix.
 
Priset var ju helrätt utifrån miltal och skick. Personligen har jag svårt att motivera 1600kr per månad i försäkring :(
Detta ex var ägt av en riktig pedant i ett gäng år fram till 2013. Sedan köpte den här killen den och verkar ha vårdat den med. Försäkringen är nog dyr ja. Nackdelen med BMW M.
 
Detta ex var ägt av en riktig pedant i ett gäng år fram till 2013. Sedan köpte den här killen den och verkar ha vårdat den med. Försäkringen är nog dyr ja. Nackdelen med BMW M.
Åh fan,
Ja det är säkert inget dumt köp över tid heller. Gillar dessa klart bättre än E60 och det trots att jag ägt två men aldrig en E39 :bored:

635csiA är på ingång i alla fall, väntar på bekräftelse från transportbolaget, möjligen följer en 528i -85 med på vägen, i nyskick med M5 läpp, BBS splitfälgar, BBS vinge bak osv.. Annars hade jag möjligen kunna tänka mig att gå efter denna M5 :)
 
Åh fan,
Ja det är säkert inget dumt köp över tid heller. Gillar dessa klart bättre än E60 och det trots att jag ägt två men aldrig en E39 :bored:

635csiA är på ingång i alla fall, väntar på bekräftelse från transportbolaget, möjligen följer en 528i -85 med på vägen, i nyskick med M5 läpp, BBS splitfälgar, BBS vinge bak osv.. Annars hade jag möjligen kunna tänka mig att gå efter denna M5 :)

Sexan är inte heller fel. Jag är inte mycket för dagens BMW men de gamla älskar jag.
 
Åh fan,
Ja det är säkert inget dumt köp över tid heller. Gillar dessa klart bättre än E60 och det trots att jag ägt två men aldrig en E39 :bored:

635csiA är på ingång i alla fall, väntar på bekräftelse från transportbolaget, möjligen följer en 528i -85 med på vägen, i nyskick med M5 läpp, BBS splitfälgar, BBS vinge bak osv.. Annars hade jag möjligen kunna tänka mig att gå efter denna M5 :)
Kool! Grymma bilar på g, bytt nörderigren att slänga pengar på?

Försäkring är inget för billiga bilar...
 
En legitim punkt att beakta - att de får bära epitetet 'glasmotor' pga detta är kanske lite överdrivet.

Nu var det längesedan jag satte mig in i det på riktigt så det kan vara så att fler bilar fått problem men för några år sedan var det ju väldigt få som verkligen haft problem. Och det är ju en rätt enkel, men meckigt, fix.
IMS är så sjukt överdrivet, några få bilar som haft problem och helt plötsligt sprids det på nätet att alla motorer kommer rasa. Man kan ju dock informera att det är endast de tidiga motorerna som det är ganska enkelt att byta lagret på. Sen måste man klyva hela motorn och då är det inte så enkelt längre. Lagret blev dock förstärkt från 07, har aldrig läst/hört att en 07+ motor rasat. 09 kom genII med en ny motor.
 
Tillbaka
Topp