• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Sommarbilen framplockad och varmkörd, låt solen stråla!
image.jpg

Mitt försök till en liknande bild.
Jag hade precis vaxat den innan bilden vilket var ett snedsteg, kunde inte alls få klockan att stå upp utan att den gled av..
20160728_150110.jpg
 
Nu stundar det barn vilken dag som helst så nu fick Porschen gå och in kom denna skönhet. Aldrig varit Volvo kille men oj vad imponerad jag är viket lyft dem gjort. V60 cross country D4 190hk det rör på sig det med

Ja, Volvo har gjort ett enormt lyft senaste åren. Den modell du har finns (fanns?) i en helknasig sedanmodell också, som av någon anledning jag inte förstår får mig att vilja köpa en varje gång jag ser den.
 
Möjligt att jag är lite OT i tråden nu, men skitsamma.

Vilken kombi tror ni är mest lättflippad i dagsläget?

Anledningen till min fråga är att vi ska ha barn i vinter, och under föräldraledigheten blir min sambo av med sin tjänstebil ( XC60).
Förutsatt att hon kommer tillbaka till samma tjänst efter "ledigheten" så får hon tillbaka förmånen att ha tjänstebil.

Därför är vi ute efter en större kombi som ska rymma 2 barnstolar och 2 vuxna, samt en jävla massa packning utan problem.
Den kommer troligtvis inte stanna längre i familjens ägo än max 2 år och då vill jag ogärna förlora pengar motsvarande en SubC under den tiden.

Budget: Max 200 000 kr för en bättre begagnad
Krav : Kombi
 
Möjligt att jag är lite OT i tråden nu, men skitsamma.

Vilken kombi tror ni är mest lättflippad i dagsläget?

Anledningen till min fråga är att vi ska ha barn i vinter, och under föräldraledigheten blir min sambo av med sin tjänstebil ( XC60).
Förutsatt att hon kommer tillbaka till samma tjänst efter "ledigheten" så får hon tillbaka förmånen att ha tjänstebil.

Därför är vi ute efter en större kombi som ska rymma 2 barnstolar och 2 vuxna, samt en jävla massa packning utan problem.
Den kommer troligtvis inte stanna längre i familjens ägo än max 2 år och då vill jag ogärna förlora pengar motsvarande en SubC under den tiden.

Budget: Max 200 000 kr för en bättre begagnad
Krav : Kombi

Tänker du endast på värdeminskning eller även på underhållskostnader under tiden?
 
Möjligt att jag är lite OT i tråden nu, men skitsamma.

Vilken kombi tror ni är mest lättflippad i dagsläget?

Anledningen till min fråga är att vi ska ha barn i vinter, och under föräldraledigheten blir min sambo av med sin tjänstebil ( XC60).
Förutsatt att hon kommer tillbaka till samma tjänst efter "ledigheten" så får hon tillbaka förmånen att ha tjänstebil.

Därför är vi ute efter en större kombi som ska rymma 2 barnstolar och 2 vuxna, samt en jävla massa packning utan problem.
Den kommer troligtvis inte stanna längre i familjens ägo än max 2 år och då vill jag ogärna förlora pengar motsvarande en SubC under den tiden.

Budget: Max 200 000 kr för en bättre begagnad
Krav : Kombi
Om enda kraven är de du listar ovan och målet är att tappa så lite som möjligt skulle jag fokusera på något lite äldre. Vad du än köper i 200K-klassen tenderar att rasa vidare de två åren du ska köra. Men klassiskt är väl att skippa modeller som närmar sig utfasning (typ Audi A6) och hellre ta något ännu äldre. Jag har tjänstebil men min fru kör en Ford Mondeo (2011) som du borde kunna få för <100K nu och sälja för kanske 75K om två år. Om du vill ha något sexigare så är det mer värdetapp som gäller skulle jag tro.
 
Möjligt att jag är lite OT i tråden nu, men skitsamma.

Vilken kombi tror ni är mest lättflippad i dagsläget?

Anledningen till min fråga är att vi ska ha barn i vinter, och under föräldraledigheten blir min sambo av med sin tjänstebil ( XC60).
Förutsatt att hon kommer tillbaka till samma tjänst efter "ledigheten" så får hon tillbaka förmånen att ha tjänstebil.

Därför är vi ute efter en större kombi som ska rymma 2 barnstolar och 2 vuxna, samt en jävla massa packning utan problem.
Den kommer troligtvis inte stanna längre i familjens ägo än max 2 år och då vill jag ogärna förlora pengar motsvarande en SubC under den tiden.

Budget: Max 200 000 kr för en bättre begagnad
Krav : Kombi

Detta är inget skämt men prova Dacia Sandero kombi modell logan MCV. Den är rätt bra o lasta och kostar typ 120 papp,ny!

Försäkring och skatt är ett skämt, och du tappar inte så mycket när du säljer. Det är trots allt en Renault.
 
Möjligt att jag är lite OT i tråden nu, men skitsamma.

Vilken kombi tror ni är mest lättflippad i dagsläget?

Anledningen till min fråga är att vi ska ha barn i vinter, och under föräldraledigheten blir min sambo av med sin tjänstebil ( XC60).
Förutsatt att hon kommer tillbaka till samma tjänst efter "ledigheten" så får hon tillbaka förmånen att ha tjänstebil.

Därför är vi ute efter en större kombi som ska rymma 2 barnstolar och 2 vuxna, samt en jävla massa packning utan problem.
Den kommer troligtvis inte stanna längre i familjens ägo än max 2 år och då vill jag ogärna förlora pengar motsvarande en SubC under den tiden.

Budget: Max 200 000 kr för en bättre begagnad
Krav : Kombi
Volvo 945 Turbo.
 
Varför inte privatleasa en Kia ceed se, Honda Civic Tourer, Toyota auris kombi osv osv, i två år?

Då har du svart på vitt kostnad för dom två åren.
 
Under helgen och under kommande vecka sker det årliga Classic Car Week. Det är sällan man ser en i folkmun sk "raggarbil" här! Ingen som har en cool kärra att bidra med en bild på?
 
Läckert! Jag är heller ingen fantast rent generellt, men dom kan låta magiskt och vara vackra att titta på. Ska farsan på CCW?
Jag håller med dig!
Fina att titta på, både låter och går fint men det är ingen bil jag skulle vilja äga :)

Inte vad jag vet, faktiskt inte snackat med vare sig honom eller brorsan på nästan en vecka nu men de var på Power Meet i Västerås för någon vecka sedan iaf :)
 
Tänker du endast på värdeminskning eller även på underhållskostnader under tiden?

Värdeminskningen framförallt. Senast det begav sig köpte vi en Volvo V70 Classic (2007 el 2008 ) och den tappade vi 30 000 på 2 år ( köpte via firma, sålde privat). Det kändes rätt ok. Dock vill jag ha en nyare bil denna gång.

Om enda kraven är de du listar ovan och målet är att tappa så lite som möjligt skulle jag fokusera på något lite äldre. Vad du än köper i 200K-klassen tenderar att rasa vidare de två åren du ska köra. Men klassiskt är väl att skippa modeller som närmar sig utfasning (typ Audi A6) och hellre ta något ännu äldre. Jag har tjänstebil men min fru kör en Ford Mondeo (2011) som du borde kunna få för <100K nu och sälja för kanske 75K om två år. Om du vill ha något sexigare så är det mer värdetapp som gäller skulle jag tro.

Ska kika vidare på detta. Morsan och Brorsan kör äldre Ford Mondeo. Inte jättesexiga i mina ögon, men laståsnor av rang ( och de är nöjda ).
Mitt hjärta säger Volvo. V70 kanske för tredje gången gillt. Med V70 som utgående, och ingen direkt ersättare kanske man kan hitta en 2012-13 för bra peng, men frågan är om man blir av med den sen?
Skulle nog kunna tänka mig att byta in den bilen vi köper nu mot en mindre om det är så att tjänstebilen återkommer....

Detta är inget skämt men prova Dacia Sandero kombi modell logan MCV. Den är rätt bra o lasta och kostar typ 120 papp,ny!

Försäkring och skatt är ett skämt, och du tappar inte så mycket när du säljer. Det är trots allt en Renault.

Har du en sån själv? Dacia pirrar inte jättemycket , men ur ett ekonomiskt perspektiv låter det inte helt fel. Frågan är om den går att sälja sen?


Vore magiskt. Hade en 240 GL från 1980 som min första bil. En 945 Turbo hade varit en dröm, men bara bensinkostnaden överstiger värdet på en SubC varje månad vid normal körning ... =)

Varför inte privatleasa en Kia ceed se, Honda Civic Tourer, Toyota auris kombi osv osv, i två år?

Då har du svart på vitt kostnad för dom två åren.

Inte alls ett dåligt förslag. Hade inte koll på att man kan privatleasa på 2 år? Trodde det var 36 månader som gäller. Ska se vilka alternativ som finns...
 
Man kan i princip lägga upp sin leasing som vilken finans som helst. Allt handlar om vad säljaren är villig att göra. :) Vi har personalleasing (som jag förvisso inte testat) som är 4k mil på 24 månader.

Miltal, månader, serviceavtal, vinterdäck, försäkring osv osv är alla saker man kan lägga till eller dra ifrån på ett leasingavtal. Man kan tom leasa en begagnad bil faktiskt. :)
 
Äger ingen själv då jag är allergisk mot gamla bilar, men både min far och brorsa är svaga för gamla jänkebilar :)

Några ur farsans samling:
11796459_1002014589829187_430554943391524296_n.jpg

11255537_1604754016457355_2953438876119724542_n.jpg
11703503_1002014643162515_2570165003574682251_o.jpg


Brorsans:
252426_1961296624982_7552082_n.jpg

imageedit_2_2002353191.jpg
imageedit_3_6983139779.jpg

Ser att ni också använder er av Hellbergs bilvård! :) Bästa rekondarna jag haft att göra med utan tvekan

Lämnar in min bil en gång om året. Bild från när jag hämtade ut den senast. :)

image.jpeg
 
Senast ändrad:
Ser att ni också använder er av Hellbergs bilvård! :) Bästa rekondarna jag haft att göra med utan tvekan

Lämnar in min bil en gång om året. Bild från när jag hämtade ut den senast. :)

image.jpeg

Dem kan sin sak, helt klart :)

Nu ska vi se! Det här var spännande för mig som inte är någon långvarig gäst i Skåne. Jag tänkte lämna in min bil hos Vonne. Bor i Malmö. Så Hellbergs ligger i Ystad? Det är jäkligt off. Är det vettiga priser där?
 
Nu ska vi se! Det här var spännande för mig som inte är någon långvarig gäst i Skåne. Jag tänkte lämna in min bil hos Vonne. Bor i Malmö. Så Hellbergs ligger i Ystad? Det är jäkligt off. Är det vettiga priser där?
http://www.hellbergsbilvard.se/prislista-30248096
Rekommenderar att du ringer dit och pratar med dem om dina behov och hur pass ingående behandling du vill ha så får du prisuppgifter på det :)
Nu är det ju en bit från Malmö till Ystad som du säger men annars funkar det rätt bra att köra in där och låta dem göra en bedömning och vad de rekommenderar för just din bil och lack!
Sen får du själv göra en bedömning huruvida det är värt att köra de extra milen kontra att få det gjort i Malmö :) har inga erfarenheter av Vonne dock men Hellbergs är sjukt duktiga iaf.
 
Möjligt att jag är lite OT i tråden nu, men skitsamma.

Vilken kombi tror ni är mest lättflippad i dagsläget?

Anledningen till min fråga är att vi ska ha barn i vinter, och under föräldraledigheten blir min sambo av med sin tjänstebil ( XC60).
Förutsatt att hon kommer tillbaka till samma tjänst efter "ledigheten" så får hon tillbaka förmånen att ha tjänstebil.

Därför är vi ute efter en större kombi som ska rymma 2 barnstolar och 2 vuxna, samt en jävla massa packning utan problem.
Den kommer troligtvis inte stanna längre i familjens ägo än max 2 år och då vill jag ogärna förlora pengar motsvarande en SubC under den tiden.

Budget: Max 200 000 kr för en bättre begagnad
Krav : Kombi
Helt ärligt så säger jag att du bör satsa på en bil i 30-40k klassen. Tänk Saab 9-5 eller liknande.
Det är en bil som du under de 2 åren kanske förlorar 20 tusen på, det enda som blir billigare än det är att köpa en äldre bil som är i botten av sitt värde.
Under 2 års tid tror jag ni överlever i en sämre bil. Eventuellt kanske någon BMW E46 kombi? Eller till och med E39 som nu är i botten av dess värde och lär knappast sjunka mer.
 
Tillbaka
Topp