• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

image.jpeg
Körde en runda i det fina vädret dock lite för varmt för sådana aktiviteter:)
 
XJS är en favorit, särskilt med de där bakljusen och i Coupéutförande. Ser fin ut!
Det är en cab, men jag håller med om att coupén med 80-talsdesignen är snyggast. Den är väldigt fin, det var ett lyckokast eftersom jag köpte den osedd men den är riktigt fin, svensksåld med 6000mil, har alltid stått i garage.

Submarinern tillhör för övrigt en kompis, GMT:n är min, det var riktigt kul att få chansen att jämföra min femsiffriga referens med den sexsiffriga.
 
Det är en cab, men jag håller med om att coupén med 80-talsdesignen är snyggast. Den är väldigt fin, det var ett lyckokast eftersom jag köpte den osedd men den är riktigt fin, svensksåld med 6000mil, har alltid stått i garage.

Submarinern tillhör för övrigt en kompis, GMT:n är min, det var riktigt kul att få chansen att jämföra min femsiffriga referens med den sexsiffriga.

Respekt - svensksåld V12-cab är bra!
Det "dräller" ju annars av dylika USA-importer. Och sådana med midjelister, klumpiga sidopositionsljus, fel strålkastare, och bänkar till stötfångare går fetbort i min värld.
 
Respekt - svensksåld V12-cab är bra!
Det "dräller" ju annars av dylika USA-importer. Och sådana med midjelister, klumpiga sidopositionsljus, fel strålkastare, och bänkar till stötfångare går fetbort i min värld.
Samma här, USA-bilarna ger inte alls samma känsla. Denna låg till salu på blocket i evigheter, det stod bara "Jaguar XJS, besiktigad". Inget mer, noll, nada. Till slut tänkte jag "äsch, man kan ju ringa i alla fall" och jag förstod ganska snabbt att den var fin, ägaren hade köpt den på Jaguar runt -95, med en tidigare ägare.

Jag är uppvuxen på 80-talet så jag gillar ju den känslan, att cabba ned och skicka i en skön kassett i bandaren och glida hem genom stan:)
 
Är det någon som har erfarenhet från Lexus lillasuv dvs. NX300H? Hur är den att leva med, körmässigt, hur upplevs kvalitén?
Jag åker runt i min 190 HK A5:a, men trött på manuell låda och sambon önskar en högre bil. Därav börjat snegla mot eventuella suv:ar.
Har fått ok i tester, ligger inte i topp i tex Teknikens värld. Man hade dock allvarliga anmärkningar på fyrhjulsdriftens funktion.
 
En skaplig tumregel är att du om du har bilen i tre år, sköter den väl och inte kör för jäkla långt så får du tillbaka hälften av det bilen kostade.
Jag har flera i min bekantskapskrets som "glömmer" räkna med värdeminskningen i bilkalkylen, gör man det så är det ju inte så dyrt att köpa ny bil;-)

Allvarligt? värdeminskningen är den absolut största posten i nybilskalkylen så hur f-n kan man "glömma" den. känns lika smart som att köpa semestern på avbetalning...
 
Samma här, USA-bilarna ger inte alls samma känsla. Denna låg till salu på blocket i evigheter, det stod bara "Jaguar XJS, besiktigad". Inget mer, noll, nada. Till slut tänkte jag "äsch, man kan ju ringa i alla fall" och jag förstod ganska snabbt att den var fin, ägaren hade köpt den på Jaguar runt -95, med en tidigare ägare.

Jag är uppvuxen på 80-talet så jag gillar ju den känslan, att cabba ned och skicka i en skön kassett i bandaren och glida hem genom stan:)

Kan du inte bjucka på lite goa bilder på katten? :)
 
Kan du inte bjucka på lite goa bilder på katten? :)
Tja, eftersom du tjatar så;)

Jag tog några bilder när jag köpte den, sedan dess har det tyvärr inte blivit några. Förra året körde jag bara två gånger, men i år har det blivit mycket mer! Jag köpte den för fyra år sedan om jag inte minns fel, redan första sommaren fick jag frågan om jag inte ville sälja den, då drog jag till med "visst, men 100.000kr kostar den" men spekulanten avböjde då han tyckte det var för dyrt, det är jag VÄLDIGT glad över idag.

Kombinationen vit/beige var först en no-no men efter ett tag mjuknade jag och nu älskar jag den, hade jag specat en ny hade det troligen blivit denna kombo.

IMG_7175_zps9e0c2fdb.jpg IMG_7177_zps3f7ba2be.jpg IMG_7208_zpse343d6c3.jpg k_zps4d82c549.jpg
 
Tja, eftersom du tjatar så;)

Jag tog några bilder när jag köpte den, sedan dess har det tyvärr inte blivit några. Förra året körde jag bara två gånger, men i år har det blivit mycket mer! Jag köpte den för fyra år sedan om jag inte minns fel, redan första sommaren fick jag frågan om jag inte ville sälja den, då drog jag till med "visst, men 100.000kr kostar den" men spekulanten avböjde då han tyckte det var för dyrt, det är jag VÄLDIGT glad över idag.

Kombinationen vit/beige var först en no-no men efter ett tag mjuknade jag och nu älskar jag den, hade jag specat en ny hade det troligen blivit denna kombo.

IMG_7175_zps9e0c2fdb.jpg IMG_7177_zps3f7ba2be.jpg IMG_7208_zpse343d6c3.jpg k_zps4d82c549.jpg

Vilket åk, helt underbar!
XJS:en både som cab och coupé har varit en favorit sedan barnsben. Vill minnas att det fanns en targaversion också men den lämnade aldrig ngra vidare avtryck hos mig.
 
Så sjukt nöjd med min Merca, en av de snyggaste modeller de producerat i modern tid i min mening.:)

För i sommar är bilen klar. Fixad med ABC-systemet som krånglat (vanligt fel), nya hjul, sänkning, minimal spoiler fram, nytt 3" insug, 4-hjulsinställning. I vinter blir det det möjligen att försöka hitta lite extra effekt, dock finns det tyvärr inga billiga hk kvar att plocka ut, ny grill, ännu hårigare avgas ratt och försöka få ordning på stereon som behöver uppgraderas en aning.
IMG_2144.JPG

IMG_2149.JPG


IMG_2154.JPG


/gustav
Riktigt smakfull vagn,
 
Trevligt hade en sådan själv för några år sedan dock med kring 320 hk från Maptun. Inte för att vara sån men 100-200 på 10 sek låter oväntat snabbt även om det är gott om vrid. Vad kör du för låda och har du diff i den?
Hej
Kör orginal låda odiffat med 4-puckad sinterlamell och viggen tryckplatta,
Tiderna tagna helt ovetenskapliga med stoppur, av 100kg passagerare,vid 23graders utetemperatur, med acc påslagen,
Tiden är ett medel av 3 repor

Sandqvist motorsport bänkad i viktade rullar till 307whp/519wnm
 
Hej
Kör orginal låda odiffat med 4-puckad sinterlamell och viggen tryckplatta,
Tiderna tagna helt ovetenskapliga med stoppur, av 100kg passagerare,vid 23graders utetemperatur, med acc påslagen,

Sandqvist motorsport bänkad i viktade rullar till 307whp/519wnm
Måste spinna en hel del då :) ja lådan brukar hålla helt ok om man kör med lite förnuft.
Ok ja stämmer säkert men är en riktigt bra tid ungefär som en e46 m3 de brukar väl ligga kring 11-12 har jag för mig :)
Kul åk hur som helst!
 
  • Like
Reactions: PCB
20160727_114229.jpg
20160727_114235.jpg
nu har jag tagit en tur med Kia ceed gt-line. Gillar den, rätt mkt bil för 200k känns det som. Lite tråkigt varumärke osv men ska pröva Honda också.
 
Tillbaka
Topp