• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Liiiite överdrivet kanske?
Jag håller med. Porsche har gått från att vara ett racingmärke till att mer vara ett lyxmärke med introduktionen av Cayenne, Macan och Panamera. Jag anser inte att det är fel att ett företag går in i ett nytt segment där det uppenbarligen fanns mycket pengar att tjäna, men det är naivt att säga att Porsche som märke utstrålar racing och motorsport till max.
 
Audi A6 2012 TDI 176hp eller BMW 520d 2012 184 hp. Vilken och varför?

BMW, i mitt tyckte en trevligare körupplevelse. Man kan lika gärna åka en passat och lägga ett par tusen på ljudisolering om man ska åka Audin. Bättre verkstäder och bemötande. VAG verkstäderna är världsbäst på vara sämst.

Hade A6 en vecka när min ac pajade. Allt strulade på den, och för att vara en så stor bil är den löjligt trång. Sen framhjulsdrift känns bara blä. fyrkrafsare är BMW fortfarande mycket trevligare.
 
BMW, i mitt tyckte en trevligare körupplevelse. Man kan lika gärna åka en passat och lägga ett par tusen på ljudisolering om man ska åka Audin. Bättre verkstäder och bemötande. VAG verkstäderna är världsbäst på vara sämst.

Hade A6 en vecka när min ac pajade. Allt strulade på den, och för att vara en så stor bil är den löjligt trång. Sen framhjulsdrift känns bara blä. fyrkrafsare är BMW fortfarande mycket trevligare.

Bilverkstäder är nog den "institution" (i brist på bra ordval) som är sämst på att förstå sig på kundservice. Spelar ingen roll vilken bil man har eller kör så är det mer strul än lättja at ha och göra med dom...
 
Visst gör den det, men jag tror inte du har helrätt kring vilka som kör cayenne eller macan.
Nej troligen har jag inte det. Den främsta gemensamma nämnaren är väl troligen folk med mycket pengar och som gärna visar det :) men som inte heller är intresserad/har möjlighet att ha sportbil. För att vara lite dryg, det är ju dock något de inte är ensamma om så inget konstigt egentligen.

Liiiite överdrivet kanske?
Absolut men försökte på något vis förmedla MIN bild av Porsche.

Jag håller med. Porsche har gått från att vara ett racingmärke till att mer vara ett lyxmärke med introduktionen av Cayenne, Macan och Panamera. Jag anser inte att det är fel att ett företag går in i ett nytt segment där det uppenbarligen fanns mycket pengar att tjäna, men det är naivt att säga att Porsche som märke utstrålar racing och motorsport till max.
Som sagt den eran av Porsche jag är fäst vid så gäller det i stor utsträckning. Dock inte dagens märke som är mer som du säger ett lyxmärke likt hur Rolex och LV uppfattas. Många uppskattar det ju bevisligen med tanke på hur mycket de säljer!
 
Nej troligen har jag inte det. Den främsta gemensamma nämnaren är väl troligen folk med mycket pengar och som gärna visar det :) men som inte heller är intresserad/har möjlighet att ha sportbil. För att vara lite dryg, det är ju dock något de inte är ensamma om så inget konstigt egentligen.


Absolut men försökte på något vis förmedla MIN bild av Porsche.


Som sagt den eran av Porsche jag är fäst vid så gäller det i stor utsträckning. Dock inte dagens märke som är mer som du säger ett lyxmärke likt hur Rolex och LV uppfattas. Många uppskattar det ju bevisligen med tanke på hur mycket de säljer!


Du glömde de som har cayenne som vinterbil samt en mindre porsche som sommarbil.

Visa att man har pengar, de e väl snarare andra märken som förmedlar dålig smak? Finns betydligt dyrare grejer att köpa... Tycker du förmedlar en bitter underton här.. Finns de som inte är rika men som älskar porsche - racing och märkets fina proveniens. Att de måste överleva och bygga bilar som är mer lättillgängliga förstör knappast deras racing gen.
 
Senast ändrad:
Bilverkstäder är nog den "institution" (i brist på bra ordval) som är sämst på att förstå sig på kundservice. Spelar ingen roll vilken bil man har eller kör så är det mer strul än lättja at ha och göra med dom...
BMW-verkstäderna är outstanding i jämförelse med Volvo och Audi som jag har mer än nog erfarenhet av. BMW har riktig koll och ett bra bemötande. Sen att deras reservdelar kostar mindre blir bara ytterligare en bonus och en knäpp på näsan på de som har fördomar om BMW. Har man ägt en japanare vet man att det svider.
 
Du glömde de som har cayenne som vinterbil samt en mindre porsche som sommarbil.

Visa att man har pengar, de e väl snarare andra märken som förmedlar dålig smak? Finns betydligt dyrare grejer att köpa... Tycker du förmedlar en bitter underton här.. Finns de som inte är rika men som älskar porsche - racing och märkets fina proveniens. Att de måste överleva och bygga bilar som är mer lättillgängliga förstör knappast deras racing gen.
Visst ja de får man inte heller förbise :D

Haha jo jag inser att jag säkerligen har en trist underton och dömande karaktär och som sagt det finns säkerligen en och annan som inte är ytterst välbärgad som kör dem när de börjar komma till åren även om de kostar att underhålla även då. Det finns absolut märken som visar på större smaklöshet och som dessutom är dyrare så inte menat så heller. Känns mest som att det hela drog iväg lite väl mycket nu :) ansåg bara att många som kör dem har en ganska dryg stil och det kan säkert grunda sig i att man bor i mindre stad där de som skaffar dessa (rika eller "låtsasrika") gärna vill påskina att de är något förmer än andra. Säkerligen skillnad i större städer.
 
BMW-verkstäderna är outstanding i jämförelse med Volvo och Audi som jag har mer än nog erfarenhet av. BMW har riktig koll och ett bra bemötande. Sen att deras reservdelar kostar mindre blir bara ytterligare en bonus och en knäpp på näsan på de som har fördomar om BMW. Har man ägt en japanare vet man att det svider.
Då har vi två helt olika erfarenheter. :)
Aldrig haft problem med Audi och Volvo har jag haft det bäst med.

Medans jag svor att aldrig gå in i en BMW-verkstad eller handlare. De skulle byta en modul i gaspedalen, på en 2v gammal bil, tog dem 2-3 dagar och de vägrade ge ut en lånebil. De hade även varit ute och kört med bilen i slask, och "glömt" att tvätta den. Fick höja rösten rejält och nästan börja hota folk för att få den tvättad.
När jag senast för ett halvår sen skulle köpa ny bil så har jag aldrig fått så dåligt bemötande av en handlare förr, 2 gånger i rad. Förklarade hela situationen, vad jag vill ha och att jag vill köpa då och nu på plats - de vägrade låta mig provköra en 4-serie som stod utanför, fick ett "nääeee alltså han som kör den bilen ska hem nu" till svars.. Gick tvärs över gatan och köpte en Mercedes 10 min efter.
 
Svårt val. BMW är ju alltid BMW, det är ett stort plus bara det anser jag. Jag tycker BMW brukar ha finare interiör. Jag har åkt båda bilarna men inte reflekterat om komforten, men den lär enligt tester vara ganska likvärdig. Jag låter någon annan svara på det. Egentligen beror det väl på vad bilarna kostar, vad de har för miltal, när de servades senast, extra utrustning och inte minst skicket på bilen.
Fin interiör du skämtar va? Det är ju som att kliva in i nittiotalet igen med alla dessa jävla knappar!
 
Visst ja de får man inte heller förbise :D

Haha jo jag inser att jag säkerligen har en trist underton och dömande karaktär och som sagt det finns säkerligen en och annan som inte är ytterst välbärgad som kör dem när de börjar komma till åren även om de kostar att underhålla även då. Det finns absolut märken som visar på större smaklöshet och som dessutom är dyrare så inte menat så heller. Känns mest som att det hela drog iväg lite väl mycket nu :) ansåg bara att många som kör dem har en ganska dryg stil och det kan säkert grunda sig i att man bor i mindre stad där de som skaffar dessa (rika eller "låtsasrika") gärna vill påskina att de är något förmer än andra. Säkerligen skillnad i större städer.
Min erfarenhet är att folk bestämt sig redan när de sett bilen vad de ska tycka om ägaren.
 
Audi A6 2012 TDI 176hp eller BMW 520d 2012 184 hp. Vilken och varför?

Audi A6, varför? För den är snyggare ;) Nej men allvarligt så är båda superfina, men för mig personligen så slår Audi dom flesta BWM-modeller alla dagar i veckan och innan nån slår mig på fingrarna så vet jag att de finns undantag till min regel :D
 
Då har vi två helt olika erfarenheter. :)
Aldrig haft problem med Audi och Volvo har jag haft det bäst med.

Medans jag svor att aldrig gå in i en BMW-verkstad eller handlare. De skulle byta en modul i gaspedalen, på en 2v gammal bil, tog dem 2-3 dagar och de vägrade ge ut en lånebil. De hade även varit ute och kört med bilen i slask, och "glömt" att tvätta den. Fick höja rösten rejält och nästan börja hota folk för att få den tvättad.
När jag senast för ett halvår sen skulle köpa ny bil så har jag aldrig fått så dåligt bemötande av en handlare förr, 2 gånger i rad. Förklarade hela situationen, vad jag vill ha och att jag vill köpa då och nu på plats - de vägrade låta mig provköra en 4-serie som stod utanför, fick ett "nääeee alltså han som kör den bilen ska hem nu" till svars.. Gick tvärs över gatan och köpte en Mercedes 10 min efter.
Det är inte ett ok beteende då råkat ut för. Min erfarenhet är den motsatta som du vet. Min värsta story var när jag skulle hämta min bil efter att ha rest 20 mil. De var väldigt trevliga när jag kom in och jag kände att de kommer något nu. På bakgården stod min bil, en BMW 5-serien krockad. En lastbil hade kört in i den precis innan jag kom. Det löste sig bra och jag fick lånebil.
 
Ser fin ut! Bland dem sista 996 innan 997 antar jag. Skulle gissa att 4s och turbo är en bra investering i framtiden.
De har ju börjat dragit iväg i pris och rätt få till salu. Känns dock som marknaden stannat av lite nu. Många bilar ligger kvar med kanske lite för höga prislappar.

Farsan sålde sin röda 996TT rätt nyligen, man borde kanske tagit över den :rolleyes:
PCS_Grisslehamn.jpg
 
De har ju börjat dragit iväg i pris och rätt få till salu. Känns dock som marknaden stannat av lite nu. Många bilar ligger kvar med kanske lite för höga prislappar.

Farsan sålde sin röda 996TT rätt nyligen, man borde kanske tagit över den :rolleyes:
PCS_Grisslehamn.jpg
Den är helt klart riktigt snygg :) som sagt tyvärr så har de ju gått från i stort sett inte uppnåbara till absolut inte uppnåbara genom den prisrusning som varit. Men njuta av bilder kan man alltid göra :)
 
De har ju börjat dragit iväg i pris och rätt få till salu. Känns dock som marknaden stannat av lite nu. Många bilar ligger kvar med kanske lite för höga prislappar.

Farsan sålde sin röda 996TT rätt nyligen, man borde kanske tagit över den :rolleyes:
PCS_Grisslehamn.jpg
Fin bil! Ja man skulle ha slagit till på en för ett par år sedan när man kunde hitta ett bra ex för ca 400 k. Visst hade du en 997?
 
  • Like
Reactions: cab
Befann sig den där bilen vid Max drive thru i Torpavallen(Gbg) i söndags? Stod bakom en likadan med ak-tuning regplåtshållare nämligen.. :D

Nja väldigt nära iallafall. Jag stod på parkeringen utanför Max när jag var inne på Media Markt.
Var aldrig och åt på Max dock.. Måste varit han på AK-Tuning :D
Jag hämtade bilen vid 15:00 ungefär. Var det innan det så var det inte jag.
 
Audi eller BMW? Det går inte att svara på. Utan man får helt enkelt provköra båda.
Både Audi och BMW ligger sida vid sida i de flesta tester.. Audi vinner ofta med några poäng när det kommer till komfort och effekt.
Medan BMW i regel vinner på körupplevelse, feedback ifrån ratt & pedaler osv... Men det är marginellt åt båda hållen.

Jag har kört både Audi och BMW.
Båda märkena gör fantastiska bilar.

Skulle jag köpa en liten bil (1,2,3-serie) så hade jag valt BMW alla dagar i veckan.
Ska jag köpa en 5,6,7 eller 8 serie så skulle jag gå på Audi (Av den enkla anledningen att jag tycker Audi har en edge emot BMW när det kommer till komfort.
Med komfort menar jag t.e.x bullernivån i bilen, hur man sitter i sätena. Och hur infotainment-systemet fungerar.

Men båda gör som sagt fantastiska bilar. Provköra båda och välj själv :D
Du kommer garanterat bli nöjd vilket som.. Frågan är bara vilken bil du blir mest nöjd i med tiden.

Goodluck :)
 
Nja väldigt nära iallafall. Jag stod på parkeringen utanför Max när jag var inne på Media Markt.
Var aldrig och åt på Max dock.. Måste varit han på AK-Tuning :D
Jag hämtade bilen vid 15:00 ungefär. Var det innan det så var det inte jag.
Haha ballt. Var nog runt 15 tiden. Den stod framför mig i drive-thru kön så det måste väl varit killen på ak-tuning då?
 
Haha ballt. Var nog runt 15 tiden. Den stod framför mig i drive-thru kön så det måste väl varit killen på ak-tuning då?

Det var nog precis innan jag hämtade den då haha :)
Jag visste att han var ute och körde bilen för att se att allt funkade som det skulle och ställa in fjädringen ytterligare om det skulle behövas.

Men Drive-thrun? wtf :D haha.

Den är dock något ombyggd nu.. Mörkare rutor och massa svarta detaljer..
Du får tuta om du ser mig någon dag! :D
 
  • Like
Reactions: Oli
Det var nog precis innan jag hämtade den då haha :)
Jag visste att han var ute och körde bilen för att se att allt funkade som det skulle och ställa in fjädringen ytterligare om det skulle behövas.

Men Drive-thrun? wtf :D haha.

Den är dock något ombyggd nu.. Mörkare rutor och massa svarta detaljer..
Du får tuta om du ser mig någon dag! :D
Ska jag göra :)
 
De har ju börjat dragit iväg i pris och rätt få till salu. Känns dock som marknaden stannat av lite nu. Många bilar ligger kvar med kanske lite för höga prislappar.

Farsan sålde sin röda 996TT rätt nyligen, man borde kanske tagit över den :rolleyes:
PCS_Grisslehamn.jpg
Ååååh en 911 i rött är snudd på perfektion...
 
  • Like
Reactions: cab
911R måste vara ultimata Porschen för stunden. Dock är jag inte helt överrens med den fronten. Har alltid tyckt att Carrera med breda hjulbasen är de som är snyggast. Men 911R är bra nära utan vingar, stripes och manuell låda!
 
Tillbaka
Topp