• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Du har rätt
Vi har kommit underfull med att det sitter en spacer emellean. Men hjulet går inte få av, det är löst men går ej av. Fortsätta med gummi hammaren?
Fortsätt slå, helst inifrån på däcket med en relativt stor slägga.

Ett annat alternativ (som kan kännas läskigt men som är ok) är att sätta fast hjulbultarna igen, fast bara till hälften, kör några meter fram och bakåt. Då lossnar hjulet nästan alltid från navet.
 
Fortsätt slå, helst inifrån på däcket med en relativt stor slägga.

Ett annat alternativ (som kan kännas läskigt men som är ok) är att sätta fast hjulbultarna igen, fast bara till hälften, kör några meter fram och bakåt. Då lossnar hjulet nästan alltid från navet.

Trams! Några rejäla sparkar från utsidan på däcket.
 
Någon här som är duktig på Alfa? Kör en Giulietta från 2011 som nu i ca 2 veckor på instrumentpanelen visar "Boot Open" - Detta är konstant och inte något som kommer och går.

1. Öppnar och låser sig som den skall med både nyckel och manuell öppning på "badge"
2. Lampan i backluckan lyser samt slocknar vid stängning (tur det, annars hade jag inte haft ett batteri)

Har idag bytt ut låskistan samt även kopplat upp bilen mot en dator utan framgång.

I mina ögon funkar allt som det skall gällande backluckan, vad kan felet vara?
 
Någon här som är duktig på Alfa? Kör en Giulietta från 2011 som nu i ca 2 veckor på instrumentpanelen visar "Boot Open" - Detta är konstant och inte något som kommer och går.

1. Öppnar och låser sig som den skall med både nyckel och manuell öppning på "badge"
2. Lampan i backluckan lyser samt slocknar vid stängning (tur det, annars hade jag inte haft ett batteri)

Har idag bytt ut låskistan samt även kopplat upp bilen mot en dator utan framgång.

I mina ögon funkar allt som det skall gällande backluckan, vad kan felet vara?

Vet inte hur det ser ut på en Giulietta men det låter som om sensorn som känner av om bakluckan är öppen eller ej är paj. Känns samtidigt som det borde vara samma som till lampan... Kan inte de "italienska proffsen" hos Alfa lösa detta?
 
Vet inte hur det ser ut på en Giulietta men det låter som om sensorn som känner av om bakluckan är öppen eller ej är paj. Känns samtidigt som det borde vara samma som till lampan... Kan inte de "italienska proffsen" hos Alfa lösa detta?
Håller med vilket gör att det känns väldigt skumt. Ingen garanti kvar så vill helst inte lämna in i "onödan" om jag kan lösa det själv. Sensorn i detta fallet tror jag är en microswitch i Låskistan men med tanke på att den är utbytt idag så är chansen väldigt liten att den skulle vara paj känns det som. Dock skall sägas låskistan som köptes är begagnad.
 
Håller med vilket gör att det känns väldigt skumt. Ingen garanti kvar så vill helst inte lämna in i "onödan" om jag kan lösa det själv. Sensorn i detta fallet tror jag är en microswitch i Låskistan men med tanke på att den är utbytt idag så är chansen väldigt liten att den skulle vara paj känns det som. Dock skall sägas låskistan som köptes är begagnad.

Googlar du kommer du hitta en del om det. Troligen relaterat till vatten i bakluckan eller kabelbrott enligt Google.
 
Någon här som är duktig på Alfa? Kör en Giulietta från 2011 som nu i ca 2 veckor på instrumentpanelen visar "Boot Open" - Detta är konstant och inte något som kommer och går.

1. Öppnar och låser sig som den skall med både nyckel och manuell öppning på "badge"
2. Lampan i backluckan lyser samt slocknar vid stängning (tur det, annars hade jag inte haft ett batteri)

Har idag bytt ut låskistan samt även kopplat upp bilen mot en dator utan framgång.

I mina ögon funkar allt som det skall gällande backluckan, vad kan felet vara?
Finns bara en lösning för en nybliven Alfaägare, vänj dig;)
 
F*n för snö :rage: Tur att man har fyrhjulsdrift :angel:

e12806baf9c431b2ad241575c12b5f30.jpg
 
Någon här som är duktig på Alfa? Kör en Giulietta från 2011 som nu i ca 2 veckor på instrumentpanelen visar "Boot Open" - Detta är konstant och inte något som kommer och går.

1. Öppnar och låser sig som den skall med både nyckel och manuell öppning på "badge"
2. Lampan i backluckan lyser samt slocknar vid stängning (tur det, annars hade jag inte haft ett batteri)

Har idag bytt ut låskistan samt även kopplat upp bilen mot en dator utan framgång.

I mina ögon funkar allt som det skall gällande backluckan, vad kan felet vara?

Härligt med en Alfa - sann körglädje! Har själv en Alfa Romeo Giulietta QV.

_Kanske_ att du kan få ut något av att läsa denna tråd (samt den som är länkad däri) för tips om vad-göra: http://www.alfaowner.com/#/topics/711329?_k=mechni

Finns säker fler trådar på alfaowner i ämnet också
 
Senast ändrad:
Köpte en bil här om dagen (V70 d4 2013) och fick med en uppsättning vinterdäck i bra skick. Däremot är fälgarna väldigt missfärgade ( ärgade?) och det skulle jag vilja åtgärda. Är det möjligt och hur gör man?

20161113_203145.jpg
 
Köpte en bil här om dagen (V70 d4 2013) och fick med en uppsättning vinterdäck i bra skick. Däremot är fälgarna väldigt missfärgade ( ärgade?) och det skulle jag vilja åtgärda. Är det möjligt och hur gör man?

20161113_203145.jpg

Du behöver en syrabaserad fälgrengöring. För enkelhetens skull så rekommenderar jag en fälgrengöring från Sonax som säljs på närmsta mack. Vanligtvis tipsar jag inte om mackprodukter, men i detta fall lär det fungera tillräckligt bra för att råda bot på ditt problem.
 
Snyggt.
Får testa när det blivit torrare ute. Man kan lita på Norrlänningar, det kan man allt ( hoppas de funkar bara :rolleyes: )

Det fungerar och du behöver inte vänta på att det ska bli torrt. En syrabaserad fälgrengöring är blandar med vatten, faktum är att flaskan troligtvis innehåller ca 90% vatten. :)

Men det är en vettig mackprodukt, samt att det går fort nå jävulst. Spraya på, kolla när den löser järnoxiden, spola av.
 
image.jpeg
Köpte en bil här om dagen (V70 d4 2013) och fick med en uppsättning vinterdäck i bra skick. Däremot är fälgarna väldigt missfärgade ( ärgade?) och det skulle jag vilja åtgärda. Är det möjligt och hur gör man?

20161113_203145.jpg

Tjärlösare har jag använt med gott resultat, grymt mot så klart asfaltsfläckar som oftas blir i mängder på vintern, ska dock inte ligga på lacken för länge ... Brukar spraya på papper sen dutta på önskat område på lacken...
 
image.jpeg


Tjärlösare har jag använt med gott resultat, grymt mot så klart asfaltsfläckar som oftas blir i mängder på vintern, ska dock inte ligga på lacken för länge ... Brukar spraya på papper sen dutta på önskat område på lacken...

Nej, tjärlösaren är en petroleumbaserad produkt som löser olja, fett och asfalt. Bromsdamm och flygrost som orsakar problemet på hans fälgar kan lösas med en syrabaserad produkt, annars kommer hans fälgar inte att bli rena igen. :)
 
Nej, tjärlösaren är en petroleumbaserad produkt som löser olja, fett och asfalt. Bromsdamm och flygrost som orsakar problemet på hans fälgar kan lösas med en syrabaserad produkt, annars kommer hans fälgar inte att bli rena igen. :)

Som Norrlänningen säger så måste det till en syra baserad rengörare. Ett tips är även att gå en vända med en borste för att få maximal effekt. Spraya på en vända, låt verka, spola av, spraya på igen och gå över med en borste. Borde lösa det rätt effektivt. Glöm inte insidan sen och vill du ha de lite lättvättade så gå en vända med någon form av fälgvax/sealer efteråt.
 
Jag har flyttat lite närmare mitt jobb och har numera fyra mil enkel väg så jag leker med tanken på att köpa en BMW i3, någon här som har en sådan eller iaf provkört en längre sträcka?
 
Tillbaka
Topp