• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

E28an är magisk i m535 samt m5, men ur perspektivet säkerhet med din sambo o barn, hade inte jag köpt en sådan.
Spontant kommer jag inte på ngn bil i registret de årgångarna som känns säkerhetsmässigt ok. Min 993tt -97 ansåg jag ok/gränslandet till ok ur ett säkerhetsperspektiv den hade iaf airbags. Obs inget proffs på krocksäkerhet, men ägde en mkt fin e28m535, såhär i efterhand så känns det som att man inte skulle krockat med den!
W124 e500 kanske hade bättre krocksäkerhet, börjar bli hysteriskt dyr dock.
IMG_9312.JPG

Ja, dra åt helvete vad dessa har stuckit i pris.
När jag köpte min E24 så låg dessa på ungefär samma pengar men Mercan har ju, mer eller mindre, dubblat sitt värde över de fyra år jag haft bilen.
Men. Min är fortfarande snyggare! :)

Jag tror, som alla andra att man - utan problem - kommer undan med en fin E34/E32.

För övrigt... Om du tänker åka fin E39 om 20 år så hade jag börjat spana redan nu. De lär inte bli finare med tiden!
 
Men Alfa och Cittra är kanske knepigt att få in under epitetet "driftsäkert"?
Saab... Tja, jag hade kunnat sporta en fin 9000 Talladega, svart. Men det finns inga såna kvar, tyvärr.

Sweet med en talladega. En mint 99 Turbo hade inte heller suttit fel. Man kanske får inse att man är för sent ute, kontentan är nästan alltid att det går inte att hitta ens i närheten av vettiga exemplar av det man söker.

Det jag söker är kanske inte nödvändigtvis entusiastbilar typ m535, 500e, sierra cosworth -86/87 utan rena bruksbilar går också bra men det ska vara en fin modell som blir riktigt trevlig efter en rejäl översyn.

Saab 9000 är rätt fina, men lite för högljudda inuti samt att körställningen suger rent nå överjävligt då ratten sitter så nära instrumentbrädan. Fanns 9000 med night panel föresten? Det är å andra sidan väldigt fint.

Jag tar även tips om bilmodeller som fanns med 4wd som man kanske inte alltid tänker på som 4wd, typ BMW 525ix E34. Jag tror mig ofta veta ALLT om bilar tillverkade i Europa mellan 1980 och 1995, men ibland ser man saker man har missat. :)
 
Senast ändrad:
Nu mina vänner kommer en svår nöt att knäcka. Till och med den biltokige Norrlänningen har kört fast, så nu behöver jag er hjälp!

Jag söker alltså min nästa bruksbil, och dessa kriterier gäller:

- Äldre bil
- Ska vara häftig, man ska inte skämmas för att hämta lillan på dagis i den
- Ej kombi
- Efter en rejäl översyn/service/renovering ska den vara driftsäker
- Bra värme
- Man ska våga skicka iväg sambon och lillan i den utan att ligga sömnlös över trafiksäkerheten
- Man ska komma undan med att köra runt i den som 33-åring utan att se ut som en idiot

Jag tänker spontant på en sådan här (E28)
cov-1024x476.jpg


Den faller dock på att man inte törs skicka iväg sambon i den, samt att man se ut som en idiot om man är född 83 och kör runt i en. Kanske om man drar ned på tyskstuket litegrand.

Jag tänker alltså en äldre bil som man ordnar upp rejält, alltså byter allt i hjulupphängningen, servar upp drivlinan, lackerar om, ordnar inredningen så att den ser mer eller mindre ny ut.

Jag är alltså ute efter ett litet projekt som jag sedan kan nyttja rent praktiskt under många år framöver.
Årgångarna jag söker kan man säga är -75 till -93

Posta förslag tillsammans med bilder tack. :D


Edit:
En amazon är kanske det jag kan sträcka mig till i kombiväg, men den suger rent nå jävulskt på väldigt många andra punkter. En E28 som är rätt gjord är typ som en modern bil rent kör och komfortmässigt.

Avdelningen för udda val rekommenderar varmt en Audi V8 quattro. Haft en sådan som vintersläde. Underhållande på sådär framtungt audivis, spännande driftingegenskaper med V8 framför framaxeln, aut och torsen. En omgång större kryssekerfälgar så ser den riktigt fet ut, skippa slutljuddämparen så blir avgasljudet helt sjukt porrigt. Går från amerikansk muller till bortåt ylande prestandabil genom varvtalsregistret.

Säkerhetsmässigt bland det bästa kring årsmodellen, ruggigt stabil på vägen när man inte busar, ineffektiv bensin-V8 ger grym värme, för tiden lågt kupéljud. En grym bil! Dessutom en av få bilar som passar med guldlackade krysseker, bara en sådan sak.

Kolla bensintanken noga, dom rostar i falsen mellan halvorna. Inte så jäkla dyr, men för att byta den ska avgassystem, kardan, bakvagnsbrygga och sånt bort. Ufobromsarna fram är svindyra, men S4/S6-nånting fjäderben med normala skivor ska passa bolt on.
 
Nu mina vänner kommer en svår nöt att knäcka. Till och med den biltokige Norrlänningen har kört fast, så nu behöver jag er hjälp!

Jag söker alltså min nästa bruksbil, och dessa kriterier gäller:

- Äldre bil
- Ska vara häftig, man ska inte skämmas för att hämta lillan på dagis i den
- Ej kombi
- Efter en rejäl översyn/service/renovering ska den vara driftsäker
- Bra värme
- Man ska våga skicka iväg sambon och lillan i den utan att ligga sömnlös över trafiksäkerheten
- Man ska komma undan med att köra runt i den som 33-åring utan att se ut som en idiot

Jag tänker spontant på en sådan här (E28)
cov-1024x476.jpg


Den faller dock på att man inte törs skicka iväg sambon i den, samt att man se ut som en idiot om man är född 83 och kör runt i en. Kanske om man drar ned på tyskstuket litegrand.

Jag tänker alltså en äldre bil som man ordnar upp rejält, alltså byter allt i hjulupphängningen, servar upp drivlinan, lackerar om, ordnar inredningen så att den ser mer eller mindre ny ut.

Jag är alltså ute efter ett litet projekt som jag sedan kan nyttja rent praktiskt under många år framöver.
Årgångarna jag söker kan man säga är -75 till -93

Posta förslag tillsammans med bilder tack. :D


Edit:
En amazon är kanske det jag kan sträcka mig till i kombiväg, men den suger rent nå jävulskt på väldigt många andra punkter. En E28 som är rätt gjord är typ som en modern bil rent kör och komfortmässigt.
Det trista med alla(Ja, jag menar alla(Nej, alltså, på riktigt. Alla.)) äldre bilar har relativt kass säkerhet jämfört med modernare bilar. Jag är både väldigt bilintresserad, gillar äldre bilar och är ingenjör inom fordonssäkerhet så jag vet själv hur tråkiga moderna bilar är stilmässigt och hur stor skillnad det faktiskt är på säkerheten.

Visst är det skillnad på gammal bil och gammal bil men efter att ha sett så många krocktester som jag har gjort så skulle jag vara jävligt tveksam till att sätta någon jag bryr mig om i en äldre bil. Vilket är trist eftersom det finns så himla många schyssta gamla bilar!

Så absolut, köp en gammal bil, men intala dig aldrig att det är ett säkert val på något sätt. Var medveten om vad du byter bort mot att åka med lite stil.

Med din budget(Nästan 200K) så får du ju en rätt schysst nyare bil som har riktig krocksäkerhet och ändå är lite cool. Jag funderar på Passat CC själv. Med andra fälgar och lite småfix kan de blir riktigt snygga för att vara en ny bil, tycker i vart fall jag.
Exempel:
https://www.blocket.se/stockholm/Vo...av_Xenon_P_sensorer_P__69133454.htm?ca=16&w=3
 
Nu mina vänner kommer en svår nöt att knäcka. Till och med den biltokige Norrlänningen har kört fast, så nu behöver jag er hjälp!

Jag söker alltså min nästa bruksbil, och dessa kriterier gäller:

- Äldre bil
- Ska vara häftig, man ska inte skämmas för att hämta lillan på dagis i den
- Ej kombi
- Efter en rejäl översyn/service/renovering ska den vara driftsäker
- Bra värme
- Man ska våga skicka iväg sambon och lillan i den utan att ligga sömnlös över trafiksäkerheten
- Man ska komma undan med att köra runt i den som 33-åring utan att se ut som en idiot

Jag tänker spontant på en sådan här (E28)
cov-1024x476.jpg


Den faller dock på att man inte törs skicka iväg sambon i den, samt att man se ut som en idiot om man är född 83 och kör runt i en. Kanske om man drar ned på tyskstuket litegrand.

Jag tänker alltså en äldre bil som man ordnar upp rejält, alltså byter allt i hjulupphängningen, servar upp drivlinan, lackerar om, ordnar inredningen så att den ser mer eller mindre ny ut.

Jag är alltså ute efter ett litet projekt som jag sedan kan nyttja rent praktiskt under många år framöver.
Årgångarna jag söker kan man säga är -75 till -93

Posta förslag tillsammans med bilder tack. :D


Edit:
En amazon är kanske det jag kan sträcka mig till i kombiväg, men den suger rent nå jävulskt på väldigt många andra punkter. En E28 som är rätt gjord är typ som en modern bil rent kör och komfortmässigt.
Det här är vad du behöver.

 

Det är då min åsikt. Du ser ju aldrig en fräsch A8/S8 av den generationen. Ser du en är den bucklig, har trasiga lyktor, överjävligt skitig och en ägare som röker likt en skorsten. Har dock haft en kopis som haft två men inte fått ha kvar någon av dom. Grym framkomlighet i dom men snygga är dom inte.

Håller med om att när de var nya var de feta som få Guskleto. Idag, inte så mycket...
 
Nu mina vänner kommer en svår nöt att knäcka. Till och med den biltokige Norrlänningen har kört fast, så nu behöver jag er hjälp!

Jag söker alltså min nästa bruksbil, och dessa kriterier gäller:

- Äldre bil
- Ska vara häftig, man ska inte skämmas för att hämta lillan på dagis i den
- Ej kombi
- Efter en rejäl översyn/service/renovering ska den vara driftsäker
- Bra värme
- Man ska våga skicka iväg sambon och lillan i den utan att ligga sömnlös över trafiksäkerheten
- Man ska komma undan med att köra runt i den som 33-åring utan att se ut som en idiot

Jag hade nog delat på pengarna, köpt en sommarbil och en bruksbil, samt hyrt ett garage i vilket den bil som inte används för tillfället kan stå i. Bilar som är 30 år gamla gillar inte vinterväglag, hur gärna man än tvättar så kommer rosten sakta äta upp en äldre bil och som flera har kommenterat är säkerheten inte alls att jämföra med ett yngre fordon. Plus att jag personligen kan tycka att det är ganska skönt med en bil man är mindre rädd om den dagen det ska åkas till möbelvaruhuset eller sopstationen.

Jag har en sånhär på sommaren;

20160606093645.jpg


Och en sånhär på vintern;

Ice%20White-614-204,211,214-640-en_US.jpg


Andra spontanta uppslag är dessa, först ut är XJ12, en urläcker bil vars design jag personligen tycker är otroligt tuff;
jaguar-xj-xj40xj81-[4185].jpg

M5 är ganska fräck, om du kan leva med att alla som inte är BMW-freaks tror att du är knarkare;
E34M5earlyext-1.jpg
Samma problem som BMW:n men också en riktigt läcker sak;
28e04fa4b4567939d5505456ab0ca32a.jpg
Eller en Porsche? Dyr i drift men med rätt underhåll blir den troligen hyfsat pålitlig.
porsche-preview.jpg
 
S2 sedan skulle jag absolut kunna tänka mig, men jag vet att det är nästan omöjligt att hitta en. Inte coupé och RS2 känns som en bil som kidsen här i inlandet kör runt i.


S2.. nu blev jag nostalgisk. En av mina favoritbilar från förr. Haft två, båda Coupéer. Den första var en snikigare 91:a och den andra var en ultimat 94:a med samtliga rutor i utrustningslistan ibockade. Även RS2-stolarna alltså. En rakt igenom fantastisk bil med ABY-motorn parad med 6-växlade förstärkta lådan. Den var helt original och i grymt fint skick. Färgen var den mycket ovanliga Byzanz. Just en sådan skulle jag mer än gärna ha igen idag. Otroligt kul på vintern. Min såldes till Söderhamn när jag så småningom behövde kombi. Tyvärr har den antagligen skrotats då den avregistrerades 2008.

IMG_4124.JPG


Såg ut exakt så, även om bilden stulits från nätet.

Så en sådan, Sedan om du nu inte vill ha Coupé, alternativt Porschebyggda 500E, men den är nog roligast sommartid.
Oavsett val ligger svårigheten i att finna en i originalskick.
Lycka till i din jakt.
 
Tillbaka
Topp